blanda skivor och bromsok

fredrikw

Aktiv medlem
finns det något problem med att blanda skivor från en tillverkare med bromsar från en annan? är skivorna anpassade för beläggformen på något sätt, eller är det bara en kosmetisk fråga? det handlar alltså inte om att skifta hjul med olika typer av skivor på, utan att hela tiden köra med en annan skiva än den som "hör till" bromsen.

saken är den att jag kommer att köra med xtr-bromsar, men har bara 6-bultsnav, vilket innebär att jag är hänvisad till shimanos tunga skivor (de lätta har alla centerlock). exempelvis marta-skivorna är bara hälften så tunga, så de kanske är ett bra alternativ...

Jag har hittills testat följande blandningar (samtliga skivor 160mm):

Juicybromsar - Shimanoskivor
Juicybromsar - Hayesskivor
Juicybromsar - Julieskivor
Shimanobromsar - Hayesskivor
Shimanobromsar - Julieskivor
Shimanobromsar - Grimecaskivor
XSIVbromsar - Shimanoskivor

Det var nog alla :-)
Min uppfattning hittills är att:
- Relativt tunna skivor är mer benägna att gnöla.
- Hayesskivor är tystast. Förefaller dock vara mjuka (för böjning).
- Skillnader i materialet spelar roll för hur bromsarna tar och modulerar.
- En del skivor är tillräckligt mycket tjockare än andra för att det ska bli onödigt trångt mellan beläggen och därmed oftare ge skrap. T.ex. var Grimecaskivorna väl tjocka för Shimano Deore/555-bromsar.

Senast redigerad av en moderator:
Det kan bli lite fippel i vissa kombinationer då innerdiametern på anläggningsytan kan skilja mellan olika tillverkare.
Hayes har ett större anligg med klossarna jämfört med Deore märkte jag när jag klämde på en 8" XT-skiva på vinterhojen. Fick chimsa oket litegrann till följd att innerkanten på belägget greppar skivan på rätt ställe men ytterkanten hamnade 2mm utanför skivan.
Funkar dock hur bra som helst ändå. (En broms är ju inte direkt raketforskning...)

[edit]: Stavning

Om man förlänger frågan till om det går att blanda bromsreglage och ok då? T ex Shimano Saint ok och Avidreglage. Blir det trubbel med olika oljor etc?

~K

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Shimano har Mineralolja och Avid har Dot
> bromsvätska så där blir det problem, helt
> klart.

Är det några alls som är kompatibla med varandra?
~K

gandhi skrev:
> Är det några alls som är kompatibla med
> varandra?

Det finns säkert en och annan som provat, men det är trial-and-error som gäller huruvida det funkar eller inte.

Allt Shimano verkar gå att blanda med varandra i alla fall.

Ryktet säger att vissa Shimano och Magura delar går att blanda. Vet dock ej vilka ock hur. Båda använder mineralolja.

gandhi skrev:
> Om man förlänger frågan till om det går att
> blanda bromsreglage och ok då? T ex Shimano Saint
> ok och Avidreglage. Blir det trubbel med olika
> oljor etc?
>
> ~K

går inte, som sagt olika sorts oljor som gör att de inte går att blanda.

magura o shimano går att blanda då båda använder mineralolja. dock kan jag ju inte garantera funktionen, då oken och kolvarna kan vara olika o bromseffekten kan bli konstig. magura clara (tror ja det är) går inte att blanda me shimano o inte helle med maguras andra handtag, då det är lågtryck. HS33 från magura funkar heller inte me skivbromsar handtag o vise versa. Shiamno bromshandtag med magura marta OK har jag sett o läst om, sett bild på det, men finner der inte nu. ska tydligen funka rätt bra faktiskt.

angående skivor, är de bara i samma diameter o någorlunda lika tjocka så funkar det att blanda friskt. Hopes skivor me flytande skivor kan ha lite problem att funka med vissa bromsar, så som med magura och i vissa fall avid juicy 7. problemet är att nitarna/öljetterna som håller ihop skivans aluminiumspindel o skivans bromsyta som är i stål (dessa skivor är i två material o inte en som annars ä vanligast) kan ta i bromsoket. på juicy 7 kan man slipa lite på okets så funkar det utmärkt.

Tänkte kapa tråden i annan riktning.

Var köper man billiga bromskivor?

Ska sitta på träningshjul och funka med formula ok.

Biltema? ;)

Shimanos billigaste som någon frågade om i Shimanonyhetertråden verkar ju intressant men det verkar inte finnas till salu, ännu..

Biltema har haft skivor för dryga hundringen förut i alla fall.

Avid-skivor funkar f.ö. fint med Hayes-ok. Om nån undrade.

Jag har XT-nav med CL, men vill köra med Juicy 5. Vilka skivor kan jag använda då? Finns det Avidskivor med Shimano CL? Eller ska jag köpa Shimanoskivor?

centerlock skivor är det bara shimano som har, så antingen får du köpa sånna, eller så köper du en adapter som finns från olika tillverkare, t.ex. så har DT en sådan adapter, den adapternm gör att du kan köra med vilka 6-bults skivor som helst.

Shimanos std är ju 180 mm skivor.
Om man vill använda tex avids 185 mm, hur fungerar det? Idag har jag 160 mm men vill ha 185, då jag har 185 på annan cykel och vill kunna skifta hjul dem emellan.

Så utöver att jag behöver slänga på en shimano-adapter för oket för 180 mm, undrar jag vad som händer när man slänger på ett hjul med 185 mm skiva.

Har någon testat?

/JPL

avid = dot olja
shimano = mineral olja

så nej, du kan inte använda avid OK med shimano handtag om det var det du menade. byta skiva kan du ju dock göra

Jensen skrev:
> avid = dot olja
> shimano = mineral olja
>
> så nej, du kan inte använda avid OK med shimano
> handtag om det var det du menade. byta skiva kan
> du ju dock göra

Jag vet det däringa, frågan var vad som händer med:

shimano-ok med tillhörande adapter för shimanoskiva å 180 mm diamter, men med en avidskiva 185 mm diameter....(bör knappast påverkas av oljetypen... :)

/JPL

Shimano Xt 160mm skivor med Magura Louise FR 2007 funkade inte något vidare. Blev 'bromsfrossa' med effekten att det kändes som att styrlagret eller gaffeln glappade. Kass bromsverkan också. Jämför man den skivan med Magura skivan så var shimanoskivna inte lika bred så antagligen tog beläggan emot skivans 'ekrar'.

JPL skrev:
> Jag vet det däringa, frågan var vad som händer
> med:
>
> shimano-ok med tillhörande adapter för
> shimanoskiva å 180 mm diamter, men med en
> avidskiva 185 mm diameter....(bör knappast
> påverkas av oljetypen... :)
>
> /JPL

Det borde inte fungera - skivan slår i bromsoket upptill. På de Shimano-ok jag har är det ganska liten tollerans upptill. Skivan kommer att gå in för djupt i bromsoket. 5mm extra i diameter innebär att radien är 2,5mm större och så mycket luft finns det inte upptill.

Mikva skrev:
> Det borde inte fungera - skivan slår i bromsoket
> upptill. På de Shimano-ok jag har är det ganska
> liten tollerans upptill. Skivan kommer att gå in
> för djupt i bromsoket. 5mm extra i diameter
> innebär att radien är 2,5mm större och så
> mycket luft finns det inte upptill.

Hmm undrar om man kan lägga på ett par brickor på adaptern så att man får okets avstånd ett par millimeter.... Får återkomma efter eget test verkar det som.

/JPL

Varför inte köra med Avids adapter för 185mm då? Då borde det gå tycker jag för att tillverkare skulle göra oken konstiga låter dumt.

cerro skrev:
> Varför inte köra med Avids adapter för 185mm
> då? Då borde det gå tycker jag för att
> tillverkare skulle göra oken konstiga låter
> dumt.

Har de olika tillverkarna samma inbördes mått på ok-adapter-passning menar du?
Hmmm får väl gå till lämplig butik och jämföra innan jag meckar med brickor då, men det känns som om det vore för enkelt att avid-adapter passar till shimano-ok och stämmer med avstånd åt all olika håll.... Kan ju iofs börja med att testa med det jag har hemma. (160 mm adaptern för avid, att aptera shimano-oket på.)

/JPL

Edit: möjligen är det trötthet och jobb, men ibland är jag mer än lovligt korkad, jag kan ju för f-n montera shimano-oket på 185mm-avid-adaptern jag har på ena cykeln...så är ju frågan besvarad om huruvida det går....

Har de inte samma mått så passar de inte på alla gafflar och eftersom de bygger antingen på Post Mount eller IS så är de samma mått. med 180mm skivor och 160mm skivor bak är det lugnt med adaptrar men man ska se upp med adaptrar för 160mm fram och 140mm bak, då är det känsligare för oken är olika utformade och kan ta i adaptern om det vill sig illa.

Hej! Jag har ytterligare en fråga i ämnet, kan man använda en 180 mm skiva till ett avid jucy 3.5 ok med 185 mm skiva, dvs adapter för 185 mm. Jag har två set med hjul, ett med 180 mm och ett med 185mm, vi snackar fram på cykeln.

/mattsson

Hej,

Jag har XTR skivor och Avid Juicy 5 bromsok och det funkar, men man måste ansa bromsbeläggen (jag fick klippa av kopparfnuppen som sticker ut från belägget) annars tar den i klacken på skivan.

//Erik

Erol, tack, ja tror jag förstår vad du menar =) undrar om det ens går att få tag på 185 mm skivor från shimano, verkaar som dom bara tillverkar 140, 160, 180 osv... har jag fel?

//mattsson

Hej,

Jag tror att skivorna kommer i jämna tum ("). "Avrundningsfel" kan göra att 185 skrivs som 180 eller tvärtom, på samma sätt som 203mm ibland skrivs som 200.

//Erik

160 mm XT/XTR skiver kan fint bruges med Avid kaliber og omvendt kan Avid 160 mm skiver fint bruges med XT/XTR kaliber. Magura syntes jeg derimod ikke bremser godt på shimano skiver.

Jeg har hjulsæt med CL og 6 huls derfor bruger jeg ovenstående setup.

Jag har kört

XTR ok med skivor från:
- Magura
- Hope (flytande)

Saint ok med skivor från:
- Avid (BB5),
- Hayes (HFX-9)
- Magura
- Shimano (XT CL och bultat)

Allt har funkat bra.

/Thomas

oxr skrev:
> De kommer som 180 eller 185 mm. Avid kör 185 och
> Shimano 180, och mellan dem skiljer det 5 mm.

Hur räknar du då?

Bra att veta. Är det samma med 200 och 203?

//Erik

Tillbaka
Topp