biltema cykelskor

schuba

Medlem
biltema cykelskor
Tjena!
Är grym nybörjare och försöker hålla nere priserna till det att jag vet
att jag tycker det här med mtb är roligt, därför undrar jag om
det är helt bortkastat att köpa biltemas cykelskor, eller om det är ok
att köra omkring med dom, har tänkt köra skogsstigar och liknande.
Alltså ingen elitförare utan nybörjare, vore intressant med svar från
nån som testat dessa.
Tack på förhand

/lars

biltema cykelskor
Det är säkert inget fel på de, troligen inte jättestyva men det är inte heller nödvändigt. Har du redan SPD-pedaler? Annars går det också alldeles utmärkt att cykla med vanliga platta pedaler i skogen. För en nybörjare kan det tom var en fördel då du kan sätta ut fötterna snabbare om du börjar tippa.

biltema cykelskor
Hej!

tack för snabbt svar, det var någon som tipsdade om att jag skulle börja med SPD pedaler, men det kanske man inte ska, det sitter inte det på cykeln nu.

biltema cykelskor
Använd de pedaler du har! Du kommer att ha fullt upp ändå utan att behöva tänka på att vrida foten för att kunna sätta ut den i backen...
När du känner att du lärt dig hantera cykeln o vill få till ett bättre "rundtramp" så kan du fundera på att skaffa SPD-pedaler och skor.
Jag cyklar med vanliga "flattis-pedaler" och trivs utmärkt med det - har iofs inga ambitioner att vara snabbast i skogen.

biltema cykelskor
Tror de skorna funkar utmärkt de första åren!

Håller dock inte med om att man lika gärna kan skippa spd-pedaler.
Visst, man gör några spd-vurpor i inledningen, men å andra sidan så sitter man fast och risken att sätta "paketet" rätt över överrröret i lite stökigare teräng om det råkar gå fort utför ökar dramatiskt om man inte sitter fast ordentligt. Jag tycker att det gör ondare än att i låg fart lägga sig ned på sidan (det går sällan fort då man gör en spd-vurpa)...

biltema cykelskor
Jag har faktiskt aldrig gjort nån SPD-vurpa.Tränar man och tänker sig för så händer det inte. Sen hjälpte det säkert att jag började med det så tidigt i min "cykelkarriär". Hade inte cyklat mer än ett år, lite sporadiskt.
I början kan man dessutom ställa fjäderspänningen så löst som möjligt så att man klickar ur bara man vickar lätt på foten (en rörelse man nästan reflexmässigt gör ändå om man ska sätta ner foten).

Köp du Biltema-skorna. De kändes rejäla, om än tunga, när jag kände på dem i butiken. SPD är grymt trevligt att ha. Ju tidigare du börjar med det, desto mer naturligt kommer det att kännas.

biltema cykelskor
Jag kör med platta pedlar med skruv i och vanliga DC skor.. har grymt grepp på pedalerna och dom glider absolut inte av i första taget. Kan t o m göra bra rundtramp när det blir tungt utan att tappa grepp..

biltema cykelskor
Kört med biltema dojjorna ett tag, verkar vara helt ok grejjer, kanske tunga som någon säger men klart bättre kvalitét än de senaste Northwave-skorna jag hade!

Kör du mest XC är SPD kanon. Farligast är när man stannar eller ska iväg. :)

biltema cykelskor
Jag får åka och testa skorna och känna hur dom känns.
Tack för svaren och tar gärna emot fler tips inför min premiär tur bara snön har försvunnit.

/lars

biltema cykelskor
ChainReaction har en del billiga alternativ.

http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=diadora

Använder själv dessa som till och från jobbet sko.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=52986

Väldigt mycket sko för inga pengar alls.
Tänk bara på att Diadora är väldigt små i storlekarna så man får lägga på två storlekar mot vad man normalt använder i skostorlek.
Biltemaskon ser inte dum ut den häller om man vill ha en bra nybörjarsko och som kan användas även cyklar tii affären för att handla

biltema cykelskor
Slänger också in ett tips om wiggles eget märke dhb.

http://www.wiggle.co.uk/dhb-m1-mtb-shoes/

Har kört med dem sen i våras, sitter fint, som shimano i storlek dvs jag har 43 normalt men kör med 44 här.

Sen ska du absolut skaffa spd-pedaler, förhöjer upplevelsen. Om man ska jämföra inga-spd-trilla-ner-och-mosa-paketet-vurpor med spd-vurpor så vet jag vad jag föredrar. Spd-vurpor sker i ultrapid, där man sakta trillar ner i mossan (i mitt fall till höger) för att balansen inte hänger med. Så länge du har fart så håller man sig upprätt..

biltema cykelskor
Jag skulle rekomendera att börja med spd direkt. Dom första två-tre rundorna brukar det kunna bli ett par småvurpor (vid start & stop) men sen sitter det att man ska vrida foten för att få bort den.

biltema cykelskor
Jag rekomenderar SPD. Körde länge med plattisar märkte att jag var tvungen att hålla igen när det blev ojämnt. Med SPD är det bara stå på.
Kör med Biltemas SPD pedaler=Wellgo. Funkar kanon.

Lycka till

biltema cykelskor
Kan bara hålla med att du ska köra med SPD.

Körde själv med plattisar länge innan jag började med SPD, när man väl börjat kan jag inte se anledningen att köra utan, så mycket roligare!

Själv kör jag med Crankbrothers system, funkar klockrent!

biltema cykelskor
Självklart spd. Bättre kraft + att fötterna sitter kvar även om det blir rejält stökigt och geggigt! Inget att tveka på. Är dock mycket tveksam till Biltema... Jag skulle nog lägga till ett par hundra och köpa riktiga skor. Pedalerna (Wellgo) på Biltema är många nöjda med. Har ingen erfarenhet av dessa själv dock.

biltema cykelskor
Mats W skrev:
-------------------------------------------------------
> Pedalerna
> (Wellgo) på Biltema är många nöjda med. Har
> ingen erfarenhet av dessa själv dock.

Pedalerna är okej, men Shimano M520 är bättre och inte dyrare om man handlar på nätet.

biltema cykelskor
Shimano M520 är till och med billigare än Biltemas Velgopedal om man handlar på nätet.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3759

Har provat bägge pedalerna och dom ger god valuta för pengarna bägge två.
Upplevde nog att största skilnaden låg i dom medföljande SPD-klossarna där Velgoklossen ganska snabbt blev glapp. Upplever samma sak med den lösa SPD-Klossen från Biltema. Inget stort problem dom är så billiga att det inte finns någon anledning med att snåla med att byta ut en kloss som är sliten.

biltema cykelskor
Absolut SPD. SPD-vurpor är klart överdrivna i sin farlighet och mångfald. Jag har gjort en nånsin och det var tjejens fel som distraherade mig...

Att veta om enklare/billigare = mindre styva är att det funkar sådär ifall man ska trampa långlopp. Eftersom sulan ger mer sig så punkttrycker det under fotsula av pedalen och det slutar med att tårna domnar. Sedan ska man inte köpa för stora skor, det slutar tydligen också med att tårna domnar. Skon ska sitta som en skidpjäxa(längd), som gjuten helst alltså.

/Freddo

biltema cykelskor
Sen är allt, som vanligt, individuellt. De skor jag har med styv sula (Shimano SH-M075, SH-R076) får jag ont av på längre rundor, eftersom sulorna är så styva att fotsulans ojämnheter blir högtryckspunkter. Det domnar och gör ont.
Mina gamla pendlar-SPD-skor (Shimano SH-MT30) är mjukare i sulan och ger efter lite mer, och är därför mycket skönare på långturer (>4 timmar). Gissningsvis ligger Biltema-skorna i samma klass som MT30:orna.

biltema cykelskor
geologen skrev:
> Sen är allt, som vanligt, individuellt. De skor
> jag har med styv sula (Shimano SH-M075, SH-R076)
> får jag ont av på längre rundor, eftersom
> sulorna är så styva att fotsulans ojämnheter
> blir högtryckspunkter. Det domnar och gör ont.
> Mina gamla pendlar-SPD-skor (Shimano SH-MT30) är
> mjukare i sulan och ger efter lite mer, och är
> därför mycket skönare på långturer (>4
> timmar). Gissningsvis ligger Biltema-skorna i
> samma klass som MT30:orna.

Löser man inte det med en bättre innersula i 75/76:orna?

/Freddo

biltema cykelskor
fphotography skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen är allt, som vanligt, individuellt. De
> skor
> > jag har med styv sula (Shimano SH-M075,
> SH-R076)
> > får jag ont av på längre rundor, eftersom
> > sulorna är så styva att fotsulans ojämnheter
> > blir högtryckspunkter. Det domnar och gör
> ont.
> > Mina gamla pendlar-SPD-skor (Shimano SH-MT30)
> är
> > mjukare i sulan och ger efter lite mer, och är
> > därför mycket skönare på långturer (>4
> > timmar). Gissningsvis ligger Biltema-skorna i
> > samma klass som MT30:orna.
>
> Löser man inte det med en bättre innersula i
> 75/76:orna?
>
> /Freddo

Mycket möjligt, men faktum kvarstår att jag får mer ont av de styva skorna än de mjuka, just på det sätt som mjuka skor påstås ge mer ont i foten på. Ett hålfotsinlägg skulle hjälpa mig, men såna finns inte längre att köpa. Jag var på väg att tillverka ett själv av billiga inläggssulor (limma ihop, skära till), men vintern hann komma innan det blev läge...

biltema cykelskor
Tack för allt tipsen.
Tänker åka till Biltema och testa dom i helgen och om dom känns sköna slår jag till.
Väl mött i skogen i vår.

/lars

biltema cykelskor
fphotography skrev:
> Hålfotsinlägg hittar du här t ex. Går även
> att få gjutna sulor om jag inte minns fel.
>
> http://www.loplabbet.se/store/tillbehor/rehband-va
> lvstod.html
>
> /Freddo

Se där! I butiken sa de att såna inte finns längre, och hänvisade mig till helsulor för väldigt många hundralappar. Sulor som dessutom sannolikt skulle göra skon för trång på höjden, så tjocka som de var!
Frågade även i en ortopedbutik, samt tre olika skoaffärer och fick samma svar - rena hålfotsinlägg finns inte längre.

Å andra sidan var 180 spänn jäkligt dyrt. Då köper jag hellre lite billiga termosulor på Coop och limmar själv för några tior.

biltema cykelskor
Dom dyra sulorna för flera hunda kan för övrigt rekommenderas. Jag har i två par kängor och har inte ångrat det. Fins i tre olika tjocklekar och de tunnaste är antagligen tunnare än de som följde med cykelskorna.

/Freddo

biltema cykelskor
Jag har sedan ett år tillbaka kört biltemas dojor till pendling och det funkar utmärkt (lika bra som finskorna ) Och de funkar att gå med oxå vilket kan vara en stor fördel.

För övrigt anser jag att det skulle vara lag på spd pedaler vid cykling

biltema cykelskor
XXL säljer ut skor billigt just för tillfället, i butikerna hittar man Sidi (lvg och MTB) på deras hemsida så säljs det Diadora och Northwave. Slog till på ett par Diadora Tornado för 500:- för någon vecka sedan.

//Fritz

biltema cykelskor
Har sportat Biltemas skor ett par år nu och tycker att dom funkar utmärkt. Funkar bra att gå i, får inte ont i fötterna under längre turer. Tunga är dom men det ger ju lite extra fart i nertrampet.

Tillbaka
Topp