Biltemacykel Yosemite Tamarack Köpråd!

jersheim

Ny medlem
Hej. Nu behöver brossan min köpråd. Han funderar på en Yosemite Tamarack från Biltema. Han vill inte lägga mer än 5000 kr. Han är nybörjare på mtb, 1,90 lång och väger 100 kg. Kommer att cykla i ruffig terräng, helst neråt. Vill gärna ha synpunkter på cykeln eller tips om bättre köp till ändamålet för de pengarna.

Själv cyklar jag på en Specialized Enduro Elite FSR-06 nyligen inköpt. Ställde idag upp lufttrycket i bakdämparn(Fox DHX Air 4,0) rejält. Vet inte om det har med saken att göra men under dagens tur knakade det i hela cykeln. Ett gnagande irriterande ljud. Vet inte var det kommer ifrån. Har bara cyklat 5 timmar med cykeln. Någon som har ett bra tips vad jag ska kolla innan jag ringer butiken(Häggs) och tjatar.

Tackar så mö. Tobias, Ronneby.

1. Han är lite lång för en Biltemahoj, de brukar bara finnas i en storlek. Testa noga innan inköp..

2. Hur högt tryck?

Det är bara en 15.5" ram på en såndär och 100 pannor på en Suntour XCR, jag tror inte att den håller. För att vara helt ärlig så är 100kg plus tuff terräng en dålig kombo på en sån cykel. Han skulle behöva något med bättre hjul och en bättre gaffel. Om han köper billigt så kommer det att bli dyrt i längden.

2. Cyklade med lågt tryck första turerna ca 8 bar. Nu tryckte jag i 15 bar (220psi)och det kändes nice förutom knakandet. Men som sagt, det kanske är någon annanstans det knakar. Annars är cykeln grymme.

Jag vet inte exakt vilka tryck som gäller för den dämparen men det låter inte alls orimligt. Jag tror inte det är därför det knakar.

1. För 5000 hittar han nog en mer ändamålsenlig cykel här på happy om han hökar i köp&sälj ett tag.

2. Efter några timmars cykling brukar det vara dags att efterdra _alla_ bultar på hela cykeln. Gör det så skall nog knaket ge sig. (eller lämna in den, sånt brukar ingå i köpet).

jersheim:

Kolla vad som står i manualen och fick du inte med den när du köpte hojjen så kan du ladda ner den på Fox site.

Det kan inte vara så att det är sadeln och/eller sadelstolpen som knakar? Så var det på min Nicolai Helius FR, först trodde jag det var dämparen, sedan trodde jag det var länklagren men till sist kom jag på att det var sadeln och/eller sadelstolpen som knakade. Om så är fallet, fetta in det och dra åt ordentligt.

Jag har som Miche haft problem med knak som kommit från sadelstolpen, eller närmare bestämt railsen på sadeln. Och det hjälpte även i det fallet med att fetta in och sedan dra åt. I en grov aluminiumram är det inte alltid så lätt att klura ut varifrån ett visst ljud kommer, det blir liksom en resonanslåda av hela cykeln...

knak kan komma från:
sadelstolpe (rengör, dra åt)
rails i sadeln (rengör, fetta, dra åt)
vevlager (kolla hur det mår)
vevlagerbultarna (rengör, loctite, dra åt)
pedalerna (dra åt)
klingorna (kolla så inte klingbult lossnar, dra åt, dock försiktigt)
alla konstiga leder som man lider av med fs.

kan även förekomma it allt annat som sitter med skruv som belastas i princip.
Styrlager om man har otur

Fasiken, varje del på cykeln kan knaka känns det som

skulle nog säga att tamaracken är en lite mer dirtjump hojj men kan ha fel. säger som rikard att höka i köp&sälj för en bättre hojj till det ändamålet!

Ser fram emot att komma hem från Afrika Jersheim så att vi kan ut och cykla igen (prova enduron...).

Hoppas att du hittar felet och löser det.

emil

enu skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser fram emot att komma hem från Afrika Jersheim
> så att vi kan ut och cykla igen (prova
> enduron...).
>

Jag kommer ner ev. under våren och då tar jag med mig hojjen. Då får vi dra ut en sväng.

Ang Biltemahojen:
Fälgarna är riktigt stadiga fälgar oc hkommer garanterat hålla, men hur det är med noname-naven är det lite svårare att dryfta om. Är det bara så att de missat att skriva namnet och det vosar sig vara t.ex Shimano 475 så kommer de hålla alldeles utmärkt. Det är ett underskattat nav som ofta sitter på billiga hjul med ambitioner.
Framgaffeln är en Suntour. Behöver inte säga så mycket mer...
Förutom framgaffeln samt ett frågetecken kring naven så är det bara att tuta och köra förutsatt att han tycker storleken passar. Men han skall nog ha en slant sparad till ny gaffeln när (inte om) gaffeln pajar.

Jag tänkte mest på ekrarna, de fanns inte änns med i specifikationen så det brukar betyda no-name. Själva fälgen är helt ok men det hjälper knappast om inte ekrarna pallar.

Sant Rock, missade det där med ekrarna. Jag skulle chansa på att de är tillräckligt bra för en eker är för billig för att snåla på. Skulle dock inte ta gift på den teorin ;-)

Tillbaka
Topp