Biltema vikbar cykel

Biltema vikbar cykel
Är det någon här som har provat biltemas vikbara cykel? Tanken är att den ska kunna tas med som handbagage på tåg och buss. Är kvalitén något sånär bra? Den kostar ju bara 2999 kronor.

https://www.biltema.se/cykel-elcyke...Rl5S8ZRmk6nK9zN9PSg5HOTs3vs1AiFxoCC_IQAvD_BwE

Det finns tyvärr bara en bild på den i uppfällt läge så har ni nån bild på den hopfälld så visa gärna bilden.
Kolla annars decathlon. Jag har provcyklat den och den är inte lika bra som min brompton, men den är rimlig och känns okej att cykla på.

Jag hade en tidigare modell av biltemas vikcykel och den höll bra, men var knasigt lågt växlad och gångjärnen blev kärva som attan med åren. Den hade en lite farlig egenhet då man satt långt bak och hjulbasen var kort - fullt möjligt att oavsiktligt trampa upp den på bakhjulet. Otrevligt.

Biltema vikbar cykel
Nu har jag köpe en biltema vikbar cykel. Har haft den med till Köpenhamn och cyklat 112 km på den där på en dag. Kan ju säga att det är stor på skillnad på den och en riktig cykel men det var ju väntat. Sadeln var inte den bästa precis men den duger. 20 tums hjul gör att cykeln känns ostadig vid lite högre hastigheter (över 30 km/h) men i gengäld så ligger marschhastigheten runt 22 km/h sen så räcker inte växlarna till. 7 delad kassett som är gängad på axeln och jag har inte hittat nån utbytes för att öka utväxlingen. En sak som stör mig är att det knakar och knirker i det vikbara styret men det går kanske att fixa. Detta var premiärturen och hade inte särskilt många verktyg med mig. Cykeln är något liten i storlek för mig att cykla på men denna cykeln är ju gjord för att vara smidig att transportera och då får det kompromisas med det mesta.

Jag köpte en pakethållare på bikester och det rekommenderar jag att alla monterar. Reflexer och ringklocka medföljde i köpet så det var bara fram och baklampa som behövde köpas till. Köpte även slang, pump och liten skiftnyckel att ha med ifall jag skulle få punktering.

Nu verkar det som att jag är missnöjd med cykeln men eftersom jag behövde en vikbar cykel för enkel transport som räknas som handbagage på tåg och buss så får man vara beredd på att kompromissa. För 3000 kronor så är det ett bra köp.

Biltema vikbar cykel
har vid tillfälle cyklat på biltemas, och det är ändå ett hyggligt råmaterial till en cykel för sitt ändamål, och definitivt värd sitt pris. om man vaxar kedjan blir den hanterbarare hopfälld.

saker som kan förbättras är utväxling, t ex med större framklinga, och gärna mer lättrullande däck. om man köper ett riserstyre och vinklar detta en del framåt blir styrkänslan stadigare.

blir man biten av det här sättet att smidigt blanda transportsätt står det snart en brompton eller tre därhemma. den är också värd sitt pris:)

Biltema vikbar cykel
Om du vill öka utväxlingen, så är det troligen som kais01 skriver, att du får byta framklinga. Jag vet dock inte vad som finns, eller ens om det är möjligt att byta.
Det sitter förmodligen inte en kassett på cykeln, utan det är en frihjulskrans (med frihjulsmekanismen inbyggd), och utbudet av sådana i skralt. Tror nästan att det enda som lätt går att hitta är frihjulkransar med utväxling 14-28. Med kassett hade utbudet varit lite större.
För övrigt bra att du är nöjd med köpet, och att cykeln fyller sin funktion!

Tillbaka
Topp