Bladex kolfiberhjul

ooms

Aktiv medlem
Bladex kolfiberhjul
Som ämnet antyder, jag funderar på ett par Bladex kolfiberhjul, troligtvis clincher i profilhöjd 50mm som nu verkar säljas ut för 470 USD. Det är Pro Road som har 23mm ytterbredd, till skillnad fr deras nya SDM som är 26mm men i princip dubbelt så dyra.

Jag vet ju att JeppeE är nöjda med sina, men finns det fler erfarenheter? Jeppe får naturligtvis också skriva mer om sina erfarenheter :-)

Sedan har de nåt som de kallar "tax free shipping" för 79 USD, som verkar innebära att de skickas via deras europeiska kontor, och sedan vidare till mig. De påstår att de då hanterar "customs duty" etc. Nån som har erfarenhet av det? Jag tolkar det som att jag då även borde slippa moms, dvs att när de skickar dem vidare är det internt EU. Dvs totalpriset blir 470+79=549 USD, vilket borde vara ett riktigt bra pris nu när dollarn ligger runt 8 kr, eller?

Senast ändrad:
Bladex kolfiberhjul
Väntade på att någon annan skulle skriva.... plus att jag faktiskt varit ute och cyklat hela helgen :)

Mina hjul har nu rullat +2000 mil och det börjar väl bli dags att rikta dem. Bakhjulet wobblar 1-2 mm. framhjulet är spikrakt. Har fått en liten del i kolfibern som lossnat vid ventilen på främre hjulet. BladeX trodde att jag förmodligen varit emot ett potthål eller kant precis där ventilhålet är och att det är ventilen som slagit till fälgen. jag kan inte neka, det har varit en del potthål. Fått erbjudande om fälg eller komplett hjul till hyfsat pris. Får se om jag bytar. Vilka hjul är det som kostar 470?

Bladex kolfiberhjul
Jeppe_E sa:
Väntade på att någon annan skulle skriva.... plus att jag faktiskt varit ute och cyklat hela helgen :)

Mina hjul har nu rullat +2000 mil och det börjar väl bli dags att rikta dem. Bakhjulet wobblar 1-2 mm. framhjulet är spikrakt. Har fått en liten del i kolfibern som lossnat vid ventilen på främre hjulet. BladeX trodde att jag förmodligen varit emot ett potthål eller kant precis där ventilhålet är och att det är ventilen som slagit till fälgen. jag kan inte neka, det har varit en del potthål. Fått erbjudande om fälg eller komplett hjul till hyfsat pris. Får se om jag bytar. Vilka hjul är det som kostar 470?
Tack för svar! Låter ju bra om de går uppåt 2000 mil innan de behöver riktas; jag kör nog på sin höjd 2-300 mil på ett år.
Det är Pro Road 50G som säljs för 470, således den s.k. G3-ekrade versionen. Dock funkar ingen av de rabattkoder på 2-300 USD som florerar på dem. Koderna verkar bara gå på de nya SDM-hjulen med toroid-profil, som ligger på ca 1200 USD i grundpris.

Bladex kolfiberhjul
Misstänker starkt att deras slippa-skatt-genom-att-skicka-via-europeiskt-kontor lösning inte håller närmare syning rent lagligt. Dock är de nog små nog att komma undan.

Bladex kolfiberhjul
Henrik_E sa:
Misstänker starkt att deras slippa-skatt-genom-att-skicka-via-europeiskt-kontor lösning inte håller närmare syning rent lagligt. Dock är de nog små nog att komma undan.
Ja, lite fishy känns det. Visst, man får väl se det som att de importerar som vilket företag som helst. Men ska det hålla bör de ju betala in moms i det land där EU-kontoret ligger.

Man kan ju även strunta i det tillägget, och hoppas på att det slinker igenom svenska tullen...

Senast ändrad:
Bladex kolfiberhjul
Henrik_E sa:

Så kan det säkert vara. Det kan ju vara DDP och så anger de ett lågt värde på fälgarna. Problemet är om de försvinner längs vägen. Då måste de skicka nya.

Bladex kolfiberhjul
ooms sa:
Henrik_E sa:
Ja, lite fishy känns det. Visst, man får väl se det som att de importerar som vilket företag som helst. Men ska det hålla bör de ju betala in moms i det land där EU-kontoret ligger.

Man kan ju även strunta i det tillägget, och hoppas på att det slinker igenom svenska tullen...

Nja, tullverket har styrt upp så att numera så är det mer sällsynt att det slinker igenom. Handeln med Kina har ökat så pass mycket att de var tvungna att ha bättre koll.

Bladex kolfiberhjul
Jeppe_E sa:
ooms sa:
Henrik_E sa:

Nja, tullverket har styrt upp så att numera så är det mer sällsynt att det slinker igenom. Handeln med Kina har ökat så pass mycket att de var tvungna att ha bättre koll.

Fick både min ram och mina hjul ifrån Kina skickade på detta vis, importerades till EU via Holland och efter det hem till mig, ingen tull och moms behövdes betalas...

Tillbaka
Topp