Biltema, Clas Ohlson, Coop

Jag handlade sadel, baklampa för montering på pakethållare och den berömda reflexjackan igår när jag var på CO. Dessutom lallade jag förbi IKEA och köpte några skärbrädan "drälla" som ska bli kompislapp.

Baklampan kom, till min förvåning, med batterier. Fungerade fint på dagens pendling. Jackan var något för kall med bara en fältskjorta när det var några minus. Sadeln kändes bra, men behövs ställas in lite. Men det vart billigt och bra i alla fall. =) Återkommer med rapport om hur sakerna känns om några veckor.

Jag spontan-köpte Biltemalampan idag (utan att kollat den här tråden).

Vilken väg ska batteriet sättas i.

Biltema har ju lyckats skapa total förvirring.

DSC_0040h.jpg ht=482

Japp, plusset mot lamphuset stämmer.
Men det tecknade batteriet har en "midja" och plus-tecken på den svarta "kragen" (som inte syns på mitt foto).
Kanske måste tillbaks till Biltema. O-ringen runt glaset sitter inte som det ska. Crap !

Den brinner inte i 70 timmar. Jag använder en till pendling inne i stan. Jag laddar nog den åtminstone än gång i veckan trots att jag inte pendlar långt.
Tycker ljusstyrkan är perfekt för cykling inne i stan. Man bländar varken andra cyklister, gångare eller bilister. För landsvägscykling duger den inte (undantaget vissa vinterväglag när snön återreflekterar tillräckligt med ljus). För MTB är den inte att tänka på.
Dock tycker jag den är grymt prisvärd ljust som pendelljus inne i stan. (eller var iallafall, jag har förlagt laddaren någon stan..)

bluecolorado skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag spontan-köpte Biltemalampan idag (utan att
> kollat den här tråden).
>
> Vilken väg ska batteriet sättas i.
>
> Biltema har ju lyckats skapa total förvirring.

Jag spontaninköpte en likadan förra helgen. Kollade inte ens hur den skulle monteras utan skickade in pluspolen mot lampan och skruvade ihop för att jag tyckte att det såg ut som det skulle vara så. Ren tur alltså.

Måste dock försvara lampan tycker att det är jättebra ljus på den lilla rackarn. Spöar min gamla 20W halogenpannlampa. Jag har för mig att det stod 4 timmars brinntid. Vilket är helt OK för mig. Jag orkar i alla fall inte cykla så länge. Återstår att se hur det funkar med laddningar och livslängd.

HåkanC skrev:
> Från
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=
> 777&iItemId=148087
> "70 h brukstid"

Men ta och ge dig Håkan. Jag har gång på gång på gång (tom via pm) skrivit till dig att det står fel hemsidan. På förpackningen står det 17 timmar. Det har alltså skett ett misstag när de gjort hemsidan. 17h stämmer hyffsat med verkligheten men är kanske något överdrivet. Skulle tippa 12-17 timmar men jag har inte mätt. Kan du släppa det dära nu?

Senast redigerad av en moderator:
Graj skrev:
> ... grymt prisvärd ljust ...

Snygg felstavning, med tanke på ämnet! :D

Jag har glömt fixa den där bildserien på min lampa före och efter frysen. Senast var den så svag efter en kvart i utomhusluften, att jag kunde titta rakt in i den och se trådarna till dioderna på "plattan". Det var nog nytt bottenrekord när det gäller ljusstyrka!

Men, som HåkanC säger, så är det en svag lampa även om den bara skulle lysa en halvtimme på full laddning. Den bländar våldsamt om man tittar på den (och i rumstemperatur), men den lyser inte upp så mycket, trots det.

HåkanC skrev:
> Även om det inte stämmer så är det en ljussvag
> lampa om den lyser mer än ~30min på en
> laddning.

Alltså, det är ingen p7:a, men det har heller ingen påstått. Sluta jämföra äpplen med grisar.

Men den är en skitbra liten och lätt pendlarlampa (den har faktiskt legat i min väska hela sommaren utan att jag märkt det upptäckte jag när jag letade efter lampan när höstmörkret började krypa sig på ) för oss som cyklar mestadels upplysta vägar till och från jobbet men inte orkar ladda varenda eviga dag.

Den duger dessutom som ledljus för försiktig cykling i någon/några km i beckmörker om det är en sträcka man redan hittar. Förra fredagen cyklade jag t.ex. igenom ursvik från ulriksdal till kista i beckmörker med den lampan som enda frambelysning och det var inga som helst problem. Den lyser väldigt mycket bättre än andra lampor från t.ex. clabbe eller biltema och man får laddare, batteri och hela fadderuttan på köpet. För övrigt har jag en annan diodlampa som säkert ger minst dubbla lumenmätetalet men som man ser betydligt sämre med i mörker pga av den sämre ljusbilden. Den lampan tar jag mig inte gärna igenom ursvik i beckmörker med.

geologen skrev:
> Jag har glömt fixa den där bildserien på min
> lampa före och efter frysen. Senast var den så
> svag efter en kvart i utomhusluften, att jag kunde
> titta rakt in i den och se trådarna till dioderna
> på "plattan". Det var nog nytt bottenrekord när
> det gäller ljusstyrka!

Men ge mig en rast. Din lampa är defekt/trasig. Ingen är intresserad av ljusbilder från en trasig lampa. Sluta tjata om att din trasiga lampa lyser dåligt!

> Men, som HåkanC säger, så är det en svag lampa
> även om den bara skulle lysa en halvtimme på
> full laddning.

Ok den är för svag för vadå?

> Den bländar våldsamt om man
> tittar på den (och i rumstemperatur), men den
> lyser inte upp så mycket, trots det.

Alltså, du skall inte titta in i lampan. Inte konstigt att du inte ser så bra i mörker efter att du gjort det.

Men Mytis, du har fortfarande inte hittat på nån som helst trovärdig förklaring till hur lampan skulle vara defekt så att den lyser normalt i värme, men pissdåligt i kyla. Snarare beror det på att batteritypen inte tål kyla, alternativt att vi har batterier från olika tillverkare och att de skiljer sig åt i köldkänslighet. Dock har jag inte hittat nån butik som säljer lösa 14500-celler här i Gbg, så jag har ingen möjlighet att testa ett annat batteri.

Jag kan inte, måste du väl begripa, reklamera en lampa som lyser bländande starkt! För så fort den kommer in i värmen igen, lyser den ju normalt. Ingen vettig människa i reklamationsbåset på Biltema kommer att tro på mig i det läget!

geologen skrev:
> Ingen vettig människa i
> reklamationsbåset på Biltema kommer att tro på
> mig i det läget!

Biltema måste ju vara ett av de enklaste ställena att reklamera på. Har aldrig varit med om att dom ens skulle brytt sig om att kolla på produkterna man reklamerar. Men jag kanske bara har haft "tur"?

geologen skrev:
> Ingen vettig människa i
> reklamationsbåset på Biltema kommer att tro på
> mig i det läget!

Du har uppenbarligen inte försökt reklamera något på Biltema.

Då mina DX-lampor först dröjde lite och sedan slutligen fastnade i tullen fick jag införskaffat mig en sådan däringa 149:- lampa. Tänkte ju ändå ha en som pendelljus. Men tja, funkade även att cykla lite mtb med om än inte djungeltekniskt. Men väl landsväg/skogsväg med grus/bra stigar.

Det jag tycker är grymt är att fästet funkar med mini maglites osv. Vilket jag ändå alltid har med mig som reserv ljus. Skall testa att köpa litiumbattierer att driva mini magliten med. Den är visserligen något längre och den kan eventuellt gänga ut vid stötigare körning men jag antar att man ser det på ljuskonan..

Bra backup enligt mig även i skog.

oxr skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen vettig människa i
> > reklamationsbåset på Biltema kommer att tro
> på
> > mig i det läget!
>
> Du har uppenbarligen inte försökt reklamera
> något på Biltema.

Nej, för all del. Jag har bara lämnat tillbaks ett liggunderlag, oöppnat, som öppet köp. Gick fint, så klart.

mytomspunnen skrev:
> geologen skrev:
> > Den bländar våldsamt om man
> > tittar på den (och i rumstemperatur), men den
> > lyser inte upp så mycket, trots det.
>
> Alltså, du skall inte titta in i lampan. Inte
> konstigt att du inte ser så bra i mörker efter
> att du gjort det.

Att titta rätt på en diod är inte att rekommendera. Jag tar mig friheten att citera en bekant: "Ljuset från en LED emitteras från en mycket liten yta, ca. 1 mm**2, och får således mycket hög ljusstyrka. Att titta på en lysande högeffekt-LED kan vara {b} direkt förstörande {/b} av ögat. Ljuset måste med optik spridas över en större yta för att bli ofarligt."

oxr skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Ingen vettig människa i
> > reklamationsbåset på Biltema kommer att tro
> på
> > mig i det läget!
>
> Du har uppenbarligen inte försökt reklamera
> något på Biltema.

+1

Om du gått in och sagt att "Den här lampan lyser dålig när det blir kallt men min polares lyser lika bra som vanligt" så hade du fått en ny.

Lämnade tillbaka en sådan lampa för att den glappade. Gick inte att visa på beställning men det hade jag inte behövt oroa mig för. Bara sa att den glappade och så fick jag hämta ny. Han tände den aldrig. Helt klart en fördel med biltema. Dom vet att deras grejor inte alltid funkar.

Precis så är det. Har två vänner som jobbar på biltema och tar emot reklamationer. Dom har koll på vad som brukar gå sönder och bara du lägger fram det hela på ett vettigt och trevligt sätt så är det inga problem att byta.

Hmm, får väl testa det då, men jag är fortfarande skeptisk till att det är fel på den, mer än rent designmässigt (dvs att den oundvikligen är extremt köldkänslig pga batteritypsvalet).

geologen skrev:
> men jag är fortfarande skeptisk till att det är fel på den,
> mer än rent designmässigt (dvs att den
> oundvikligen är extremt köldkänslig pga
> batteritypsvalet).

Du tror att jag fejkat mina bilder i det tidigare inlägget eller? Du är sjukt märklig geologen, vet du det?

sänket skrev:
> tycker att det är
> jättebra ljus på den lilla rackarn. Spöar min
> gamla 20W halogenpannlampa. Jag har för mig att
> det stod 4 timmars brinntid.

Biltema-lampan verkar vara en mystisk lampa.
Om data för batteriet stämmer så innehåller det MAX 2,8Wh
Mytis säger att den skall lysa i 12 timmar vilket ger MAX 0,23W i LEDen
Men om det är 4timmar lystid som sänket skriver?
Då blir effekten i LEDen 0,7W

Självklart mkt bättre, men att den då skulle lysa så starkt att den spöar en 20W halogenlampa låter smått otroligt.

/Håkan

mytomspunnen skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > men jag är fortfarande skeptisk till att det
> är fel på den,
> > mer än rent designmässigt (dvs att den
> > oundvikligen är extremt köldkänslig pga
> > batteritypsvalet).
>
> Du tror att jag fejkat mina bilder i det tidigare
> inlägget eller? Du är sjukt märklig geologen,
> vet du det?

Det går inte att utläsa mycket från dem (de visar ju bara en belyst yta, inte själva lysdioden), och jag vet ju inte hur kall den hade hunnit bli i frysen, eller hur varm den hunnit bli efter att du tog ut den igen. Och vi vet ju inte om det är likadant batteri i våra två lampor!

HåkanC skrev:
> Biltema-lampan verkar vara en mystisk lampa.
> Om data för batteriet stämmer så innehåller
> det MAX 2,8Wh
> Mytis säger att den skall lysa i 12 timmar vilket
> ger MAX 0,23W i LEDen
> Men om det är 4timmar lystid som sänket
> skriver?
> Då blir effekten i LEDen 0,7W

"Lysa" är väl lite luddigt. Den kanske ger ljus ifrån sig (ungefär som min efter kylbehandling) men har närmast noll funktion som lampa (indikatorlampa på en instrumentpanel kan den nog duga till). Då kanske det handlar om 12+ timmar.

Fyra timmar kanske beskriver den tid som den verkligen ger ljus nog för att funka som ficklampa.

HåkanC skrev:
> Mytis säger att den skall lysa i 12 timmar vilket
> ger MAX 0,23W i LEDen

Det står 17h på förpackningen men det är säkert lite kryddat. Har inte klockat den men mer än tio lyser den alla ggr dock.

> Men om det är 4timmar lystid som sänket
> skriver?

4h laddtid står det på förpackningen så det var nog den tiden som mindes.

> Självklart mkt bättre, men att den då skulle
> lysa så starkt att den spöar en 20W halogenlampa
> låter smått otroligt.

Nej, det gör den inte. Har en 10/20W pannlampssilva hemma och den här lyser även sämre än 10W:attaren (jag har jämfört dem bredvid varandra). Som en 5-8W halogen kanske? Hursom är det en väldigt lätt och smidig (inte minst ur av- och på-plockningaspekten) pendlarlampa som är väldigt bra till just det. Ett stort plus ur ett pendlarperspektiv är att det bara är att trycka in laddarsladden rakt in i lampa, dvs inget strul med i och urplockning av batterier. Sedan får man laddare, batteri och lampa för 150 spänn. Rena fyndet.

Att geologen fortfarande inte fattar att hans lampa är trasig är heeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt otroligt.

Senast redigerad av en moderator:
GurraG skrev:
> Hur länge ska det tjatas om den där trasiga lampan?
Den är väl inte trasig utan feldesajnad?

Och Mytis, bilderna är ju helt klart fejkade. Så där välstädat kan du väl inte ha. Är det din spökskrivare som ps:at dem? Var kartongen lika kall på båda bilderna? Bra iaf att du värnar om säkerheten, tänker på brandsläckaren...var har du höganäskrukan som du laddar lampan i?

Jag skall köpa en såndär biltemalampa. Hur många lumen har ni kommit fram till att den ger? 2000?
Och så får man den i handen på en gång - man behöver inte sitta och vänta i 3000år på att kineserna på dx får tummen ur. Feldesajnad eller ej.

Jag köpte två Biltema-lampor för ett tag sedan. En till sambon och en till mig själv.
Efter några gångers användning beter sig den ena som Geologen beskriver. Den lyser ok i 15 - 20 minuter sedan är ljuset mest för syns skull och inte för att se.
Den andra lyser lika bra hela tiden under tvåtimmarsrundor.

Uppenbart fall av kvalitetsbrist, och inte ett kategoriskt fel av batterityp som den gode stenletaren påstår.
Det blir reklamation nästa gång jag har vägarna förbi närmsta varuhus.

DeLiQ skrev:
> Jag köpte två Biltema-lampor för ett tag sedan.
> En till sambon och en till mig själv.
> Efter några gångers användning beter sig den
> ena som Geologen beskriver. Den lyser ok i 15 - 20
> minuter sedan är ljuset mest för syns skull och
> inte för att se.
> Den andra lyser lika bra hela tiden under
> tvåtimmarsrundor.
>
> Uppenbart fall av kvalitetsbrist, och inte ett
> kategoriskt fel av batterityp som den gode
> stenletaren påstår.
> Det blir reklamation nästa gång jag har vägarna
> förbi närmsta varuhus.

Tack för infon, då reklamerar jag min!

Köpte en biltemalampa idag. Kvalitetskänslan är okej och den lyser.

Väntar med något omdöme tills den är färdigladdad och provad i trafik.

Jag överlevde grusvägarna mellan Kista och Rissne med Biltema-lampan.
Den lyser ok, men kanske inte tillräckligt i högre hastigheter.

jomper skrev:
> Hur är ljuskäglan? Spot eller flod?

Justerbar mellan rimligt tight spot och rätt vid flod.

Tillbaka
Topp