Biltema, Clas Ohlson, Coop

Jag var tvungen att slå till och har kört en kortare runda på drygt 2 mil. Cirka 4° varmt och lagom med vind. Jag körde helt utan andra vantar för att se hur de står stod sig mot mina liners som jag kört med tidigare, och de var klart bättre vindtäta, men blev ändå lite kylig, så ett par liners under lär det räcka för en skånsk vinter. Regnskyddet får jag återkomma om :)

27-115_l_2.jpg
Damtrallan i familjen behövde nytt däck. Biltemas Longlife däck tänkte jag skulle duga.

"Extra förstärkta cykeldäck. Sydda med täta nylontrådar (60 tpi). 3 mm tjockt lager med extremt täta fibrer mellan gummi och nylonlager som minskar punkteringsrisken"

Damtrallan gick 10 mil, sen punktering, slangen var helt perforerad. På däckets insida ser man de aggressiva nylontrådarna som sabbar slangen inifrån! Det värsta är att jag tror jag varit med om det förrut, men glömt, och lyckats köpa samma ruttna däck igen. Reklamation..

Utan att försvara BT:s ojämna, ibland bristande, kvalitet så kan jag meddela att hustrun pendlat slut på två-tre uppsättningar av "longlife" utan problem, dock inte med "longlife"-slangar.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade problem med flera Schwalbe-slangar som
> läckte, och det visade sig bero på att ventilen
> inte var ordentligt iskruvad. Kolla det!

+1

En lös ventilinsats har jag också vart med om, två gånger faktiskt.

Frid!

GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Utan att försvara BT:s ojämna, ibland bristande,
> kvalitet så kan jag meddela att hustrun pendlat
> slut på två-tre uppsättningar av "longlife"
> utan problem, dock inte med "longlife"-slangar.

Vilken fantastiskt tålmodig hustru du måste ha. Vill hon aldrig ha roligt när hon cyklar?
Tänker mer upplevelse än hållbarhet på däck.
Jag har väldigt sällan punka (så länge jag håller mig på vägen). En 2013, en 2010, en 2006, en 2005, o sen minns jag inte.

Tips inför cykelsemester med övernattningar i tält. Man kanske bara vill dra iväg utan minutsiös planering. Och ska man inte cykla jorden runt så duger det bra med lite enklare grejor. Bara ta en cykel från familjehushållet, utrusta den med två stycken biltemakorgar på pakethållaren. Det som är bra med dessa förutom priset, de är stadiga, kan buntbandas fast längre bak än tänkt så pedalrörelsen går fri, korgar+pakethållare ger en stor platt yta för tält, sovsäck mm, snabbt lättåtkommligt utrymme plocka upp/lägga ner vad man behöver, korv, bananer, öl, tummen upp för korgar!
cykelkorg.jpg

Jag skrev Regntät ;) tror inte den tål vattenbad eller maskintvätt..

Senast redigerad av en moderator:
Jag köpte den här häromveckan på vinst och förlust: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyk...och-reflexer/Baklyse-laddbart-USB-2000036655/

Funkar som förväntat ungefär. Smidig som en såndär kass liten snoddlampa men lyser starkare och går att ladda. Jag har kört med den i drygt fyra timmar så minst så länge räcker batteriet. Det ska finnas en indikator som visar lågt batteri men något sådant kunde jag inte se då.

Som bonus får man en extra laddsladd till mobilen på köpet :)

arcamone sa:
tobo sa:
Biltemas cykeltröja, som enligt mig är helt ok, utgår ur deras sortiment och reas just nu ut till halva priset.

Diskret och klassisk design, finns i svart och röd.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Utforsaljning/Fritid---Bat/Cykeltroja-2000038813/

Och nu halva-halva priset. Strax under 40 kr! Ingen dragkedjeficka, ej heller gummerad nedtill. Dock inget tryck eller dylikt så riktigt diskret och helt ok passform.

/David

Och nu 90% rabatt!!
14.90 för en cykeltröja med helt ok passform.
Funkis när Rapha- och Tørm-tröjorna ligger i tvätten ;)

tobo sa:
arcamone sa:
tobo sa:
Biltemas cykeltröja, som enligt mig är helt ok, utgår ur deras sortiment och reas just nu ut till halva priset.

Och nu halva-halva priset. Strax under 40 kr! Ingen dragkedjeficka, ej heller gummerad nedtill. Dock inget tryck eller dylikt så riktigt diskret och helt ok passform.

/David

Och nu 90% rabatt!!

Nu står det att den kostat 2384 kr, räcker inte med 90% då...

IMG_0436.PNG

Kupa sa:
tobo sa:
arcamone sa:
tobo sa:

/David

Och nu 90% rabatt!!

Nu står det att den kostat 2384 kr, räcker inte med 90% då...

Där ser man kvalite kostar skortan hehe

abarth sa:
Inte direkt prisvärd

Okej, min insikt i billiga (och dyra) racercyklar är klart begränsad. Men säg mig, en racer med shimanoprylar (om än någon grupp jag aldrig hört talas om, måste vara steget under Sora?) för 4k av en svensk handlare med garanti och allt det där. Sub 11 kg. Som insteg till någon som inte cyklat förut måste det väl vara helt perfekt? Slippa begagnat-djungeln i början när man inte vet hur man avgör skick på drivlina osv.

De hade nog kunnat höja priset med en tusenlapp och få dit både en bra instegsgrupp, bättre vevlager/vevparti och bättre bromsar, och då fått till en kompetent nybörjarräser.

Jag kikade på den tidigare idag hos mitt lokala Biltema.

"Made in Cambodia" står det på ramen, så ingen kinaram är det (vet ej om det är positivt eller negativt i detta fall).

Som specifikationen visar så är cykeln utrustad med:
Stålgaffel,
Tourney-växlar
Endast en ramstorlek (56).

Om Biltema kostat på kolplastgaffel, minst Claris-växlar samt haft ett flertal ramstorlekar att välja på, så skulle detta kunna vara en bra instegshoj.
Just nu känns den bara snäppet bättre än serbiska Capriolo: http://www.tradera.com/item/343722/276908350/cykel-capriolo-eclipse-fabriksny

Kollade in Biltema "racern" när jag köpte lysfotogen för kedjetvätt igår. Den var läskigt obra, borde vara olagligt att sälja sådan skit. Däcken 23 mm i plast var så hemska att jag nästan kräktes, troligtvis noll komfort & grepp men massor av rullmotstånd. Hjulen. Kassetten. Allt var riktigt risigt. Priset 4 K är ett skämt.

tobo sa:
7-deat Tourney. Nja, jag tror jag passar faktiskt.

Men för länge sedan sålde Biltema ett par modeller av alu-räsrar som var helt okej, vad jag kunde förstå. Men de slutade med dem före min tid som cyklist. Den ena hette Zion och man kunde köpa den på Blocket för två tre tusen för sex sju år sedan.
Det ryktades att orsaken till att de slutade med räser-cyklar den gången, var att de gick back på dem. Komponenterna var ju lite mer… seriösa.

Ska då sägas att jag har en BT-hybrid som jag är grymt nöjd med. Men den köptes för tio år sedan, då de alltså verkade vara mer inriktade på kvalitet och mindre Dogge-stil vad gäller cyklarna. (Pun intended.)

Edit: Yosemite Zion finns naturligtvis redan omtalad och bedömd på forumet i en egen tråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/402402/402579
Den andra modellen hette alltså Streamer. Coolt. :-D

Senast ändrad:
Och när man tittar i den tråden blir man ju lite glad för uppenbarligen drog den klassikersatsningen in en cyklist till eftersom thomalin är en frekvent skribent här numer :)

Tillbaka
Topp