Biltema, Clas Ohlson, Coop

2000038268.jpg
Nu är det denna modell som säljs på Biltema. Tycker den känns gedigen och den funkar hittills.

xyz-saft sa:
Det är den. Det är inte handhavandefel. Jag har stått i biltemas kundtjänst och bytt ut rätt många av den modellen som det var fel på. Fler frågor på det?
Ja något gör du eftersom min fungerar fortfarande. Bryter du kedjor på tunga maskiner med den eller. :P

Okej, visst. Det kan säkert finnas måndagsexemplar som har ruggiga gängor och dålig metall av den. Men fortfarande, den duger när man skall bryta en kedja.

Jag är inte vassare än någon annan. Men jag går inte full gorilla på sakerna heller.

Jag har också den silvriga kedjebrytaren från BT och ja kvalitén och passform suger men, efter lite filande funkar den ok och har iaf lyckats bryta 2 kedjor.

På mitt exemplar gick inte kedjan ner hela vägen då "klackarn" eller vad man ska kalla det var av för tjockt gods, kan tänka mig det är så på flertalet och då är det lätt att böja pinnen när kedjan sitter snett.

LpHy5aG.jpg

Något som absolut inte gick att använda är deras vevlageravdragare för Shimano 4-kantsaxel art. 54016
Totalkass passform som inte ens gick ner i splines:en, köpte nytt från Park Tool som funka klockrent.

Cadde sa:
xyz-saft sa:
Det är den. Det är inte handhavandefel. Jag har stått i biltemas kundtjänst och bytt ut rätt många av den modellen som det var fel på. Fler frågor på det?
Ja något gör du eftersom min fungerar fortfarande. Bryter du kedjor på tunga maskiner med den eller. :P

Okej, visst. Det kan säkert finnas måndagsexemplar som har ruggiga gängor och dålig metall av den. Men fortfarande, den duger när man skall bryta en kedja.

Jag är inte vassare än någon annan. Men jag går inte full gorilla på sakerna heller.

Nu är det bara du kvar Cadde som förespråkar din linje ^^
Nu kunde jag varit något annat än ödmjuk men jag ska faktiskt rädda dig!

Biltema har med allra största sannolikhet bytt utförande på sin kedjebrytare, då Cadde själv erkände att han inte köpt kedjebrytare där på ett bra tag plus att den han länkade då inte är den jag köpte eller ser på biltema nuförtiden.
Anledningen att jag inte sa detta direkt var att jag inte ville förvirra.

Biltemas nuvarande kedjebrytare är värdelös och bör inte köpas. Deras gamla kedjebrytare uttalar jag mig inte om.
Nu är det bara kvar för dig Cadde att gå och köpa deras nya enbart för att motbevisa mig huhehe

Senast ändrad:
Ja jag har inte provat den. Bara tänkte den kunde passa i den här lågbudgettråden... :-) Själv kör jag endast med Park Tool, både i ryggan när jag är ute och hemma i verkstaden.

diHib sa:
Jag har också den silvriga kedjebrytaren från BT och ja kvalitén och passform suger men, efter lite filande funkar den ok och har iaf lyckats bryta 2 kedjor.

På mitt exemplar gick inte kedjan ner hela vägen då "klackarn" eller vad man ska kalla det var av för tjockt gods, kan tänka mig det är så på flertalet och då är det lätt att böja pinnen när kedjan sitter snett.

Något som absolut inte gick att använda är deras vevlageravdragare för Shimano 4-kantsaxel art. 54016
Totalkass passform som inte ens gick ner i splines:en, köpte nytt från Park Tool som funka klockrent.

Där har du nog något. Kan det vara så att den inte passar till alla kedjor och därför går sönder när folk försöker bryta ultra narrow med den? Jag märkte också att den är lite trög att få i kedjan på. Men så är den billig också och då får man ju räkna med att den inte är perfekt.

Vevlageravdragaren har jag också. Mitt problem med min var snarare att den inte sitter hårt nog. Alltså att den ramlar ur av sig själv. Men det löste jag med en rem som höll den på plats medans jag drog som hårdast.
Hade jag haft ett skruvstäd så hade det ju varit optimalt för att hålla den på plats medans jag häver med cykeln.

Men igen, billiga saker som är enkla att få tag på när man behöver dom. Hållbarheten är god nog och jobbet har utförts med den 2 gånger redan. Först för att jag bytte vevlager i onödan på min biltemahoj och andra gången för att sätta detta vevlager på min äldre cykel. Fungerade felfritt båda gångerna men som sagt, behövde lite extrahjälp.

Sedan har jag inte de bästa verktygen för att dra med heller. Hade jag haft en fot lång halvtums dragare så hade jag nog inte behövt hålla fast med rem.

Lyktstoplemedhjul sa:
Nu är det bara kvar för dig Cadde att gå och köpa deras nya enbart för att motbevisa mig huhehe
Inte för att motbevisa dig kanske. Men om den jag har av någon anledning faktiskt skulle sluta fungera så skulle jag nog köpa deras nya ja. Och den ser i praktiken exakt likadan ut fast med svart färg och handtaget på ett annat ställe. Tror inte skillnaden är speciellt stor alls.

Cadde sa:
xyz-saft sa:

Jag kan lova att jag inte gjorde något fel. Tidiga exemplar av den silvriga fungerade, senare gjorde det inte.

Tror att jag hann igenom 20-30 stycken eller så. Både från olika kunder och helt nya.

Hur modellen som de säljer nu beter sig har jag ingen aning om, då jag inte har testat den.

42Hz sa:
Ja, jag har en liknande med fyra LED, väldigt diffust ljus och kort batterilivslängd med tanke på ljusutbytet.

Jag håller med. Kör med annat batteri för orginalaccarna är löjliga. Ljusbilden är verkligen diffus. Duger för stigåka men inte för så mycket annat.

Cyklar runt med Biltemas bruna racersadel, med dekorativa retro-nitar i bak-kant.
Tycker att den är riktigt lyckad i modellen. Stämplad "DDK" inunder. För 99:- är den prisvärd.

Vidare hamstrades Jula-lampor lokalt för samma pris. 99:- för "900" lumen. (Blir trevligare med spridningslins.)

Ok, fast det är trevligt med en smidig liten maskin för lättare 'puts' jobb tänkte jag, ska inte kapa stora stålbalkar. Fast jag såg att det fanns flera märken i samma prisklass med liknande prestanda, devalt, Ryobi mm.

42Hz sa:
Ok, fast det är trevligt med en smidig liten maskin för lättare 'puts' jobb tänkte jag, ska inte kapa stora stålbalkar. Fast jag såg att det fanns flera märken i samma prisklass med liknande prestanda, devalt, Ryobi mm.

Skaffa en batteridriven, så har du gratis cyklar sen... ?

Rattnalle sa:
Någon som varit inne och klämt på deras nya mtb-handske? Ser väldigt lik ut de handskar jag gillar från t ex 661 eller TLD på bilden så om kvaliteten är ok kanske de kan vara något.

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelhandskar/cykelhandske-skin-2000042829

Använder deras vinterhandskar i två olika varianter som funkar ok även om dom är för små egentligen för mig, BT verkar inte vilja sälja handskar till män med större händer vilket även gäller på arbetshandskar vilket känns något märkligt.

Kompisen kör deras tunnare och i Falun klagade han på skav mellan tummen och pekfingret på den nya varianten, han körde BTs äldre innan och var nöjd.

Hälsingland sa:
Rattnalle sa:
Någon som varit inne och klämt på deras nya mtb-handske? Ser väldigt lik ut de handskar jag gillar från t ex 661 eller TLD på bilden så om kvaliteten är ok kanske de kan vara något.

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelhandskar/cykelhandske-skin-2000042829

Använder deras vinterhandskar i två olika varianter som funkar ok även om dom är för små egentligen för mig, BT verkar inte vilja sälja handskar till män med större händer vilket även gäller på arbetshandskar vilket känns något märkligt.

Kompisen kör deras tunnare och i Falun klagade han på skav mellan tummen och pekfingret på den nya varianten, han körde BTs äldre innan och var nöjd.
Jag har storlek 9 i händer och har aldrig kunnat köpa ens arbetshandskar där eftersom de bara har 10 och 11 typ :-)

Jag får väl försöka komma ihåg att prova när jag har vägarna förbi helt enkelt.

Hälsingland sa:

Samma här, vinterarbetshandsken kunde ja klämma på. Men cykelhandskarna de har är bara att glömma tyvärr, får inte ens på dem med våld.

Testade biltemas smala skärmar. 27-0998

Skärmarna upplever jag har bra kvalitet, de är stabila och hyfsat lätta att montera ok. Jag har väldigt lite utrymme vid bromsarna men lyckades klämma in dem där med lite mek och buntband. Båda skärmarna har ordentliga skruvfästen för stagen så att man enkelt kan fästa en kompislapp.

Tyvärr finns en stor brist. Bakskärmen har bara ett stag vilket gör att vid gupp och grusvägar slår skärmen mot hjulet. Eventuellt kan man kanske modda skärmen och få dit ett till stag? Tips mottages tacksamt.

Över lag skulle jag nog inte rekommendera skärmarna, i varje fall inte den där bak. Utan staget blir de för rangliga.
20191020_155704.jpg

Edit: bilden är från när jag hade varit hos min vän i Halmstad, hade ingen såg att korta skruvarna med. Och jag brukar inte cykla med huel. :)

Senast ändrad:
om du inte fixar dit ett stag till skulle du kunna forma till en typ 20 cm lång 1,5 cm bred aluminiumbit med vinklad ände som du skruvar fast i bromsfästet och på så sätt lyfter skärmen. den kan fästas i skärmen med dubbelhäftande tejp eller biltema polyuretanbaserade vindrutetätning ('sikaflex')

Tillbaka
Topp