Bleeda trp hy/rd?

olaola

Aktiv medlem
Bleeda trp hy/rd?
Jag har försökt bleeda mina hy/rd ett par gånger utan att de blir bra. Har kollat och följt instruktionerna på deras YouTube men något gör jag fel?

Har köpt bleedkit på epic: https://www.epicbleedsolutions.com/products/bleed-kits/tektro-trp/

De som händer är att bromshandtaget går i botten före hjulet låser ordentligt.

Så här gör jag:

1). Ta bort oket från cykeln
2). Ta bort bromsklossarna och stoppa i epics blå kloss
3). Skruva på båda slangarna och koppla på sprutan som fångar upp gamla oljan
4). Fyll sprutan och tryck ut luftbubblan
5). Koppla på sprutan och tryck igenom olja till luftbubblorna slutar komma
6). Skruva loss slangen med den tomma sprutan och sätt i skruven i hålet
7). Pumpa några gånger på bromsarmen
8). Koppla loss slang och spruta med gamla oljan. Skruva igen hålet.
9). Skruva på oket på ramen så det sitter nästan fast
10). Skruva fast wiren med bromsen i låst läge. Soänn wire för hand.
11). Lossa låset, tryck några g på handtaget. Håll handtaget inne och skruva fast oket ordentligt.

Tack på förhand!

Bleeda trp hy/rd?
dum fråga kanske. Men har dom varit bra från början och blivit sämre?

För mig så blev dom sämre o sämre med tiden trots att jag spände vajern.. och trots att beläggen inte var dåliga så prova jag byta dom.. då blev det genast mkt bättre igen.
Stora issuet med dessa är ju att bromsarmen är så kort/lång (minns inte), så ofta går handtaget i botten innan dom ens tar.
Finns lite olika lösningar för att få vajern att dra tidigare på youtube

Bleeda trp hy/rd?
Jag köpte cykeln beg. och de har aldrig varit bra för mig. Som bäst sämre än mina gamla lx fälgbromsar från 95 (som jag uppgraderade från).

Jag har bytt båda beläggen och på frambromsen har jag vänt skruven och spänt wiren närmre oket (så den drar bättre och där är den ok om än inte bra).

Var i kontakt med både specialized och trp och de hävdar att de ska funka att skruva fast wiren som man ska. Så jag vill gärna testa det och att bleeda rätt innan jag ger upp och köper ett par bb7 road.

Bleeda trp hy/rd?
Hade liknande problem när jag skulle lufta sambons HY/RD häromåret. Har för mig att armen måste gå hela vägen tillbaka för att oljan ska rinna till reservoaren ordentligt (eller något i den stilen), mao. är det inte att rekommendera att mixtra med armens position.

Det som löste problemet för mig var att "toppa upp" reservoaren:

Brasklapp för att beläggen kanske inte går att trycka tillbaka helt sedan, utan tar i skivan något tills beläggen nötts ner. Blev dock riktigt bra bett i bromsen efteråt, bättre än när de var nya (och då tyckte jag de ändå var tillräckligt bra för att jag skulle vilja haft egna, har dock ingen erfarenhet av "bra" mekaniska som t.ex. BB7).

Bleeda trp hy/rd?
Det finns 2 sätt att ordna så du får kortare dragning av vajern till bromsen för att få bättre grepp också innan ni ger er på att toppa/bleeda HY/RD-bromsarna.

1.
2.

sistnämnda funkade klockrent för mig kan jag nämna.

Bleeda trp hy/rd?
Jag har gjort #2 i listan där fast ist. för att såga i armen vände jag bara skruven upp och ner så jag skruvar fast wiren på undersidan av armen. Det är lite bökigare att få fast (skruvmejseln hamnar i hjulet om det är på) men ger samma effekt.

På frambromsen fick jag det att bli ok men bakbromsen vill inte. Min gissning nu är att det är för lite olja i oket.

Funkar dina bra nu?

Jag skulle gärna köpa nya armar men de kostade typ 400:- / 500:- med frakt och det är ju ändå nästan halva ett set BB7 (inkl. nya skivor) så det kändes inte så lönt...

Bleeda trp hy/rd?
olaola sa:
Hur vet jag hur mycket jag ska hälla i egentligen?

Jag försökte fylla "ända upp", har för mig att det blev fullt rätt snabbt (i videon handlar det om ett par droppar). Tror att locket är något välvt på insidan så det kommer antagligen rinna över när du skruvar fast locket - dvs. ha inte beläggen monterade under manövern :-)

Minns tyvärr inte om jag behövde lufta oket efteråt, kanske räcker att kolla om känslan i bromshandtaget blir bra (stum) innan du börjar om isf.

Bleeda trp hy/rd?
Tack!

Hur gör jag för att lufta det isf? Kommer inte extradropparna jag drog i rinna ut då? Och jag får samma mängd som innan?

Bleeda trp hy/rd?
olaola sa:
Jag har gjort #2 i listan där fast ist. för att såga i armen vände jag bara skruven upp och ner så jag skruvar fast wiren på undersidan av armen. Det är lite bökigare att få fast (skruvmejseln hamnar i hjulet om det är på) men ger samma effekt.

På frambromsen fick jag det att bli ok men bakbromsen vill inte. Min gissning nu är att det är för lite olja i oket.

Funkar dina bra nu?

Jag skulle gärna köpa nya armar men de kostade typ 400:- / 500:- med frakt och det är ju ändå nästan halva ett set BB7 (inkl. nya skivor) så det kändes inte så lönt...
Mina funkar kanon nu och nyper betydligt tidigare än innan trots maxskruvad justerskruv.

Dock passade jag också på att byta till Shimano bromsskivor och belägg.. Blev som natt och dag.

Tillbaka
Topp