Bjäre runt 2006 !

Bjäre runt 2006 !
Lefty: Vad var det Patrik skrev på Cykelklubben.se om att det var fixat med våfflorna då?

Äppeltårta låter inte helt fel på något sätt. (: Kan bli jobbigt för mig och Strand att få ner en massa i Olssons väska bara, och dyrt. Längtar massor nu

Bjäre runt 2006 !
Patrik hade mycket riktigt erbjudit sina tjänster som våffelbagare i Hålehallstugan.
Problemet är att vi inte har tillgång till stugan iår :-(

/ Lars

Bjäre runt 2006 !
Trist att bagare patrik inte kunde visa upp sina talanger. Men jag är bevisat snabb på äpplepaj med vanlijsås, och gott är det oxå. Så lätt blir ni inte av med mig alltså :)

Bjäre runt 2006 !
Jag vill hänga på!!
Vi blir nog ett litet gäng från Malmöterrängcyklister som kommer från söder.
Har hört mkt gött och vill nu uppleva det själv!
vi ses!

//Anders

Bjäre runt 2006 !
Har fått en del intresseanmälningar från personer som inte, av olika orsaker, planerar att cykla hela turen. Detta går förstås alldeles utmärkt och kan förhoppningsvis ge mersmak för att kanske hänga på hela rundan på framtida turer.

Om man har ungefär lika ambitioner med dagen, finns ju då ev. möjlighet att sammordna detta.
Tex slipper ju då någon att ensam cykla tillbaks till Margretetorp. Ett ännu bättre alternativ som dock kräver lite mera framförhållning är att ställa en bil på lämpligt ställe på Bjäre, för att på så sätt slippa den "tråkiga" lvg cyklingen hem och istället nyttja krafterna på den "roliga cyklingen"

Jag tar inte på mig några arrangemang i detta avseende, men förmedlar gärna kontakten mellan intresserade. Kan naturligtvis även tipsa om lämpliga ställen att bryta på beroende på hur länge man vill vara med.

Mvh / Lars

OBS : Personerna på bilden har inget med inlägget att göra ... :-)

Bilagor

• Oscar&co_Greviebackar.jpg
    Oscar&co_Greviebackar.jpg
    94.7 KB · Besök: 41
Bjäre runt 2006 !
Hur många vill se Olsson cykla ifrån Halmstad till Margretetorp på en tung SS med breda däck? (: Men med racer en fin dag kanske det går fint.

Bjäre runt 2006 !
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur många vill se Olsson cykla ifrån Halmstad
> till Margretetorp på en tung SS med breda däck?

Det vill jag!!! Tror att han skulle behöva trötta ut sig lite... verkar ha alldeles för mycket energi...OLSSON!!! ;)

Bjäre runt 2006 !
Synd att jag inte bor i Halmstad då va!
Hade det inte varit för att cerro och strand ska åka med mig i bilen hade jag helt klart cyklat från Helsingborg! =)

Miss Yeti skrev:
-------------------------------------------------------
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur många vill se Olsson cykla ifrån Halmstad
> > till Margretetorp på en tung SS med breda
> däck?
>
> Det vill jag!!! Tror att han skulle behöva
> trötta ut sig lite... verkar ha alldeles för
> mycket energi...OLSSON!!! ;)

Bjäre runt 2006 !
Powerlunch i ryggan rekomenderas starkt !
Förvisso finns det en Pizzeria Torekovs hamn där vi har fikastopp, men den brukar ha ofoget att ha stängt för säsongen när vi är där.

Mvh / Lars

Bjäre runt 2006 !
Hittade under stigfinnartur igår ytterligare några stigavsnitt på hemvägen från sista fikastoppet.
Det skymmer fort i dessa dagar, speciellt om det inte Pohlman infriar min beställning om +15° och sol. Kan därför rekommenderas att packa med i ryggan enklare pannlampa (typ diodljus) för alla med pigga ben som inte vill riskera att missa en enda stig.

Mvh / Lars

Bjäre runt 2006 !
Den här turen har jag haft ögonen på sedan några år tillbaka och i år ser det ut att bli möjlighet att hänga med. Jag och Floda-janne åker ner från Göteborg om vädret ser hyfsat ut.

Bjäre runt 2006 !
Ska göra allt för att ni inte ska bli besvikna !
Ser ut att kunna bli deltagarrekord iår igen.

Vädrets makter har varit goda mot oss tidigare år, och jag hoppas att det så ska bli även denna gång.
Slipper vi bara regn (inte skoj att bli genomblöt om man ska vara ute en hel dag) så ska vi säkert få en bra tur då sträckningen generellt sett är inte direkt vattenkänslig.

Mvh / Lars

Bjäre runt 2006 !
Tilläggsinformation ang. Skånsk ”gruppraid” runt Bjärehalvön den 28/10-06.

Här kommer lite nyttig information till alla er som planerar att följa med på vår tur.

Starttid
Då det ser ut att bli ganska många deltagare i år (igen), kommer detta förmodligen att medföra att turen tar hela den ljusa delen av dagen i anspråk om vi ska kunna hålla ihop gruppen. Observera att deltagarnas MTB erfarenhet kan skifta högst väsentligt varför rutinerade cyklister ombeds ha överseende med att det kan ta lite tid på besvärliga partier. Det är mao bra om vi kan komma iväg på utsatt tid för att undvika att avbryta i förtid bara för att det mörknar. Dessutom hägrar ju äppeltårta med vaniljsås (nytt för i år) ca en mil från målet som vi då kan ha en chans på. (vi bör vara där kl. 16.00)
Vi måste försöka att komma iväg kl 8.30, vilket innebär samling på Margretetorps gästgivaregårds parkering kl 8.00.

Vägbeskrivning
Från E6:an, tag av vid Hjärnarp precis vid foten av Hallandsåsens sydsida. Följ skyltning mot Förslöv/Torekov i ca 1 km. Tag höger i rondellen mot Margretetorp. I korsningen efter ca 2 km, tag vänster och direkt höger in på Gästgivaregårdens parkering (ses tydligt från korset). Parkera närmast Helikopterplattan, så tar vi inte i första hand parkeringsplatser för Gästgivaregårdens gäster
Får ni mot förmodan problem att hitta, ring 070-5218143 för guidning.

Tips ang. utrustning
Förutom normal cykelutrustning, hjälm mm.
Ryggsäck eller liknande med torra förstärkningskläder, tex underställströja, strumpor mm.
Fika/energi för att klara en hel dag i naturen (8-9 timmar). Vätska för motsvarande tid !
I Båstad och Torekov finns möjlighet till fylla på vatten. Kan vara bra att ha med lite pengar, för att ev köpa dricka/mat i någon affär, samt Äppeltårta på Killröds Utsiktscafé.
Första förband är alltid bra att ha med, liksom en vattentätad (tex i plastpåse) mobiltelefon.
Enklare karta med inritad färdväg tillhandahålles innan vi startar (begränsat antal). Kartfodral eller plastficka rekommenderas. (Om vi håller ihop gruppen som tänkt, ska dock ingen behöva använda kartan)
Önskas kartor i förväg så kan jag maila dom. Hör av er.

Genomförande
Deltagande i detta informella arrangemang sker helt på egen risk.
Före avfärd informeras alla deltagare om ett antal mobilnr. att ringa om problem skulle uppstå. Alla måste vara beredda på att aktivt vara delaktiga i att gruppen hålles samlad, så att ingen hamnar på efterkälken eller kör vilse.
Det är av yttersta vikt att meddela gruppen om ni avbryter turen.
I samråd med oss som cyklat turen tidigare kan vi lätt resonera oss fram till bästa hemvägen eller ett antal alternativa vägar för de som önskar korta av turen.
Ni som på förhand planerar att bara deltaga viss del av turen måste själva organisera ev. hämtning utmed sträckan. Detta kan dock ev. samordnas om flera har liknande önskemål.

Väl mött på Lördag.

Mvh / Lars

Bjäre runt 2006 !
Så här såg det ut inför nerfarten mot Båstad -04.
Har inget emot att vädret upprepar sig iår ...

Bilagor

• DSCN1076.JPG
    DSCN1076.JPG
    86.6 KB · Besök: 30
Bjäre runt 2006 !
ja proviantera låter bra. får bli ett quick-stop hos cykeldoktorn innan IKEA.
vad är annars att rekomendera i ryggan? kameran är ju given. nu tänker jag utöver basic grejer som extra kläder och så.

Bjäre runt 2006 !
Kamror är bra, för jag kommer inte att ha tillgång till en egen iår.
Det får bli alla deltagares uppdrag att förse mig med blider i efterhand till den sedvanliga rapporten.

Rykten talar också om att Velomag kommer att ha infiltratörer med på turen för att göra reportage i ord och bild ;-)

Mvh / Lars

Bjäre runt 2006 !
Får jag bara ordning på min cykel, som stått oanvänd sedan BST, så planerar jag komma med. Det verkar ju vara en mycket trevlig tur. Det hela är dock väderberoende för min del. Spöregnar det på morgonen så går jag och lägger mig igen och drömmer cykling istället ;)

/Mainline

Bjäre runt 2006 !
Min rygga kommer att innehålla följande :
* Camelback med 2 l dryck (+ 2 flaskor på hojen)
* En påse smågodis typ Mars
* Ett par bananer
* Ett Mjölkchoklad
* 3-4 Dubbelmackor fullkorn med nått gott pålägg
* extra underställströja
* Vind/Regn-jacka
* Multiverktyg
* Ett par slangar + pump
* Diodpannlampa (ifall det skulle bli sent och mörkt är det ju bra om guiden hittar ... ;-)
* Första förband
* Mobiltelefon
* Karta
* En slant till bla Äppeltårta på Killebäcks Utsiktscafe

Mvh / Lars

Senast redigerad av en moderator:
Bjäre runt 2006 !
Mycket godis där :)
Jag kommer nog satsa på havreburgare med fruktsmak alá whopper.
Banan så klart !
1,5l + flaska.
kläder: bra idé med xtra underställ för gammal svett ÄR kall i 10km/h. regnjacka åxå bra.
Multitool
slang
kedjebrytare och kedjelås
Andra förband.
GPS - I wish ! :)
Pengar.
Nalle med teckning. Inte Teckning av nalle.

Hmmm...
Man kanske ska bygga på bobblebee'n till camelpuckel temporärt.

Nu ska vi bara försöka jaga bort stormen innan vi ska cykla.
Jag tror att vi kommer se ut som ett gäng japanska turister med alla kameror :)

Bjäre runt 2006 !
Stigarna är generellt inte så vattenkänsliga och det stormar just nu men regnet har än så länge hållit sig borta. Några ställen får man dock räkna med är leriga ändå, så semislicks är inte att rekomendera. Traktordäck behövs dock inte utan däck typ Python kommer att funka bra
Lägger in en väderrapport ikväll, men stormen ska enl. prognoserna ha dragit över till i morgon. Det ska bli mulet men uppehåll. Mot kvällen kan det komma in någon regnskur. Vi får hoppas att regnet väntar till vi är hemma igen.

Mvh / Lars

Bjäre runt 2006 !
Står att de ska bli 24 m/s i eftermiddag. Man kanske skulle ta ut landsvägscyklen o köra lite i medvinden o sen ringa efter skjuts hem. Imorgon ska de bli lugnt ialla fall (6-7 m/s).

Bjäre runt 2006 !
Väderleksrapport Margretetorp :
Eftermiddagen har varit blåsig men solen har varit framme större delen av tiden.
Nu är det halvklart och i det närmaste vindstilla !

Vi kommer att få en fin tur imorgon.

Mvh / Lars

Bjäre runt 2006 !
Ahh det var underbart! skitroligt idag! Kom precis hem. Är förvånandsvärt pigg faktiskt. Tröttare i knoppen än kroppen, och knoppen är jag nog mest trött i för att jag inte fick mer än 3 timamrs sömn inatt. Nu ska jag powerduscha o handla pizza sen kan jag skriva mer :D

Bjäre runt 2006 !
Hur kul som helst. Var inte sol hela dagen men väldigt bra väder ändå tycker jag. Singulars SS är grym, tar sig fram överallt, och rätt klädstil.

Cykelkeps är inne. (:

Tillbaka
Topp