Biltema racer...

thomalin

Aktiv medlem
Biltema racer...
Halloj....

Behöver lite råd...jag skall göra klassikern... och prylinköpen skenar iväg, vasaloppet krävde ju givetvis nya skidor, utrustning resa boende osv osv ...och nu är det dags för vätternrundan... jag har en mtb som jag tänkte skulle bli en racer... tempostyre, slicks, kanske en stel framgaffel...lite lätta prylar... osv... oooops så rann det iväg lite mer stålar...
Så jag gick och köpte en racer för 4 700:- på biltema idag, Yosemite Streamer... alu ram med som det verkar helt ok utrustning som ofta sitter på cyklar i 10-15 000kr klassen. och jag får ju förhoppningsvis igen någon tusenlapp om jag säljer den efter loppet... Jag cyklar ju helst mtb och har ingen aning om hur kul jag tycker det är att nöta asfalt efter vätternrundan...

Någon som har någon åsikt om denna cykel? skall jag köpa bättre beg istället?

//Thomas

Biltema racer...
få tillbaka några tusen på den? skulle vara på blocket då. är väll okej grejjer. men finns inte så mycket o säga.

för 4700 får man sällan mycket till begagnad helelr, men för runt 6000 får man ju faktiskt en riktigt bra begagnad racer.

men äre inte lite sent o fråga om en hojj du redan köpt? om du ska köpa beggad istället.

Biltema racer...
Lite info om cykeln... saxat från Biltemas websida.

"700C Yosemite "Streamer"
En extrem mix av prestanda och prisvärdhet gör "Streamer" till den ultimata cykeln för motion och tävling. Den lätta aluminiumramen är utrustad med det populära Shimano 105-systemet. Vevpartiet kommer från amerikanska Truvativ medan bromssystemet, naven, växelsystemet och frihjulet är från Shimano. Sadelstolpen och styret är från Kalloys lätta serie UNO. Cykeln säljs utan pedaler för att ni själva ska kunna välja sådana. I årets pedalsortiment finns två olika clips-pedaler. Jämför denna specifikation med övriga på marknaden, titta sedan på priset och gör det självklara valet!
- Ram: Aluminium
- Ramstorlek: 58 cm
- Växelsystem: Shimano 105, 18-vxl
- Växelreglage: Shimano Tiagra
- Broms: Shimano Sora
- Vevparti: Truvativ
- Frihjul: Shimano
- Hjul: 700C, Alex RL 2002
- Däck: 700 x 23C
- Nav bak: Shimano Sora
- Nav fram: Shimano Sora
- Vevlager: CH-52
- Pedaler: Ingår ej
- Styre och stam: Kalloy, UN
- Sadelstolpe: Kalloy, UNO
- Vikt: 10 kg"

Biltema racer...
Jag har inte packat upp den än ...lol ... högg den sista i butiken och köpte den bara så att jag inte skulle missa den... skall bestämma mig i helgen...//Thomas

Biltema racer...
Hur lång är du? Den görs ju bara i en storlek så det kan ju bli katastrof och sen ska man kanske komma ihåg att det är en cykel i just 4500kr klassen. Om det är rätt storlek så duger den till ett varv runt den stora pölen men det är nog inget som man vill cykla på regelbundet.

Biltema racer...
Jag är 186... cykeln har ramstorlek 58cm... jag provsatt den i butiken och den verkade ok... som sagt svårt att säga... men mycket riktigt så är det ju en risk... ifs som jag även tar om jag köper beg... vad tror du... skall jag hotta upp min Kona explosif istället?? // T

Senast redigerad av en moderator:
Biltema racer...
lalalala... jag vet... det är en lågbudgetskithoj...lol... men jag skall bara ta mig runt... tycker jag att det verkar vara min grej så lägger jag lätt 15-20 lax... jag får väl lägga på lite dekaltrimmning så att carbonnördarna inte skiter på sig av förakt... (eller rädsla för att jag skall köra om dem)... när dom ser mina www.biltema.com loggor(med carbonmönster som bakgrund) ... //T

Biltema racer...
Om storleken passar, så funkar säkert cykeln jättebra till Vätternrundan. Hjulen kan kanske vara lite svajiga om du väger en del och står upp och bryter. Men det blir nog kalas. Lycka till.
/J
/J

Biltema racer...
Glöm inte heller bort att det är gamla 9-delade 105:an... Jag gillar nog citat, "en extrem mix...", mest av allt. Sora, 105, och inte att förglömma, Tiagra!

Men men, för 4700 får du inget liknande nytt, men leta heldre upp en begagnad racer ur 10 000kr sortimentet, såvida du inte måste betala blocket-standard "80% av nypriset för 5 år gammal hoj".

Biltema racer...
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om storleken passar, så funkar säkert cykeln
> jättebra till Vätternrundan. Hjulen kan kanske
> vara lite svajiga om du väger en del och står upp
> och bryter. Men det blir nog kalas. Lycka till.
> /J
> /J

lol... svajjiga hjul... shit... kan det verkligen vara så dåliga grejjer?... jag är ifs inte speciellt tung //T

Biltema racer...
den sakanar carbongaffel också men det är ju så att du hittar inget bättre nytt för 5000kr eftersom man inte kan göra en bra racer för de pengarna så det blir ju alltid någonting tillverkaren måste draner på.

Biltema racer...
thomalin skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om storleken passar, så funkar säkert cykeln
> > jättebra till Vätternrundan. Hjulen kan kanske
> > vara lite svajiga om du väger en del och står
> upp
> > och bryter. Men det blir nog kalas. Lycka till.
> > /J
> > /J
>
> lol... svajjiga hjul... shit... kan det verkligen
> vara så dåliga grejjer?... jag är ifs inte
> speciellt tung //T

Ram och hjul är det som gör mest på en racer, hur den känns och upplevs. Så visst är det lite skillnad på en Biltema-racer och en riktig racer. Däremot så funkar vilken cykel som helst för att ta sig runt Vätternrundan, där finns allt från oväxlade militärcyklar till lättaste racern för dyra pengar. Det enda som behövs är träning, runt kommer du alltid. Samma sak gäller Vasaloppet, du behöver inte köpa skidor för +2000kr. Åkter själv runt Vasaloppet i år på skidor köpta på rea för 400kr och det gick alldeles utmärkt. Vallade själv för ca 15kr och även det funkade ok. Det är återigen träning som behövs, oavsett sport.

/Leo

Biltema racer...
Ett bra tips är väl att kolla hur hjulen är byggda och dra åt och rikta lite där det behövs. Sånt kan göra lite skillnad.
Shit, jag får in tråden på hjulteori. Det här kommer jag få ångra.

Biltema racer...
Kloka ord.... jag fattar ju att det är precis som med en mtb... inte en chans att jag skulle köpa en mtb på biltema... just för att jag vet hur det känns med en bra mtb... men nu har jag ju en ambition att ta mig runt hyffsat billigt och inte alltför onödigt jobbigt... skall ut imorgon med min kompis som satt på slicks på sin mtb... och se om jag hänger med i tempot på min mtb med feta däck... sen måste jag nog bestämma mig...
15spänn för vallan?... jag la 400 på "motionsvalla" hos intersport och det funkade hur bra som helst hela vägen... grymt glid i det sega föret... //T

Biltema racer...
Men Rock... du jobbar väl på alviks cykel... säljare?... en TRek för 8000kr en klart snyggare cykel, men i mina okunniga ögon inte mycket bättre komponentmässigt... Hjälp mig... varför skall jag kpa den istället? //T

Ram Alpha SL Aluminum

Framgaffel Bontrager, carbon

Hjul (nav | fälg | däck) Shimano Sora| Alu. med eyelets |Bontrager Select, 700x25

Växlar (Bak | Fram) Shimano Tiagra | Shimano 2200

Växel/bromsreglage Shimano Sora STI(8-del)

Vevparti Bontrager Sport 53/39

Övrigt Pedaler med clips

Pris 7995:-

Biltema racer...
Dels för att ramen är bättre och lättare, samt med en kolfiberframgaffel. Bontragerfälgarna håller nog också bättre i längden. Eftersom du redan känner till hur det funkar i mtb världen, så behövs nog inga djupare analyser. :-)

/Leo

Biltema racer...
Leo skrev:
> Dels för att ramen är bättre och lättare, samt med
> en kolfiberframgaffel. Bontragerfälgarna håller
> nog också bättre i längden. Eftersom du redan
> känner till hur det funkar i mtb världen, så
> behövs nog inga djupare analyser. :-)
>
> /Leo

ok... du har helt rätt... man får nog som vanligt det man betalar för... //Thomas

Biltema racer...
Fattar inte hur folk kan se den som prisvärd, finns bara i en stor storlek o kvaliten är inte den bästa. okej fastnar man inte för sporten o vill ha en cykel som står i garaget o samlar damm o rostar sönder för ingen vill köpa den av en när man vill sälja den när man har tröttnat så är den ett självklart bra köp........

Biltema racer...
Frostyfog skrev:
> men som "pölen-racer" så är det nog den
> prisvärdaste investeringen... biltemaracerna kan
> liksom inte tappa så mycket i värde...

precis vad jag tänkte... bara den inte säckar ihop INNAN rundan så...//T

Biltema racer...
Graj skrev:
> Boc24 har annars en cykel för 499Euro. Där går i
> vart fall välja storlek.
> http://www.boc24.de/epages/bicycles...ct/View/124114?CatID=350000920&ProdPerPage=20

124114_d1-1.jpg

Vad proffsigt det ser ut när dom tagit ett kort där kedjan sitter snett i framväxeln. Kan man förvänta sig att framväxeln är felinställd när man köper den då?

Biltema racer...
Graj skrev:
> Boc24 har annars en cykel för 499Euro. Där går i
> vart fall välja storlek.
> http://www.boc24.de/epages/bicycles.storefront/442
> f8067007883f9271bc240efa20713/Product/View/124114?
> CatID=350000920&ProdPerPage=20
> bike-discount har en 105 utrustad (nya?) för
> 799Euro
> http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=19051456
> 97
>
> Kanske är det inte optimalt att bestalla från
> Tyskland men där finns ju i vart fall flera
> storlekar att välja på, i prisklassen.

ja den från bike-discount va ju riktigt prisvärd.

Biltema racer...
JT skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Boc24 har annars en cykel för 499Euro. Där går
> i
> > vart fall välja storlek.
> >
> http://www.boc24.de/epages/bicycles.storefront/442
> f8067007883f9271bc240efa20713/Product/View/124114?
> CatID=350000920&ProdPerPage=20
>
> http://www.boc24.de/isroot/kunden/bicycles/bilder/
> products/124114_d1-1.jpg
>
> Vad proffsigt det ser ut när dom tagit ett kort
> där kedjan sitter snett i framväxeln. Kan man
> förvänta sig att framväxeln är felinställd när man
> köper den då?

Ingen aning. Jag har alldrig beställt därifrån. Fast att inte lägga ner mer tid på produktfotograferingen verkarju slött.
Fast antalet affärer som säljer kompletta cyklar under för 5000 är ju rätt begränsat.
Eran recentionsbank verkar ju annars ha recentioner av affären i fråga, där är det ju blandat.

Jag funderar förövrigt på Pintan på cykelcity den verkar ju de flesta vara positiva till.

Biltema racer...
oxr skrev:
> BOC24 levererar inte till Sverige längre.

De började med det för runt 10 månader sen, jag fick aldrig mina prylar iallafall. Undvik den butiken.

Biltema racer...
thomalin skrev:
.....jag
> har en mtb som jag tänkte skulle bli en racer...
> tempostyre, slicks, kanske en stel
> framgaffel...lite lätta prylar... osv... oooops så
> rann det iväg lite mer stålar......

Tempobåge är väl inte tillåtet på V-rundan? Tyckte jag läste det nånstans på deras sajt en svag dag för någon månad sedan när jag funderade på att anmäla mig, vilket jag inte kommer göra.

Biltema racer...
Får man fråga var den är snygg kanske i kartongen innan man packar upp den. o sen tycker ja det är fel att jämnföra den med en cykel i prisklass mellan 10-15000 för de går inte.
Ja började med en beg merida 901 som ja köpte för 4000 o cyklade med i ett halvår innan ja sålde den o köpte en Trek 1500 på rea o den ligger i prisklass 18000 o man känner skillnaden på dom i både fart o i växlingen o allt annat, kan säga nu att ja har köpt till en fizik arione sadel för 850 kr...
Var man kan köpa en bra cykel kolla med jibo.nu , henrikssonscykel.se

P.s. tempostyren är förbjudet att använda sig av på vätternrundan....

Biltema racer...
Det enda som är riktigt bra är priset... Kvaliteten på ramen är väl kanske funktionabel.. men svetsfogarna är inte speciellt "rena och fina". Gaffeln är en aluminium historia... Shimano 105 är nog fel att kalla utrustningen för... Där det lönar sej att spendera pengar har man missat... Visserligen är bakväxlen 105 (vilket är bra) men STI är Tiagra... Bromsarna är Sora... Hjulen är en riktigt tunga Axel historier... Visst kan man cykla runt sjön med den, men det blir nog inte riktigt lika kul som om man hade spenderat pengarna på en bra begagnad cykel....

Men du kan nog inte hitta någonting mycket bättre för 4700:-.. Lägg till någon tusenlapp så kan du få en begagnad cykel med bättre prylar på (och en betydligt bättre ram)

Biltema racer...
Det är faktiskt inte exakt denna jag funtade på att köpa... utan den snäppet billigare 4700:- denna kostar (zion) 6000:- Streamer som jag tittade på har likadana komponenter och är faktiskt (tro det eller ej) snyggare... lite mer clean... fast dock med lite biltema loggor här och var... //Thomas

Biltema racer...
Jag håller på dig thomalin, Kör din biltema racer och sätt en bra tid så blir de tysta sen:), oavsett hur ocleana svetsfogarna är.

Lycka TILL!

Biltema racer...
En fråga, varför inte bara köpa slicks till mtb och köra på den??
Visst inte optimalt om man vill ligga i klunga och köra + 40km/h men det är ju bara ett lopp och i några timmar kan man ju stå ut. Om du nu inte är säker på att du vill köra mer landsväg så skulle jag satsa pengarna på ullfett till vansbro och bra skor till lidingö.

Lycka till!!

Lisa

Biltema racer...
Var ute i går 2-3 mil med min kona explosif... tungt som fan att hänga på polaren (i snöslasket) som hade slicks på sin... lutar mer och mer åt att det blir slicks... och kanske en beg carbongaffel lr nåt...fast å andra sidan efter de ena sågningen vid fotknölarna efter den andra... fan vad kul det vore att göra en schysst tid med en sunkig biltemaracer! // Thomas

Biltema racer...
Man kommer faktiskt långt på en MTB med slicks. Jag körde mindre Tempotävlingar på min MTB förr om åren med helt ok resultat. Jag var garanterat ensam med hydraliska bromsar och framdämpare men de som inte hängde med klagade inte ivf.:)

Så våga slå en tid med din yosumite. Kanske tom försöka sig hänga med sub 9 klungan?...=)

Biltema racer...
Alltså, inte ens den teoretiska tidskillnaden på ett platt lopp som vättern blir mycket mellan en cykel som väger 7kg och en som väger 11kg (om cyklarna i övrigt är lika).
Det är INTE lika viktigt med vikten på racer som på mtb (åtminstone inte om vi snackar platta lopp som vättern). Aerodynamiken däremot är mycket mycket viktigare på racer än vad det är på mtb. Jag har för mig att Håkan C länkade till någon [semivetenskaplig?] undersökning nångång som kommit fram till att 1dm extra vajerhölje i fronten gjorde lika mycket som 1kg extra cykelvikt på platt mark i typ 30km/h.
I verkligheten handlar snabb tid på vättern om så mycket mer än att ha snabbaste cykeln. Du skall kunna konservera energi, köra avslappnat i klungor och äta och dricka i rätt intervaller. Framförallt skall du hamna i en bra klunga!

Det absolut sämsta med BILTEMA-racern är att den bara finns i en storlek!

Senast redigerad av en moderator:
Biltema racer...
En biltemaracer går inte långsammare än en svindyr racer. Det är den som trampar som påverkar hastigheten. Det är heller ingen stor skillnad i hastighet mellan en MTB med slicks och en racer. Däremot är en racer bekvämare att köra på i längden eftersom man har lite fler handpositioner på styret.

Tillbaka
Topp