Bjäre Runt 2011

Lefty

Aktiv medlem
Bjäre Runt 2011
Hej alla glada cykelvänner,

Nu har hösten kopplat sitt grepp om Skåne och det är åter dags för en runda som vid det här laget blivit en klassiker, nämligen Bjäre runt.

Med utgångspunkt från Motellet på toppen av Hallandsåsen (vid E6) tar vi oss runt Bjärehalvön längs stigar, skogsvägar, grusväg och en liten del asfalt. Rundan brukar kunna bli lite improviserad på vissa avsnitt, och det går att gena på sina ställen för de som känner sig trötta mot slutet, men ”normalt” blir den ca 80 km lång. För att förnya oss lita är sträckningen är iår delvis ändrad och inkluderar många nya fina stigar :-), men mer info om detta kommer inom kort.
OBSERVERA dock redan nu den nya startpunkten. Motellet uppe på åsen !

Då deltagarna brukar bli en blandad skara mer eller mindre erfarna cyklister, och turen inriktar sig på en behaglig och kul upplevelse, snarare än träning, är tempot högst måttligt. De erfarna och tävlingsinriktade cyklisterna får vara inställda på en stundtals högst måttlig fart. Snittfarten inkl fikastopp brukar ligga strax över 10 km/h, vilket innebär att detta är en heldagsutflykt.

Mao gäller följande för deltagande :
Cykel : Terrängduglig (fri tolkning)
Cyklist : Redo för en heldag på cykeln med ett gott humör. Det är allt som behövs !
Övrigt : Fika och extraplagg i en lättare ryggsäck. Extra cykelslang och pump rekommenderas också. Likaså någon form av belysning, då sista biten brukar kunna bli ganska mörk.

Tid och plats : Samling Söndagen den 23:e Oktober kl 8.00 vid Motellet på toppen av Hallandsåsen (vid E6). Vi bör komma iväg senast 8.30 för att vara säkra på att hinna hela sträckan (läs : åtminstone till sista fikan ) innan mörkret faller

Sista minuten info. kan komma att läggas ut på forumet på : www.happymtb.org
Håll koll !
Skulle det bli snöstorm förändras ju kanske förutsättningarna ….
…. så att vi tvingas lägga på dubbdäcken ….
…. eller cyklar inåt land istället, längs åsen, bort mot våra sydliga skidanläggningar 

Mvh / Lars Nilsson

Bilagor

• Sen bar det av mot Torekov.JPG
    Sen bar det av mot Torekov.JPG
    69.9 KB · Besök: 51
Bjäre Runt 2011
Lefty skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom just på att jag glömt maila dig Jon.
> Ut och göm pannlampsbatteriet nu ! :-)

Tänkte vänta med att köra ut och gömma grejorna till kartan kommer, så behöver jag inte cykla några omvägar för att plocka upp dem.

/Jon

Bjäre Runt 2011
På 8 mil blir det onekligen en del grusväg och asfalt också, men snitthastigheten brukar ligga på ca 10 km/h (inkl. pauserna) vilket ger en indikation på svårighetsnivån.
Kan bli några "bära cykel"-partier där det är lerigt, men det mesta utanför vägen är annars av någorlunda lättcyklad karaktär för att alla ska kunna hänga med.

Med årets nya sträckning kommer vi inte att köra det långa strandpartiet mellan HovsHallar och Torekov. Istället blir den nya första milen (för er som aldrig cyklat Alpinturen) från toppen på åsen rena propaganda MTB´n i mina ögon. Lååååånga utförskörningar på fina lagom breda stigar :-)

Bjäre Runt 2011
Givetvis är alla MTB-entusiaster välkomna !
De som tränat för mycket i sommar får hjälpa till att putta på oss andra mot slutet :-)

Bjäre Runt 2011
Är rundan så att man på ett hyfsat naturligt sätt kan återvända till utgångspunkten tidigare? Skulle nämligen behöva ge mig hemåt vid tretiden.
Anders

Bjäre Runt 2011
Klot: Det ska nog ordna sig. Jag måste också avsluta turen vid den tiden iår och med Leftys vägbeskrivning ska vi nog kunna ta oss tillbaka till Motellet.

Bjäre Runt 2011
Ing problem med genvägar (för trötta cyklister som ändå fortsatt vill hänga på till Killerösds utsiktscafé) och återvägar till starten (för dom som önkar avsluta i förtid).
Iår kommer vi dessutom inte att ge oss ända bort till Torekov så det blir inom ca 15 km radie från starten.

Letar fina alternativa stigar in i det sista så kartan dröjer tyvärr lite till.
Hoppas bli klar i mitten av veckan.

/ Lars

Bjäre Runt 2011
Det här låter ju som något man inte får missa! Jag vill gärna hänga med på detta, men jag har ingen bil och bor i Malmö.. Är det någon som har plats för en person och cykel som har vägarna förbi och kan plocka upp mig? :)

Bjäre Runt 2011
... och här kommer de efterlängtade kartorna för årets tur, som till mer än hälften skiljer sig från senaste årets rundor. Hoppas alla ska finna ändringen till det bättre.

Finns också lite, ännu ej markerade, avstickare för både pigga och trötta cyklister :-)

Vi ses på Söndag ! / Lars

Bilagor

• BR2011_1_sträckning.JPG
    BR2011_1_sträckning.JPG
    87 KB · Besök: 51
  • BR2011_2_sträckning.JPG
    BR2011_2_sträckning.JPG
    81.7 KB · Besök: 46
Bjäre Runt 2011
Bakbromsen : Tyvärr blev vi tvugna att försaka något om vi inte skulle hålla på ett helt dygn :-) Håller annars med om att bilden från HovsHallar nästan blivit synonym med Bjäre Runt vid det här laget.

Lister : Det är strategin ... :-)

Bjäre Runt 2011
Ser ut som en trevlig runda. Blir den ~8 mil?
Börjar österut mot Hasslöv eller? Färgerna, röd=väg(?), grön=?, brun=?
yr.no visar ju på finväder till söndag! Kommer bli kalas! :)

Bjäre Runt 2011
Lite förklaring saknades visst :-)

Har inte kört hela sammanhängande men skulle gissa på 7-8 mil.

Röd : Asfalt
Brun : Grus
Grön : Singletrack :-)

Bjäre Runt 2011
Hej Lefty,
Förra året missade jag detta pga ruskväder och att jag befann mig på Elmia i Jönköping. Vill verkligen hänga på i år men måste hämta min tjej på flygplatsen vid 18 tiden.
Finns det några "flyktvägar"? för att kunna avbryta i tid?

Bjäre Runt 2011
TsUPeR skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade jag bara haft nya bromsbelägg så hade jag
> hängt på!

Det är bara torsdag idag. Gott om tid tills söndag och cykelaffärerna är öppna ;-)

Bjäre Runt 2011
"Flyktvägar" finns det gott om.
Skulle vilja påstå att vi iår som längst är ca 1 timmes cykelväg (längs asfalterade vägar) från starten.

Tror dessutom att vi kanske kan hinna tillbaks innan det blir mörkt iår (då det fortfarande är sommartid). Dvs du kanske hinner hela rundan och ändå vara vid flyget kl 18.00

Bjäre Runt 2011
Det finns åtminstonde två ställen längs vägen att fylla på vatten.
Statoil i Båstad efter cs 3-4 timmas cykling och Killeröds utsiktscafe en timme från målet.
Finns också några "De-tours" vi kan göra om det skulle krisa.

Tillbaka
Topp