Bli bilfri - men hur ska vi ta oss till lopp?

minimalist

Aktiv medlem
Tjena happy!

Vi har bestämt oss för att göra oss av med bilen. Vi använder bilen så sällan att vi har kommit fram till att bilpooler (Volvo on Demand/Kinto Share etc) är ett bättre alternativ för oss.

Det enda kruxet är ju det här med att frakta cyklar på bil (främst för att ta sig till olika lopp). Ett alternativ då är ju att skaffa en vettig cykelhållare för dragkrok (idag kör vi cyklarna på taket). Problemet med detta blir fram för allt att det kraftigt begränsar utbudet (och därmed närheten) av bilar att hyra.

Ett annat alternativ skulle kunna vara sugkoppsbaserade alternativ (t.ex. SeaSucker). Att fästa cykeln med sugkoppar på taket känns lite.... vanskligt, men av allt att döma så verkar de fungera väldigt bra. Skulle dessa fungera bra för användning på hyrbilar? Har någon här erfarenhet av liknande produkter? Eller har ni någon annan smart lösning för att få med sig cyklar till sommarens lopp om man inte äger en bil?

Tack!

Hyra större bil, typ skåpbil, och ha cyklarna inuti?

Hur många cyklar och personer rör det sig om? En cykel utan framhjul går in i alla bilar med fällt baksäte!

Är det otänkbart att ha cyklarna inne i bilen? Vi körde ofta så på längre resor förr när vi bara var två gick bra att få in två cyklar i en VW Polo utan problem.

Annars tror jag Seasucker är vettigt, hyrbilar har som du säger sällan dragkrok. Möjligen rails som du kan skaffa takräcke till men det beror lite på vilka modeller de har för uthyrning.

Det varierar en del, om jag åker själv så är det klart att cykeln går in i bakluckan på en liten bil, men ofta är vi 2-3 vuxna + treåring + 1-2 cyklar. Så då faller det alternativet bort.

Det varierar en del, om jag åker själv så är det klart att cykeln går in i bakluckan på en liten bil, men ofta är vi 2-3 vuxna + treåring + 1-2 cyklar. Så då faller det alternativet bort.
Boka en skåpbil/familjebuss (Transporter, Traffic, Sprinter) när du anmäler dig till cykelloppet.

Familjebuss är ju också ett bra alternativ! Lite samma problematik som om man behöver dragkrog, att det blir svår tatt hitta någonting nära, men annars vore ju det optimalt :)

Ang. seasucker och rails så borde det inte vara några problem, men om det sitter takräcken på bilen blir det nog svårt.

Vi levde länge utan bil. Var inga problem att hyra / poola bil med dragkrok och så köpte jag ett tillräckligt ställ för krok.

Funkar Seasucker om man sen får ett åbäke med rails?
Funkar på allt som har ett plant tak (eller iaf plant där man sätter propparna. Går ju också att fästa främre delen i översta delen av framrutan om så krävs, så då funkar det på ännu fler.

Och till TS: Jag kan rekommendera SeaSucker. Kört väldigt många mil med en massa olika bilar (allt mellan Porsche 718 Cayman och Tesla Model Y) och det har fungerat klockrent. Enda tråkiga(?) är att man inte ska köra fortare än 120km/t, men det ska du egentligen inte med Thules ställ heller.

Senast ändrad:
Bra initiativ, kul att vi blir fler bilfria!

En annan approach: ta tåget. Har gjort så till många lopp, allt från breveter i grannstaden Stockholm till LEL i London och PBP i Paris. Har fungerat bra. Några gånger (nattågen till Malmö respektive Gällivare) har jag behövt ta cykeln i en tunn stor tygpåse; annars har den mest åkt utan fodral helt.

Jag har en karta över järnvägslinjer i Sverige där det går att ta cykel utan fodral:

Funkar på allt som har ett plant tak (eller iaf plant där man sätter propparna. Går ju också att fästa främre delen i översta delen av framrutan om så krävs, så då funkar det på ännu fler.

Och till TS: Jag kan rekommendera SeaSucker. Kört väldigt många mil med en massa olika bilar (allt mellan Porsche 718 Cayman och Tesla Model Y) och det har fungerat klockrent. Enda tråkiga(?) är att man inte ska köra fortare än 120km/t, men det ska du egentligen inte med Thules ställ heller.
Det var väl ändå en lämplig begränsning, eftersom 120 km/h också är den högsta tillåtna hastigheten i Sverige :)

När jag hyrt bil från Hertz kan man be om bil utrustad med dragkrok om man tar direktkontakt med dem. Det går ju också att fråga efter takbox så då bör förstås takräcke funka. Jag har aldrig ägt någon egen bil, så man får laga efter läge helt enkelt.

Testa 0-100 och återkom med resultat.

När vi hade en period utan bil brukade vi hyra på Statoil (alltså inte pool som nämns av ts).
De hade ett schysst erbjudande som vi utnyttjade någraggr - en Nissan Note där vi fällde baksätet och lätt fick in två racer + campingutrustning för två pers. Borde väl finnas liknande alternativ idag. Köp ett par billiga presenningar på BT för att skydda bilen invändigt!

Jag har cykelhållare för taket, thulebågar med utbytbara "fötter" till alla nya volvos. Har kört sunfleet/M/On demand i snart 15 år och alltid fått med mig cyklarna när jag behövt. Med on demand är det heller inga problem att boka en bil specifikt med dragkrok.

På 120-väg kör vi inte 120 med cyklarna på taket ändå, det låter för mycket i bilen så vi brukar lägga oss bakom en buss och ta det lugnt.

Ja absolut, men vi vet ju båda verkligheten ?
Ok, här kommer min predikan :) Jag förstår att jag inte mirakulöst kommer kunna påverka dig eller någon annan, men det är så här jag tänker och gör i alla fall. Jag körde också för fort förr i tiden, men för några år sedan bestämde jag mig för att alltid hålla hastighetsbegränsningen på alla vägar. Jag gjorde det av flera anledningar, men främst för att känna mig mer harmonisk och för att öka trafiksäkerheten. Jag märkte att jag slappnade av och kände mig mindre stressad när jag körde långsammare, och tidsbesparingen är oftast obefintlig. Sedan minskar olycksrisken, min plånbok blir gladare och det är bättre för miljön.

Jag inser att majoriteten av alla bilförare kör för fort, och att det är verkligheten idag, men jag önskar på riktigt att fler kunde sänka farten.

Ok, här kommer min predikan :) Jag förstår att jag inte mirakulöst kommer kunna påverka dig eller någon annan, men det är så här jag tänker och gör i alla fall. Jag körde också för fort förr i tiden, men för några år sedan bestämde jag mig för att alltid hålla hastighetsbegränsningen på alla vägar. Jag gjorde det av flera anledningar, men främst för att känna mig mer harmonisk och för att öka trafiksäkerheten. Jag märkte att jag slappnade av och kände mig mindre stressad när jag körde långsammare, och tidsbesparingen är oftast obefintlig. Sedan minskar olycksrisken, min plånbok blir gladare och det är bättre för miljön.

Jag inser att majoriteten av alla bilförare kör för fort, och att det är verkligheten idag, men jag önskar på riktigt att fler kunde sänka farten.
Vad säger att jag kör för fort? Du är inne på det jag menade i näst sista meningen.

Jag har en karta över järnvägslinjer i Sverige där det går att ta cykel utan fodral:
Bra initiativ med kartan!

SL Tågtrafik

Bara pendeltågen du tänker på där då? För inkluderar du lokalbanorna som man normalt väl gör när pratar tågtrafik (Roslagsbanan, Tvärbanan) så är det totalförbud där. Men även pendeltågen har ju stora begränsningar som kunde vara värda nämna. Tex inte tillåtet under stora delar av dagen, då rusningstrafik 6.00–9.00 och 15.00–18.00, samt inte tillåtet alls på på Stockholm City och Arlanda.

Edit: Saltsjöbanan är ok tydligen, samma regler som pendeln

Senast ändrad:
Bra initiativ, kul att vi blir fler bilfria!

En annan approach: ta tåget. Har gjort så till många lopp, allt från breveter i grannstaden Stockholm till LEL i London och PBP i Paris. Har fungerat bra. Några gånger (nattågen till Malmö respektive Gällivare) har jag behövt ta cykeln i en tunn stor tygpåse; annars har den mest åkt utan fodral helt.

ja, helt underbart initiativ kontrapunkt. dock krångligt komma så många på en gång, som i ts fall.

sj uttryckligen tillåter numera cykel på tåg så länge den är inslagen i påse och under 140 cm, dvs i praktiken med hjul avtagna.

logistiken därvidlag för ts vid färd till tävlingar verkar dock ska vi säga lite körig.

ett bra thule krokställ verkar väl enklast? annars som alternativ är det är inte sällan billigare hyra två mindre bilar än en stor.

Bra initiativ med kartan!

SL Tågtrafik

Bara pendeltågen du tänker på där då? För inkluderar du lokalbanorna som man normalt väl gör när pratar tågtrafik (Roslagsbanan, Tvärbanan, Saltsjöbadslinjen) så är det totalförbud där. Men även pendeltågen har ju stora begränsningar som kunde vara värda nämna. Tex inte tillåtet under stora delar av dagen, då rusningstrafik 6.00–9.00 och 15.00–18.00, samt inte tillåtet alls på på Stockholm City och Arlanda.
Saltsjöbanan är väl ok? Samma regler som på pendeltågen där enligt den info jag hittar på SL.
Sedan verkar ju efterlevnaden av förbudet under rusningstrafik vara lite si och så på iaf pendeltågen. Händer inte alltför sällan att nåt miffo släpar på en skitig cykel där, till synes helt utan konsekvenser.

Saltsjöbanan är väl ok? Samma regler som på pendeltågen där enligt den info jag hittar på SL.
Sedan verkar ju efterlevnaden av förbudet under rusningstrafik vara lite si och så på iaf pendeltågen. Händer inte alltför sällan att nåt miffo släpar på en skitig cykel där, till synes helt utan konsekvenser.
Förbudet slår också rätt snett emellanåt. Det finns tider under "förbudstimmarna" då det är väldigt glest med resande mellan vissa stationer och i vissa riktningar. Att ta med sig nån cykel då stör knappast på samma sätt som det skulle kunna göra i en proppfull vagn. Dessutom är det ofta väldigt stor skillnad mellan olika delar av tågen, i ena änden kan det vara knökat men halvtomt i mitten av tåget.

Vad heter Thulestället för bakluckan som inte behöver dragkrok, med hakar runt kanten?

Jag hade satsat på större bil eller boka bil med krok.

Tre cyklar och barnstol samt packning ställer ju krav på utrymme.

Vad heter Thulestället för bakluckan som inte behöver dragkrok, med hakar runt kanten?

Jag hade satsat på större bil eller boka bil med krok.

Tre cyklar och barnstol samt packning ställer ju krav på utrymme.
Outway eller Clip on. De är ofta modellspecifika så varje ställ passar inte alla bilar.

Tack för all input! Det lutar nog åt Seasucker eller en dragkrokshängd hållare. Hyra större bil är ett bra alternativ, men då tappar jag tyvärr fördelen med att ha både Volvo on Demand och Kinto på promenadavstånd. Tåg kommer nog i få fall att ta mig hela vägen till loppet.

Seasucker:
+ bör fungera på vilken hyrbil som helst
+ verkar vara OK enkel att bära/förvara
- kräver adapter för QR/Thru Axle/Boost (dock små och enkla adaptrar, inget stort minus)
- mina nerver (se nedan)

Dragkrogshållare (Thule velospace etc)
+ Mer beprövad lösning, upplevs inte som lika osäker (jag tror att Seasucker fungerar bra, men det känns ändå lite obehagligt...)
+ Bred cykelkompatibilitet
- Begränsar utbudet av hyrbilar
- Större och tyngre att bära och förvara

Vad säger att jag kör för fort? Du är inne på det jag menade i näst sista meningen.
Jag misstolkade kanske ditt inlägg. Nu när jag läser det igen så ser jag att det finns ett visst tolkningsutrymme.
1667202555604.png

Jag läste om detta Volvo On demand vilket låter väldigt bra och inte alltför dyrt särskilt för korta ärenden?

Finns det liknande koncept någon annanstans? Att hyra på macken eller uthyrarfirma känner jag till men vissa är väldigt dyra och kortaste hyrperiod är 1 dygn. Perfekt för tävlingar långt bort men om man bara behöver en bil över dagen för att cykla längre bort så kanske det finns billigare alternativ?

Jag läste om detta Volvo On demand vilket låter väldigt bra och inte alltför dyrt särskilt för korta ärenden?

Finns det liknande koncept någon annanstans? Att hyra på macken eller uthyrarfirma känner jag till men vissa är väldigt dyra och kortaste hyrperiod är 1 dygn. Perfekt för tävlingar långt bort men om man bara behöver en bil över dagen för att cykla längre bort så kanske det finns billigare alternativ?
Move about är en administratör för bilpooler.
Finns säkert en lista på orter på hemsidan.

Finns det liknande koncept någon annanstans?
Har du kollat på
De har även en variant utan fast månadskostnad och även när man tecknar gratisvarianten får man ett introduktionsrabatterbjudande, jag tror det var 150 (250?) SEK.

Har du kollat på
De har även en variant utan fast månadskostnad och även när man tecknar gratisvarianten får man ett introduktionsrabatterbjudande, jag tror det var 150 (250?) SEK.
Ofan den såg riktigt bra ut :) Tack! Perfekt om man bara behöver bil några timmar för några hundralappar

Är också bilfri, men hyr bil på sommaren. Seasucker Talon är perfekt när man ska få med sig en cykel. Ska man få med sig flera cyklar så föredrar jag modeller där man inte behöver plocka bort framhjulet. Har även 4st Thulehållare där jag bara behöver växla ”fötter” beroende på bil. Hyr oftast på Hertz och samma bilmodell. Det är enligt min erfarenhet inte alltid det sitter en dragkrok på deras bilar.
Fördelen med Seasucker att det är lätt att ta av och på. Därmed slipper man köra runt med cykelhållare när de inte används.
Talon
17E1C63C-480F-48AC-AB75-3B2F15704C96.jpeg

Bomber
061975C5-F1D1-45AD-8E9B-6626855BC721.jpeg

Det är så idiotiskt att SJ inte har en begränsning på bagagestorlek (du ska kunna bära det själv) men inte tillåter cyklar. Tanter som med nöd och näppe släpar på två enorma väskor á 20kg som de sen ställer i gången eller vid ett säte är ok.

Tillbaka med kombinerade bagagevagnar med 10 cykelplatser. En cykel som står vertikalt tar verkligen inte mycket plats och väger knappt något.

Jag skulle göra många fler weekendresor om jag fick ta med cykeln på tåget.

Ofan den såg riktigt bra ut :) Tack! Perfekt om man bara behöver bil några timmar för några hundralappar
Men jmf vilken kostnad det blir, jag hörde om ngn som hade bokat xtra lång tid för att ha marginal och då naturligtvis fick betala för det vilket ledde till att bilutflykten kostade som att ta taxi (eller vad det tom lite mer?)

Tidningen Teknikens Värld har en färsk artikel där de jmf olika typer av bildelning
Bakom betalvägg men tidningen finns i olika e-tidningstjänster som Bonniers egen Arcy eller Readly
och de har alla en gratis provapå period.

Bara pendeltågen du tänker på där då? För inkluderar du lokalbanorna som man normalt väl gör när pratar tågtrafik (Roslagsbanan, Tvärbanan, Saltsjöbadslinjen) så är det totalförbud där. Men även pendeltågen har ju stora begränsningar som kunde vara värda nämna. Tex inte tillåtet under stora delar av dagen, då rusningstrafik 6.00–9.00 och 15.00–18.00, samt inte tillåtet alls på på Stockholm City och Arlanda.
Tack. Och ja, bara pendeltågen som är med på kartan. Och ja, SL är rusningstrafik = nej på listan. Däremot ska jag försöka få med att vissa mindre beresta delar faktiskt tillåter cykel i rusningstrafik.

Eller så kommer vi snabbare till slutet… klimatslutet då.

Förstår inte. Klimatslut? Klimatet kommer alltid ändras och ”överleva”. Koldioxid är väl dessutom livets gas? Huruvida mänskligheten gör det är en annan fråga.

Till trådskaparen, ett extra takräcke till flertalet standardrails kostar inte många hundralappar oavsett vilken lösning du väljer som första (seasucker eller dragkrok).

Outway eller Clip on. De är ofta modellspecifika så varje ställ passar inte alla bilar.
Hade den generiska modellen. Passade många bilmodeller men sämre på bilar med plastspoiler och innebar att bakluckan var effektivt blockerad. Såldes vidare billigt till en granne som i sin tur snabbt sålde den vidare.

bilfria bilister skriver:

"Om du har utvecklat bilism kan du inte lägre kontrollera hur mycket du bilar och bilandet får negativa konsekvenser för dig och människorna som står dig nära. Det är lättare att helt avstå än att bila lite. De flesta personer som kommer till den här punkten har dock svårt att acceptera tanken om att aldrig kunna bila igen och söker ofta vägar att lära sig bila kontrollerat.

Och visst är det så att en del personer med bilproblem kan gå tillbaka till att bila på ett kontrollerat sätt. Men om man verkligen har utvecklat bilism så är det omöjligt. Om du har utvecklat bilism så är avhållsamhet den enda vägen till tillfrisknande."

Tillbaka
Topp