Blästra kolfiber?

André_12

Medlem
Blästra kolfiber?
Hej allihop. Har en fråga, vet många låter sina ramar målas om av lackeringsfirmor och får väldigt fina resultat. Men jag har bara sett man har gjort det på aluminium ramar. Någon som gjort det med kolfiberram? Eller har erfarenheter av det. Man vill ju absolut inte förstöra den.

Blästra kolfiber?
Att blästra med soda (bakpulver) är ett val som kan tänkas fungera bra. Används bland annat vid restaurering utav fönster. Väldigt snällt mot underlaget, har aldrig testat dock. Kör bara med aluminiumoxid på jobbet, och det är en aning hårt. Ställer mig dock i kön utav de som anser att slipa är att föredra.

Blästra kolfiber?
Provat att blästra en kolfibersadel med aluminiumoxid.
Det gick åt Hel….e !!!
Skrapa bort gammal lack med typ brytbladskniv eller använd fin slipduk.

Blästra kolfiber?
Efter mitt inlägg har jag faktiskt dragit mig till minnes att vi en gång har blästrat en kolfiberskrapa till GE Medical för att senare belägga den. Då körde vi i och för sig med gammal aluminiumoxid med mycket damm inblandat och med lågt tryck. Så nog funkar det vid eftertanke, men slipa är nog enklast om man inte är van. Fribläster och 8 kilo lufttryck käkar upp ramen.

Blästra kolfiber?
Valnötsskal, soda , eller plastgranulat funkar.
Jag tror att de blästrar CF flygplan med säd. Om jag inte minns fel så gjordes det en specialanläggning för att blästra bort lacken från gripen planen och vad jag tror mig minnas var att risken för dammexplotion var orsaken till att man fick ha en speciell anläggning - resultatet skall visst ha varit bra.

#hörsägen

Blästra kolfiber?
Kolsyrebläster är kanske inte lämpligt här men används på flyg. Det intressanta är att enda partiklarna som blir kvar efter är de som lossade från blästerytan.

Blästra kolfiber?
Erkänner. Det var jag som blästrade hål i Leftys kolsadel. Körde med glasblästermedel och lågt tryck (typ 2 bar tror jag). Funka inte! :-)

Tillbaka
Topp