BILTEMA-slicks VS Conti twister

TREK-Mange

Ny medlem
Ska cykla Norrköping-Uppsala på min MTB nästa vecka och har dessa två däckuppsättningar att välja på. Vilket tror ni är att föredra? Det blir mest asfalt, kanske lite grus.(Säg nu inte att jag ska skaffa en racer för det ska jag så småningom men inte just nu) Slicksen känns ju naturligast men å andra sidan är de bra mycket tyngre än twister. Om det är jämnt skägg mellan dem sliter jag hellre på Biltema-däcken än twisterdäcken. Nå?

Kör på BT-däcken!

Bytte själv från Conti twister till slicks (Tom Slick 1,4") på min MTB som jag kör mycket asfalt med, och det är en j***kla skillnad. Jag tror inte att den extra tyngden i BT-däcken spelar någon roll. De kommer att rulla mycket lättare än Conti twister-däcken.

// Jocke

Har inte kört på Twister men slicksen har jag provat och dom gick mycke tyngre än mina Schwalbe
Hurricane.
Biltema däcken är nog dom jobbigaste däcken jag provat tror nog att mina Scorpion rullar lättare än dom.
Men dom ger i alla fall bra träning:)

Nja, jag tror nog att det är hugget som stucket. Twister rullar bra, och då blir det vikten som blir det avgörande. Tom Slick är lite för bra för att vara referensdäck när man jämför BT-slicks och Twister. Har kört Stockholm-Strängnäs (ca 10 mil) på Twister och tyckt att det funkat bra. Jämför man Tom slick med det betydligt tyngre Nokia AWS så är skillnaden ganska stor, och jag skulle tro att vikten på BT ligger närmare Nokia än Tom slick.

Det finns INGET som helst tvivel på att twister rullar MYCKET MYCKET lättare än biltemaslicksen.
Tro mig, jag har kört på båda...
Biltemaslicksen borde inte få kallas däck. De påminner mer om ett par toroidformade hårdplasttyngder än om däck!!

Senast redigerad av en moderator:
Håller med Mike Å: Jag köpte ett par Biltema slicks för att prova lite, och de gick inte lättare på oljegrusväg jämfört med Fast Fred (som är ung som Twister). De är stumma, oföljsamma och otrevliga. Och de väger bly. Kör twister.

Generellt skulle jag sätta en stor dödskallevarning på alla Biltemadäck. Trots att de är billiga är de inte prisvärda. Jag har provat några olika (mtb, slicks, dubb, racer), och de har alla varit så usla att de åkt i soptunnan direkt! Några har varit rent trafikfarliga (http://happymtb.org/forum/read.php/1/28878/103435#msg-103435)

/Dag

OK! Tackar å bugar. Det lutar åt twister. Särskilt mytomspunnen är välgigt övertygande... Kanske testar med BT-däcken innan och gör ett vetenskapligt test. Det som tar emot är dock att BT-däcken är så tröga att kränga av och på.

Tillbaka
Topp