Biltema kedjetvätt.

TGreen

Ny medlem
Biltema kedjetvätt.
Är det någon som har en kommentar angående Biltemas kedjetvätt-mojjäng?
Funkar den bra eller dåligt?

27-042_h.jpg ht=379

Tänkte köpa den och använda då och då mellan varven för att orka rengöra kedjan lite oftare, typ en gång i veckan för att sedan göra en mer grundligare rengörning typ var annan månad eller så.

// TGreen

Biltema kedjetvätt.
kass. Eter ett par gånger så är kedjetvätten skitigare än kedjan.

Ett kedjelås och en petflaska med diskmedel och vatten funkar betydligt bättre...

Biltema kedjetvätt.
Jag har en sån sen ett tag tillbaka och den funkar riktigt skapligt.
Den är ju såpass billig jämfört med andra kedjetvättar så jag säger att den är prisvärd. Köp den och testa själv.

Biltema kedjetvätt.
avfettning funkar toppen. Jag tar och häller avfettningen från kedjetvätten över kransarna bak och efter en liten stund spolar jag allt (ink kedjan) med trädgårdsslang, torka av och sen är grejorna som nya!/J :)

Biltema kedjetvätt.
Rent generellt använder jag aldrig avfettande vätskor till annat än att ta bort trafikfilm, asfalt och sån typ av lort från bilen.

Använd fotogen/lampolja istället, det är en väldigt tunn olja som inte torkar ut utan smörjer istället. Och framför allt är det ingen katastrof om det kommer ner en droppe i frihjulet.

Testa och ni blir övertygade!
MVH /Micke

Biltema kedjetvätt.
Diskmedel och vatten funkar för mig. Jag använder Biltema tvätten och tycker att den är bättre än vad priset vill avslöja.

//Anders

Biltema kedjetvätt.
Lösningen heter Barbieri kedjetvätt och kemetyl kallavfettning. Efter rengöringen häller jag avfettningen på en plastflaska, när flaskan är halvfull häller jag den genom ett kaffefilter och återanvänder den. Om man är lite försiktig med hanteringen av flaskan så lägger sig skiten på botten och sedan är slutförvaringen av "grumset" enkel, till miljöstationen!

Biltema kedjetvätt.
Kvalificerat bråte! Min sprack också efter första användningen. Kände precis som Jonez, gav f-n i att reklamera den. Köp nåt annat för dom pengarna. En balja, borste och nåt "lut" funkar bättre.
Ett tips; för att kedjan inte ska inehålla div rester efter avfettningsmedel, lägg den i en plastkasse och svinga runt den nån minut. Sen sköter centifugalkraften resten.

/steen

Biltema kedjetvätt.
Har inte använt Biltemas men väl andra av mer etablerade märken med samma princip. Tycker att dom fungerar OK eftersom att det är hyffast snabbt och enkelt. Sen kanske kedjan blir renare med de andra metoderna som redan beskrivits. Brukar oxå köra med någon form av lampolja. OKQ8 hade förut en tändvätska gjord på rapsolja som fungerade utmärkt och som kändes rätt OK att hälla ut, men den rök något förskräckligt om man försökte tända grillen med den, så den försvann nog.

Biltema kedjetvätt.
Min funkar kalas. Den gör ju inte lika rent som hett vatten ur en vattenslang men skall man bara fixa iordning det värsta duger den gott.

[edit]: Har bara använt den två gånger. Kanske blir det bara skräp av alltihopa efter tredje gången...?

Senast redigerad av en moderator:
Biltema kedjetvätt.
Jag har en ParkTool som skänkes till första person som hämtar den. I mitt tycke är alla kedjetvättar av den typen kass.

Jag använder tandborste, avfettning och ursköljning i handfatet istället. Tog 1½h för åtta kedjor sist, dvs. 11,25 minut per kedja.

Biltema kedjetvätt.
Riktigt skräp. Min sprack på en gång, inköpt på Sportex (Peak) men identisk med BT-kedjetvätten, dock högre pris på Sportex. Dessutom så skitar den bara ner mer än vad den gör rent. Efter ett par gånger är det mer jobb att tvätta kedjetvätten än att tvätta kedjan.

Tillbaka
Topp