Bilventil eller "vanlig"?

Soulnut

Ny medlem
Finns det några för/nackdelar med bilventil resp. vanlig ventil? Nu menar jag inte att man kanske behöver en speciell pump, utan om kvalitet osv.

För tillfället har jag bilventil fram å vanlig ventil bak.. Jag hade bilventil på båda först först, men när jag lämnade in cykeln på däck å slangbyte å satt klantarna på en slang med vanlig ventil..

Så nästa gång jag byter slang så blir det ju så att jag antingen får båda bilventil eller båda cykelventil..

MVH

Vad menar du med vanlig? Presta eller Dunlop?

Den klassiska cykelventilen som åtfinns på tantcyklar heter Dunlop:

65px-Dunlop_valve.jpg ht=119

Den vanliga ventiletypen för racercyklar och i viss mån även mountainbikes heter Presta:

tube_gen_presta.jpg ht=460

Och den så kallade bilventilen heter Schrader:

tube_gen_schrader.jpg ht=460

Presta håller högre tryck bättre och Schrader kan man pumpa på macken om det skulle behövas. Vad Dunlop är bra på är för mig en gåta. :)

Jag kör Presta rakt över på alla mina cyklar (utom enhjulingen).

ventiler_170.jpg

Om Du menar att Race (Presta) är en vanlig ventil så håller den för högre tryck än vad bilventilen (Auto) gör. Bilventilen å andra sidan är lite lättare att pumpa eftersom den är lite större.

Men om Du med vanlig ventil menar Dunlop så får Du åka och byta. Den hör inte hemma på en MTB.

Gisses. Nu får man självförtroende som en daggmask igen.
Jag har schrader där jag har satt dit en adapter för att jag skall kunna använda min favvopump.

/tantcyklaren

Tack för svar! med vanlig menade jag alltså "Dunlop".. Jag tyckte väl att det var lite konstigt, när det satt "Schrader" på från början när cykeln köptes..

*Försöker vara duktig och lära mig fina ord för ventiler*

Bilventilen är bättre för då kan du köpa bling bling på bilstyling firmor och stoppa på ventilerna. "Blingade" ventilhattar passar inte på annat än bilventiler...

Soulnut skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svar! med vanlig menade jag alltså
> "Dunlop".. Jag tyckte väl att det var lite
> konstigt, när det satt "Schrader" på från
> början när cykeln köptes..
>
> *Försöker vara duktig och lära mig fina ord
> för ventiler*

Reklamera omedelbums! Pinsamt sopig LBS som använder Dunlop.

Senast redigerad av en moderator:
s skrev:
> Reklamera omedelbums! Pinsamt sopig BLS som
> använder Dunlop.

*hosthost* LBS *host*

Råkade klicka på länken till LBS:en i fråga. Befattar sig tydligen inte med nymodigheter som åtta- och niodelade system :) (kanske därför det är kampanjpris)

cykelland.JPG ht=502

/Johan

"Ja det var "lokala" cykelhandlaren.. Han har förresten börjat med kemtvätt i samma lokal :D"

hmm... kemtvätt och cykelmek, är det verkligen den ultimata kombon?

bjby skrev:
> "Ja det var "lokala" cykelhandlaren.. Han har
> förresten börjat med kemtvätt i samma lokal :D"
>
>
> hmm... kemtvätt och cykelmek, är det verkligen
> den ultimata kombon?

Det ena goda behöver väl inte förta det andra. Saknar dock solarium och pizza som rubriker

/putte

Vår lokala kemtvätt har börjat med thai take away.
Är inte helt säker på om kem och mat är den optimala kombinationen, men det smakade bra iallafall.

Deniz skrädderi och dataservice i Tumba (Sthml) är också en rätt QL kombination..

Stumpy:Är inte helt säker på om kem och mat är den optimala kombinationen, men det smakade bra iallafall - DU SMAKADE PÅ BÅDA ????

/putte

Jag kör (numera) bil på min bruks/touringhoj, men racer (presta) på allt annat. Vill kunna alternera trycket mellan 3,5 och 6,0 bar i touringhojen "ute på vägarna" när jag semestrar, och några jäkla 6 bar finns inte på världskartan att jag laddar i med en handpump som jag vill släpa på - men även min uppfattning är att Presta är bästa ventilen.

Varför hör inte Dunlop hemma på en MTB? Jag har för mig att den, när gummit är fräscht, kan hålla luft minst lika bra som presta.

Jag har själv kört slangar med Dunlopventiler i ett år, i mina Sport Contact, och jag kan inte påstå att det har varit något läckage. Den stora nackdelen är ju dock att man inte kan kontrollera lufttrycket med Dunlop.

JTH skrev:
> Jag kör (numera) bil på min bruks/touringhoj,
> men racer (presta) på allt annat. Vill kunna
> alternera trycket mellan 3,5 och 6,0 bar i
> touringhojen "ute på vägarna" när jag
> semestrar, och några jäkla 6 bar finns inte på
> världskartan att jag laddar i med en handpump som
> jag vill släpa på - men även min uppfattning
> är att Presta är bästa ventilen.

det finns ju adaptrar så man kan pumpa på bilmackar med prestaventil.
sånna måste man ju använda när man ska "stan'sa" sina mtb-däck.

Om Du menar att Race (Presta) är en vanlig ventil så håller den för högre tryck än vad bilventilen (Auto) gör. Bilventilen å andra sidan är lite lättare att pumpa eftersom den är lite större.

Så Schrader håller inte för höga tryck?? varför sitter det då t.ex på lastbilar/truckar med uppemot 12kg: tryck?

/Örten

"Fiske, kakel och mattor" i strängnäs är en grum butik. Fast ved och porr var lite mer klass måste jag tillstå...

Senast redigerad av en moderator:
Intermezzo skrev:
> Lycka är att våga sticka ut...

sånt där hemmamek kan leda till instabilitet i fälgen,oftast mellan kl.12 och bräkne hoby

TigerMale skrev:
> Intermezzo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lycka är att våga sticka ut...
>
>
> sånt där hemmamek kan leda till instabilitet i
> fälgen,oftast mellan kl.12 och bräkne hoby

Det är möjligt. Nu kör jag inte några avancerade hjul utan rätt väl tilltagna material och däck så det skall nog mycket till för att det skall märkas. Troligen blir största problemet att dölja dem om jag råkar på någon annan Happyit på byn, annars blir man väl utesluten ur gemenskapen :-)

Hur kommer det sig att bilventil duger att köra med på Viggen som har 15 bar i däcken, men att det inte anses duga på en cykel med inte ens halva det trycket?

plumse skrev:
> Hur kommer det sig att bilventil duger att köra
> med på Viggen som har 15 bar i däcken, men att
> det inte anses duga på en cykel med inte ens
> halva det trycket?

Präääcis! Tror jag har högre tryck i min bakdämpare än i däcken liksom...

Max tryck för min bakdämpare är 300 psi=20.7 bar...

Nördar kan gräva ner sig på http://www.schrader-bridgeport.com/ Tror dom har ännu fetare grejor än vad som sitter på dämparn.

Fördelen med Presta till hjulen är att hålet i fälgen blir mindre och därmed försvagas fälgen inte lika mycket som med en stor Schrader.

Tillbaka
Topp