Biltema cykel / Crescent

Danne84

Ny medlem
Biltema cykel / Crescent
Hej!

Jag sitter och tittar på deras X-Country 26" för 2299kr
Ser att den har "Shimano Tourney" samt på ram så står det "Aluminium (7005)/Stål"
Dom har även en annan modell som har Shimano Altus-växlar, Bättre?
Är det något som är värt att titta på?

Tack för alla råd!

Senast ändrad:
Biltema cykel / Crescent
Danne84 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag sitter och tittar på deras X-Country 26" för
> 2299kr
> Ser att den har "Shimano Tourney" samt på ram så
> står det "Aluminium (7005)/Stål"
> Dom har även en annan modell som har Shimano
> Altus-växlar, Bättre?
> Är det något som är värt att titta på?
>
> Tack för alla råd!

Nu vet jag inte vad du ska använda cykeln till, men jag kan inte rekommendera dig att köpa den.
Delarna är av det billigaste du kan hitta och funktionen är väl en ren chansning.
Tourney är Shimanos bililgaste variant och rena skiten rent ut sagt.

Nu har säkert kvalitén förbättrats, men ända sen jag läste denna artikeln så har jag avrått samtliga som tittar på en Biltema cykel, att köpa en cykel därifrån:
http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/cyklar-och-tillbehor/cyklar-3-7-vaxlade-2005/

Jag chansar aldrig längre.

Titta hellre på blocket efter någon begagnad hoj, du lär få mer för pengarna, t ex:
http://www.blocket.se/malmo/Cannondale_Sl_2_47758535.htm?ca=16&w=3

Senast ändrad:
Biltema cykel / Crescent
XXL har ju nya cyklar för samma peng nästan,

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Terrängcykel/Raven-Rookie-26-Terrängcykel-13/p/1088665_1_Style

eller en med mekanisk skivbroms:

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Terrängcykel/Highland-Peak-Terrängcykel-W-13/p/1088667_1_Style

Har haft en Biltema som pendlarhoj på vintern. Rostade på skruvar nästan direkt, kedjan var av låg kvalitet, bromsar som kunde justeras i veckor utan att någonsin bli bra. Men den var billig, och blev aldrig stulen. Fick nästan samma peng för den när jag sålde den :)
Inget jag skulle rekommendera, när man kan få en tysk för samma peng ;-)

Biltema cykel / Crescent
Biltema är bra om man vill köpa rattmuffar och tvättsvampar. Eventuellt delar till cykeln, typ vajrar och sånt, eller verktyg men Inte cyklar.

Biltema cykel / Crescent
Jag köpte en slit å slängcykel där för 10 år sen men Shimano nexus 7 för 10 år sen. Går som en klocka sånär som på några ekerbrott i bak, men för 1500 tycker jag det var mycket hoj.

Biltema cykel / Crescent
Jag blev nyfiken på:

"Highland Peak Terrängcykel W 13 white/black (red) ma 2 499:-"

Men det står "terrängcykel för damer" :P

Samt storleken, Det finns 2st att välja på. S40 & M45. Är det vilken tum det är på ramen?
Så fall vad motsvarar dem båda?

har en MTB idag som är alldeles för hög för mig, Trots sadeln är längst ner så är den för hög, Vill inte råka ut för samma sak igen.

Biltema cykel / Crescent
Jag skulle avråda att köpa även vajers o höljen, mina måste fortfarande justeras efter ett halvårs användning / stretchning :( // Larsa

Biltema cykel / Crescent
Danne84 skrev:
>
> Men det står "terrängcykel för damer" :P
>
>

Terrängcykel för damer?..

:D

Kanske är den byggd för de som inte kör så hårt. Saker/kläder "för damer" brukar inte vara lika hållbara och robusta som grejer som är gjorda för killar.

Just saying

Biltema cykel / Crescent
Danne84 skrev:
> Samt storleken, Det finns 2st att välja på. S40
> & M45. Är det vilken tum det är på ramen?

Jag vet inte vad det är. Men det är inte storleken i tum.

Biltema cykel / Crescent
LTS skrev:
> Danne84 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Samt storleken, Det finns 2st att välja på.
> S40
> > & M45. Är det vilken tum det är på ramen?
>
> Jag vet inte vad det är. Men det är inte
> storleken i tum.

Gissningsvis betyder det väl att S är small med ett sadelrör på 40 cm c-t och M är medium med ett sadelrör på 45 cm c-t. Men jag har inte kollat.

Biltema cykel / Crescent
Danne84 skrev:
> Jag blev nyfiken på:
>
> "Highland Peak Terrängcykel W 13 white/black
> (red) ma 2 499:-"
>
>
> Så fall vad motsvarar dem båda?
>
> har en MTB idag som är alldeles för hög för
> mig, Trots sadeln är längst ner så är den för
> hög, Vill inte råka ut för samma sak igen.

http://www.focus-bikes.com/int/en/b...ry/sport-1/model/highland-peak-disc-24-g.html

S = 44CM där, och M = 48CM på fokus sida.. vet i fasen om XXL blandat ihop det?.

Jag själv är 176cm och har en Black Forest 2.0 i storlek Small (42cm), vilket nog är lite litet såhär i efterhand.

Missade det där med tjejmodell, kan vara lite kortare top tube på den kanske mot killhoj?
edit : kan tillägga att Focus själva inte har den under Lady kategorin iaf..

Senast ändrad:
Biltema cykel / Crescent
Stumpy skrev:
> Om man definierar sig som "dam", så kanske man
> inte kör så hårt.
>
> @Jenny: Är du en "dam"?

HAHAHAHA
Herre gud vad ska jag svara på den frågan?!
Jag brukar inte vara så försktig med grejer nej, om det är det du undrar. Håller det inte är det dålig kvalite helt enkelt, oavsett vem det är byggt för.
Dessutom så brukar "dam"-grejer vara för smått för mig.

Att kvaliten skiljer mellan tjej- och killgrejer blir rätt uppenbart när man börjar köpa kläder för barn. Det är tydligen inte meningen att småflickor ska slita så hårt på kläder och leksaker tex. Tröttnade på att sy i knappar efter en användning etc. Det slutade med att jag började köpa killkläder till min flicka. Iaf vinteroveraller som slits rätt mycket över en sesong.

Biltema cykel / Crescent
Danne84 skrev:
> Jag blev nyfiken på:
>
>
>
>

S40= small 16 tum
M45= Medium 18 tum
Highland Peak Terrängcykel W 13= W står för Women

Det finns en Highland Peak Terrängcykel 13 på samma sida.
Dock verkar det som det bara finns stora storlekar av den kvar

Biltema cykel / Crescent
Danne84 skrev:
> Jag blev nyfiken på:
>
>
>
>

Modellen med "W" i beteckningen är dammodellen, här är herrmodellen för samma pris:

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Terrängcykel/Highland-Peak-Terrängcykel-13/p/1088666_1_Style

Biltema cykel / Crescent
Jenny W skrev:

> Att kvaliten skiljer mellan tjej- och killgrejer
> blir rätt uppenbart när man börjar köpa
> kläder för barn. Det är tydligen inte meningen
> att småflickor ska slita så hårt på kläder
> och leksaker tex. Tröttnade på att sy i knappar
> efter en användning etc. Det slutade med att jag
> började köpa killkläder till min flicka. Iaf
> vinteroveraller som slits rätt mycket över en
> sesong.

Äh säg som det är. Du föll för feministvågen helt enkelt, där pojkar ska leka med dockor och flickor med bilar.

Biltema cykel / Crescent
JockeS skrev:
> ända sen jag läste denna artikeln så har jag avrått
> samtliga som tittar på en Biltema cykel, att
> köpa en cykel därifrån:
> http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/cyk
> lar-och-tillbehor/cyklar-3-7-vaxlade-2005/

Framgaffeln på en av deras damcyklar sprack för tidigt i ett utmattningsprov. Det var ett exemplar av en viss modell. Jag misstänker att du inte har samma tankesätt om t.ex invandrare?

Senast ändrad:
Biltema cykel / Crescent
grump skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
>
> > Att kvaliten skiljer mellan tjej- och
> killgrejer
> > blir rätt uppenbart när man börjar köpa
> > kläder för barn. Det är tydligen inte
> meningen
> > att småflickor ska slita så hårt på kläder
> > och leksaker tex. Tröttnade på att sy i
> knappar
> > efter en användning etc. Det slutade med att
> jag
> > började köpa killkläder till min flicka. Iaf
> > vinteroveraller som slits rätt mycket över en
> > sesong.
>
>
> Äh säg som det är. Du föll för feministvågen
> helt enkelt, där pojkar ska leka med dockor och
> flickor med bilar.

Nä inte riktigt. Barn ska kunna leka med vilka leksaker de vill.

Nästan rätt grump ;)

Biltema cykel / Crescent
Valhalla_ skrev:
>
> Framgaffeln på en av deras damcyklar sprack för
> tidigt i ett utmattningsprov. Det var ett exemplar
> av en viss modell. Jag misstänker att du inte har
> samma tankesätt om t.ex invandrare?

Jag cyklar inte invandrare om jag kan undvika det.. kenyaner är dock rätt snabba, så dem kan man cykla långt och fort på!

Biltema cykel / Crescent
Kapten_Usling skrev:
> Jag cyklar inte PÅ invandrare om jag kan undvika
> det.. kenyaner är dock rätt snabba, så dem kan
> man cykla långt och fort på!

Hahaha!! :-D

Biltema cykel / Crescent
På "Highland Peak Terrängcykel 13" så kan man välja mellan storlekarna XL48 & XXL52 men vilka tum storlekar är det?

Tack för alla svar föresten :)
Kanske ska nämna att cykeln kommer att användas främst som transport mellan hemmet och jobbet (ca 6km om dagen dvs)

Biltema cykel / Crescent
Danne84 skrev:
> På "Highland Peak Terrängcykel 13" så kan man
> välja mellan storlekarna XL48 & XXL52 men vilka
> tum storlekar är det?
>
> Tack för alla svar föresten :)
> Kanske ska nämna att cykeln kommer att användas
> främst som transport mellan hemmet och jobbet (ca
> 6km om dagen dvs)

Måttet är generellt från centrum vevparti till topp sadelrör. Det kan vara till en annan höjd men då får man kolla geometritabellen för specifik ram och storlek. 13" är litet och 22" är jättestort på mtb och motsvarar ca XS till XXL. För att byta från ett tummått till metriskt multiplicerar du tummåttet med 25,46 för att få det i mm, eller 2,546 för att få det i cm (kanske självklart). Tänk på att måttet fram till styret och höjden på styret egentligen kan vara viktigare än sadelrörsmåttet för hur man egentligen sitter på cykeln. Dessutom spelar det roll hur du själv är fördelad mellan överkropp, armar och ben. Prova innan i butik om du kan. Prova någon annans cykel med känd geometri ute för att få en uppfattning om vad du tror dig vilja ha.

Biltema cykel / Crescent
Verkar som ett lagom förvirrande system att inte ha en standard på ramarna.

Satt även och kollade på ett par dyrare modeller, Får man så mycket bättre saker för dom där extra 1000-lapparna jämfört mot vad som finns på Highland Peak modellen?
Tänker på om det kan vara värt att gå upp lite i pris men känns dumt om det inte skiljer något nämnvärt på kvaliteten på växlar osv. Dock såg jag att man fick hydraliska bromsar istället vilket kan vara trevligare.

Biltema cykel / Crescent
För att ta dig till och från jobbet och småträna krävs inte jätteavancerade grejer, dessutom är det inte så stöldbegärligt och man kan välja lättrullade däck. Köper du billigt är du igång direkt med cyklandet. Sen kan du skaffa en mer specialinriktad dyrare cykel för rejäl träning när du är lite kunnigare och mer varm i kläderna.

Angående måtten, en djungel ja, men det är bra att kunna en del så man inte köper fel. En cykel där du inte når styret vettigt eller inte når marken när grenen når ramröret är ingen cykel, inte för den personen i alla fall.

Biltema cykel / Crescent
Hasse#7 skrev:
> För att byta från ett tummått till
> metriskt multiplicerar du tummåttet med 25,46
> för att få det i mm,

Med risk för att vara lite överdrivet petig så är en tum 25,4 mm, inte 25.46. (Inte för att det har någon betydelse i det här sammanhanget ;-))

Biltema cykel / Crescent
MagnusA skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > För att byta från ett tummått till
> > metriskt multiplicerar du tummåttet med 25,46
> > för att få det i mm,
>
> Med risk för att vara lite överdrivet petig så
> är en tum 25,4 mm, inte 25.46. (Inte för att det
> har någon betydelse i det här sammanhanget ;-))

Ja du har rätt, tack! Nu när jag tänkt igenom det hela blir jag mest orolig över att jag inte vet var 6:an kommer ifrån inne i mitt huvud. Hursomhelst påverkar det inte resultatet på en cykel nämnvärt.

Edit: Jag tror att sexan kan komma från omvandling av en 1" fast nyckel till mm. Alltså en tillverkares måttspecifiering av sin produkt, fast i mm. Om inte så är jag bara förvirrad. 25,4 mm gäller.

Senast ändrad:
Biltema cykel / Crescent
Jag har dock tur att kunna ha cykeln i mitt eget garage hemma samt inomhus på arbetsplatsen.

En annan sak är hur dom billigare tåler att nyttjas på vintern, finns en del billiga som är väldigt rostbenägna. Funderar på att så fall skaffa ett extra hjulpar med dubbdäck så man bara kan skifta vid behov.

Biltema cykel / Crescent
Danne84 skrev:
> Jag har dock tur att kunna ha cykeln i mitt eget
> garage hemma samt inomhus på arbetsplatsen.
>
> En annan sak är hur dom billigare tåler att
> nyttjas på vintern, finns en del billiga som är
> väldigt rostbenägna. Funderar på att så fall
> skaffa ett extra hjulpar med dubbdäck så man
> bara kan skifta vid behov.

Dubbla hjulpar är alltid bra för driftsäkerhet och bekvämt planerande. Köper du cykel för 2500:- så är det bara att cykla utav sjutton så du hinner få utdelning på investeringen. Rost och slitage är inget jag skulle fundera på. Antagligen är den betald jmf med bil på några månader. Men som sagt jag tror du kommer skaffa något bättre sen men den här resan har nästan alla här gjort. Man börjar med att tycka att 10000:- är vansinne och köper för 2500:-, gången efter tycker man att 10000:- är lite då det inte räcker till ens nya kravställda behov.

Biltema cykel / Crescent
Chrille e skrev:
> Jag köpte en slit å slängcykel där för 10 år
> sen men Shimano nexus 7 för 10 år sen. Går som
> en klocka sånär som på några ekerbrott i bak,
> men för 1500 tycker jag det var mycket hoj.

Detsamma här.
Men det var då det..

Kvaliteten på BTs cyklar sjunker ständigt i jakten på lägre priser.

Biltema cykel / Crescent
En 3*8 cykel 2013 är ju inte så att man springer runt kvarteret med erektion direkt.. det var förra millenniet man gjorde det.
Dämpad gaffel!?.. jag men vilken?
De verkar leva på att sälja tant/herrhojar!

Biltema cykel / Crescent
Går säkert att få reda på vilken gaffel om man frågar.
Men hur verkar dom andra delarna?
Det är ju ett bra märke annars på cykeln.

Butiken ligger i en liten "by" så det är inte så konstigt att dom har mest tant/herrhojar :)

Biltema cykel / Crescent
För att återuppliva min gamla tråd :)

Var och titta på en ny cykel idag hos en riktig cykelhandlare så att säga :)

Tänker inte spendera en förmögenhet och då hade dom crescent "mtb street bjarke 144" om det säger er något. För drygt 4000kr

VIKT 14,9 kg
FÄRG Svart
ANTAL VÄXLAR 24
BROMSAR Mekanisk skivbroms. Tektro Novela
DÄCK Wanda All Black 26X2.0
RAM Aluminium
FRAMGAFFEL Dämpad, SunTour XCT V4 MLO
VÄXELREGLAGE Shimano STEF51
RAMSTORLEK 43 cm: 48 cm: 53 cm, 145-175cm: 165-190 cm: 175-200 cm

Ifrån crescents hemsida. Passade även på att fråga vad det skulle kosta att fixa min gamla "noname" cykel, ca 2000kr så då är frågan om det inte är mer värt att köpa en helt ny. Så kan man ha den gamla som lite hemmapill så att säga :)

Biltema cykel / Crescent
För att cykla till och från jobbet 6 km kan jag inte se annat än att biltema är ett bra val.

Har erfarenhet av shimano torney och det systemet fungerar utmärkt för normal användning och med normal skötsel i form av tvätt, smörj och justering någon gång ibland.

Sedan pratar vi inte om någon evighetskvalite, men det kan man knappast begära för de pengarna.

Biltema cykel / Crescent
Om du ska pendla till jobbet, köp en begagnad slit o släng på blocket för 500 - 1000?

Biltema är verkligen bara skit, och den sista.. ja inte särskilt mycket bättre den..
Och håll dig borta från cykelringen... om du inte vill betala överpris för gamla grejor..

Biltema cykel / Crescent
Då kan jag likabra behålla den jag har nu istället för att slösa 500kr...

Jag ska inte köpa en på biltema därav ändring av rubriken.
Men du menar att Crescent är skit bara för att man inte vill ge 30 lax?

Känns som om det blir mer och mer of topic eftersom en del är insnöade på toppmodellerna.

Biltema cykel / Crescent
Allt är "skit" ;)

Seriöst, en cykel som duger för mtb-körning i skogen på lite sikt börjar kring 7000 på nån lämplig internethandel. Det går utmärkt att köra stig med billigare cyklar också men man får räkna med att saker går sönder eller är besvärande dåliga. Tyvärr priorierar tillverkarna att hänga på massa växlar och fjädring som är så dålig att en stel cykel med färre växlar varit bättre. Marknaden vill ha det så helt enkelt. :)

Facktidningarna brukar emellanåt roa sig med att ta in och testa "varuhuscyklar" - så har även happymtb gjort med en Jula-cykel gjort, sjukt rolig läsning. MBUK körde ett gäng och de gick verkligen sönder vid lite tuffare stigcykling. De hade tagit med den billigaste Specialized som låg kring 4000-4500 SEK (de är billigare i UK) för att jämföra och den utklassade faktiskt varuhuscyklarna för 2000-3000.

När det rör sig om cyklar för 2000-3000 är det strunt samma vad det står för märke på ramen för de är helt enkelt ungefär lika dåliga, alternativt sämre än dåliga. Det sämsta jag sett är väl cyklarna från typ Jula, Coop mfl men Biltemas "helfjädrade" ligger farligt till.

Jag har meckat lite Biltema-mtb åt en bekant, tycker den var hyfsad för ca 3000 och med lite pill gick den faktiskt att få att fungera bra. Tyvärr verkar de ha tagit den ur sortimentet i år - det ser riktigt gräsligt ut - men den var OK för ca 3000kr.

Men har du 6km pendling och inga feta backar är detta mitt förslag: Vitus Vee

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-vee-1-city-bike-2013/rp-prod80999

Vill du lägga mer finns även en växlad version och en 29er.

Den billigaste "riktiga" mtb jag rekommenderar är:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-zircon-iii-hardtail-bike-2013/rp-prod81004

Den gör slarvsylta av Crescenten du tittar på. :)

Biltema cykel / Crescent
Det finns bra Radon/Cube/felt och allt vad de heter i enklare modeller också som är attans så mycket mer prisvärda och i samma prisklass som du var inne på. Biltema är junk - jag har haft en del biltema cyklar och de rostar, är tunga och går sönder på konstiga sätta. Hjulaxlar som går av av CYKLING på en barncykel... När jag väl tittade på axeln så är den inte ens gjord i riktigt stål - det såg ut som grova blötjärns kristaller som dessutom av någon spännande orsak hade egenheten att spricka - mjukt, rostar OCH sprickbenäget.... Bra stål i den och det är ju så lagom spännande när cyklar går sönder under färd - slutar ofta med blod och tandagnissel... Jag har haft en del pendlarhelveten och vikbara samt barncyklar från biltema och några av dem har faktist bara varit enkla utan farliga bottenapp, men hälften av dem har haft/utvecklat farliga fel.

Men alla gör som de vill - problemet med biltema, puch, jula och liknande är att det är rutten kvallité på saker man inte tänker på. Kedjor som bara håller någon månad, växelar som man måste justera jämt och ändå är det razzelparty, skruvar som rostar första veckan, axlar som går av, däck som spricker (sitter ofta sämre däck på i orginal än vad de säljer som tillbehör).

Jag kan bara uppmana att tänka efter ett varv till - bt är inte billigt (längre iaf) eftersom kvallitén oftast är väldigt dålig - priset ÄR ganska lågt, men billigt - nä..

Biltema cykel / Crescent
Danne84 skrev:
> För att återuppliva min gamla tråd :)
>
> Var och titta på en ny cykel idag hos en riktig
> cykelhandlare så att säga :)
>
> Tänker inte spendera en förmögenhet och då
> hade dom crescent "mtb street bjarke 144" om det
> säger er något. För drygt 4000kr
>
> VIKT 14,9 kg
> FÄRG Svart
> ANTAL VÄXLAR 24
> BROMSAR Mekanisk skivbroms. Tektro Novela
> DÄCK Wanda All Black 26X2.0
> RAM Aluminium
> FRAMGAFFEL Dämpad, SunTour XCT V4 MLO
> VÄXELREGLAGE Shimano STEF51
> RAMSTORLEK 43 cm: 48 cm: 53 cm, 145-175cm: 165-190
> cm: 175-200 cm
>
> Ifrån crescents hemsida. Passade även på att
> fråga vad det skulle kosta att fixa min gamla
> "noname" cykel, ca 2000kr så då är frågan om
> det inte är mer värt att köpa en helt ny. Så
> kan man ha den gamla som lite hemmapill så att
> säga :)

För att inte dra samma latina som ovan poster så, visst har du tur och du har exakt rätt storlek så kanske du kan hitta en prisvärd cykel på biltema osv..som passar dina behov, för ett tag...

Men att köpa en från CRC eller en radon från bike-discunt är värd mer(eller från canyon osv). Ett, bägge i andra hands värde men även i upplevelse. två, Du kommer vilja cykla på den längre..

Sen det är inge fel på cresenten, mer än att från Tyskland eller England så får du så mycket mer för pengarna.

Det som är dyrast är ram, hjul, gaffel(gärna en som är luft ställbar). Det är det du skall se på mest. Resten om det är deore eller xtx växlar spelar inte så stor roll det går alltid att byta någorlunda billigt sen om man vill.

Tillbaka
Topp