Björnmöte!

H_Boy

Ny medlem
Björnmöte!
Jag besökte under veckan flickvännens sommarhus i Orsa, och efter tidigare besök där bestämde jag mig för att denna gång skall mtb:n med. Sagt o gjort, cykeln packades i en låda och togs på tåget upp till Mora (varför kan man inte ta med en hel cykel på tåget, helt sjukt!?!)

Det talas en del om björnar i Orsatrakterna, och väl på plats började jag undra om det där med att cykla helt själv i skogarna var en så bra idé... Nåja, tänkte att hur många får se en björn egentligen? Kan ju inte vara någon fara. Det var under den första turen, efter bara 7 km som den bruna tingesten visade sig mitt framför mig på skogsvägen.... tvärnit! Visserligen såg jag att det bara var en unge, men eftersom jag inte ville möta dess moder så vände jag snabbt på hjulen och trampade fort som attans samma väg tillbaka! Jag var lite smånervös då, men jag kan knappast förneka att det var riktigt kul att få en livs levande björn ute i skogen!

Området jag var i är för övrigt en del av bansträckningen för Solleröloppet imorgon så ta med björnbyssen om ni ska cykla detta:) Det är i trakterna omkring Åberga de finns.

Tungt att behöva åka därifrån bara (jobbar hela midsommarhelgen) dagen innnan Bäckstedt & Co kommer åka förbi huset i jakten på ett av bergspriserna strax efteråt.... antagligen ruggigt motiverande för det egna sadelnötandet!

Björnmöte!
Wow... Låter som en klok idé, att tvärnita och sedan tvärvända medan du hade lite avstånd mellan dig och nallen. En björn springer väl i ca 60-70 knyck, så att försöka cykla ifrån en sådan brukar knappast vara värt att ens tänka på.

Björnmöte!
bigmollo skrev:
> /Johan som såg en räv förut.
Johan som såg en ?ö? förut

Senast ändrad:
Björnmöte!
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> bigmollo skrev:
> > /Johan som såg en räv förut.
> Johan som såg en ??? förut
>
Ok jag såg den på tv... fan..
/J

Björnmöte!
Trakterna runt siljan är rätt björnrika. Jag är själv från Rättvikstrakten och cyklar rätt ofta däruppe, när jag var ute på en tur runt Ockran, en insjö ca 2 mil från Rättvik, i en relativt lång och seg uppförsbacke sprang en fullvuxen björn ut framför mig på grusvägen, ca 1-2 meter från framhjulet.

Jag har inte haft en så bra fart uppför en backe varken tidigare eller senare. I 2 års tid hade jag sedan en liten pingla på cykelstyret när jag cyklade där (den är numera avtagen men jag är rätt så försiktig med att komma farande tyst och snabbt i traktens skogar)

Men i efterhand är det helt klart en upplevelse.

//Anders

Björnmöte!
Mina viltöten sträcker sig till rådjur, och förra sommaren ett Lodjur! :)
Lodjursmötet var iofs inte på hjul, vi satt och käkade, på en gård mellan tärnab och hemavan en bit upp på berget, med ängar runt huset..
Och då när vi börjar käka, så ser vi hur ett fullvuxet lodjur går ut på vägen mot huset, spatserar mot oss, kommer kanske 20 meter från oss, och viker av och följer skoterleden upp för berget..

Det är fan stora djur :)

Ska dit senare i sommar, då med ett hjul i bagaget, för oj va det ska cyklas! :)

Björnmöte!
Det är nog väldigt smart att vända tillbaka när man ser en björnunge. Troligtvis är mamma björn i närheten, och man bör nog inte hamna imellan dom två.

Björnmöte!
Nuförtiden är ju Dalarna ganska fulla av vilda djur, men när
jag hade mitt möte med en björn var det så långt tillbaks att
jag inte fattade ens vad det var... Strax utanför Grycksbo mot Bjursås i
nedförsbacken mot Smälingen hade jag fått upp ganska god fart varpå något
halvstort hoppla upp på vägen, kom likna nån typ en jakt några hundra
meter, men vad göra, jag fattade ju inte så mycket direkt utan kom på långt
senare efter samspråk med folk att det nog måste ha varit en unge.
Tur nyinflyttade modern ur sikte! De flesta rovdjur är väl kvälls/nattaktiva och
det här skulle jag tro var väl i ett-tiden på natten nångång på sommarhalv-
året. För att undvika utmana ödet så bör man väl kanske välja lämpligare
tid på dygnet skulle jag tro? Förslag på möte med (o)djur, vilka tider som kanske är värst?

Björnmöte!
Mamma björn kan inte klättra i träd, bara knatten, så klättra i träd kan nog vara en bra idé, men man kan nog få sitta ett tag så ens tålamod testas.

Björnmöte!
Ojoj, är lite avundsjuk på din upplevelse!

Vill också passa på att ge explorer en guldstjärna som gräver fram en två år gammal tråd istället för att skape en ny!

Björnmöte!
Coolt, björnmöte är få förunnat.
En bra lösning för att slippa överraskningar är en sk. vargpingla
för att varsla pälsgubben i god tid om att man kommer.
De vill ju definitivt inte träffa dig.

Björnmöte!
Fick nyss tips från Kanada om mindre mojäng med björnspray som man kan få låta som
ett gevärsskott(check out:Mountain equipment co-op), annars gällde tydligen att bäst röra sig i större
sällskap eftersom de avskyr ljud. Kan ju va lite svårt alla gånger men mindre
radio borde väl fungera om man tappad rösten själv? Vargpingla verkar va lite tveksamt,
en del jägare haft dessa på sina hundar = lätt match för en björn eller varg, blivit
mer som lockbete.
Annars nog mest kid på vift, björnar ska annars va mest aktiva
i gryningen har jag också lärt mig nu, nåt tänka på vid för pendlare.

Björnmöte!
Älgar och rådjur har man sett. Men när jag var längre norrut för några veckor sedan fick jag låna en MTB av snubben som drev hotellet. Bra tänkte jag och drog ut en sväng. Dagen efter såg dom en björn hona med 2 st ungar från helikoptern i närheten där jag hade cyklat. Så det blev ingen mer hojjande för min del då. Man vill ju inte möta en sådan best i backen. Tur väl är det lite lugnare på den fronten här i gbg.

Björnmöte!
BR-9.jpg

bear_big.jpg

Björnmöte!
Efter Karin och jag köpte sådan där björnspray blev vi så modiga att vi vågade cykla den här trailen i Montana:

"If there is an afterlife for mountain bikers, it will include singletrack downhills like this over and over and free beer at the end every time. [...] If you ride for the wilderness experience, there aren't many rides better than this. This is some of the wildest country in the lowest 48 states and the views are excellent. You will probably not see another person, but you will see lots of animal tracks: elk, moose and bear. This area is serious grizzly country. Make noise! Yell or sing songs. Traveling in groups of four or more is a good idea." (Little Wapiti Creek Trail)

En grizzly sågs på nära håll och sen var vi rätt flitiga med att låtsasprata högt om saker :)

Björnmöte!
Satt i gömsle i Norra Karelen i höstas och fotograferade björn. Mysigt att somna där med flera björnar på 20-30meters avstånd som bråkar och stojar. En otrolig upplevelse. Det är majestätiska djur.
Tveksamt om det skulle vara lika mysigt att möta en på cykeln dock.

sebastiansvensson_bjornrike.jpg

(mitt första inlägg här förövrigt, efter att ha smygläst ett bra tag)

Senast redigerad av en moderator:
Björnmöte!
Kan inte brunbjörnar klättra i träd?
Har för mig att ett bra sätt att veta om det är en brunbjörn eller en grizzlybjörn som jagar en är att klättra upp i ett träd. Brunbjörnen följer efter, grizzlyn fäller trädet.

För övrigt är björnarna på skansen snarare sorgliga än läskiga, stackars satar..

Björnmöte!
Seb skrev:
...
> Tveksamt om det skulle vara lika mysigt att möta
> en på cykeln dock.
...

Det sägs att om man ger dem cykeln kan man lungnt promenera iväg ;-)

Hej föresten.

Bjrnkoll.jpg ht=407

Björnmöte!
Pata2 skrev:
> Seb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...
> > Tveksamt om det skulle vara lika mysigt att
> möta
> > en på cykeln dock.
> ...
>
> Det sägs att om man ger dem cykeln kan man lungnt
> promenera iväg ;-)
>
> Hej föresten.
>
>
alla björnar härstammar från cirkusar där dom piskats till att cykla, därför hatar dom allt som har med hojjar att göra. bjud på blåbär eller honung om allt annat misslyckas, det tycker dom om

Tillbaka
Topp