Biorncykel - nån som har och kan tycka till?

Grabben ska få en ny cykel i år ... han har en vanlig barncykel 16" nu som börjar bli lite liten.
Och nu har iv en del mtb spår som vi kan cykla här så har kollat runt lite och såg https://biorncykel.se/products/ram-20

Någon som testat? Tyckte den såg ok ut för priset... skivbromsar t om.
Har aldrig sett tidigare men det första man slås av är ju att den är tung som f*n för det priset. Borde gå att få tag i en islabikes eller motsvarande som väger 4 kg mindre för samma pengar...

Hyr lyckas man ens? Är den gjord av gjutjärn? En enkel instegscykel för vuxen, 29", typ Grand Canyon eller liknande väger ca 2kg mer. Sen är väl rekommendationen överlag att inte ha dämpad gaffel i den storleken. Helt onödigt

Tycker hela sidan/märket verkar vara skräp. Någon som bara beställer in kinahojar med egna dekaler och skrivit in "bygg en hemsida för att sälja cyklar" i chatgpt. Finns ju ingen info alls om företaget, ingen legal info, adress eller något.

Senast ändrad:
Ledsen att säga det, men det där är ett dyrt bojsänke. Köp en Islabikes som redan har nämnts i tråden. Ditt barn kommer tacka dig för oerhört mycket roligare cykling.

Menar ni att "Björn of sweden" ljuger när de skriver såhär på sin hemsida?
"Vi strävar efter att erbjuda en unik upplevelse för både vuxna och barn genom att skapa cyklar som inte kompromissar med kvalitet eller detaljer."
Att de egentligen säljer kinaskräp till överpris med förhoppningen om att lura folk med sitt gemytliga namn.

Islabikes har lagt ner försäljning av cyklar. Du får leta begagnat eller kolla den fina tråden här på forumet om barncyklar där det finns fler bra alternativ.

Frog, superior, white, early rider beroende på prisklass och hur breda däck som ska få plats

Edit. Woom ja

Senast ändrad:
Personligen tycker jag Frog har rätt knepig geometri (låg och lång) och i allmänhet som att man betalar men än man får. Men hade absolut gått på beggat. Xxls white är ju annars svårslagen i vikt/pris om man vill köpa nytt.

White finns inte inne utan nån skit-bit

Låg och lång eller hög och kort jag vet inte vilket som är värst

Ser sjukt märklig ut på bild men rikta sadeln och kanske stolpe utan setback så kanske det ordnar sig men sta ser ut att vara 70 °...

1743418602143.webp

White finns inte inne utan nån skit-bit

Låg och lång eller hög och kort jag vet inte vilket som är värst

Ser sjukt märklig ut på bild men rikta sadeln och kanske stolpe utan setback så kanske det ordnar sig men sta ser ut att vara 70 °...

Visa bilaga 760110
Aha, det var mer än jag visste, då är det ju svårt att rekommendera xxl.
Kan förtydliga att jag tycker frog ju verkligen är ok, men att de i finish och kvalitetsnivå kanske ska jämföras med typ white snarare än med islabikes även om priset ligger närmare den senare.

Aha, det var mer än jag visste, då är det ju svårt att rekommendera xxl.
Kan förtydliga att jag tycker frog ju verkligen är ok, men att de i finish och kvalitetsnivå kanske ska jämföras med typ white snarare än med islabikes även om priset ligger närmare den senare.
Förhoppningsvis kommer väl white men det är april imorgon....

Har inger Frog men för ögat ser geo ut att bli sämre och sämre desto större de är , men det är väl inte precis någon mtb.

Vi har två Islabikes en Frog och en hoy bonaly. Ingen har klagat på geometrin på Frogen. Det är nog en vuxengrej att ha tvångstankar om geometri.
Det tvivlar jag inte en sekund på!
Av nyfikenhet, hur är din uppfattning om pris/kvalitet på frog kontra islabikes och hoy
Edit. Kan ju absolut vara så att jag är färgad här med, skulle vara intressant att höra från någon som faktiskt äger båda!

early rider och woom kanske man försiktigt kan lägga till listan om det ska vara en lista i den prisklasen.

BMC har väl en 20'' också? Det är fina grejor tror jag

mm, men 24'' är snyggare skulle jag säga
1743421033416.webp

ska man sen köpa scott eller spec så är det väl bra men man får kolla att vikten matchar ovan. (runt 8.5 bör man kunna hoppas på och annars hade jag valt bort disk)

Corratec verkar ju rimligast då... men den ser i mina ögon inte ut som en mtb. Undra om man kan slänga på nå rejälare däck för att få lite stuk på den?
Min son rullar på en sån här:
Cannondale Trail kids

Både ser ut och känns som en mtb med de stora däcken (han är väldigt mallig över att ha bredast däck i familjen).
Har använts av två barn innan och kommer hålla för lillsyrran också!

Är den trögrullad med så stora däck ?
Den var också rätt tung om man nu ska jämföra mot de andra...

Såg som du säger ut som en mtb till skillnad från corratec varianten

Har inget riktigt att jämföra med, han gick från en oväxlad klassisk barncykel till den här.
Inget som stört honom i alla fall!

Är den trögrullad med så stora däck ?
Den var också rätt tung om man nu ska jämföra mot de andra...

Såg som du säger ut som en mtb till skillnad från corratec varianten
Barncyklar med väldigt feta däck var populärt för några år sedan(?) men brukar anses av "bike dads" som dåligt pga tunga däck, trög cykling (ändå finns ju vissa dyra barncyklar med remdrift apropå trögt). Scott roxter är ett annat exempel.

Om barnen bryr sig? Nä knappast. Om corratecen har smala däck? Ja, men det är ju "SL"-versionen av Bow. Det finns en fetare mer mtb-ig version som bara heter Bow också https://dviraciudalys.lt/en/katalogas/dviraciai-ivairus/dviratis?id=14523, verkar det som.

Har inget riktigt att jämföra med, han gick från en oväxlad klassisk barncykel till den här.
Inget som stört honom i alla fall!

Jag har också funderat på det med vikten.. klart den blir tyngre att dra runt men samtidigt tillkommer ju växlar på de här lite större cyklarna mot vad han haft så kanske inte är så stort problem ändå..

Sonen hade en 20" BMC som vart riktigt bra, nu kör båda barnen woom off, jag gillade BMC då den var snyggare men alla cyklar funkar fint.

Dämpad gaffel är som all plast runt en SUV med lågprofilsdäck, totalt onödigt.

Tillbaka
Topp