Biltema cykeln

Ford Prefect

Ny medlem
Biltema cykeln
Brukar aldrig skriva,tjyvläser mest,men efter första provturen med vinterhojen är jag så nöjd att det får bli ett inlägg.Köpte den bara för att ha som vintercykel,hade väl egentligen inte så stora förväntningar men den funkade kanonbra.visst är den rätt tung,fast då kanske det håller för en gångs skull.behöver ni en relativt billig hoj så kan jag definitivt rekomendera biltemas "värsting".hmm måste ju säga att ramen är ganska lik min nishiki när man tittar närmare,samma tillverkare?

Biltema cykeln
haha, kul att det nicket fanns kvar, välkommen. Biltemas "värsting" har ju deore rakt igenom, och kan man bara hålla gaffeln i någolunda trim så skall den nog fungera finfint under lång tid framöver. Jag har för mig att den inte är såååå tung. Runt 14 kilo.

/rikard

Biltema cykeln
dom går bra raktfram och i lätt nedförsbacke :D

Återkommer du med ett litet utlåtande när vintern är borta? Jag menar grejjerna kommer att rosta och så om man inte sköter det, men pallar hjulen tex, det är ju en förhållandevis billig cykel om man ser till de komponenter som sitter på.

Biltema cykeln
Härligt, välkommen hit. Att vintercykel väger lite tycker inte jag gör något. Sedan när fincyklen åker fram får man den där härliga känslan: "otroligt vad lätt cykeln är och vad snabb jag har blivit av all vintercykling".

/Erik

Biltema cykeln
Ramen är nog tyngre än många andra ramar men den är nog inte dålig. Alla andra komponenter är helt ok (deore) så det äv väl bara gaffeln man behöver ora sig för.

Sen kan det vara läge att kolla hjulen lite då och då, men jag har för mig att det sitter "ok" fälgar på cykeln ändå. Dessutom kan det vara en bra cykel att lära sig meka på. Kan man serva allting ordentligt och kansek byter gaffeln ås har man en cykel som kommer att duga som brukscykel i många år. Jag skulle inte känna mig nervös för att cykeln skulle gå sönder i hellas. Jag har kört värre på sämre grejjer. =)

/rikard

Biltema cykeln
Postat av: Kaijan
Skriven: idag 18:43

jag skulle inte köra allt för hårda turer i Hellas på den.Men på grusväg ska den nog hålla

MIGHTY LION ROCKERIDIOT I dont mind a little bush, as long it doesn't come with a DICK

Hellas mm med xtr och mer är det ok Heller

Senast redigerad av en moderator:
Biltema cykeln
42 blir nog bra!

(Min hoj är förmodligen sämre än Biltemahojen, nej jag skämtar inte, och den funkar att droppa trappor etc. med. Inte räskillt rädd för att den ska gå sönder. Dock är det en stålram.)

Biltema cykeln
Varför skulle inte den hojen klara av Hellas?

Mestadels OK prylar på den iallafall, det var väl den mekaniska skivbromsen och ena navet som var lite udda om jag minns rätt. Fälgarna är säkert Alexfälgar, utmärkta.

Biltema cykeln
det brukar inte handla så mycket om vad det är fär grejjer på biltema cyklarna utan mer om vem som har monterat dem, när alla grejjer väl sitter där det ska så borde de håll hehe

Fast jag skulle ju aldrig byta bort min paragon mot något där topp modellen är ca 5kg tyngre fast just som vintercykel så... men jag skulle ta nått annat av princip skäl :D

Biltema cykeln
Kanske skulle ta och byta ut gaffeln mot någon typ av "bra" gaffel. Förslag är MX Comp till ex! Varför? Därför att sådana billiga som sitter på har en tendens att gå av. Vissa av gafflar håller (eller ja, går inte av iaf), men jag har vart med om folk som har knäckt sina Suntour (RST, Zoom m.fl) gafflar rakt av. Gafflarna är egentligen gjorda för att cykla grusväg och asfalt med tror jag. Eller det verkar så iaf.'
För din egen säkerhet, uppgradera gaffeln! En MX eller EXR och en bra V-Broms hade gjort sig mycket bra där har jag en stark känsla av!

Annars är det bara att grattulera och önska välkommen till happymtb.org!
Hoppas du lär dig lika mycket som jag har gjort. :-D

Biltema cykeln
Fälgarna är nog samma som Nishiki i 6-8000 kronors klassen, om inte bättre. De enda komponenter jag är lite tveksam till är framnavet (Formula) och gaffeln. Ramen är nog inte så rolig och det exemplar jag tittade på hade rätt fula svetsar, men den lär ju knappast gå av. Gaffeln är nog inte sämre än många andra gafflar på cyklar upp till ca 10000.

Skivbromsen ska nog inte jämföras med Shimano och Hayes, men det tar nog stopp i alla fall.

Som någon annan skrev är väl den stora frågan hur väl hopskruvad och injusterad den är. Kanske kan vara klokt att gå igenom hela cykeln för säkerhets skull.

Biltema cykeln
Hade Formula nav på min gamla Univega 500S och det höll faktiskt bra, fälgarna tog slut före navet. Finns säkert olika modeller av den också.

Kan vi inte få någon skapligt bra elitcyklist att köra en Biltema cykel genom ett långlopp? :-) Då får vi se om det stämmer, "It's not about the bike!"?! :-D

/Leo

Biltema cykeln
Jag har svängt en del efter det att vi haft en "El Portal" i familjen ett halvår.
27-313_l.jpg

Den är hopplöst för liten för mig, och det ser jag som största nackdelen, den finns bara i en storlek.

Jag har testat den i rejält teknisk terräng, och bortser jag från "bmx" känslan så tycker jag att gaffeln är lite väl gummibandsaktig, men annars finns det lite att klaga på för dom pengarna. Skruvarna rostar, så byt ut dom eller sköt om den väl.

Tekro skivan bromsar upp mig och det räcker. Visst att den inte har samma känsla som en Magura Marta eller liknande, men mina Magura kostar mer (typ) än hela den cykeln :)

Passar hojjen är den ett kap. Vet att några korta som cyklat på den tycker att geometrin är lite konstig, men det kan jag inte kommentera. Kolla även TCM för dom har lite billiga cyklar dom med.

Mellangrabben (det är hans hoj) gillar den och cyklar betydligt mycket mer i skogen nu än han gjorde förut, för att "det är så kul med den cykeln". Det tycker jag är ett bra betyg.

Biltema cykeln
Kanske skulle förklarat lite tydligare,hojjen är köpt som ett komplement till cyclocrossen och racern.för mig som inte är så lång så är storleken skaplig,inte perfekt men jag kan leva med det.märkligt nog så är faktiskt sadeln helt ok,det trodde man ju knappast.tektro skivan funkar bra,så bra att jag börjat fundera på hur det skulle vara med "riktiga" skivbromsar.visst finns det grejor man vill byta ut,men eftersom det mer eller mindre är vintercykel så får vi se hur mycket pengar man vill lägga ned på den.blir det lite mer mtb åkning i sommar så får man väl fundera.att gaffeln skulle kunna gå av lät ju inge bra,får hålla ett öga på den.sen måste jag tillägga att nokian wxc 300 är ett av dom bättre köpen man gjort.det är lite fränt att köra om folk på rena isgator där dom knappt kan gå med broddar.dubbarna verkar sitta kvar ochså.får väl återkomma när jag kört lite mer med den.

Tillbaka
Topp