Bingo eller blåst? Nu med Fixerande frågor!

Edip

Ny medlem
Satte ut en annons på blocket om att köpa en gammelracer för max 1500:- gärna billigare.
Fick en massa mejl och ett samtal från en äldre herre som hade ett flertal gamla racers stående bl.a. en vit Peugeot. (är riktig svag för dom gamla snygg vita)
Tyvärr så var det en ful 80-talare men det fanns allt lite mer att välja på.
Tanken är att det skall bli en billig fixie att trampa runt i stan på.

Åkte och besökte herren på hissingen här i Gbg och han hade flera garage fyllda med gamla cyklar och delar. Säkert 40 cyklar och 100 hjul.

Det mesta va nog skräp eller gamla damcyklar men hittade iallafall denna skapelse utan hjul och sadel.
Efter lite letande så hittades två riktigt raka och ganska snygga hjul iallafall senare även en gammal cresent sadel.

Satt blandade komponenter på den bl.a. campagnolo växelreglage men bakväxeln saknades tyvärr.
Ramen är röd men förmodligen omlackad dock före 82 då det sitter klistermärken från Vätternrundan från 1982 och framåt.

Någon som vet vad det är för ram? Ishiwata CrMo står det på flera klistermärken på ramen.

Belleri står det på styret och 3ttt på styrstammen.

P4240145.JPG ht=480

Tror ni det kan bli något? Betalade 800:- för den med nya men gamla däck samt en extra innerslang och "riktiga" pedaler :)

Undrar även om det skulle funka med ett nav från en enhjuling gubbrackarn hade ett sådant liggandes.

Såga mig inte totalt har aldrig skruvat racer och bara lite lite MTB

Bilagor

• P4240149.JPG
    P4240149.JPG
    59.3 KB · Besök: 20
Senast redigerad av en moderator:
Det här med enhjulingsnav vet jag inte riktigt om du ska satsa på. Har aldrig synat ett på närmare håll men rent spontant känner jag att det kanske inte är vägen att gå. Du fick ju cykeln till ett humant pris så det kanske finns några slantar över till ett riktigt fixed- eller flipflopnav? Som det här kanske?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...rp=1002&funk=visa_artikel&artnr=SURLY047_120r

Ser bakfälgen okej ut kan du använda den, bygg hjul själv eller lämna in till cykelverkstaden. Brukar kosta 400-500 + ekerset (om du inte köper det själv). Du skulle ju kunna köpa loss några fler racers från gubben och sälja dyrare på Blocket för att finansiera bygget :)

I övrig tycker jag att cykeln ser väldigt bra ut. Snygg geometri och färg.

Blir nog att bygga självmords stajl för att spara pengar. Har en flaska loctite liggandes från bilen så det blir ju inte precis dyrt.

Saknar klinga fram och har ingen aning vad som passar.
Det står Ofmega på veven och jag undrar alltså vilken storlek på klingan som kan vara bra för en nybörjare samt var hittar dom.
Innermåttet på klingan skall vara ca 130mm om det hjälper.

P4270166.JPG ht=480

48/18 känns det som en vettig utväxling för en nybörjare i GBG?

Söker efter ett framdrev som kan passa till en fixie.
Gärna 48 taggar men absolut inget krav.

Var inne hos min lokala cykelhandlare i Gamlestan och blev idiotförklarad och tillsagd att jag tvungen att köpa en ny vev.
Jag skulle kunna leta i tjugo år efter det utan att hitta.

Har mätt hålbilden för drevet nu iallafall.
Lite svårt att mäta exakt utan skjutmått men borde vara BCD 144mm om jag har mätt korrekt.

Tror ni att detta går att få tag på utan större problem?
Tänkte sätta mig och ringa runt till lite cykelhandlare.

ÄR riktigt sugen på att testa nu!
Måste fixa ordning navet bak bara och nya trampor och och och en massa andra småsaker

vev.JPG ht=480

Hittade också det där på CC men kostar nästan lika mycket som cykeln.

Funderade på om jag skulle lägga in en länk så ingen skulle tipsa om det men tji fick jag.

144 bcd är som Skuggan säger trackstandard så det är verkligen inget problem att hitta klinga
till ditt vevparti.

Kolla www.trackbikeshop.com dom har en drös med olika klingor.

Där fanns det mesta som jag kan behöva. Tackar tackar

Blir absolut att handla där om jag inte hittar nått i Göteborg för vettiga pengar.

Jag har lyckats hitta en "nytt gammalt" compa drev 48 kuggar med korta skruv för 300:- så nu känns allt bättre!

Har även skruvat isär navet bak med hjälp av ett don. Ingen aning om det är happy certifierat men va fasen det funkade utan problem :)
Så nu vet jag hur ett nav är konstruerat (iallafall på en gammelracer). Såg oväntat fint ut men upptäckte dock att dom yttersta ekrarna var lite skadade av att kedjan, som förmodligen har hoppat nån gång. Det blir nog nio nya ekrar iallafall.

Då till dom nya frågorna.
Hur skall jag göra för att fixera navet?
Kan inte se någon självklar väg att gå för en cykel amatör.

Sitter maillard nav med en 6-delad klinga på om det hjälper något men skickar med en bild för säkerhets skull.

P5050140.JPG ht=480

Var lite trött igår när jag slutade, misstänker att frihjulet är gängat på navet men hur får jag loss det smidigast. Några tips?

Kommentar angående cykelgobben i Gamlestan. Han är rätt bitter och kan säkert idiotförklara vem som. Men har mjuknar efter ett tag.

Har själv tänkt fixera ett vanligt nav. Jag tänker att det bör funka med rikliga mängder loctite. Ser inte på bilden men är kassetten gängad på navet? Isf kan du ju vända på vevpartiet, alltså sätta det på vänster sida istället. Då tar man bort risken att dra loss bakdrevet.

Om du ska återanvända kassetten så måste kuggarna vara i bra skick. Annars hoppar kedjan och det lär inte vara kul.

Lycka till!

Om du skall köra loctite bör du byta sida för drivlinan. Sk suicide setup. Detta så att du drar åt drevet när du bromsar (skiddar, skippar) då kraften mot drevet är som störst. Och så riskerar du bara dra av drevet mär du accelererar, vilket ju inte skulle vara så farligt.

Rekommenderas oavsett om du skall köra bromsar eller inte...

Ni som söker gammla delar prova Med Leif på:

Scon Cykelverkstan
Telefon: 031-7740001
Sveagatan 23 A
413 14 GÖTEBORG

Lycka till

/Martin

Jag provade precis med en kedjepiska och skiten rörde sig lite men fastnade sedan igen.
Tyckte att jag tog i riktigt ordenligt.

Hoppas verkligen att jag inte drar fast den ännu mer.

Några tips?

Var hos Leif i cykelverstan jag hittade drevet tillslut.
Trevlig trots att jag var lite velig.

Ingen som vet vill verkligen cykla i helgen :(

Undrar vilket håll som frihjulet är gängat på?

Tillbaka
Topp