Biltema lackskyddsfilm vs bikeshield?

Meistro

Medlem
Verkar finnas många varianter.

Helikoptertejp
Invisishield
Bikeshield
Biltema lackskyddsfilm.

Vilka använder ni? Biltemas är långt billigast. Skyddar det mot grus-stenskott? Lätta att ta av? Plasta in hela bajken eller bara vissa känsliga delar?

För/nackdelar med varje?

Senast ändrad:
Jag har bara använt bikeshield, haft det i 5-7 år på en hoj. Blandat betyg. Plasten gulnar en liten liten grad med ålder. På en vit ram skulle det synas väl. Men, det som stör är att det inte sitter över skarpa vinklar, sätter du något runt kedjestaget så lyfter plasten. Det är lite dumt, då är insidan av "seat stays" lite omöjliga att tejpa med det. Eltejp lyfter också.

Köpt ny hoj som jag inte fått än, tänkte prova invisishiled, som nog verkar vara av högre kvalitet.

Jag har kört med Biltema lackskyddsfilm. Den fungerar bra, men den har dålig "floorlife" så en två år gammal rulle har idag odugligt klister, men de jag satte dit när rullen var ny sitter bra än idag - bitvis har det nötts hål i den nu, men vajerhöljen som är dammiga äter bra på allt iofs.

Har använt skyddsfilm från 3M och Biltema.
3M är mycket dyrare och lättare att montera på välvda ytor. Upplever den som mer elastisk vilket märks främst på konkava ytor.
Biltemas film funkar bra på downtube, sadel- och kedjestag och liknande. Har inte märkt av att det skulle vara något fel med slitstyrkan. Som stenskydd funkar den således ypperligt.

Biltemas rulle som är 5 till 10cm bred är väldigt tunn, men dom har ett ark av något slag som ska vara bättre.
Kör tyvärr den tunna än...

NickPick sa:
Biltemas rulle som är 5 till 10cm bred är väldigt tunn, men dom har ett ark av något slag som ska vara bättre.

Stämmer. Den som är en bredare rulle och finns i diverse mönster är betydligt bättre egentligen. Tjockare, mer elastisk osv. Men jag kör ofta den smalare eftersom den funkar bra nog och är av perfekt storlek för att slå in downtube/toptube kedjestag osv. Den andra måste man klippa mer och det blir lite mer meck.

Den riktiga från 3M är lätt att montera, håller för slitage enormt bra och gulnar inte. Vill man utforska billiga kopior så visst men det är enklare att tejpa snyggt första gången när ramen är ny och ren än att göra om det i efterhand.

Har provat kina, rhino shield, convertape och 3M helikoptertejp. 3M har varit överlägset enklast att få bra och har hållit sig bra bäst av alla men även den har lyft i kanterna med åren, sen börjar skit fastna sen börjar det se rackigt ut.
Överväger starkt invisiframe på nya ramen men måste mentalt smälta prislappen. Gillar inte heller att den är så tunn. Framförallt på diagonalröret och kedjestagen vill jag gärna ha max skydd.

Invisiframe har väl knappast en egenutvecklad tejp? Jag trodde affärsidén snarast var färdigskuret till hela ramen (så det finns många kanter som kan lossna och fastna skit i).

NickPick sa:

Har en rulle från biltema som är 5 gm bred o den är då minst lika tjock som de bikecover man kan köpa med färdigskurna bitar på många cykelbutiker. Men till en spottstyver av priset.

Tillbaka
Topp