ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Gandalf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför kör fordon som måste påkalla extra
> uppmärksamhet, t ex utryckningsfordon, med
> > blink tror du?
>
> Fast i fallet utryckningsfordon,
> vägarbetsmaskiner m.m. så är ju syftet att de
> vill att andra skall hålla sig undan, och kanske
> till och med stanna och åka in till kanten, för
> att de har brådis (eller inte vill bli
> överkörda). Och det är ju helt OK i det fallet.
> Visst kan man resonera på samma sätt som cyklist
> att om man kör med blink tvingas alla andra
> stanna och väja vilket gör att jag kommer snabbt
> och säkert fram. Men det är ju ganska
> egoistiskt.
Det är inte så att blinkande lampor enbart används i syfte att påkalla fri väg, bilarnas blinkers t ex används ju knappast i detta syfte. Poängen med min jämförelse med fordon som av olika anledning vill påkalla uppmärksamhet är att jag menar att blinkande lampor generellt syns bättre än lampor med fast sken.
Att sen dra den jämförelsen vidare till att jag, med mina i förhållande till utryckningsfordons ytterst små och svaga lampor, av egoistiska skäl vill påkalla fri väg och förväntar mig att alla andra ska stanna känns med förlov sagt som ett ganska pinsamt argument.
> Man köper sig ju liksom inbillad
> trygghet på någon annans bekostnad.
Kan du utveckla detta argument? Menar du att cykelbelysning handlar om något sorts "nollsummespel", dvs att om jag syns bättre i trafiken så syns någon annan sämre? I så fall får jag väl sluta använda min reflexväst också, eftersom långt ifrån alla har det...
Eller menar du med "inbillad trygghet" att jag inte alls syns bättre med blinkande lampor, att det bara är inbillning från min sida? Det kan det visst vara, men i så falla förstår jag inte vad det är som sker på någon annans bekostnad?