Biltemas Bio fälgrengöring på mattlackad Canyon?

qube

Aktiv medlem
Jag tänker kanske helt fel, men skulle https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/falgrengoring/falgrengoring-bio-2000041272 vara något att ha som överallt-spray när man tvättar hela cykeln?

Tänker att den är prisvärd, förmodligen tar bort allt skit och klägg och sedan spolar man bara av den med slangen?

Eller om den är för "stark" för det, skulle https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/avfettning/avfettning-bio-pure-2000042160 kanske vara bättre som cykelschampo?

Tänker att ha något som är mer prisvärt, men lika bra/bättre än Muc-Offs produkter.

Vill gärna ha något som jag vara sprutar på och spolar av så är det rent sen. Grönsopa tycker jag inte fungerar så, därför letar jag efter något nytt :)

Efter illaluktande och frätande fälgrens på bilens alufälgar ( jo, jag har faktiskt en bil, en Skoda) började jag använda vanlig kökssprej istället. Funkar precis lika bra på enveten bromsdamm. Antagligen funkar även vanlig diskmedel också.

Den första är suyrabaserad och rätt stark, den hade jag undvikit.

Den andra är nog rätt nära MucOff särskilt om du droppar i lite bilschampo. Men du kan köpa koncentrat om du verkligen vill göra det billigt. Typ BBV Grön eller ArtiGreen.

Yes! Jag menar diskmedlet. Prova det och rapportera till oss.
Funkar nog bra, men så vitt jag vet fick Yes inte behålla sin svanenmärkning för att det hade för mycket av nånting.

"Det var den första juni i år som EU skärpte klassificeringen av vissa tensider som finns i kemtekniska produkter. Produkter som innehåller dessa ämnen över en viss koncentration klassas numera som miljöfarliga.

Det innebär att produkterna måste vara försedda med varningstexten "Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer." Varningstextens placering ska vara på produkternas baksida."

Men det kanske är liknande med den från Biltema, men kanske provar Yes nångång ändå :) Tack!

Efter illaluktande och frätande fälgrens på bilens alufälgar ( jo, jag har faktiskt en bil, en Skoda) började jag använda vanlig kökssprej istället. Funkar precis lika bra på enveten bromsdamm. Antagligen funkar även vanlig diskmedel också.
Ok, bra att veta!
Den första är suyrabaserad och rätt stark, den hade jag undvikit.

Den andra är nog rätt nära MucOff särskilt om du droppar i lite bilschampo. Men du kan köpa koncentrat om du verkligen vill göra det billigt. Typ BBV Grön eller ArtiGreen.

Ja frätande låter ju dåligt för styrlindan osv ? Tack för upplysningarna!

Antar att bilschampo gör så att det löddrar mer så att det fångar upp mer skit.
Avfettning är för entreprenadmaskiner.
Där verkar det tyckas olika :)

Typ som såpa, kanske..??

Det där med att spreja på och spola av funkar bara på tv-shop. Det behövs mekanisk rengöring med svamp, borste eller trasa, och i kombination med sådant behövs det på sin höjd lite såpa.
MucOff fungerar oroväckande bra. Sådär så man nästan undrar hur giftigt det egentligen är. Men så klart blir det bättre om man kan dra ett varv med mikrofibervanten också.

Där verkar det tyckas olika :)
Jo. Vissa slänger ju McDonaldspåsen rätt ut ur bilrutan och andra konstigheter också, så visst finns det olika åsikter om saker och ting. Alla får väl analysera sina egna handlingar, men jag kan tycka att man har ett visst miljöansvar även som privatperson.

Jo. Vissa slänger ju McDonaldspåsen rätt ut ur bilrutan och andra konstigheter också, så visst finns det olika åsikter om saker och ting. Alla får väl analysera sina egna handlingar, men jag kan tycka att man har ett visst miljöansvar även som privatperson.
Alkalisk avfettning är ju ungefär lika miljöfarligt som att använda diskmedel. Som regel är det svanenmärkt också. Såpa kanske är snäppet vassare dock.

Kallavfettning är något helt annat.

Själv tvättar jag nästan aldrig cykeln. Spar på både vatten och kemikalier.

Tillbaka
Topp