Blästring av tunn alu-ram. Problem?

eirisch

Aktiv medlem
Jag tänkte lämna min Spezialized M4 Stumpjumper (från ca 2004)till Guson lackerare i Göteborg.
Han har lackat en stålram åt mig förut till strålande pris och bra kvalitet. Rökiga men duktiga gubbar.

Sist blästrade han stålramen, och lär göra detsamma med denna ramen.
Innebär det ett problem/risk på en så pass tunn ram?
Jag vet inget om deras utrustning.

// Erik

det är nog bäst att mycket noga fråga dom själv....de bör ju känna till hur blästringen fungerar. Vill minnas att till alu skall man använda glasblästring istället för sand, det skall tydligen vara mildare. Jag tror det hade fungerat bra med en glasblästring.

pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> det är nog bäst att mycket noga fråga dom
> själv....de bör ju känna till hur blästringen
> fungerar. Vill minnas att till alu skall man
> använda glasblästring istället för sand, det
> skall tydligen vara mildare. Jag tror det hade
> fungerat bra med en glasblästring.

Det är två perspektiv på blästring, dels anslagaskraften och dels hur vasst blästermedlet är. För Alu vill man ha ett blästermedel som inte är så vasst, för att inte blästringen skall ta med för mycket material och tugga upp ytan före mycket.
För tunna plåtar vill man ha mindre anslagsenergi också för att minska risken för deformation (mindre partiklar/lägre tryck). Visserligen är cykelramar rätt tacksamma eftersom rörens krökning ger en del stabilitet, men är det en tillräckligt lätt/fin ram skadar det inte att vara lite försiktig.
Sen handlar det förstås om handlag också, går man på med en ganska sned vinkel kan man klara material som hade förstörts direkt om man blåst på dem vinkelrätt.

När man målade om draken och viggen flygplan använde man bikarbonat(bakpulver)att blästra bort den gamla färgen.

Kan vara lite vanskligt. Första och enda gången jag tvättade bilen med högtryck så blev det stora hål i hjulhuset. Och det var ju bara vatten.

Vill höja ett varningens finger för denna operation. Blev en mycket dyr läxa för mig och min titan ram.

Gör det inte skulle jag säga. Ta bort lacken på annat sätt. Jag bad speciellt om mild blästring men fick tydligen inte det. Visade sig en säsong senare men som tur var inte under färd.

Jilster skrev:
> Vill höja ett varningens finger för denna
> operation. Blev en mycket dyr läxa för mig och
> min titan ram.
>
> Gör det inte skulle jag säga. Ta bort lacken på
> annat sätt. Jag bad speciellt om mild blästring
> men fick tydligen inte det. Visade sig en säsong
> senare men som tur var inte under färd.

o det gick att härleda till blästringen? inte till utmattning som ändå hade skett?

Jag har / hade en Cannondale F2000 ram från mitten av 90. Undre diagonalen är så tunn att en halvstor bubbla på undersidan uppstod vid en mjukare krasch, och med åren arbetat bort sig själv. Röret är så pass mjukt att man känner hur det flexar som en pantburk på sina ställen, när man klämmer på det. Cannondale och deras invändiga bearbetning av rören... Oavsett, den ramen är blästrad i ett par omgångar. Glasbläster, och inte rakt på, men det bör ju jeppen som blästrar veta sedan tidigare. (samma bläster och blästermedia som använts till att blästra min gamla ram har använts för att blåsa hål i gatsten för att göra värmeljuslyktor... Uppskruvat vs nedskruvat tryck, och handhavande skillnader.)
Sand, aluminiumsilikat, eller rent av stålkulor som blästermedia skulle jag avråda från.
B!

Jensen skrev:
> Jilster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill höja ett varningens finger för denna
> > operation. Blev en mycket dyr läxa för mig
> och
> > min titan ram.
> >
> > Gör det inte skulle jag säga. Ta bort lacken
> på
> > annat sätt. Jag bad speciellt om mild
> blästring
> > men fick tydligen inte det. Visade sig en
> säsong
> > senare men som tur var inte under färd.
>
>
> o det gick att härleda till blästringen? inte
> till utmattning som ändå hade skett?

Ramen va ny! Och två st decimeter långa sprickor på vardera sida om diagonalröret hör nog till ovanligheten. My bad......

eirisch skrev:
> Jag tänkte lämna min Spezialized M4 Stumpjumper
> (från ca 2004)till Guson lackerare i Göteborg.
> Han har lackat en stålram åt mig förut till
> strålande pris och bra kvalitet. Rökiga men
> duktiga gubbar.
>
> Sist blästrade han stålramen, och lär göra
> detsamma med denna ramen.
> Innebär det ett problem/risk på en så pass tunn
> ram?
> Jag vet inget om deras utrustning.
>
> // Erik
Annars är ju bums elelr liknande färgborttagningsmedel och gladpack ett klassiskt borttagningsknep, ruggar man sen försigt ytan med svinto/fin-fint slippaper fäster grundfärgen bra också :-9 T

Tillbaka
Topp