Biltema racer...

Biltema racer...
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är heller ingen stor skillnad i
> hastighet mellan en MTB med slicks och en racer.
> Däremot är en racer bekvämare att köra på i
> längden eftersom man har lite fler handpositioner
> på styret.

Det finns en till stor skillnad. En racerkasset är bättre på landsväg då skillnaden mellan näraliggande växlar inte är så stor som på en mtb-kasset (Det är därmed lättare att hitta "rätt"-utväxling för lagom tramp vid den hastigheten klungan håller för tillfället). Om man kör ett par shyssta slicks, en racerkasset och ett uppochned-vänt och kapat biltema-mustash på sin mtb har man en finfin vätternmaskin!

Biltema racer...
Det finns fördelar med din Yosumite också. Den är gjord för att cykla på assfalt och har rätt utväxling. Hur du än bygger om en MTB så blir det en kompromiss. Jag har en MTB, med sicks och 11-19 kassett bak. Den går inte lika bra som min race.
Den största nackdelen med Yosumite är att den är lite tung och finns bara i en storlek. Men passar storleken så OK. Du bör kaske titta över hjulen eller be någon som kan göra det. Kolla att ekrana är ordentligt och jämt spända. Ta isär naven och lägga i lite mer fett. I Shimanos billigare nav brukar de vara snåla på fett och lagren brukat vara väl hårt spända. Tiagra och Sora är kanske inte Shimanos häftigaste grejor men fukar bra än då.

Biltema racer...
Biltema är ett gammalt postorderföretag, så de skyltar i princip alltid med vikten inklusive emballage så man kan räkna fram fraktkostnaden. Inte riktigt som andra cykelhandlare mao. =)

Biltema racer...
rikard skrev:
> Biltema är ett gammalt postorderföretag, så de
> skyltar i princip alltid med vikten inklusive
> emballage så man kan räkna fram fraktkostnaden.
> Inte riktigt som andra cykelhandlare mao. =)

Undrar om det verkligen är så när det gäller deras racercyklar.
De skyltar med att den billigaste racern väger 10kg, är den verkligen lättare än så i verkligheten?
Den dyrare väger iofs enligt dem 10.5 kg...

Biltema racer...
Ja... tänk om den är lättare än så... tror nog inte det... en reflektion... var på en cykelbutik i stan och drog caset med en säljare... och ville att han skulle övertala mig att köpa en cykel av honom istället för Biltemahojjen... och i huvudsak så handlade hans argumentation om garanti och service...och inte prestanda...hm... 58cm bedömdes som rätt size för mig (sen kan ju geomtrin vara sämre iofs) mecka ihop hojjen och serva den kan jag ju fixa själv... och garanti... konsumentlagen gäller även för Biltema... // Thomas

Biltema racer...
Vilket jäkla tjafs de va om biltema vill du köpa den gör de men ja råder till att köpa cyklen hos en cykelhandlare istället tro mej ja vet för ja har sett såna som har köpt biltemas o vilka problem dom har haft när cyklen har rullat 100 mil...

Biltema racer...
Hittade detta på annat forum o ja tycker de säger allt.....

Min första dator jag köpte 1997 kostade 23'. Ett halvår senare var den omodern då ny processor kom. :'(

En bra 42" plasmaTV kostar 20'-25'. Accepterat
Kanarieöarna för en familj ca 25'. Accepterat
Vissa väljer Mercedes istället för Skoda, Accepterat
Båtar för ett X-antal tusen som används några ggr/år, Accepterat
Motorcykel för ett X-antal tusen som är en leksak som står i garaget stor del av året. Accepterat

Om man som motionär köper en lite dyrare cykel så skakar folk på huvudet... märkligt :-/
Man behöver inte vara/bli bättre cyklist för man vill ha en lite finare cykel... själen skall ha sitt oxå :-D

Biltema racer...
Du glömde:
På hus värt 900 000, renovera kök a 300 000, accepterat och beundrat
renovera badrum a 330 000, beundrat (ofta med följdkommentaren "gick det inte på mer?")

Biltema racer...
Mattias L skrev:

> renovera badrum a 330 000, beundrat (ofta med
> följdkommentaren "gick det inte på mer?")

Shit! Gör folk sånt? Vad får man då, marmorbadkar, ekgolv och kranar i massivt guld eller?
Om människor verkligen lägger ner såna summor på badrum, så är jag glad att jag inte lever i den riktiga världen. Jag fortsätter att vara kvar här, där en ram för 10 000:- anses som ett bra köp och jag kan sitta och lukta på mina däck.

FBullA4.jpg

Biltema racer...
Det finns mosaikplattor att köpa i Sverige (modell väldigt liten) som är belagda med äkta guld. De är riktigt dyra. Kanske passar bra i badrummen på Burj Al Arab eller liknande.

lazienka.jpg

169 till 780 kvm sviter, borde räcka till. Undrar om man få ta in cykeln på rummet? Den borde inte bli lerig i det där klimatet.

Biltema racer...
Själv tycker jag det är lättare att hålla hög fart längre på racer än på mtb.
Dessutom sitter du annorlunda på racer och kan variera händernas grepp.

Biltema racer...
Mattias L skrev:
> Du glömde:
> På hus värt 900 000, renovera kök a 300 000,
> accepterat och beundrat
> renovera badrum a 330 000, beundrat (ofta med
> följdkommentaren "gick det inte på mer?")

Skillnaden är väl att du kan få igen de pengarna när man säljer huset/lägenheten. Det fukar inte riktigt likadant på cyklar tyvärr...

Tillbaka
Topp