Blev väckt kl 04:00 av en jävla vinkelslip!

Så länge de har tid att sitta och ifrågasätta den som ringer in (som den som tog emot samtalet fr eucalyptus verkar ha gjort) så borde det ju inte vara nån kö. Och är det det så bidrar de ju själva till den…
Jag ringde in en ggn när jag och polare nästan blev överkörda av pundarmerca med kända pundare som vinglade över hela landsvägen och som precis efteråt också höll på att köra över en 80-90-årig gubbe som korsade vägen.
Extremt ointresserad larmoperatör så det slutade med att jag blev förbannad och la ansvaret på honom och avslutade samtalet.
Hade passat bättre på random callcenter.

Så länge de har tid att sitta och ifrågasätta den som ringer in (som den som tog emot samtalet fr eucalyptus verkar ha gjort) så borde det ju inte vara nån kö. Och är det det så bidrar de ju själva till den…
Det gör de väl för att prioritera vad som är mest akut att skicka det begränsade antalet bilar som finns att tillgå på. Allt är ju inte lika akut. Och när det väl är akut ser de till att det händer saker i bakgrunden även om de fortsätter tala med dig.
Händer det något allvarligt på riktigt (dit räknas inte cykelstöld) så tror jag den som ringer in är tacksam över att kunna prata med någon under tiden man inväntar t ex ambulans, det var iaf jag.

Min spontana tanke är att nu vet det företagsamma grabbgänget var skvallerbyttan bor.. Budgetera för fönstertvätt och extra däck.
Vi har curlat fram liknande klimat i Umeå. Haschboda och Åihcliedhjem expanderade snabbt, till en sammanhängande problemraka, där il-buden åker skyddat bakom bullerplank och överfallstunnlar.

något allvarligt på riktigt (dit räknas inte cykelstöld)
Kan du inte lista vilka pågående brott som inte ska larmas till 112? Eller ska vi vända på det - när är brottet tillräckligt allvarligt för att riskera att larmoperatören ska vara upptagen när någon annan ringer och behöver hjälp av ambulans?

Eftersom du uppenbarligen inte litar på vad polisen rekommenderar, ej heller att larmoperatörerna på 112 är kapabla att bedöma situationen så tänker jag att det kanske kan vara fint med en alternativ instruktion. Du kanske ska passa på att tipsa polisen om att de har fel i sin information också.

Om folk slutade "fickringa" 112 vore ju en klar fördel, hur svårt ska det vara? ?
En fd granne jobbar på SOS. Enligt henne så ringer folk om precis allt möjligt. En som ringde 112 för att få hjälp på typ Elgiganten med att hon inte fick pengarna tillbaka för någon skadad vara.
Fullt med sådant skit.

Hmmm, möjligt att en vinkelslip går att använda som ett vapen :unsure: rent juridiskt har man ju rätt att agera och t.o.m. gripa personen i fråga om det är på bar gärning. Däremot är det ju lite jobbigt om personen i fråga skulle börja vinkelslipa på en själv så det kanske är säkrast att ringa, dumt (men oerhört lockande) att försöka leka hjälte. :sneaky:

Hmmm, möjligt att en vinkelslip går att använda som ett vapen :unsure: rent juridiskt har man ju rätt att agera och t.o.m. gripa personen i fråga om det är på bar gärning. Däremot är det ju lite jobbigt om personen i fråga skulle börja vinkelslipa på en själv så det kanske är säkrast att ringa, dumt (men oerhört lockande) att försöka leka hjälte. :sneaky:
Problemet med envarsingripande om du inte heter Gracie och har armerade armar är att du måste oskadliggöra buset och lär bli åtalad själv, extremt komplext.

En fd granne jobbar på SOS. Enligt henne så ringer folk om precis allt möjligt. En som ringde 112 för att få hjälp på typ Elgiganten med att hon inte fick pengarna tillbaka för någon skadad vara.
Fullt med sådant skit.
Fast hur vanligt är det med totala tokstollar? Jag säger inte att det inte är ett stort problem, men har man koll på de knasringningarna? Känns som att de ändå borde vara en piss i Mississippi. Eller?

Problemet med envarsingripande om du inte heter Gracie och har armerade armar är att du måste oskadliggöra buset och lär bli åtalad själv, extremt komplext.

Ja, hmmm, en fasthållning under lång tid riskerar bli mycket jobbigt rent fysiskt och komplext om man samtidigt ska ringa polisen, högtalarläge kan fungera men ljudet från vinkelslipen riskerar störa.

En vinglig väg åt helvetet när folk börjar tycka att man inte kan lita på ordningsmakten och att man lika gärna kan skita i dem. Det kan inte sluta bra. Det är bara att ringa tycker jag, och sedan ställa krav. Vi måste våga vara obekväma.

Fast hur vanligt är det med totala tokstollar? Jag säger inte att det inte är ett stort problem, men har man koll på de knasringningarna? Känns som att de ändå borde vara en piss i Mississippi. Eller?
Exakt hur ofta det är rena skitringningar vet jag inte. Uppfattade henne som att det inte var helt ovanligt i alla fall.
Att som operatör var tvungna att säkerställa att det inte är en livshotande situation för den som ringer och att det tog onödig tid.

Har ringt 112 för pågående inbrott och sos kopplar mig direkt till polisen inom några sekunder. Sos sitter inte och pratar med dig om det inte behövs dom skickar det vidare till rätt person så ingen kö bildas. Ring 112 om det behövs, dom kopplar dig vidare.

Satt och medlyssnade på SOS i Malmö ett par nätter som en del av en utbildning. Skulle säga att pågående cykelstöld hade varit på den övre delen på skalan av allvarlighet av de samtal vi fick. Iofs är det som skrivits innan, att de som vill komma till polisen kopplas vidare illa kvickt, så kanske är annat där…

Inte jättemånga rena stollar som ringde men många som råkat ut för något icke akut som de trodde var akut. Tycker nog ändå att det är bäst att ringa om man är osäker, oavsett vad som hänt. Operatörerna är bra på att sålla om det är så.

Jag gissar att även larmsamtalen ökat väldigt mycket med mobilens intåg, första reaktionen vid problem av något slag verkar vara att ringa någon/någonstans direkt som första åtgärd.

Oh, nog jag som var otydlig. Den som ifrågasatte var polisen i patrullbilen när jag blev kopplad. Hon lät väldigt besvärad tråkigt nog.

Hon som svarade på larmcentralen kopplade väldigt omgående så kan inte va någon längre kö till 112 då handläggningstiden var okej kopplar dig.

Oh, nog jag som var otydlig. Den som ifrågasatte var polisen i patrullbilen när jag blev kopplad. Hon lät väldigt besvärad tråkigt nog.

Hon som svarade på larmcentralen kopplade väldigt omgående så kan inte va någon längre kö till 112 då handläggningstiden var okej kopplar dig.
Aha, då var det en trött konstapel alltså.

Min spontana tanke är att nu vet det företagsamma grabbgänget var skvallerbyttan bor.. Budgetera för fönstertvätt och extra däck.
Vi har curlat fram liknande klimat i Umeå. Haschboda och Åihcliedhjem expanderade snabbt, till en sammanhängande problemraka, där il-buden åker skyddat bakom bullerplank och överfallstunnlar.
Jo det är detta jag befarar. De listar inte ut vilken lägenhet som är min då det är olika markplan beroende på vilken sida av huset det är. Men från innergården vet de, är ett stort glasparti i sovrummet och drar sällan för gardiner. Så ja tanken har slagit mig flera gånger..
Men sen tänker jag, det är någon tragisk jävel som lever på detta och vill tjäna pengar, vill han slösa sin tid på att gå tillbaka till samma innergård för att paja en ruta? När han istället kan lägga tiden på att tjäna pengar och knycka andra grejer.

En liten positiv uppdatering. Gjorde ett inlägg i lokala Facebookgruppen för att varna andra i närområdet om vinkelslipen som härjar på nätterna och ägaren fann lappen jag lämnade på morgonen och har nu tackat för att hon fick behålla sin cykel ? hoppas dock de finner en bättre plats framöver.
Bra lås ändå som inte gick av på 5 sekunder utan gav tillräckligt med tid för att hinna avbryta!

En liten positiv uppdatering. Gjorde ett inlägg i lokala Facebookgruppen för att varna andra i närområdet om vinkelslipen som härjar på nätterna och ägaren fann lappen jag lämnade på morgonen och har nu tackat för att hon fick behålla sin cykel ? hoppas dock de finner en bättre plats framöver.
Bra lås ändå som inte gick av på 5 sekunder utan gav tillräckligt med tid för att hinna avbryta!

Snyggt

Vid pågående stölder har polisen (en liten) chans att ta någon på bar gärning. Dessutom finns det ju risk att pågående situationer urartar i misshandel och liknande om någon ingriper, så 112 är definitivt korrekt.

Vid pågående stölder har polisen (en liten) chans att ta någon på bar gärning. Dessutom finns det ju risk att pågående situationer urartar i misshandel och liknande om någon ingriper, så 112 är definitivt korrekt.
Plus att nattetid så är det ju inte jättemycket folk ute och dräller, så även om tjuvarna hunnit iväg för nån minut sen finns ju en rimlig chans att nypa dem i närområdet genom att kolla upp det lilla fåtal människor/bilar som ev påträffas.
Om man däremot på morgonen upptäcker att pärlan försvunnit under natten så är det såklart 114 14 man ringer.

Kan du inte lista vilka pågående brott som inte ska larmas till 112? Eller ska vi vända på det - när är brottet tillräckligt allvarligt för att riskera att larmoperatören ska vara upptagen när någon annan ringer och behöver hjälp av ambulans?

Eftersom du uppenbarligen inte litar på vad polisen rekommenderar, ej heller att larmoperatörerna på 112 är kapabla att bedöma situationen så tänker jag att det kanske kan vara fint med en alternativ instruktion. Du kanske ska passa på att tipsa polisen om att de har fel i sin information också.
Nej det behövs inte. Jag skrev ganska tydligt att det var min åsikt och att jag var medveten om att andra har andra åsikter och att jag fine med det. Det verkar tyvärr inte vara ömsesidigt med andra här…

Jag önskar bara att alla som ringer SOS när någons liv är i fara ska komma fram och inte hamna i kö för i sammanhanget bagateller.

Jag tänker att det är lite som med akuten. Belasta inte akuten om det inte är akut.

Jag lämnar tråden nu så slipper ni störa er på mig mer.

Ha en fin kväll.

Tillbaka
Topp