Biltemas bromsvätska OK/NOK?

Perra-G

Aktiv medlem
Jag ska lufta mina Avid Juicy Seven-bromsar och undrar:
1 Är Biltemas olja OK för seriös AM/lätt DH?
2 Blir det någon skillnad beroende på vilken produkt jag använder och i så fall - vad blir skillnaden?

Bromsvätska:
Godkänd enligt normerna: SAE J 1703 DOT 4. Har goda smörjegenskaper för såväl gummi som metaller. Blandbar med alla andra förstklassiga (!) bromsvätskor.
0,5l för 29,90kr eller 1l för 49,90kr

36-1795_l.jpg ht=349
or not to brake?

Klassade vätskor och oljor är alltid ok. Det är bara att köra, såvida bromsen är gjord för Dot4.

Dot4 finns på en del bensinmackar också. Tror jag betalade 40 spänn för 0,4 liter på OK/Q8. Räcker till många bromsar.

Senast redigerad av en moderator:
Tror till och med att mekonomen har 0.25L burkar...
Bromsvätska är ju av typen "Öppna och använd" då en öppnad flaska drar åt sig luftens fuktighet och sänker kokpunkten.

Edit: Biltema är ett sk handelshus där bäst offert från leverentör vinner, så kvalitén kan bli lidande.

Edit #2: Rättstavning.

Senast redigerad av en moderator:
swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> Bromsvätska är ju av typen "Öppna och använd"
> då en öppnad flaska drar åt sig luftens
> fuktighet och sänker kokpunkten.

Inte helt säker på hur relevant koktemperaturen är får oss? Den kan aldrig sjunka under 100 grader, och vid det laget är det rent vatten i slangarna. Korrosion borde vara vårt största problem, så en liter bromsolja torde räcka en cykel livet ut?
B!

Mr B skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Inte helt säker på hur relevant koktemperaturen
> är får oss?
...

Mycket.

Efter en utförslöpa i Götet fräste det om mina bromsar när jag spottade på dem. Kan mycket väl tänka mig att en DH åkares bromsar riskerar att koka även utan vatten i DOT-vätskan.

Tillbaka
Topp