Blanda egen tubeless-gucka?

Men om du bara klipper en remsa och vad har ett liggunderlag för tjocklek 10-20 mm då en korv ligger på 45 mm. beroende på vilken däcks dimension man använder 45mm funkar till 2.4 däck
Men vad skyddar liggunderlaget egentligen fälgen och hur mycket dött utrymme är det i mellan däck och liggunderlag.
Tanken var som sagt att fulkopiera TyreInvaders
1692607584540.png

om remsan ska ändra form när däcket komprimeras, känns det som att den kommer göra det lite hela tiden när däcket rullar. det ökar i så fall rullmotståndet. men kanske marginellt?

jag har också en hypotes om att ilägg som trycker mot sidoväggarna på däcket agerar mothåll och ökar risken för sidoväggsrevor.

om remsan ska ändra form när däcket komprimeras, känns det som att den kommer göra det lite hela tiden när däcket rullar. det ökar i så fall rullmotståndet. men kanske marginellt?

jag har också en hypotes om att ilägg som trycker mot sidoväggarna på däcket agerar mothåll och ökar risken för sidoväggsrevor.
Min remsa är lite smalare och har en något större diameter, vet inte varför de vill att den ska trycka mot sidoväggarna sådär - har dock inte gjort en sån där tjusig genomskärning så vet ju inte exakt hur det blir i verkligheten ? - jag tror att mothållet av remsan är betydligt mindre än mothållet av luften när däcket inte är punkat. Ingen reva so far (peppar, peppar). Däremot syns genomslagen tydligt i remsan (men inga pinch-punkor).

Min remsa är lite smalare och har en något större diameter, vet inte varför de vill att den ska trycka mot sidoväggarna sådär - har dock inte gjort en sån där tjusig genomskärning så vet ju inte exakt hur det blir i verkligheten ? - jag tror att mothållet av remsan är betydligt mindre än mothållet av luften när däcket inte är punkat. Ingen reva so far (peppar, peppar). Däremot syns genomslagen tydligt i remsan (men inga pinch-punkor).
Enligt en Youtube-film om effektvinster så får inte insatsen röra däcket.

Enligt en Youtube-film om effektvinster så får inte insatsen röra däcket.
det var kanske samma youtubefilm jag såg, men då handlade det om landsvägsdäck. frågan är hur mycket watt som försvinner på mtb i praktiken, av lite korvknådande.

jag har skurit ner rimpact-korvar så de blev typ fyrkantiga. jag förlorar den däckstabiliserande funktionen, men den har jag ändå av breda 40i-fälgar. så här tänker jag mig att den fyrkantiga korven ska funka:

fyrkantskorv.png

frågorna är 1) om korven verkligen är sådär stor när däcket är uppumpat och 2) om jag kommer buckla fälgen vid genomslag från sidan/i sväng. nummer två är kanske en kompromiss jag kan leva med om det funkar för det mesta.

apropå oko-gucka så påstår denna youtubare att det funkar bra, utspädd med vatten eller glykol:

jag köpte just två flaskor på lakkapää för 400 kr inkl frakt. om jag späder ut till det dubbla så blir det 80 kr/l.

testat oko-guckan några månader nu, både som den är och utspädd. den funkar inte så bra, med reservation för att jag enbart testat på vintern. även om man blandar ut den så fortsätter den vara trögflytande och har svårt att rinna fram till hålen. man får slå däcket i marken upprepade gånger för att guckan ska hitta fram, och den torkar bort snabbt. den har den lite märkliga egenskapen att den tätar bättre vid höga tryck. ibland får jag pumpa upp däcket till 3-4 bar för att få ett hål att täta. letar nu nytt alternativ.

funderade på att bara köpa stan's race igen, men billigaste jag hittade inkl frakt var 420 kr/l. är det nån som använt x-sauce? 174 kr/l och recensionerna på nätet ser bra ut.
X-Sauce_Tubeless_Vaeske_5L_MTB_1686637606.png

edit: peak torque avslöjade sig som en killgissare av rang i alla fall, när han i samtalet med dylan johnson, efter att i tidigare video rekommenderat oko, kläcker ur sig (vid 48:17 i denna video) att "if the puncture is big enough to hear it, it ain't sealing". då har han uppenbarligen inte testat gucka som funkar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp