Gandalf skrev:
-------------------------------------------------------
> ostkaka skrev:
> --------------------------------------------------
> > Man köper sig ju liksom inbillad
> > trygghet på någon annans bekostnad.
>
> Kan du utveckla detta argument? Menar du att
> cykelbelysning handlar om något sorts
> "nollsummespel", dvs att om jag syns bättre i
> trafiken så syns någon annan sämre? I så fall
> får jag väl sluta använda min reflexväst
> också, eftersom långt ifrån alla har det...
För egen del så är jag inte oroad över att blinket från andra skulle göra att jag syns sämre. Däremot så "betalar" jag för blinkarnas uppfattade trygghetsökning med att jag får svårare att se med någon precision var de är och hur fort de närmar sig. Deras uppfattade riskreduktion speglas av min uppfattade riskökning. Ett fast ljus är det lättare att bedöma: "mötande cyklist, prydligt på rätt sida vägen, går rakt ock stadigt, vi möts ungefär där". Med blinket så blir det svårare:"var på vägbanan är han? går det rakt eller vingligt? Damtralla, eller lycrasvettohastighet?" För att jag ska behålla min risknivå måste jag sakta in, och dessutom titta mera på det eländiga blinket för att hålla reda på vart det är på väg.
>
> Eller menar du med "inbillad trygghet" att jag
> inte alls syns bättre med blinkande lampor, att
> det bara är inbillning från min sida? Det kan
> det visst vara, men i så falla förstår jag inte
> vad det är som sker på någon annans bekostnad?
Jag tror blinket är en inbillad trygghet, eller som bäst en minimal påverkan.
Kan inte minnas att jag en enda gång ska ha tänkt på blinket som avgörande för att jag har sett en cyklist eller inte, vare sig jag cyklar eller kör bil. Med billjuset så räcker bara reflexer väldigt långt. På cykel har jag inte samma ljusstyrka, så där hjälper det om cykeln har egen belysning. Nyckelbricksstora diodlampor kan väl vara lite mesiga, men i stort sett allt annat tycker jag syns helt OK.
Visst, en glödlampsbelysning med halvdöda batterier är kanske ingen höjdare heller förstås.
Oavsett om jag cyklar eller åker bil så tycker jag att en reflexväst gör betydligt mer för synligheten än blinklampor.