Bird Aeris 120 el 145 i Delsjöterräng?

FredriCX

Aktiv medlem
Jag blir galen på att näthoja dessa. Har valt bort Spectral, Remedy,YT och fastnat för Bird och då Aeris 145 eller 120. Men jag vet inte.

Bara säg vad jag ska ha för att lufsa runt på stigarna runt Skatås, Delsjön, Kåsjön. Lutar åt 145. Eller är det overkill? Har inga DH-ambitioner.

Senast ändrad:
120 hade jag valt om du inte ska iväg och cykla i berg med den. Jag har själv den första versionen med 150 och den är lite mycket hemma men lagom i berg och bikeparks.

larsaw sa:
Kniven sa:

+1 Dock utan att ha kört i Gbg.
120mm och 27.5” skulle jag vara valt om det bara är rådjursstigar som ska cyklas, så ser det väl ändå inte ut i Gbg?
Det är inte direkt XC geometri på 120an så att som tidigare behöva köpa långsslagigt för att få rimlig geometri behövs inte längre. Men sen är det förstås fortfarande en smaksak vad som är lagom.

Lufsa runt på stigarna utan DH-ambitioner talar väl ändå lite för 120. Speciellt som den är rätt lång/stabil ändå.

Tack för input! Vet inte om jag blir klokare dock...:-)

Men jag hade tidigare en Habit med 120, dock helt annan geometri såklart. Den tyckte jag var helt klart för nervös för mig i brötig terräng. Lutar nog åt 145:an ändå.

Tyvärr är det ju bara första valet av många. Herregud, blir nästan matt av kolla på alla val på Birds hemsida... Några "måsten" eller "fällor"?

Stirrar också en del på Aeris för kommande uppgradering, för mestadels platt Stockholmsterräng.
Känner ju också att 120 borde vara lagom. Men samtidigt är 130mm slag på gaffeln lite trist.
Och hur kul är det egentligen med lagom?

Överväger nästan att bestämma mig för att jag vill ha 29", så man bara har AM9 att välja på.

Väldigt grovt förenklat ger geometrin tryggheten och slaglängden marginaler och hur mycket cykeln bara tuggar I sig.

120an har mer aggressiv geo än många cyklar med 160 i slag för bara ett par år sen.

Svårt. Men jag tänker att jag inte brukar ha så bråttom och att 145/120 är ganska lika ändå. Lite mer slaglängd borde vara gött i stenkistorna.

27,5 är bestämt och verkar vara konsensus i Gbg-terräng, det orkar jag inte ta igen...:-)

Rattnalle sa:
Väldigt grovt förenklat ger geometrin tryggheten och slaglängden marginaler och hur mycket cykeln bara tuggar I sig.

120an har mer aggressiv geo än många cyklar med 160 i slag för bara ett par år sen.

Marginaler och att tugga i sig gillas. Då bestämmer vi väl 145. Bara 20 val kvar då.

1 FRAME Aeris 145 Frame Tangerine Orange LARGE
2 REAR SHOCK RockShox Super Deluxe RC3 DebonAir 230x65
3 FORKS RockShox Pike RC 150mm DebonAir 2018, Boost 110x15 - Diffusion Black, 1820g
4 REAR AXLE RockShox Maxle Stealth (148x12)
5 SEATCLAMP Bird Quick Release Seat Clamp, 34.9mm (38g)
6 HEADSET Bird Headset
7 BRAKES SRAM Guide R Brakes (586g)
8 DISCS SRAM 180/160 Centerline Disc Rotors
9 DRIVETRAIN
SRAM GX Eagle 12 Speed Drivetrain with Boost Cranks
GX Eagle 12 Speed Rear Derailleur, GX Eagle 12 Speed Trigger Shifter, GX Eagle 1275 12 Speed Cassette 10-50, Descendant Eagle 7K DUB Boost Crank - 170mm (626g), Dub BSA Bottom Bracket - 73mm, 78g
10 CHAIN GUIDE No selection
11 WHEELS DT Swiss M1900 Spline 30 27.5" Wheelset, XD Freehub (1894g) 148×12 110×15
12 FRONT TYRE Maxxis Minion DHF 27.5 x 2.3 EXO TR 3c Maxx Terra (825g)
13 REAR TYRE Maxxis Minion DHRII 27.5 x 2.3 EXO TR 3c Maxx Terra (805g)
14 STEM RaceFace Aeffect R 35 Stem - 40mm Black
15 BARS RaceFace Aeffect 35 bar, 20mm rise 760mm wide
16 GRIPS Raceface Half Nelson Grips, black
17 SEATPOST BikeYoke Revive Dropper post - 160mm
18 SADDLE Fabric Scoop Saddle, Radius Sport - Black top black base (294g)
19 OPTIONAL EXTRAS Bird Chainstay protector,
Spare Rear Mech Hanger
AMS Frame Guard XL (Self Install) – Colour: Clear View

Klart :P

CX Grand Prix sa:
Raggamuffin sa:

Grymt, hur visste du att jag skulle ha Large? 183 cm, det blir väl klockrent..:)
Orange, Ok, skönt slapp man fundera över det.

Vad kostar den?

Landade nog på runt 2500 i osäker valuta - pund skulle jag tro :)

Nä men i stort är det väl lagom att uppgradera till Pike fram och köra annan växelgrupp än GX-eagle är vettlöst för mig men vi har alla olika sätt att cykla på. För vissa räcker säkert 11 delat - då hade jag kört på en Shimano-modell. Små prisskillnader förutom upp till XO/XX1.

N_sandstrom sa:
Stirrar också en del på Aeris för kommande uppgradering, för mestadels platt Stockholmsterräng.
Känner ju också att 120 borde vara lagom. Men samtidigt är 130mm slag på gaffeln lite trist.
Och hur kul är det egentligen med lagom?

Överväger nästan att bestämma mig för att jag vill ha 29", så man bara har AM9 att välja på.

Jag kör en 120 i Stockholmsterräng och trivs finfint. 130 i fram funkar men hade gärna haft 140 egentligen. I övrigt så är jag helnöjd, men jag har kört kortslagigt i några år så jag är ganska van vid känslan.

CX Grand Prix sa:

2682 inkl. frakt med lite tillbehör. Ska klara 30 tkr precis!

Aeris 145 - GX Eagle 12 Speed × 1
£2,632.00
Frame: Aeris 145 Frame Tangerine Orange LARGE × 1
Rear Shock: RockShox Deluxe RT3 DebonAir 230x65 × 1
Forks: RockShox Pike RC 150mm DebonAir 2018, Boost 110x15 - Diffusion Black, 1820g × 1
Rear Axle:RockShox Maxle Stealth (148x12) × 1
Seatclamp: Bird Quick Release Seat Clamp, 34.9mm (38g) × 1
Headset: Bird Headset × 1
Brakes: SRAM Guide R Brakes (586g) × 1
Discs: SRAM 180/160 Centerline Disc Rotors × 1
Drivetrain: GX Eagle 12 Speed Rear Derailleur × 1
GX Eagle 12 Speed Trigger Shifter × 1
GX Eagle 12 Speed Chain × 1
GX Eagle 1275 12 Speed Cassette 10-50 × 1
Descendant Eagle 7K DUB Boost Crank - 170mm (626g) × 1
Dub BSA Bottom Bracket - 73mm, 78g × 1
Wheels: DT Swiss M1900 Spline 30 27.5" Wheelset, XD Freehub (1894g) 148×12 110×15 × 1
Front Tyre: Maxxis Minion DHF 27.5 x 2.3 EXO TR 3c Maxx Terra (825g) × 1
Rear Tyre: Maxxis Minion DHRII 27.5 x 2.3 EXO TR 3c Maxx Terra (805g) × 1
Stem: RaceFace Aeffect R 35 Stem - 40mm Black × 1
Bars: RaceFace Aeffect 35 bar, 20mm rise 760mm wide × 1
Grips: Raceface Half Nelson Grips, black × 1
Seatpost: RaceFace Ride Seatpost 400mm (295g) × 1
Saddle:Fabric Scoop Saddle, Radius Sport - Black top black base (294g) × 1
Optional Extras:
Bird Chainstay protector × 1
Mudhugger front - shorty × 1
Spare Rear Mech Hanger × 1
Raceface Chester Pedal, BLACK × 1
X-Fusion Shock Pump × 1
AMS Frame Guard XL (Self Install) × 1

£2,681.94 (includes £446.97 VAT estimated for Sweden)

Senast ändrad:
Det finns väl både 120 och 145 rullande i Göteborg. Kanske går att ordna provrullning, kolla i Birdtråden. Tror nog att det blir bra hursom, verkar vara jättefina och genomtänkta hojar.

Erik O sa:
Det finns väl både 120 och 145 rullande i Göteborg. Kanske går att ordna provrullning, kolla i Birdtråden. Tror nog att det blir bra hursom, verkar vara jättefina och genomtänkta hojar.

Låter bra.

Jag hittar inte Bird-tråden... help please.

Hej! "Jobbigt" problem! :)

Nu verkar du ju så gott som ha bestämt dig för en 145:a, men här kommer ändå lite tyck om min Aeris 120 som jag kört på i snart 1.5 år i Wales. Jag är helnöjd! Cyklingen här är mest antingen brant upp eller tekniskt, trixigt brant ner (oftast med ofantliga mängder lera) med lite transport där emellan. Här gör den inte alls bort sig, det är väl typ det den är designad för. Som sagts tidigare, geon är rätt aggressiv för att vara en 120 mm stighojj och den blir bara mer stabil ju fortare det går. Det enda negativa jag upplevt är när det är riktigt brant så kan det ibland vara svårt att få runt den i tighta svängar pga dess längd (antagligen bara pga min kassa teknik), men här hjälper ju inte mer slaglängd. Skulle jag bara cykla bikeparks skulle jag kanske ångra att jag inte väntade på en 145:a, men 120'an klarar en och annan vända i sådana förhållanden med.

Fördelen med Birds komponentväljare är väl tycker jag att man kan snåla ner på slitdelar och välja att lägga pengarna där de behövs.

Lycka till med ditt köp!

Gilljam sa:
Hej! "Jobbigt" problem! :)

Nu verkar du ju så gott som ha bestämt dig för en 145:a, men här kommer ändå lite tyck om min Aeris 120 som jag kört på i snart 1.5 år i Wales. Jag är helnöjd! Cyklingen här är mest antingen brant upp eller tekniskt, trixigt brant ner (oftast med ofantliga mängder lera) med lite transport där emellan. Här gör den inte alls bort sig, det är väl typ det den är designad för. Som sagts tidigare, geon är rätt aggressiv för att vara en 120 mm stighojj och den blir bara mer stabil ju fortare det går. Det enda negativa jag upplevt är när det är riktigt brant så kan det ibland vara svårt att få runt den i tighta svängar pga dess längd (antagligen bara pga min kassa teknik), men här hjälper ju inte mer slaglängd. Skulle jag bara cykla bikeparks skulle jag kanske ångra att jag inte väntade på en 145:a, men 120'an klarar en och annan vända i sådana förhållanden med.

Fördelen med Birds komponentväljare är väl tycker jag att man kan snåla ner på slitdelar och välja att lägga pengarna där de behövs.

Lycka till med ditt köp!

Tack! Ja 120 räcker nog långt. Undrar hur mkt mer det blir att släpa upp för backarna med 145.

Inte så stor skillnad så länge man sitter och trampar utöver någon hg lättare för mindre slaglängd. Det är just ståbryta som mindre slaglängd har som fördel, och däck*.

*Det som gör mycket slaglängd sämre är att man behöver också däck som klarar av mer slaglängd. Känns rätt dumt att ha massa slaglängd och sedan däck som inte tål att belastas. Men eftersom man ändå kör runt på däck som väger 700-900g då kan man lika gärna köra lite mer slaglängd.

Jag kör en 120’a i strl L i Gbg. Mestadels i Änggården men även Delsjön och Sandsjöbacka. Även kört den på Vallåsen. Aldrig egentligen upplevt behovet av mer slaglängd, nu e jag ju medelålders osv men fegar inte alltid ;). Dock är den mindre förlåtande än tidigare hojar jag haft med mer slaglängd men med bättre teknik ger det bara en roligare hoj att köra på.
Svårt att ge nåt direkt råd egentligen, huvudet säger alltid ”mer slaglängd” medans det riktiga behovet egentligen täcks mer än väl med ”mindre” slag.
Jag älskar iaf min 120’a som tar allt jag utsätter den för å jag kör INTE XC ;)
Lycka till med köpet!

Jag noterade en lustig sak i helgen. Tog min hardtail till park för första gången, (Flottsbro), och visserligen höll jag mig på dom snällare lederna, och hoppade inga enorma fallhöjder, men jag har aldrig saknat bakdämpare så lite som den dagen.
Oftast trampar jag plattmark full med sten och rötter.

Tänker att det är två olika uppgifter man vill att bakdämparen ska lösa. Dels äta rötter, både vid tramp och rull, och dels ta emot större landningar.

Visst är det lite så att slaglängden avgör storlek på vad man flyter över, medans det mest är utformning på länkage och inställningar på dämparen som påverkar landningar?

Tack för all input! Tänkte samköra familjesemester med provcykling hos Bird i sommar, så hoppas jag få någon rätsida på detta. Om inte annat blir det roligt.

Senast ändrad:
20180627_191552.jpg

Äntligen hemma!

Det blev 145. Efter ca 100 tim på Birden är jag fortsatt mycket nöjd. Lite svårt när jag inte har så mycket att jämföra med, men den funkar felfritt. Hade lite knak innan jag hittade vilka länkagebultar (?) som behövde lite fett, nu är den tyst och fin igen.

Trygg, snäll&säker upplever jag den. Precis vad jag var ute efter. Tror geometrin och slaglängden räddat mig några gånger. Vågar köra det mesta utför, även om det inte går så fort.

Otrolig skillnad mot Habiten i varje fall. Den saknar jag inte alls i skogen.

Tänkte väcka denna tråd eftersom jag är i samma situation som ts var förra året. Har en 275 plus HT just nu, men är sugen på något heldämpat eftersom det verkar vara det man ska ha här i Göteborg. Kör en blandning av Ägb och delsjön och försöker ta mig ner för det mesta, även om det kan gå långsamt ibland.
Har kollat på lite olika cyklar så som spectral, jeffsy, fuel ex och på sista tiden fastnat för Bird. För mig som aldrig haft heldämpat är det svårt att avgöra hur mycket dämpning som är rimligt, men det känns väldigt mycket med tex den nya spectral. Så, någon som har fler/nya åsikter om bird när det kommer till modell? Nu finns det ju en 120LT för att göra saker ännu svårare, någon som testat den i Göteborg?

På nåt sätt säger alltid huvudet att man vill ha mer slag...
Men, hade jag gjort valet igen mellan de två hade det blivit 120LT.
Hade en 120 innan, grym hoj som blev ännu bättre när jag förlängde gaffeln från 130 till 140. Det ihop med LT länkaget lär göra den perfekt ?

Kaffeman sa:
Tänkte väcka denna tråd eftersom jag är i samma situation som ts var förra året. Har en 275 plus HT just nu, men är sugen på något heldämpat eftersom det verkar vara det man ska ha här i Göteborg. Kör en blandning av Ägb och delsjön och försöker ta mig ner för det mesta, även om det kan gå långsamt ibland.
Har kollat på lite olika cyklar så som spectral, jeffsy, fuel ex och på sista tiden fastnat för Bird. För mig som aldrig haft heldämpat är det svårt att avgöra hur mycket dämpning som är rimligt, men det känns väldigt mycket med tex den nya spectral. Så, någon som har fler/nya åsikter om bird när det kommer till modell? Nu finns det ju en 120LT för att göra saker ännu svårare, någon som testat den i Göteborg?

Vad är det för 27,5+? Min är en Sonder transmitter allmountain och den tuggar i sig rätt jävla mycket stök och dropp/hopp. Min andra är en 160/140 enduro, och jag känner att det är först med en sån cykel som det blir skillnad på vad cyklarna klarar = mindre än en 145 kommer vara för lika en bra am-ht för att motivera.

Senast ändrad:
köpte precis en ny cykel för änggårde och delsjön. Blev en 140/130 och är sjukt nöjd med det valet. Stod och vägde mellan 120/120 och det det blev och som sagt, nöjd med att jag inte valde den med kortare slag. Dagens cyklar är så kompetenta så lite längre slag gör inte så extrem stor skillnad när du ska klättra och dylikt ändå så ta den med längst så står du inte och ångrar dig när slaglängden tar slut på stigarna! :)

roding sa:
köpte precis en ny cykel för änggårde och delsjön. Blev en 140/130 och är sjukt nöjd med det valet. Stod och vägde mellan 120/120 och det det blev och som sagt, nöjd med att jag inte valde den med kortare slag. Dagens cyklar är så kompetenta så lite längre slag gör inte så extrem stor skillnad när du ska klättra och dylikt ändå så ta den med längst så står du inte och ångrar dig när slaglängden tar slut på stigarna! :)
Det går också att vända på det och säga att dagens cyklar är så kompetenta att det inte behövs lika mycket slag. Men 130-ish känns lagom på många sätt här hemma i Göteborg om det inte finns ambitioner på att cykla i högre berg med den ofta.

Angående HT vs FS så tycker jag själv att allt slag bak för det värt det typ. 100 räcker för att det ska bli natt och dag. På ett bra sätt tycker jag då.

Om jag mot all förmodan skulle lyckas knäcka min Orange Five skulle jag antagligen ersätta den med en Bird Aeris One20 LT med 140 mm-gaffel. Det verkar vara en nära nog perfekt cykel för huck-xc. Om man däremot bara ska ha en cykel och även ska cykla park och alper med samma cykel hade jag gått på 145an.

Jag hade mycket gärna provat en 120LT. Samtidigt vet jag inte om den hade varit speciellt mycket mer snabbare på stigarna jfrt med 145. Förmodligen gör typ däckval mer.

Tur att inte 120LT fanns när jag skulle beställa, då hade jag nog aldrig kunnat bestämma mig...?

Der Kaiser sa:
Vad är det för 27,5+? Min är en Sonder transmitter allmountain och den tuggar i sig rätt jävla mycket stök och dropp/hopp. Min andra är en 160/140 enduro, och jag känner att det är först med en sån cykel som det blir skillnad på vad cyklarna klarar = mindre än en 145 kommer vara för lika en bra am-ht för att motivera.

Det är en trek roscoe 8 så den är ju i budgetsegmentet. Jag håller delvis med att den klarar av mycket, men jag är lite skeptisk till hur mycket pengar jag vill lägga på att uppgradera den eftersom jag troligtvis kommer vilja ha en ny cykel ändå. Jag har heller ingen erfarenhet av heldämpat så kan inte avgöra hur stor skillnad det kommer göra.

Kaffeman sa:
Der Kaiser sa:

Det är en trek roscoe 8 så den är ju i budgetsegmentet. Jag håller delvis med att den klarar av mycket, men jag är lite skeptisk till hur mycket pengar jag vill lägga på att uppgradera den eftersom jag troligtvis kommer vilja ha en ny cykel ändå. Jag har heller ingen erfarenhet av heldämpat så kan inte avgöra hur stor skillnad det kommer göra.

Trek roscoe är nog ett av de vettigare am-ht-alternativen. Beroende på trimnivå kanske den är tyngre än andra motsvarande, men ju billigare den är ju mindre gör det om du skrotar den ;-) Trasha skiten ur den o ha kul!
Försök låna/testa lite olika fs-cyklar så att du känner vad som skiljer. Jag är klart förtjust i Brid utan att ens ha cyklat på någon! För andra alternativ finns ju 1000 trådar om köphjälp.

Tillbaka
Topp