Biltemaprodukter

Freke

Ny medlem
Biltemaprodukter
Det snackas mycket skit om biltemas produkter. Själv kör jag med biltemabromsklossar för 7 kr paret. Funkar utmärkt, i stället för att köpa tio gånger dyrare keramiska klossar som bara sliter ut fälgen!

Biltemaprodukter
Det är olika, Biltema har faktiskt vissa bra saker (om än få ;-) )
Sedan gör det stor skillnad på vad man har för krav på sina saker. Har själv haft biltemabromsklossar ett bra tag också. Funkade hyffsat men slets snabbt. Men som sagt dom funkade bra, provade nå bra mycket dyrare cool-stoper och det märktes stor skillnad i bromsförmåga. Men som sagt, biltema funkar ganska ofta också, helt beroende på ens egna krav. (själv har jag högre kvar och då kostar det också).

Så fortsätt du och använd biltema så länge du är nöjd. Ett billigt sätt att leva helt enkelt.

Biltemaprodukter
Håller med om att de slits fort, de håller ca 70 mil (jag mäter alltid!) Men det blir fina, mjuka inbromsningar i stället för andra som mer "skrapar" mot fälgen. Keramiska bromsklossar håller ca 160 mil för mig, men de känns inte så sköna och kostar 75:-

Det är olika också hur samma biltemaprodukt funkar på olika ställen, brorsan har också samma biltemaklossar som funkar dåligt på hans hoj!

Monterar du dina klossar toe-in eller toe-out? De flesta kör ju toe-in för att undvika gnissel, men jag har hört att det bara samlas lera , grus och skit mellan klossarna och fälgen då.

Biltemaprodukter
Ja håller totalt med öviksmicke, för varför köpa billigt när man får byta ofta de är lika bra o lägga till lite o får grejor som håller längre......

Biltemaprodukter
ett förtydligande, jag menade aldrig att biltema alltid är sämre. ett bromsbelägg som kostar säg 30:- och håller 60mil blir billigare än att köpa belägg för 100:- som håller 120mil. Livlängden blir längre för samma peng med biltemabelägg. Då kommer känslan in, tycker man att den dyrare har mycket härligare känsla så kan det ju då kännas rätt att köpa det belägget. Annars blir det dyrare i slutändan ändå.

Hm, det här känns som att det blev rörigt, hoppas ni förstår vad jag menar iallafall.

Biltemaprodukter
Biltema hade tidigare ett kolfiber-styre modell låg rise XC-stuk... Det kostade runt 270kr om jag minns det hela rätt. Till saken är den att Cykloteket sålde EXAKT SAMMA styre under märket BBB för nära dubbla pengen... Och jag är helt hundra på att det är exakt samma, hade väldigt speciell struktur på fibrerna och gängade alu-ändar!

Däremot deras "självlagande" slangar (testade nyligen både 24" och 26" med bilventil) är rena skiten... Kostar 29kr/st så jag köpte så många ja kunde bära (typ!) ...fick jag ångra bittert då det är rent skit rakt igenom...

Biltemaprodukter
Köpte biltemas vattentäta sadelväska... FAN VA BRA... råkade idag tappa ner cykeln i bäck när jag traskade över, hela cykeln va täckt av vatten BLUB BLUB BLUB... Tänkte bara jaja Skit händer. I nästa ögonblick skrek jag FAN KAMERAN som låg i sadelväskan. Fick upp cykeln strax efter, den hade ju legat på tok för länge i vattnet. Men inte en droppe vatten hade kommit in... KANON

Stimsky

Senast redigerad av en moderator:
Biltemaprodukter
Biltemas SPD-pedaler rockar! Men man måste plocka bort plåtbiten som det står "Wellgo" på för den knirrar. Men efter det är pedalen den bästa jag haft. (Shimano 505, 520 och 540 samt den där vändbara är de jag testat)
Däremot är deras korgpedaler skit och inget annat än skit. Plattisarna är dock ok, men inte mer.

Biltemaprodukter
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Biltemas SPD-pedaler rockar! Men man måste plocka
> bort plåtbiten som det står "Wellgo" på för den
> knirrar. Men efter det är pedalen den bästa jag
> haft. (Shimano 505, 520 och 540 samt den där
> vändbara är de jag testat)
> Däremot är deras korgpedaler skit och inget annat
> än skit. Plattisarna är dock ok, men inte mer.

Är det riktiga spd-pedaler som är kompatibla med vanliga SPD eller fungerar de enbart med biltemas klossar? Någon som vet?

Tillbaka
Topp