[Biltema] Säljer FF-Hjälm

• Trådstartare Trådstartare JR.
  • Start datum Start datum

JR.

Ny medlem
Biltema Säljer FF hjälm (Crosshjälm).

Snokade runt på deras hemsida och sprang på detta, dock under kategorin MC.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=136445
82-190_l.jpg

Kanske kan vara ett billigt alternativ?. Träningshjälm? slit och släng?.
Nej är själv inte ute efter FF, är mera av ett XC-svetto som måste kunna vädra mycket huvud.

Eller kanske glasögon med ventilationshål för att förhindra imma?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137118
82-265_l.jpg

Hadé

Risken är väl att den är för tung och varm?
Är ju ändå bara några hundra billigare än vissa hjälmar på crc.. Kanske inte sämre dock, vad vet jag.

Var ju ganska snygg i alla fall, det är ju inte helt ovesäntligt :)

Jag kände på den häromveckan. Min noncyklingpolare såg den och student som han är tyckte han jag skulle skaffa en sån för den är så billig. Den fyller nog sin funktion men såg tung, tät och varm ut. Den är nog mest framtgagen för MX.

Frågan är om den är så prisvärd ändå? En Bell Bellistic kostar inte så mycket mer.. och om Biltemas inte är tänkt för mtb så kan den nog vara för tung, tät och varm som Carl säger..

Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kände på den häromveckan. Min
> noncyklingpolare såg den och student som han är
> tyckte han jag skulle skaffa en sån för den är
> så billig. Den fyller nog sin funktion men såg
> tung, tät och varm ut. Den är nog mest
> framtgagen för MX.

Så om man kör MX så är det helt OK med en tung och varm hjälm? Konstigt resonemang tycker jag...

Kör inte MX själv så jag vet inte. Men jag trodde inte MXhjälmar hade lufthål eller frigolitkärna. Högre farter ställer väl andra krav på slagdämpning och ventilation. Finns det inte säkerhetsklassificeringar för MXhjälmar? Sånt finns inte för cykelhjälmar vad jag vet eftersom det inte finns någon lag på att man måste ha det. Inte så att de är bra om de är tunga och varma men det blir väl det helt enkelt. Så resonerar jag, men det är säkert fel då.

Köpa skydd av noname-snik känns inte alls som en bra idé.

En riktig och ändamålsenlig DH-fullface kostar under en tusing. Ta en sån istället.

Till skogshojning anser jag att det är helt omöjligt att köra med fullface. Inte ens en Switchblade går att cykla annat än nerförs i eftersom man varken hör något eller kan andas ordentligt. Hemskt.

switchblade_loss.jpg

Carl skrev:
> Finns det
> inte säkerhetsklassificeringar för MXhjälmar?

Den är godkänd enligt ECE 22:05 som är en standard för motorcykelhjälmar.

> Sånt finns inte för cykelhjälmar vad jag vet
> eftersom det inte finns någon lag på att man
> måste ha det.

Jag tror de måste vara CE-märkta för att få säljas inom EU, och den relevanta standarden är EN 1078. Kolla etiketten i din hjälm.

Sprockets skrev:
> Den är godkänd enligt ECE 22:05 som är en
> standard för motorcykelhjälmar.
>
> > Sånt finns inte för cykelhjälmar vad jag vet
> > eftersom det inte finns någon lag på att man
> > måste ha det.
>
> Jag tror de måste vara CE-märkta för att få
> säljas inom EU, och den relevanta standarden är
> EN 1078. Kolla etiketten i din hjälm.

Jojo, men mitt tangentbord är också CE-märkt. ;)

*garv*
Ni e la för goa när ni rackar ner på en hjälm bara för att den säljs av Biltema. Jag kan slå vad om att tonläget skulle varit något helt annat om den salufört av någon LBS och kostat 200kr mer.
Hjälmen är tung, visst. Men inte väldigt mycket tyngre än fin-hjälmar som alla tycker är jättebra.
Vissa tycks tro att det inte ens är en riktig hjälm...

Carl skrev:
> Jojo, men mitt tangentbord är också CE-märkt.
> ;)

Sätt det på huvudet då! ;)

Att något är CE-märkt säger inte allt, det intressanta är vilken norm det uppfyller.

"Low Voltage Directive 73/23/EEC modified by Directive 93/68/EEC [CE Marking]" i tangentbordets fall.
http://www.cetest.nl/lvn-standards.htm

Har provat den. Det är en helt ok prisvärd MC-hjäm. I glasfiber dessutom - vilket gör den ännu mer prisvärd i MC-svängen...

plumse skrev:
> tonläget skulle varit något helt annat om den salufört av någon LBS och kostat 200kr mer.

Ja, exakt så. Att gå på renommé (i det fallet LBSens) och högt pris är väldigt väldigt ofta ett enkelt sätt att välja bra grejer om man inte kan eller hinner avgöra kvalitén själv.

Tänk på syftet med en fullface och att vi talar om 200 kr.
Man kan spara pengar på Biltemasadel också.

Jag åsyftade egentligen mest att jämför man med de hjälmar som säljs för cykling så brukar det vara avsevärt mycket fler lufthål, jag kan tänka mig att dendär blir ENORMT varm på sommaren.
Jag kan egentligen inte se att nån skulle ha den när de kör MX eller enduro heller, utan det är nog snarare för de som kör cross eller motard eller liknande i stan. Eller mopedister.

Sant, en dyr hjälm är sannolikt bättre än en billig hjälm men det behöver inte betyda att den billiga är dålig. Det behöver heller inte betyda att den dyra bättre hjälmen är mer prisvärd. Det beror liksom på vem som skall ha den... Passformen har t.ex absolut inget med pris att göra. Jag provade en skitdyr hjälm och redan första minuten började den göra ont. Och det där med lufthål.... Hur många dyra FF-hjälmar har bra ventilation? Det går väl att räkna dem på ena handens tumme? *generaliserar och överdriver lite*

erik h skrev:
> ... Hemskt.
switchblade_loss.jpg

Vilket märke är den vita hjälmen? Ser annars ut att ha passat dig bra.

;)

jag säger på inget sätt den skulle vara dålig. Men min hjälm för ~120 kr mer är småvarm på sommaren trots att den är hyfsat ventilerad (man känner faktiskt av ventilationen), så jag skulle inte vilja ha en som var mindre ventilerad kan jag ju säga. Men det är mina ören.. Den är ganska varm och gosig i minusgrader dock :)

8634.jpg

Hade gärna haft något mer ventilerat, t ex en sånhär, men jag måste krascha min gamla innan jag kan köpa ny.. :)
Inte snyggast i världen, mne den ser välventilerad ut..

19335.jpg

Men visst, många dyrare hjälmar har inte heller så mycket ventilering, det håller jag med om.

Tillbaka
Topp