[BIY] CX med disc

[BIY] CX med disc
Styrlager.
Kan någon tipsa om ett lämpligt styrlager till mitt projekt, eller är det rent av så att det ingår ett redan i Uncle John ramen? Jag kan sånna här grejjer skitdåligt..

Vevlager.
Sånt här kan jag om än ännu sämre och är tacksam ifall någon vill reda ut lite vad jag bör tänka på i detta projektet.

[BIY] CX med disc
Det medföljer inget styrlager, men ett FSA Orbit är aldrig fel. Hade jag inte redan haft ett sådant så hade jag köpt On-Ones/Planet X och bett dom skicka med i samma paket.
Gör likadant med vevparti.

Själv räknar jag med att min hoj kommer att vara ihopsatt den närmaste veckan. Phil ringde idag och meddelade att XT-naven till slut anlänt så att han kunde bygga hjulen.

[BIY] CX med disc
Hittade 622 hjul med discnav hos Jofrab <http://www.jofrab.se>
med Alex TD 17 fälgar som är hyfsat smala och med Quando nav,
har för mig att bl.a. On-one låter Quando tillverka deras nav.
Ca-pris för ett hjulset är 1475- (vårt pris 1290-)

[BIY] CX med disc
Sivert ( Häggs ) skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade 622 hjul med discnav hos Jofrab
> med Alex TD 17 fälgar som är hyfsat smala och
> med Quando nav,
> har för mig att bl.a. On-one låter Quando
> tillverka deras nav.
> Ca-pris för ett hjulset är 1475- (vårt pris
> 1290-)

Det låter som ett bra alternativ Sivert. Jag hittar det bara inte på jofrab.. Har du artikelnr?

Finns det verkligen inget urval av "billiga" serieproducerade cyklar som denna jag håller på att (i tanken) bygga ihop?

[BIY] CX med disc
Tack Sivert.

Budgeten fick sig ett lyft i rätt riktning tack vare oxr som informerade om shimanos STI-kompatibla mekaniska skivbromsok.
BR-505, borde ju passa finfint ihop med 505-naven. Vem har sagt att man måste ha de värsta dyraste prylarna?

Senast redigerad av en moderator:
[BIY] CX med disc
perzzon - hittade ingen "lokal" nätbutik i går kväll men tänkte ta ett snack med min LBS när det blir aktuellt.

Markus F - Så lågt som möjligt utan att ta "saker som går sönder direkt". Jag har ett nivå på 10´000. Kommer jag under med rimliga prylar är det en bonus. Tvingas jag över kan det vara OK ändå.
Jag har ännu inte köpt en pryl för ändamålet så vi får se om det öht blir ngt inom rimlig tid. Kul att projektera är det hur som helst. Nästan halva nöjet så här vintertid ;o)

Hur går det med din Uncle John, Markus?

[BIY] CX med disc
oxr skrev:
> jag har sett bilder på 505-naven men fattar inte
> poängen med dem. Man kan lika gärna köra med
> vanliga MTB-nav.

Tittade också lite i helgen och insåg att jag inte heller fattade varför man inte kan köpa 535naven istället för 505orna, som dessutom är billigare (cyclecomponents). Skivbromsen BR-505 förstår jag fås med centerlockskiva.. Iofs inget man måste låsa sig på men det spar ju inköp av 6-bultsskivor..

Gjorde ett litet överslag i excel och jag ligger strax under 10 papp med shimanos 105-växlar, -vevar och -reglage, ram, sadelstolpe mm från CRC. Fälgar, nav styre, stam plus lite annat från Karlstad. Ingen frakt inräknad från något ställe, det skulle i så fall bara vara från CRC då jag hämtar resten från lagret på Cyclecomponents. Ska se om jag kan uppdatera listan i första inägget under veckan. Börjar kännas prisvärt faktiskt, speciellt om jag bygger hjulen själv.

Det är dock långt från idé till handling i min värld...

Markus F - då väntar vi väl bara på en "kollavadläckermincykelärjämförtmedsoffan!"-tråd då ;o)

[BIY] CX med disc
Den är inte på plats i soffan ännu.. Just nu väntas på att Schwalbe får ut tummen. Dessutom blev det en ofrivillig bakväxeltrimning till Dura Ace eftersom den beställda svarta 105-växeln två gånger i rad har visat sig vara metallfärgad vid öppnandet av kartongen. Vevpartiet blev Miche, eftersom min cykelbutik hade köpt direkt från tillverkaren så fanns det på hyllan.

P1010001.JPG ht=544

Uppmärksamma ser dessutom att en gamm-räser syns på andra sidan mekstället. Den har just fått lite secondhandklädsel i form av nostalgi-Campa, och den blir nog jättekul att finåka med till våren.

[BIY] CX med disc
Det är Bruses gamla pedaler. Han hatar dom så jag höjer dom till skyarna av princip. Förresten är dom grumma på riktigt också. När du flyttar från Sveriges framstjärt och testar att cykla i snö kommer du att förstå varför dom är bra.

[BIY] CX med disc
Nu fick jag bula...det där ser ganska mysigt ut, aldrig gillat uncle john- ramen...men det börjar gå över nu =)

vad är det för broms-ok? kanske bb7 ser ut så där bakifrån? för inte går väl shimano med hope-skivor och sti-reglage?

trevligt cykelmekar-rum...är det hos doktorn?

[BIY] CX med disc
det är framgaffel från cycloecomp va? Ska fixa en liknande, nästan identisk, lösning till framhjulet, till nästa vinterslasktid. snyggt vevparti faktiskt!

[BIY] CX med disc
Markus F skrev:
> Bromsarna är IRD Dual Bangers med Shimanoskivor.
> Inte provcyklade ännu men bra modulering.
> http://www.interlocracing.com/discbrake.html

klart intressanta, snyggt med svart centrum både på bromsskivor och vevparti (varför man nu lägger märke till sånt??)

helt klart värd en egen tråd =) , ganska nyfiken på vad du tycker när du är klar.

[BIY] CX med disc
Everwake skrev:

> klart intressanta, snyggt med svart centrum både
> på bromsskivor och vevparti (varför man nu
> lägger märke till sånt??)
Det är lite med flit... Därför var det trist att vara tvungen att använda en blank Dura Ace istf svart 105 bakväxel.

> helt klart värd en egen tråd =)
Nä, det skulle bli tjatigt.

[BIY] CX med disc
Markus F skrev:
> Därför var det trist
> att vara tvungen att använda en blank Dura Ace
> istf svart 105 bakväxel.

Hyr en gråterska medans jag fixar en svart 105:a och vi byter rakt av? :D

[BIY] CX med disc
Kul markus F!

Känns som om jag verkligen är inne på rätt spår med mina funderingar. Det kan bli hur bra som helst det här om jag bara ser till att börja handla lite grejjer nu under vintern medan det är lite billigare.. men min fru skulle väl idiotförklara mig men det är väl iofs inte första ggn.. ;o)

IRD bromsarna känns lite mer bling än vad jag är ute efter.. Synd bara att det är så oerhört få alternativ.. Shimano BR-R505 såg jag för ca 60$ var det nu var i USA, vad ligger frakten på hos Jenson?

[BIY] CX med disc
XT-nav har väl hyfsat bra saltslasktätning så länge man inte gör något så dumt som tvättar...Styrlagret går jag i god för, det har suttit på hur många cyklar som helst sedan 2001 med en eller två smörjningar. Vevpartiet är fyrkantsaxel, och det är inte lätt men förhoppnings tåligt och vevlagret kostar inte mycket att byta. Så jag hopps att jag har vädersäkrat den här hojen.

Är den inte vädersäkrad så har jag misslyckats med specifikationen och åstadkommit en på tok för tung hoj utan att få några fördelar.

[BIY] CX med disc
Mulligt! Jag är oerhört svag för rött / svart. Vad blir det för däck?
Jag hoppas du får tillfälle att skita ner den rejält i mitten av april. ( och sen kan du hålla ögonen öppna efter en ride som ej annonserats ännu )

[BIY] CX med disc
Nja, angående DbP så är ju Knäskål banchef och det ryktas om en lång runda i år.. Och jag har ju som tradition att presentera säsongens hoj på DbP, så det blir väl premiär då förstås.

Däcken blir SchwalbeCXjagkommerinteihågvaddomheter32C. Om dom dyker upp.

[BIY] CX med disc
Såg nu till min förvåning att CRC har tagit bort Uncle John från hyllorna.. Nån som vet varför? Är de slut hos Planet X? Lutar åt att jag handlar ramen svenskt hos Häggs i vilket fall iofs..

[BIY] CX med disc
andematt skrev:
> Såg nu till min förvåning att CRC har tagit
> bort Uncle John från hyllorna.. Nån som vet
> varför? Är de slut hos Planet X? Lutar åt att
> jag handlar ramen svenskt hos Häggs i vilket fall
> iofs..

Kolla med ECI cykel.

/STEFAN

[BIY] CX med disc
Min hoj är köpt hos ECI, av den enkla anledningen att det kostade ungefär lika mycket som att köpa från Planet X direkt och att den fanns på hyllan. Skulle jag inte bott så nära butiken att jag kunde cykla hem med ramen på ryggen hade jag köpt från Häggs.

[BIY] CX med disc
Grattis till en kul hoj. En sån har jag haft funderingar på ett tag.
Egentligen är det den här jag vill ha:

http://www.salsacycles.com/lascruces.html

Men Uncle John skulle ju kunna vara en mindre stöldbegärlig ersättare.

Men hur är det med plats för skärmar på Uncle John? Slaskväglag som här
i Stockholm förra veckan får i alla mig att längta efter skärmar.

Ska finnas plats enligt Planet-X:

Mudguards? - Yes but you'll need a clamp for the bridgeless chainstays if using full guards. SJS Cycles sell them if we've not got any in stock.

Antar att man får sätta klämmor på sadelstagen får att få fast dem. Ser inte riktigt om
hålen är fästen (och de brukar dessutom vara luriga att avända om man har skivbromsar).
/M

[BIY] CX med disc
Det finns gott om plats för skärmar, men som sagt kan det bli lite bök med att få dom att passa. Jag har tre uppsättningar skärmar hemma som ska testas och funkar inte det får det väl bli Raceblades.

[BIY] CX med disc
Ni kan vara lugna för pedalerna, dom sitter bara där för hemfärden från butiken och sen hamnar dom på pendlarcykeln igen.
På den här hojen blir det nog M545. Jag har ett par som ligger:
PDM545.jpg

När pengarna rullar in igen blir det riktiga flatties, jag är trött på SPD. Man bara lurar sig själv att tro att man har ett bra rundtramp och konserverar dålig teknik.

[BIY] CX med disc
Du kan inte vara allvarlig med plattisar. Spd är ett måste på den cykeln. Annars kan du lika gärna köpa en Kronan. För den är väl ändå ämnad för att cykla långt med?
/J

[BIY] CX med disc
Plattisar är bättre för långturer. Det är svårt att få tag på SPD-reservdelar i Långtbortistan. Dessutom går det jättebra att cykla långt på en Kronan, fråga Tuva.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp