Blev väckt kl 04:00 av en jävla vinkelslip!

eucalyptus

Aktiv medlem
Som nyinflyttad till Malmö, Västra hamnen för att vara specifik. Ett väldigt fint område som definitivt sticker ut med nykonstruktion och flashiga bilar.
Jag kämpar och slåss mot silverfisk så sover med ena balkongdörren öppen i sovrummet ut mot innergården. Silverfisk gillar inte kyla men jag störs inte under det varma tyngdtäcket.

Mobilen ligger bredvid huvudkudden men det är inte ljudet av väckarklockan utan ljudet av en vinkelslip som dånar in i rummet. Klart hantverkarna ska få jobba, om än tidigt. Men klockan är 04:00 och jag känner ingen hantverkare som slipar stuprännor vid denna tid.
På innergården sitter en ingenjör i stor svart jacka med luva och mask, svart ryggsäck och en vinkelslip i ena handen. Han håller på och klippa grannens lådcykel.
Även om jag hatar lådcyklar så tänkte jag ne fan jag hatar tjuvar mer.
Helt yrvaken ur djupsömnen började jag skrika att ingenjören skulle gå hem och sticka därifrån.
Han ropar på sin polare som står bakom hörnet. Han svär något främmande och promenerar sen lungt till sin elsparkcykel och åker därifrån.

Förtvivlad, ledsen och jävligt chockad över vad som precis har hänt. Aldrig, aldrig varit med om liknande innan. Ringde 112 som svarade "du blev väckt av en vinkelslip men du har inte sett någon?".
Snälla.... Knappt 5 meter från sovrummet.
Polisen skickade väldigt besvärat en bil som redan var i området till att åka upp och ned för gatan. Hur många är ute och åker elsparkcykel ryggsäck och vinkelslip 04 på morgonen tänker jag. Åk och haffa buset nu!
Otroligt dumt av mig att inte filma, ta kort eller springa till andra balkongen mot stora gatan för att se vart de tog vägen. Chockad och lite rädd? Absolut. Har ändå snabbfunktion med kameran men blev så tagen på sängen, bokstavligt talat.

Kunde inte sova vidare efter detta men den förbannade lådcykeln står kvar och lämnade en lapp till ägaren att låset är klippt och kanske händer igen.

Fick geléhjärtan av chefen, det är gott.

mitt " bästa" minne är när en tidigare granne väckte mej. Först var det musiken volym, men det även ett konstigt dunk ljud. När jag ringde på och hon öppnade, hade hon en golfklubba i handen..... så dunkljudet var golfbollen som slog i väggarna.........

Du har tyvärr valt att bo på ett ställe där polisen outsourceat all hantering av stöld och inbrott till försäkringsbolagen. De tar gärna emot och anpassar premien som du sedan betalar. Indirekt står du för ingenjörens lön. Tydligen är alla nöjda. Bra jobbat hur som helst!

Bild på lådcykeln i fråga. Låg sömnlös resten av natten funderandes på vad jag kund gjort annorlunda. Det är vad det är.
IMG_20230214_044408.jpg

Skulle inte du flytta till Jönköping, trodde det var det vi kom fram till? :-)
Haha därifrån jag varit senaste 4 åren ?
Tycker Malmö är fantastiskt bortsett från cykeltjuvar och annat konstigt folk.
För och nackdelar med allt.
Finns ingen snö så långt ögat når, vårväder och nära havet. Men vinkelslipar mitt i natten det är något nytt, det är så sjukt. Bearbetar fortfarande nattens händelse då det känns så surrealistiskt och främmande

Haha därifrån jag varit senaste 4 åren ?
Tycker Malmö är fantastiskt bortsett från cykeltjuvar och annat konstigt folk.
För och nackdelar med allt.
Finns ingen snö så långt ögat når, vårväder och nära havet. Men vinkelslipar mitt i natten det är något nytt, det är så sjukt. Bearbetar fortfarande nattens händelse då det känns så surrealistiskt och främmande

Om det är något tröst så finns det också vinkelslip mitt i natten i Stockholm.

En kvinna jag känner ringde 112 mitt på dagen för en liknande sak i centrala Malmö, innan dess skrek hon på lodisarna. En av dem cyklade iväg med en cykel, vad säger man, vid sidan av den han cyklade på. Polisen skulle skicka en bil. Jag sa att det var bra gjort av tjejen.

Pågående brott säger ju polisen själva att det är 112 man ska ringa. Och vid den här typen av brott krävs det ju nästan att de gör ett gripande på bar gärning för att kunna sätta dit ohyran, så det är inget att fundera på!
Alla pågående brott nästan, stöld ingår definitivt.

Bild på lådcykeln i fråga. Låg sömnlös resten av natten funderandes på vad jag kund gjort annorlunda. Det är vad det är. Visa bilaga 608284
den lär inte få stå där länge till, oavsett om den får nytt lås.

den här typen av utplacerade sedelbuntar är svåra för vissa att motstå. krävs garage eller förråd om man skall få behålla den.

Kanske kan ha avskräckande effekt. Men kanske inget man larmar någon annans cykel med av ren god vilja:

Jag har en, den låter typ som en brandvarnare. Inte kul att vara nära när den går loss.

Klart man ska ringa 112 vid pågående brott, Bra gjort! Störande av brottslig verksamhet är bra användning av vaken tid.
Fast nu hade ju redan tjuvarna stuckit därifrån enligt TS själv:
"Helt yrvaken ur djupsömnen började jag skrika att ingenjören skulle gå hem och sticka därifrån.
Han ropar på sin polare som står bakom hörnet. Han svär något främmande och promenerar sen lungt till sin elsparkcykel och åker därifrån.

Förtvivlad, ledsen och jävligt chockad över vad som precis har hänt. Aldrig, aldrig varit med om liknande innan. Ringde 112 som svarade "du blev väckt av en vinkelslip men du har inte sett någon?"."

På SOS-hemsida står det uttryckligen "Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp."

Kan inte tycka att detta var en sådan situation, så jag förstår 112s reaktion.

Fast nu hade ju redan tjuvarna stuckit därifrån enligt TS själv:
"Helt yrvaken ur djupsömnen började jag skrika att ingenjören skulle gå hem och sticka därifrån.

Förtvivlad, ledsen och jävligt chockad över vad som precis har hänt. Aldrig, aldrig varit med om liknande innan. Ringde 112 som svarade "du blev väckt av en vinkelslip men du har inte sett någon?"."

På SOS-hemsida står det uttryckligen "Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp."

Kan inte tycka att detta var en sådan situation, så jag förstår 112s reaktion.

Se klipp nedan från polisen hemsida https://polisen.se/om-polisen/kontakt/polisens-telefonnummer/
@eucalyptus gjorde helt rätt som ringde 112.
Att SOS reagerar kan vara för att dom inte är polisen utan vidarebefordrar samtalet till polisens ledningscentral. Därav kan man snabbt säga att man ska till polisen i t.ex. Malmö när man ringer 112.

1676446102029.png

Kanske kan ha avskräckande effekt. Men kanske inget man larmar någon annans cykel med av ren god vilja:

Jag har en, den låter typ som en brandvarnare. Inte kul att vara nära när den går loss.
verkar ju nästan bra.

Se klipp nedan från polisen hemsida https://polisen.se/om-polisen/kontakt/polisens-telefonnummer/
@eucalyptus gjorde helt rätt som ringde 112.
Att SOS reagerar kan vara för att dom inte är polisen utan vidarebefordrar samtalet till polisens ledningscentral. Därav kan man snabbt säga att man ska till polisen i t.ex. Malmö när man ringer 112.

Visa bilaga 608451
SOS alarm har en annan uppfattning. https://www.sosalarm.se/trygghet/viktiga-telefonnummer/11414/

"114 14 är numret för icke akuta polisärenden. Ring 114 14 vid brott och händelser som inte är pågående eller akuta. Du kan ringa numret dygnet runt, alla dagar under året.
Vid pågående eller akuta brott ska du alltid ringa 112 för att larma polisen."

SOS alarm har en annan uppfattning. https://www.sosalarm.se/trygghet/viktiga-telefonnummer/11414/

"114 14 är numret för icke akuta polisärenden. Ring 114 14 vid brott och händelser som inte är pågående eller akuta. Du kan ringa numret dygnet runt, alla dagar under året.
Vid pågående eller akuta brott ska du alltid ringa 112 för att larma polisen."
TS och du får själv välja vilken rekommendation man ska gå på. Om man ska gå på det som står på Polisens hemsida eller hos SOS-alarm. Personligen går jag på det som står hos polisen. Att ringa 114 14 för att efter x antal minuter eller timmar (eller dygn som det verkar vara nu) i kö meddela att det är tjuvar i farten i ett visst område kommer resultera i att Polisen i andra luren säger att man ska ringa 112 vid pågående eller nyss pågående brott (av egen erfarenhet från liknande ärenden som TS) + att tjuvarna garanterat kan fortsätta sno prylar denna morgon.

TS och du får själv välja vilken rekommendation man ska gå på. Om man ska gå på det som står på Polisens hemsida eller hos SOS-alarm. Personligen går jag på det som står hos polisen. Att ringa 114 14 för att efter x antal minuter eller timmar (eller dygn som det verkar vara nu) i kö meddela att det är tjuvar i farten i ett visst område kommer resultera i att Polisen i andra luren säger att man ska ringa 112 vid pågående eller nyss pågående brott (av egen erfarenhet från liknande ärenden som TS) + att tjuvarna garanterat kan fortsätta sno prylar denna morgon.
Problemet är ju att medan du ringer och berättar att någon försökt sno en cykel men har sprungit därifrån kommer någon annan inte fram som behöver akut hjälp med ett hjärtstopp.
Att det tar tid att komma fram på 114 14 för att rapportera en misslyckad cykelstöld tycker inte jag rättfärdigar att ringa 112 istället.
Tjuvarna hade ju lämnat platsen så det var uppenbarligen inte akut längre eller en nödsituation.
Det här är min åsikt, uppenbarligen resonerar andra annorlunda, vilket hör och häpna också är ok. ?

Problemet är ju att medan du ringer och berättar att någon försökt sno en cykel men har sprungit därifrån kommer någon annan inte fram som behöver akut hjälp med ett hjärtstopp.
Att det tar tid att komma fram på 114 14 för att rapportera en misslyckad cykelstöld tycker inte jag rättfärdigar att ringa 112 istället.
Tjuvarna hade ju lämnat platsen så det var uppenbarligen inte akut längre eller en nödsituation.
Det här är min åsikt, uppenbarligen resonerar andra annorlunda, vilket hör och häpna också är ok. ?
Förhoppningsvis är det inte samma patrullbil från polisen som löser någon annans hjärtstopp, låter som ett jobb för ambulans.

Detta är 04 på morgonen en tisdag, kan inte tänka mig att det händer så mycket i ett annat stillsamt område som västra hamnen (stor stadsdel) och nu hade polisen en bil i området som dock indikerade på att de hellre gjorde annat (var på telefon med dessa en stund).

Klart jag ringer 112, det är ett pågående brott och eftersom jag lyckats skrämma bort dom från denna cykel så kanske de stack till nästa innergård och då är frågan om "pågående brott" högst aktuell. Just hamnen har bara ett fåtal vägar in/ut mot city, med lite tur hade polisen kunnat stöta på buset och fångat mannen med vinkelslip och kanske en cykel i bagaget.

Det är ju hos 112 det riskerar att bli kö om man ringer in "bagateller". I jämförelse med ett hjärtstopp är en misslyckad cykelstöld en bagatell.
På kort sikt är det en bagatell. På lång sikt är det förmodligen inte det. Nolltolerans, eller nästintill, kan nog vara nödvändigt om man skall få ordning på saker och ting. Då är även cykelstölder viktiga att beivra.

Så länge de har tid att sitta och ifrågasätta den som ringer in (som den som tog emot samtalet fr eucalyptus verkar ha gjort) så borde det ju inte vara nån kö. Och är det det så bidrar de ju själva till den…

Det är ju en pryl till som måste bort/förstöras. Den sitter mitt på ett rör utan luftspalt, borde vara lite svårt utan att skada cykeln. Den börjar tjuta med jämna mellanrum samt innehåller airtag.
Ja, jag vet ju inte vilket material den är i osv, men tänker mig ändå att den pajar om man spårar lite i den med vinkelslipen. I det aktuella fallet undrar jag dock om det hade avskräckt förövarna.

Aldrig haft kö när jag ringt in, då värre med de som ringer ut ambulans för en bruten arm och motsvarande. Det hjälper föga med tillräckligt med telefonister om alla ambulanser redan är ute.

Tillbaka
Topp