Biltema MTB med trött gaffel

Fredrik Å

Aktiv medlem
En kompis son var förbi idag för att få lite hjälp med omvårdnad av sin Biltema MTB.
Framgaffeln uppför sig märkligt.
Kompressionen funkar men returen hackar eller hur man ska beskriva det.
Den fjädrar inte tillbaka mjukt.
Håller man in frambromsen och komprimerar gaffeln känns det tydligt att den inte fjädrar tillbaka som den ska.
Det finns inga spår av oljeläckage från gaffeln.
Är det något att göra åt eller är det ny cykel eller gaffel som gäller?

Senast ändrad:
Min gissning när det gäller en framgaffel på en cykel från Biltema är att det är ett hopplöst fall och inte värt att lägga tid på.

Om kompisen är nöjd med cykeln i övrigt så skulle jag införskaffa en ny gaffel. Antingen en stel gaffel för att göra cykeln 1.5-2 kg lättare, om det skulle passa kompisens typ av cykling, eller försöka hitta t.ex. en ny bra gaffel som Suntour Raidon eller Axon till bra pris med den typ av styrrör och framaxel som passar din kompis cykel. Borde gå på 2500 - 3000. Den tyngre XCR32 Air kanske annars går att hitta begagnad, ~1500 är rimligt i bra skick.

Några exempel med bra pris:

(Släng med ett par vattenflaskor så priset blir 250 EUR och då kostar frakten bara 5 EUR)

(Strax under 3000 inkl frakt)

Grejen är den att det är min kompis sons cykel.
Grabben är 13 år och cykeln en 24 eller 26"
Slutsatsen är nog att det inte är lönt att kosta på den några pengar.

Det är alltså typ en sådan här?
1655706128752.png
Om han primärt använder cykeln för att cykla till skolan skulle jag köpt en ny stel gaffel, de är inte jättedyra. Det är ju synd att skrota en hel cykel bara för att gaffeln gett upp.

Kör han faktiskt cykeln i skogen så är det kanske läge att titta på att uppgradera.

Det är alltså typ en sådan här?
Visa bilaga 562355
Om han primärt använder cykeln för att cykla till skolan skulle jag köpt en ny stel gaffel, de är inte jättedyra. Det är ju synd att skrota en hel cykel bara för att gaffeln gett upp.

Kör han faktiskt cykeln i skogen så är det kanske läge att titta på att uppgradera.
Mest till skolan men dom far runt både här och där.

Tillbaka
Topp