[BIY] CX med disc

[BIY] CX med disc
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> ...Nox Crossfire 1 är riktigt tilltalande..

Beställde en sån igår. 304 € med budgetstyrlager och skivgaffel hem till dörrn. Vikt gaffel plus ram är ca 2,500 beroende på om det vägt en xxs eller inte. Listvikt 1480 + 890...

Får se hur den skall bestyckas.
Det lutar åt Julie i fram med Mary eller snarare biltema-styre med tanke på budget.

Billiga Deore + MA3/A119 hjul
En Tiagra (den är tydligen HTII numer) compact vev och andra billiga pryttlar

Budget pendlare med mycket glädje

Fö. verkar de väldigt hjälpsamma på NOX! Det finns en syster-webshop med lite mer grejor också, det gick att pruta, eller skall man vara ärlig så prutade de utan att jag bad om det ;) http://www.bikepro.de/shop.htm

Senast redigerad av en moderator:
[BIY] CX med disc
andematt skrev:

> Enlighten me, please! Är inte 1 1/8 helt enkelt 1
> 1/8 ?

Den där NOX-ramen är gjord för integrerat styrlager. Mitt FSA-styrlager passar inte och jag byter oftare ram än styrlager. Styrröret är dock 1 1/8.

Cerro: Nej, det handlar om värme. Friktionsvärmen från bromsen måste ta vägen nånstans, och kolfiber är en urusel värmeledare. På en MTB är det inget problem, eftersom bromsen används annorlunda. Den här cykeln ska klara nerförsbackar på grusväg som kan vara 10 km långa. Någon kommer säkert att säga att det går utmärkt med någons annan sorts broms/gaffelkombination, och det kan mycket väl vara så. Men jag är en gammal man som gillar saker på mitt eget vis, och den här cykeln ska inte bara ta mig till den lokala ölpuben, även om jag har full förståelse för att det ses som mitt primära mål.

Edit: NOX är nog ett apbra val med gaffel och styrlager för den som tänker använda sin cykel mer som en traditionell CX.

[BIY] CX med disc
Integrerat.. OK, då är jag med på banan igen.

En nox blir ju klart billigare mtp att man får hemleverans, gaffel och styrlager plus fem hundra kr kvar i näven när du beställer en sådan jmf en än en Uncle John. Då skulle jag ju kunna unna mig Avid BB7 Road för att stoppa åket..

[BIY] CX med disc
Så kom då ramen till slut, målet är att den kommer vara klar tills Komet Giro

Skall kittas med nåt halvböjt styre, typ mary. Jag har kommit fram till att BT-varianten är en aning för mycket bakåtsvept, får se var jag kommer över. Diverse ekonomi-prylar och BB7 bromsar.

Jag har tyvärr ingen soffa att stoppa ner den i, kanske åker ner till päronen och ställer den i deras när den är klar, säkert skitpoppis...

nox.JPG ht=544

[BIY] CX med disc
Ja, du tog den gulmålade ramen. Själv skulle jag nog gå på den svarta faktiskt men smaken är som baken och det är tur det =) Kikade för nån vecka sedan och såg att de hade slut på svarta ramar, sen tänkte jag inte mer på det..

Går det att skruva bort "bromspinnarna" eller sitter de där de sitter? Anledningen att jag undrar är för att jag tycker de ser lite illa ut när man ändå inte behöver dem..

Hur ser finishen ut i övrigt, bättre eller sämre än förväntat? Prisvärd?

[BIY] CX med disc
Finishen är ok, lacken är super faktiskt men svetsarna kanske kunde varit vackrare. Har inte någon vettig digitalare här nu så jag kan inte ta bättre bilder, skall göra det nån dag.

Bromspinnarna går att ta bort.

Att jag köpt den gula fattade jag inte förrän jag öppnade paketet. Men jag är nöjd, den var snygg den med tycker jag, väldigt trevlig nyans.

[BIY] CX med disc
Svetsarna ja, de ser faktiskt rätt grova ut på bilden. Men det går ju såklart inte att jämföra en ram för knappt några pengar med en exklusiv handbyggd titanare =)

Såg nu att även skivbromsagafflarna är slut hos nox..

[BIY] CX med disc
I vintras började jag fundera på att skaffa en bra och lämplig pendlarhoj istället för att köra sönder racern den ljusa årstiden och hålla på att krångla med min gamla MTB resten av året. Ekerbrott, punkor och bromsjusteringar var sådant som jag i första hand ville ha bort, men jag vill ävenkunna hålla lite fart. Cyklocross-ram med skivor och mer racer än MTB blev därför huvudkonceptet

Sträckan jag har är 48 km tur och retur. Jag bor på Öckerö och jobbar i centrala Göteborg. I stort sett hela vägen kör jag på cykelbanor med ganska lite trafik så det går att rulla på ganska bra. Däremot är kvaliteten på vägbanan inte alltid så bra. Järnvägsövergångar, hål i asfalten, glassplitter är mer regel än undantag. På jobbet har vi ett låst rum som jag kan ställa cykeln i så jag behöver inte bekymra mig för stölder.

Var beredd att lägga 15000 på att få vad jag ville ha och fick också för mig att jag skulle bygga ihop något. Den hör tråden var då den som gav mig mest idéer så därför fyller jag på här.
Tiden gick men det var svårt att puzzla ihop önskemålen. Det blev för dyrt eller så saknades något. Jag kan ju också tillägga att jag har inte mycket koll på komponenter och vad som passar ihop så det blev i sig ett litet projekt att skaffa det.

En av de jag frågade på var NOX-ramen. Jag skickade iväg en förfrågan på om ramen passade med de komponenter jag tänkt använda. Tiagra och Avid skivbromsar var en del av detta. Som svar fick jag en offert som till slut efter lite diskussioner stannade på 1160 euro för en färdigbyggd cykel fraktad hem till mig. Beställningen blev gjord och i fredags gjorde jag premiärturen. Det gick så fint så jag körde en liten extrasväng på två mil av bara farten. Lite skrapljud från bromsarna som försvann när jag tryckte till lite annars inga problem. Kanske att styrstammen blev lite för lång, men inget som störde nämnvärt.

P5110034.JPG ht=544

[BIY] CX med disc
tiagras vevparti har blivit mycket snyggare nu. Ser ut som en perfekt pendlarcykel på alla sätt, bra du vågade med gult istället för svart också.

[BIY] CX med disc
Zooltrix skrev:
> Det där ser riktigt bra ut, nu saknas bara ett
> par långa stänkor för att klara
> Göteborgsvädret :-)

Det finns plats för det, men nu får vi hoppas att det dröjer ett tag innan det blir dags. Regna så här års klara jag utan stänkor. Har iallafall inte skaffat några än.

[BIY] CX med disc
Ahhh vad smutt Alex!!

Ser ut som en helt perfekt pendlare och allt i allo-cykel!
Vad är det för nav, och vilka reglage?
Vem byggde den? Tyskland?

[BIY] CX med disc
Stampe skrev:

> Vad är det för nav, och vilka reglage?
> Vem byggde den? Tyskland?

Tyskland är rätt svar. Närmare bestämt http://www.bikepro.de/shop.htm eller http://www.noxcyclesshop.com/. Verkar vara samma. Reglagen är Tiagra men bakväxeln är 105. Fick det utan kostnad eftersom det tydligen var slut i Tiagra. Naven är NOX egna och hjulen är även byggda av dom. Pratade lite i telefon med han som uppenbarligen ägde det hela och fick ett bra intryck och bemötande. Tog dock rätt lång tid innan han svarade på min första förfrågan så jag hade nästan glömt av det.

[BIY] CX med disc
Jag kan ju meddela att Schwalbe Black Jack 1.9 inte går in i min ram (ja, jag vet att dom är gamla. Men jag fick dom gratis och dom är oanvända). Så nu funderar jag på att gå lös med en nyslipad Stanley för att få däcken lite smalare.

[BIY] CX med disc
Vilket sammanträffande.
Min egna, snikversion, av samma hoj blev precis klar. (dvs premiärtur genom göteborgsvarvet-rusig innerstad i lördags.)

Jag har byggt själv istället för att få ner priset men som vanligt så lurar man sig själv ;)
Till att börja med så blir det On-one Mary i fram istället gör dropbar men det kan nog sluta med en bock tillslut.

Hjulen är 525 nav, comp ekrar och CXP-22 fälgar.
Veven är nya Alivio med minsta klingan borttagen.
Enda problemen hittills är att bakdäcket är löjligt nära framväxelns fjädrar och skit.
Samt att pedal-plattformen från Deckster är så tung att det är krångligt att vända pedalen rätt. Men det lär man sig nog vad det lider.

En taskig bild, den enda hittills.
cykel.JPG ht=544

Ps. handtagen skall bytas till svarta.

[BIY] CX med disc
Smutt där oxå Perzzon.

Nox-ramen ser bra ut att utgå ifrån i kommande bygge. Nu skall jag dock hålla mig lugn med nya cyklar till hösten, och då kan man väl ge sig tusan på att den är slut...

Likaså kan man väl ge sig tusan på att när cykeln är ihopbyggd med mekaniska skivor lanseras hydraliska STI-handtag ett halvår senare....

[BIY] CX med disc
Det där med mekaniska skivor ska man nog prova innan man dissar... sitter BB7:or på min SS och de är oerhört lättmodulerade och effektiva. Väl i klass med Juicy-5:or.

[BIY] CX med disc
Jag tänkte beställa BB7 igår men de verkar vara lite luriga att få tag i just nu på de tre ställen jag brukar beställa från :-I

[BIY] CX med disc
Jag dissar inte mekaniska skivor (om det var åt mig du riktade det JLarsson), utom möjligtvis att utbudet på olika alternativ inte är lika stort som hydraliska bromsok.

[BIY] CX med disc
Tyvärr har jag inte hunnit testa bakbromsen (det är en BB7-road), får se hur den fungerar med mitt V-broms-specifika bromshandtag. Kanske blir pannkaka, då har jag ännu en anledning att investera i STI-reglage och bock ;)

[BIY] CX med disc
De blev ju trevliga de där gula NOX-cyklarna =)

Tyvärr verkar BB7-road vara smått hopplös att få tag på har jag fått intryck av. Att det dessutom är så ont om alternativ utan att trixa med adapters, gör det lite jobbigare att bygga ngt roligt med STI-reglage.

För egen del testade jag i helgen att stoppa i hjul med 700x35 däck på min MTB och trot eller ej men det fungerar. Absolut inte med skärmar men hjulen snurrar. Men att bara skaffa hjulen känns som ett PV (prisvärt) alternativ till en ny cykel.

[BIY] CX med disc
Angående Uncle John - såg inte att du hade med framgaffel. På min Uncle John finns det inget fäste för skivbroms på gaffeln - du borde nog hitta lämplig gaffel.

Storlek - tja, själv är jag 1.88 och för mig passar en storlek large tillsammans med 11 cm styrstam. Troligtvis borde en storlek M passa dig bättre än L men det är bara du som vet vad som känns bra.

[BIY] CX med disc
cerro skrev:
> tiagras vevparti har blivit mycket snyggare nu.
> Ser ut som en perfekt pendlarcykel på alla sätt,
> bra du vågade med gult istället för svart
> också.

Får väl erkänna att det när jag beställde bara fanns gult att välja på, men å andra sidan tror jag att jag valt det ändå. Oavsett vilket så tycker jag själv att det är en snygg gul nyans.

[BIY] CX med disc
Själv köpte jag gul av misstag.

Hur mycket plats fick du mellan hjul och framväxelklämma?
Jag har 37 mm bakdäck (sportcontact) och det är fan inte mycket att spela på där. tar en bild i kväll och lägger upp.

[BIY] CX med disc
perzzon skrev:

> Hur mycket plats fick du mellan hjul och
> framväxelklämma?
> Jag har 37 mm bakdäck (sportcontact) och det är
> fan inte mycket att spela på där. tar en bild i
> kväll och lägger upp.

Jag skulle haft sportcontact men eftersom han inte hade det inne fick jag Schwalbe Stelvio. Vet faktiskt inte riktigt vilken dimension men misstänker att det är 28. Skall också kolla på det ikväll.

[BIY] CX med disc
Skall leka lite i em om jag hinner, Efter det kan jag rapportera hur den beter sig i längre test.
Har inte hunnit köra mer än till skolan (lunden - lindholmen) fram och tillbaka hittills men det har känts rappt och fint, något slöare än min 26" ss men bättre sittställning och rullar hur bra som helst

[BIY] CX med disc
Fungerar det inte med en lvgväxel när vajern kommer underifrån så eller sitter vevpartiet för långt ut? De har ju mer plats vid däcket.

[BIY] CX med disc
Men alldeles oavsett bakväxeln, verkar det inte vara lite ont om plats i svingen för att t.ex. få in dubbdäck? Rackarns oxå, jag som trodde jag hade hittat en ram att börja projektera kring.

Markus F, hur ser motsvarande ut på din Uncle John?

[BIY] CX med disc
Tillbaka, 2500 kCal fattigare.
Jo det hade kanske fungerat med en lvg-växel och då givit mer plats över, men eftersom jag skulle köra mtb reglage och vevparti till att börja med vågade jag inte experimentera allt för mycket. Framväxlar verkar ju kunna låta bli att fungera utan att det går att hitta nån speciell förklaring så jag ville inte provocera.

Körde Lunden(typ fransons) - Mölndal - Kållered - Lindomme - Kungsbacka - Särö - Askim - Amundön - Marklandsgatan - Vasastan - Lunden och det kändes som om den fungerade något sämre än min 26"-ss på de långa platta sträckorna faktiskt. Lite mer upprätt sittställning är nog boven där.
Men skivor gör sitt till manövermöjlighterna och säkerhetskänslan.
När man kände att benen var med en, det var inte så många gånger för jag har inte vant min kropp vid så här långa turer, så gick det snabbt som attans upp i fart.
Mary-baren uppmuntrade inte till att stå upp och bryta direkt.
Det tidigare BT-gubbastyret var bättre på sånt.
Men så fick man ont i handflatorna på långa turer också.

På det hela taget så känns det som ett lyckat bygge och jag tror att jag kommer hitta inställningar i sittställning och sånt som gör att det blir mer eller mindre perfekt för min varjedags-pendling och en gång i veckan landsvägsturer.

Fö. körde jag slicks hela vintern igenom så jag är inte så oroad för platsen eg. ;)
EDIT: Jag stavar som en kratta när jag är hungrig, annars också för den delen

[BIY] CX med disc
Stampe skrev:
> Markus F, hur ser motsvarande ut på din Uncle
> John?

38 mm från däck till framväxelns klämband (Schwalbe Fast Fred 35-622 och 105växel med wiredragning nedifrån).
Det här var faktiskt en av dom saker jag tittade på, den Kaffenback jag hade tidigare hade på tok för trångt så jag ville inte inte ha en ny cykel med samma problem. Jag tog med måttband till butiken ;-)

[BIY] CX med disc
På min Uncle John får jag precis plats med Nokian W240 dubbdäck - lite tajt där fram för framskärmen men det var helt OK efter lite fixande.

[BIY] CX med disc
Ok, åter efter lite mätningar:
det är prick 50 mm från fälgkanten fram till att gaffeln går ihop. Men som sagt, växeln tar i långt innan dess.
På bredden finns det, där mitt nuvarande däck är som bredast, ungefär 55 mm, kanske något mer, från kant till kant.
edit: la till en såndäringa bild
namnlÃs.PNG ht=534

[BIY] CX med disc
Här kommer några bilder för att försöka visa avståndet mellan däck och ram. Där bak är det ganska gott om plats som synes men för framdäcket, vilket är svårt att se på bilden, så är det bara 7-8 mm över. Det finns inga beteckningar på däcken rörande dimensioner så min första gissning får väl stå kvar. Annars finns det säkert någon på Happy som kan säga vad det är. Vad betyder för övrigt BIY som står i ämnesrubriken?

P5140001.JPG ht=544

P5140006.JPG ht=544

P5140005.JPG ht=544

Tillbaka
Topp