Biltema, Clas Ohlson, Coop

Bob Anderson skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte Biltema-lampan för ett par veckor sedan.
> Har sedan kört i beckmörker på landsväg upp
> till ca 45-50 km/h. För detta behovet och till
> det priset tycker jag den duger utmärkt. Men
> inget jag skulle vilja ge mig in i skogen med.

Jag tycker det börjar kännas osäkert vid ca 30km/h med den lampan.

räser skrev:
> Jag tycker det börjar kännas osäkert vid ca
> 30km/h med den lampan.

Jag pendlar ytterst sällan i över 30km/h. Så summan av det hela är att lampan fungerar till pendling, och som komplement till en kraftigare pannlampa om man ska åka i skogen.

Min BT-lampa är glapp efter bara ett par timmars användning.

Igår ville den inte lysa alls. Jag joxade lite men den var helt död. Gick igång efter att ha stoppat i och dragit ur laddaren hemma. Idag var den död igen men verkar ha gått igång i fickan för den var brännhet när jag tog på mig jackan. Får reklamera vid tillfälle.

/Johan

Rhino skrev:
> Ca två veckor sen jag köpte biltemalampan, nu
> har fästet gått sönder. Nån mer med samma
> problem?

Min sambo lyckades ha sönder sitt förra veckan eller nåt. Så nu kompleteras fästet med en hårsnodd för fastsättning. Jag har pendlat med mitt i (över?) ett år och det håller än.

På min andra lampa, den första lös aldrig (testa på biltema om lampan lyser...), har nu fästet gått sönder. Lampan verkar inte heller vara helt tät då den lägger av lite slumpaktigt när det är fuktigt ute.

Jag får cykla till Biltema igen. Jag har inte bestämt mig om jag skall begära pengarna tillbaka eller en ny lampa. Jag är nöjd med ljusbilden men kvaliten...

Biltemaskärmarna är intressanta... Bakskärmen har ett hål i den förhållandevis hårda plasten för motering (gissar jag) mot stötta mellan kedjestagen. Plasten går sönder innan man hinner säga "Drutten och Gena". De har även någon metallflärp där som man skall kunna klämma fast runt tidigare nämnda stötta, dock så är den för jävla snålt tilltagen i dimensionerna att den stötta som sitter på min jonne var för stor.

Rätt IG

JojjeM skrev:
> Min BT-lampa är glapp efter bara ett par timmars
> användning.
>
> Igår ville den inte lysa alls. Jag joxade lite
> men den var helt död. Gick igång efter att ha
> stoppat i och dragit ur laddaren hemma. Idag var
> den död igen men verkar ha gått igång i fickan
> för den var brännhet när jag tog på mig
> jackan. Får reklamera vid tillfälle.
>
> /Johan

Min har också dött. Funderar på en sån här istället:

957100-jpg.jpg ht=250

http://www.jula.se/stralkastare-med-36-led-lampor-134143

Nu när jag har lärt mig att den även funkar i en frysbox om jag laddar den, så måste jag säga att den är rätt trevlig. Var ute med tjejen på en distansrunda i söndags, och när jag slog på den på en mörk väg (jag låg bakom henne), så gick hon åt sidan för hon trodde det var en bil som var på väg om! :D

Däremot ger den ingen signal om när den är fulladdad, vad jag se. Har laddat den 6-7 timmar i sträck vid ett tillfälle och lampan blev aldrig grön. Efter ca fyra timmars laddning ger den ungefär 3-4 timmar med bra ljusstyrka, sen faller det av ganska snabbt till ett blekgrönt sken som knappt lyser upp mer än nån meter framför cykeln. Långt ifrån 15-17 timmar alltså. Däremot LYSER den nog så länge innan den slocknar helt.

Jag är jävligt belåten med min Biltemalampa. Enda nackdelen som jag ser det är att ljusbildsjusteringen inte stannar kvar i sitt läge, bortsett från ändlägena.

geologen skrev:
> Däremot ger den ingen signal om när den är
> fulladdad, vad jag se. Har laddat den 6-7 timmar i
> sträck vid ett tillfälle och lampan blev aldrig
> grön.

Det är ungefär den tiden det tar för mig innan den blir grön...

Den av mina två Biltema-lampor som inte fungerade något vidare har jag nu cyklat batteriet på några gånger och nu verkar den fungera lika bra som den andra. Så jag tar och avvaktar med reklamationen ett tag...

geologen skrev:
> Nu när jag har lärt mig att den även funkar i
> en frysbox om jag laddar den, så måste jag säga
> att den är rätt trevlig. Var ute med tjejen på
> en distansrunda i söndags, och när jag slog på
> den på en mörk väg (jag låg bakom henne), så
> gick hon åt sidan för hon trodde det var en bil
> som var på väg om! :D
>
> grön. Efter ca fyra timmars laddning ger den
> ungefär 3-4 timmar med bra ljusstyrka, sen faller
> det av ganska snabbt till ett blekgrönt sken som
> knappt lyser upp mer än nån meter framför
> cykeln. Långt ifrån 15-17 timmar alltså.
> Däremot LYSER den nog så länge innan den
> slocknar helt.

Har du testat att ladda den i frysen? Det kanske är det som är problemet.

geologen skrev:
> grön. Efter ca fyra timmars laddning ger den
> ungefär 3-4 timmar med bra ljusstyrka, sen faller
> det av ganska snabbt till ett blekgrönt sken som
> knappt lyser upp mer än nån meter framför
> cykeln. Långt ifrån 15-17 timmar alltså.
> Däremot LYSER den nog så länge innan den
> slocknar helt.

Dina tider verkar stämma bra även med min lampa, laddtiden är lååååång. 4timmar som det står i bruksen stämmer inte utan 8-12 timmar är nog närmare sanningen, jag laddar över natten och lyser den glatt grönt på morgonen.

Senaste laddningen gav resultat. Lät den sitta inpluggad hela kvällen, och efter ca 7 timmar (gissningsvis - jag vet inte exakt) såg jag att den slagit om till grönt.

Så preliminärt verkar den ha ungefär lika lång laddtid som brukstid. Det är väl ok, för man har ju ofta en kväll på sig att ladda om man vill undvika att ladda när man sover.

Köpte biltemas cykeldator att ha som komplement till Trails på iPhonen, om jag trycken ner datorn ändå tills det klickar så börjar displayen flippa och den startar om vid minsta rörelse. Men om jag inte skjuter ner den hela vägen fungerar den bra, får väll se hur länge den sitter kvar.

Orkar iaf inte ta loss allt igen och byta ut den, eventuellt får jag väll pilla lite med dom där kontaktytorna som verkar vara problemet..

xyz-saft: De finns på hemsidan. Men inte när jag besökte butiken, fick "utgått" i deras produktdator. Är det bara Linköping som tatt dem ur sortimentet då? Eller är hemsidan dåligt uppdaterad? Behöver skärmarna..

Hemsidan kan mycket väl vara dåligt uppdaterad. Jag var på biltema i Göteborg förut, men glömde självklart kolla om dom hade skärmarna. :/

Någon som har tips på bra billiga skärmar? Känns som det kan vara bra nu när vårfloden så smått har börjat visa sig.

Tittade på dessa men de har som jag fattat det tagit ur sortimentet. Någon som har koll?

Om du inte vill bli blöt är heltäckande det ända rätta + kompislapp. Jag köpte mina hos ECI å det var kaffepengar det handlade om. Om du inte har skärfäste på cykeln har Biltema en variant som är avtagbara men du får nog köpa dubbla set om det ska fungera 100%.

Här kommer en länk till CRC för mer inspriation till ditt skärmköp.

http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=260

Det var till skogshojen jag tänkte, kanske jag skulle sagt =) Söker därför något liknande de jag länkade till, och helst som man kan köpa i butik. Heltäckade krävs inte, känns inte heller riktigt rätt i skogen, bara det värsta försvinner från stjärt och ansikte =)

Var det någon som testat BT:s vevparti? Jag håller på och renoverar en gammal cykel åt farsan. Men jag blev lite tveksam när jag klämde lite på dessa. Det kändes som de var gjorda i lite tjockare bilplåt, det gick nästan att bocka till klingorna med tummarna. Men det kanske funkar ändå för någon som inte cyklar så seriöst?

/Fredrik

Köpte biltemas cykelbrallor med blöja idag. Dock fick jag inte chans att testa dom förrän sent på kvällen, och då harde jag redan avverkat några mil med mina newline-brallor från stadium, så det var svårt att avgöra om dom var dåligt stoppade eller om min bakdel fått sitt för idag. Nån annan som har testat dom?

Köpte mig ett par

38-273_l.jpg

Verkar vara vattentäta på undersidan då det är typ någon plastliknande matreal men tveksamt vattentät på ovansidan. Bra med reflexer och mycket flossad insida.

59kr! Som hittat.

Det är en lättad sportkniv... Nä, det skall väl förmodligen göra att det man skär inte fastnar i bladet, fungerat fint hittills.

andersen skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1
>
> > 52356929
> >
> > Klart prisvärd kniv:
> >
> http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/H
>
> > i/34-2122_2010-07-06_130537_31.jpg
>
>
> Förstår mej inte på varför det skall vara hål
> i knivbladet,finns det inte risk att det fastnar
> saker i hålen?

Jag tror detär för att skapa en luftficka så grejerna du skär i inte suger sig fast i bladet.

Redan besvarat av andra. men länken säger ju: "Med dessa andningshål fastnar inte t.ex. grönsaker, bakverk etc. Blad med non-stick beläggning." Å andra sidan är väl inte "bakverk" det jag upplever fastnar mest på knivar. Råa morötter däremot!

Så det är non-stick och inte ett kermaiskt blad alltså. Så synd. Jag som tänkte fråga hur bra det keramiska bladet är...

Jag hade tänkt köpa skoöverdrag på Biltema (149 kr) men eftersom de aldrig har det man tänkt köpa så har jag idag bestämt mig för att aldrig mer gå in i en Biltemabutik.

De 8 senaste gångerna jag varit på Biltema så har delar av min inköpslista saknats i butiken. Jag var nära att bojkotta redan i vintras men då var butiken väldigt liten och till viss del var det förlåtligt. I våras så invigde det en jättestor butik och jag trodde verkligen deras logistik skulle bli bättre, men ingen förbättring har skett. 5 besök i nya butiken har slutat med fiasko.

3 besök för att köpa skoöverdrag och fortfarande har jag inte fått tag på några. Deras dator visar att det kom in 10 st den 19/10 men det är fortfarande tomt i hyllan och på lagret finns inga. För att det inte ska se tomt ut så flyttar personalen över storlek L till hyllan för XL... Men då ser det ju fullt ut och de glömmer att beställa mer.

8 besök på raken utan att kunna handla det som man har tänkt sig. Tror att stor del av orsaken är att de inte har egen personal utan speciella "upplockare" och de har ingen känsla för att det finns varor till försäljning. Har själv jobbat i butik och det gäller att man har en äkta kärlek till varorna och kunderna.

Dagens besök på Biltema blev mitt sista, nu gäller det att leta efter skoöverdrag någon annan stans.

HATA BILTEMA!

Nav skrev:
> Jag hade tänkt köpa skoöverdrag på Biltema
> (149 kr) men eftersom de aldrig har det man tänkt
> köpa så har jag idag bestämt mig för att
> aldrig mer gå in i en Biltemabutik.
>
> De 8 senaste gångerna jag varit på Biltema så
> har delar av min inköpslista saknats i butiken.
> Jag var nära att bojkotta redan i vintras men då
> var butiken väldigt liten och till viss del var
> det förlåtligt. I våras så invigde det en
> jättestor butik och jag trodde verkligen deras
> logistik skulle bli bättre, men ingen
> förbättring har skett. 5 besök i nya butiken
> har slutat med fiasko.
>
> 3 besök för att köpa skoöverdrag och
> fortfarande har jag inte fått tag på några.
> Deras dator visar att det kom in 10 st den 19/10
> men det är fortfarande tomt i hyllan och på
> lagret finns inga. För att det inte ska se tomt
> ut så flyttar personalen över storlek L till
> hyllan för XL... Men då ser det ju fullt ut och
> de glömmer att beställa mer.
>
> 8 besök på raken utan att kunna handla det som
> man har tänkt sig. Tror att stor del av orsaken
> är att de inte har egen personal utan speciella
> "upplockare" och de har ingen känsla för att det
> finns varor till försäljning. Har själv jobbat
> i butik och det gäller att man har en äkta
> kärlek till varorna och kunderna.
>
> Dagens besök på Biltema blev mitt sista, nu
> gäller det att leta efter skoöverdrag någon
> annan stans.
>
> HATA BILTEMA!

Om man är lite smart så kollar man på deras hemsida om produkterna man tänkt att köpa finns på lager _innan_ man åker iväg till varuhuset...

Gällande skoöverdragen så visar deras dator att det finns 10 st på lager sedan den 19/10 men ingen personal har hittat dem på 3 veckor...

På de 8 besök i rad som slutat med fiasko så har de haft vissa av de efterfrågade varorna men långt ifrån alla.

Den där BT-lampan som föranlett så mycket diskussion för några sidor sen... finns det en modern länk till den eller säljs den inte längre?

Nav skrev:
> Gällande skoöverdragen så visar deras dator att
> det finns 10 st på lager sedan den 19/10 men
> ingen personal har hittat dem på 3 veckor...
>
> På de 8 besök i rad som slutat med fiasko så
> har de haft vissa av de efterfrågade varorna men
> långt ifrån alla.

Biltemas skoöverdrag fanns det gott om i Haninge. Jag var där idag.

tittkorv skrev:
> Den där BT-lampan som föranlett så mycket
> diskussion för några sidor sen... finns det en
> modern länk till den eller säljs den inte
> längre?

Det verkar som om den är borta, jag letade efter den i butiken på Hisingen häromveckan utan resultat. Tyvärr var det väldigt ont om personal och jag hade bråttom så jag hann inte vänta vid kundtjänstdisken för att fråga efter den.

baggy skrev:
> Farsan sa samma sak idag. Verkar som de plockat
> bort BT-lampan.

Nåja, den var rätt kass, så good riddance!
Eller rättare sagt, lampan var hyfsad, men fästet var bedrövligt.

Tillbaka
Topp