Birken - frågor

gragge

Medlem
Birken - frågor
Var ju sånt fenomenalt intresse här för cykelvasan så då antar jag att det finns många som (mig som) skall köra Birken om ett par veckor också, och jag antar att det finns många som gjort det tidigare år. Till de senare vänder jag mig med att par frågor:

Hur mycket jobbigare är Birken än CV egentligen? Banprofilerna är ju skapligt olika om man säger så men hur är det i verkligheten?

Hur mycket skall man räkna med att temperaturen skiljer mellan Rena och toppen, så mycket att man skall planera för påklädning?

Andra tips?

Finns ju massor på internet men allt är ju på norsk och oläsligt!
Hjälp önskas för fjärilarna i magen börjar blir modell gråsparvar...

Birken - frågor
Jag skall cykla.
Kolla yr.no så ser du hur vädret blir på förhand, skiljer en del men inte massa i väder. Packa ner en jacka och armvärmare och kleta in benen i liniment om du är orolig över vädret.
Vinnartiden var 10 min sämre än Vasan så lägg på 10-30 min på din vasatid (om du har någon) så är du inte helt ute och cyklar.
Glöm inte vikten som du skall ha i väskan.

Birken - frågor
Är du seedad? Första gången för mig så jag står absolut längst bak.
Är standarden på cyklister som vasan typ eller bättre? Stod i led 28 i vasan och hade SM i omkörningar då (landade på 3.40)
Lite orolig att bli helt utan rygg när jag står i absolut sista led.

Är det logistiskt som vasan ungefär?
Tänkte bo i Sälen där det fanns massor av billig logi, men vet inte var jag skall parkera bilen och åka buss. Skall man köra till Rena o bussa tillbaka eller köra till Lillehammer och bussa retur till Rena innan start? Eller nåt mitt emellan som Elverum?
Ideer?
Skall tillägga att jag är solo och måste lösa det hela själv.

Birken - frågor
Blir nog lite tight att köra hela vägen till Lillehammer på morgonen och ta en buss, så det enkla valet är att köra till Rena och ställa bilen där. Du måste för övrigt boka bussen från Lillehammer till Rena i förväg.

Standarden på cyklister är nog liknande vasan, bara en himla massa fler cyklister.

Kläder tar du med ändå i och med att du måste ha en liten ryggsäck med. På de obligatoriska 3.5 kg som den skal väga så får du ned alla kläder du kan behöva. Tänk på att inte ha för mycket kläder från start, blir varmt i första backen.
Kolla igenom packningslistan från birken ordentligt, de kommer att kolla noggrant i år efter en del problem förra året. Och kom ihåg att minimivikten är utan vätska!

Birken - frågor
Knä-Ola skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir nog lite tight att köra hela vägen till
> Lillehammer på morgonen och ta en buss

Eftersom jag går ut allra sist är starttid 13.00 (suck!). Men det gör kanske att Lillehammer alternativet förtfarande är möjligt.
Tänker att det vore skönt med bilen vid mål o slippa en massa strul efter målgång då man sannolikt är skapligt väck både i huvud o kropp

Birken - frågor
Då har du helt rätt, är ju smidigare att ha bilen i lillehammer.

Sen kan du kolla boende i trysil också, är snorbilligt med hotellboende här under sommaren också. Och så är du 7 mil närmare birken...

Birken - frågor
Hej,
Skall oxå köra Birken.

Ang vikten 3,5kg exkl väska. Skulle du vilja utvckla detta?

På hemsidan finner inte jag infon att väskan inte skulle räknas in i vikten.

Saxat från hemsidan:
" Krav til vekt og innhold i sekk
Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet.
Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at deltakerne tar med seg følgende ekstra utstyr på turen:
•Vind-/regntett jakke med lange ermer
•Vind-/regntett bukse med lange bein
•Votter/hansker med lange fingre
•Hodebekledning (lue/buff)
•Langt undertøy (trøye og bukse)
•Tørre sokker
•Mat
•Verktøy
•Slange(r)
•Vi anbefaler også å ta med pumpe
Sekken skal bæres på ryggen under hele rittet. Det er ikke tilltatt å bære sekken under sykkeltrøye eller vind-/regnjakke. Sekken skal alltid være synlig og tilgjengelig. Kontroll av vekt og innhold blir gjennomført. Rytterne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang. Deltakere som har for lett sekk, mangler viktig innhold eller som ikke bærer sekk vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert. Det blir utplassert vekter for egenkontroll ved sekretariatene fredag og lørdag.

Utstyr i sekken som brukes underveis i rittet kommer i tillegg til vekten på 3,5 kg. "

MVH David

Birken - frågor
Mina tankar och åsikter om Birkebeinerrittet.

Mycket väl ordnat i Rena med parkering för husbilar, utlämning av startnr, skyltat osv, dock katastrof när föräldrarna ville parkera (med husbilen) i Lillehammer för att kolla målgången.
Soppa kanske passar bättre vid målgång när det är kallt, igår ville jag ha riktigt mat.
Perfekta förhållanden.
Torrt, varmt, och fint. Packat grus och ytterst lite lera.
Norrmännen kändes lite rädda för kurvor och stenar så det var en hel del FARA & VARNING, flaggvakter och viftande armar på ställen som jag ansåg var helt meningslösa.
Folk höll till höger men inte lika bra som på Vasan.

Enormt backigt vilket gjorde loppet otroligt tufft mina ögon.
Aldrig varit så utmattad och vimmelkantig efter ett mtb-lopp.
Startade i led 38.
Landade på 4:02 vilket jag är otroligt nöjd med.

Vasan var avsevärt roligare och om jag kommer att köra Birken igen? Det återstår att se.

Vad tyckte ni andra om loppet?

Birken - frågor
Jag åkte i allra sista startled, 73 Vilket visade sig bli en utmaning då jag i princip fick köra solo. De snabba i min startgrupp körde tufft upp till första toppen och då jag åkte för första gången vågade jag inte gå på så hårt i början. Vilket visade sig vara tur då det var väldigt mkt uppför igenom hela loppet, värre än jag trott. Men när jag sedan vaknade till och började åka på lite mer, då var alla runt mig långsammare än mig och ingen kom och fyllde på bakifrån som man kunde få draghjälp av. Ingen höjdare om man jagar tid. Men trevligt o vackert lopp i övrigt. Körde in 20 min efter min vasatid, strax under 4 tim vilket jag är nöjd med givet att jag var helt solo, sista startgrupp och första start i racet.

Lite svårt att fatta varför det inte är större intresse bland svenskar för detta lopp?! Folk åker ju land o rike runt för lopp som vättern och vasan, detta är bara ca 1.5 tim från Sälen, en större utmaning och världens största mtb lopp... ändå är vi bara vad, fyra fem st från sveriges största mtb forum där?!?

En sak störde mig dock, den tråkiga stenbacken mitt i loppet där man var tvungen att gå en lång bit (i alla fall i min startgrupp). Den borde ju åtgärdas så man i a f har en chans att cykla upp.

Birken - frågor
Tror ingen cyklade upp för den stenbacken i gårdagens lopp, eller vad tror du? Den heter väl gåbacken t o m? Men det hade varit mycket roligare att försöka cykla än att gå i 5 min.

Norrmännen är galna uppför, dock har dom ju inget annat än backar i det landet, men nedför och platt imponerade dom icke i grupperna runt mig.
Det var svårt att ligga på rulle eftersom det var brant upp/brant ner mest hela tiden.
Jag är ganska kass i backarna uppför så loppet var inte ultimat för mig men kom in ca 17-18 minuter efter min vasatid och det var efter mina gissningar och beräkningar.

Birken - frågor
Är det någon av er som har adressen till de som fotade (för försäljning) längs vägen? Jag slängde naturligtvis lappen i startkuvertet... Hade varit kul att se hur sliten man var!

Birken - frågor
Hej!

Gillade Birken starkt!
Är nöjd med mina 4,11 från 71:a startled.
Jag tycker grusvägarna var grymt fina. Asfalten på sista utförsjakten var ju mycket värre än grusvägen.
Körde på en helstel hoj och det kändes kanon förutom på de partier där det var starka inbromsningar på lite sämre grusvägar.
Banprofilen tycker jag var värre på pappret än vad jag upplevde den i verkligheten.

Vädret var bästa möjliga!

Bra arrangemang, cykelparkeringen efter målgång var bra, det stod cyklar för många miljoner innanför de där staketen =) ..

Nån som mätte total antal höjdmeter vi klättrade upp under loppet?

/David

Birken - frågor
Gå in och kolla in bilderna, riktigt kul! Bra kvalite och många olika tillfällen i loppet. Köpte faktiskt bilder vilket jag normalt aldrig gör! Här har CV att ta efter!

Birken - frågor
Nån som anmält sig till Birken 2013 nu på morgonen?
Jag är "påmeld" och klar i alla fall. Var ju kanonväder och riktigt kul (och jobbigt) i år så hoppas komma bättre förberedd och i bättre startgrupp nästa år.

Birken - frågor
Kan någon klargöra när man ska anmäla sig ?

Kvotepåmelding for renn, ritt og trippel er i gang - frist 5. oktober kl. 12.00
16. oktober - ordinær påmelding for FredagsBirken, UltraBirken og UngdomsBirken sykkel
15. november - ordinær påmelding for Birkebeinerrittet
Les mer om Påmelding til arrangementene i 2013

Med vänlig hälsning,

Birken - frågor
Hej!

Förstår din fråga, inte helt solklart!
Min norska svåger menar på att det är idag kl 12:00.

Ryktet säger att alla "norska" platser ryker på en minut. Hade de inte gjort det så tolkar jag att anmälan är öppen till 15/11.

Det finns speciella startplatser för utlänningar (•utlendinger bosatt i utlandet (500 plasser)
). Det kan hända att det en av dessa platser man som svensk gör anpråk på och då är deadline idag kl 12:00.

Hursom helst. Har du tänkt att köra är det inget att vänta på. =)
Kul lopp måste jag säga.

MVH David

Tillbaka
Topp