Blanda två olika litiumfetter. Går det bra?

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej!

Jag behöver smörja upp lite kugghjul tillverkade nylon som arbetar med kugghjul av metall (i en el-cykel motor).
Det finns vitt fett sedan tidigare. Gissar på att det är vanligt litiumfett?
Undrar om det går bra att smeta på/blanda i lite av Biltemas hjullagerfett? Den är lithiumbaserad med EP tillsatser och gul/orange/bärnstenfärgad

Hej!

Jag behöver smörja upp lite kugghjul tillverkade nylon som arbetar med kugghjul av metall (i en el-cykel motor).
Det finns vitt fett sedan tidigare. Gissar på att det är vanligt litiumfett?
Undrar om det går bra att smeta på/blanda i lite av Biltemas hjullagerfett? Den är lithiumbaserad med EP tillsatser och gul/orange/bärnstenfärgad
Det kan fungera. Vitt "livsmedelsfett" brukar annars rekomenderas till plastkugghjul.

Orsaken till tvekan är att det kan vara olika basoljor och alla är inte helt lyckade att blanda. Är det bara metall och man är osäker är det bara att göra rent och köra på nytt fett. Är det svårt att få helt rent så är mitt råd att försöka använda ett likadant fett som orginal. Vissa plaster kan svälla av mineralolje - minns inte vilka på rak arm, men de gillar då uppenbarligen inte lithiumförtvålat mineraloljefett.

Tack för svar. Jag tar nog det säkra före det osäkra och rengör allt och applicerar nytt.

Vad för vitt fett kan rekommenderas till detta ändamål? Fungerar tex Biltemas litiumfett?

Hade tänkt att plocka hem lite grejor from RoseBikes, kan denna också fungera? Dynamic Galli Grease Pro Premium Bearing Grease

Står bland annat:

Details:
• White bearing and lubricating grease for all moving parts
• Optimal long-lasting lubrication of sliding, rolling and ball bearings
• For carbon, metal, plastic, and rubber
• Can be used with any material
• Reduces abrasion and corrosion
• Eliminates squeaky and creaking noises
• Very good adhesive properties
• High viscosity
• Highly water-repellent
• Handy screw cap on can

Tack för svar. Jag tar nog det säkra före det osäkra och rengör allt och applicerar nytt.

Vad för vitt fett kan rekommenderas till detta ändamål? Fungerar tex Biltemas litiumfett?

Hade tänkt att plocka hem lite grejor from RoseBikes, kan denna också fungera? Dynamic Galli Grease Pro Premium Bearing Grease

Står bland annat:

Details:
• White bearing and lubricating grease for all moving parts
• Optimal long-lasting lubrication of sliding, rolling and ball bearings
• For carbon, metal, plastic, and rubber
• Can be used with any material
• Reduces abrasion and corrosion
• Eliminates squeaky and creaking noises
• Very good adhesive properties
• High viscosity
• Highly water-repellent
• Handy screw cap on can
Det där fettet ifrån Rose ser ju trevligt ut. Bör fungera utmärkt!

Nu gjorde jag en djupare genomsökning på google och många rekommenderar Mobil grease 28 och Mobilith SHC 100 för smörjning i bafang motorer (vilket jag har). Skall fungerar utmärkt på nylon. Så jag passar på att smörjer om alla delar när jag ändå skruvar upp.

Det blir den sistnämnda då Mobil grease 28 var inte så lätt att få tag på.

Tillbaka
Topp