Blivit lurad på köp, säljaren svarar ej

Steant

Medlem
Hejsan,
Jag köpte ett par hjul för några veckor sen av en medlem som verkar varit här i ett tag.
Jag inspekterade hjulen på plats och de verkade raka och fina men båda har stora brister efter genomgång på märkesverkstad och efter att jag har provmonterat dem på cykeln.
Har smsat säljaren 2 ggr och frågat om han kände till detta men han har struntat fullständigt i att svara mig. Har hans namn och adress förstås från swish transaktionen.
Idag så tänkte jag att jag skall försöka ringa honom.
Vad tycker ni att jag ska göra mer? Finns det något mer att göra övh?
Diskussionen från annonsen finns kvar förstås så jag har bevis på allt, plus konstateranden från verkstan
Tack

Hej!
Framhjulets ”preload” satt fast som berg, dvs det gick inte att justera med händerna. Dessutom har den sidan av axeln blivit klämd/slagen nånstans så den såg för jävligt ut. Modellen är Shimano RS81 så det är inte så lätt att uppmärksamma om man inte dyker upp med 2 st. 5 mm insexnycklar på plats och öppnar och kollar. På annonsen så stod att hjulen hade knappt använts, bra skick mm, de såg väldigt fräscha ut så jag blev förvånad att få höra detta av verkstan och se det själv också.
Det är nåt som inte hindrar från att använda framhjulet men det är dåligt att inte kunna justera vid behov förstås, eller smörja om lagren. Nu till det mindre roliga, bakhjulet dvs, axeln är skev. När jag monterade kassetten så vobblar den så att det finns rörelse som inte ska finnas.
Jag har sms:at säljaren 2 ggr och informerat om bristerna, först och främst frågat om han kände till dem men han har fullständigt struntat att svar mig.
Så visst @implor , men inte så lätt att kolla just dem grejerna tycker jag

Hej!
Framhjulets ”preload” satt fast som berg, dvs det gick inte att justera med händerna. Dessutom har den sidan av axeln blivit klämd/slagen nånstans så den såg för jävligt ut. Modellen är Shimano RS81 så det är inte så lätt att uppmärksamma om man inte dyker upp med 2 st. 5 mm insexnycklar på plats och öppnar och kollar. På annonsen så stod att hjulen hade knappt använts, bra skick mm, de såg väldigt fräscha ut så jag blev förvånad att få höra detta av verkstan och se det själv också.
Det är nåt som inte hindrar från att använda framhjulet men det är dåligt att inte kunna justera vid behov förstås, eller smörja om lagren. Nu till det mindre roliga, bakhjulet dvs, axeln är skev. När jag monterade kassetten så vobblar den så att det finns rörelse som inte ska finnas.
Jag har sms:at säljaren 2 ggr och informerat om bristerna, först och främst frågat om han kände till dem men han har fullständigt struntat att svar mig.
Nä det är inte lätt att inspektera så därför köper jag nästan alltid nytt.

du skriver axel men antar du menar body som är sne?

på många modeller går body att köpa löst för några hundra.

Edit: verkar vara en axel igenom som du säger. Jag skulle bara köpt en ny axel. Om hjulen är i så fint skick som du säger är det nog fabrikationsfel.

Senast ändrad:
Det är klart att säljaren borde vetat om att hjulet var förstört. Det enda hederliga vore att backa bandet, ge tillbaka hjulen och få pengarna tillbaka. Jag har själv både köpt och sålt saker som visat sig felaktiga eller inte motsvarade förväntningarna och då har alltid köpet gått tillbaka. Det stämmer inte riktigt att det är köparens ansvar att inspektera på plats och sedan skylla sig själv eftersom det är omöjligt att kontrollera funktionen utan att sätta fast hjulet på en cykel. Det kan se bra ut men visa sig inte fungera. Ryggradslöst av säljaren att inte svara i telefon och reda ut saker och ting.

Det är klart att säljaren borde vetat om att hjulet var förstört. Det enda hederliga vore att backa bandet, ge tillbaka hjulen och få pengarna tillbaka. Jag har själv både köpt och sålt saker som visat sig felaktiga eller inte motsvarade förväntningarna och då har alltid köpet gått tillbaka. Det stämmer inte riktigt att det är köparens ansvar att inspektera på plats och sedan skylla sig själv eftersom det är omöjligt att kontrollera funktionen utan att sätta fast hjulet på en cykel. Det kan se bra ut men visa sig inte fungera. Ryggradslöst av säljaren att inte svara i telefon och reda ut saker och ting.
Det jag menar är att om köparen och säljaren inte kommer överens så finns det inget att göra. I princip är du utlämnad till säljarens goda vilja att lösa problemet.

Ja du kan dra det till domstol men ska vi inte vara realistisk? Du har köpt något under 100k så det är inte ekonomiskt försvarbart att dra igång en sådan process. Juristen lär hamna på 10tals tusen och finns ingen garanti du vinner.

Magkänsla och grundligt inspektera är det man kan göra. Ibland blir det en nit men det är sånt som händer när man handlar begagnat. Är man inte beredd på den biten ska man köpa nytt.

vi har ju haft ett antal trådar där vanligtvis kverulerande ibland bara oerfarna köpare ångrat sig, upptäckt något fel som oftast var uppenbart från första stund, och sökt tröst här på happy.

förgäves förstås, lite koll bör man ha som köpare, och det högre priset för nyinköp kan ses som en försäkringspremie mot kommande uppståndna fel. en premie som man inte betalat. man får som köpare då räkna med att ta smällen.

men här har vi ett fall av dold fulmek. säljaren såvitt framgår dessutom farit med oriktiga uppgifter, t ex hävdat det är knappt använt. med eller utan kunskap om problemen.

en rakryggad säljare tar då vid önskemål köpet tillbaka.

själv hade jag som köpare svalt förtreten, kanske antytt för säljaren att komma med en prisreduktion, och som motprestation förklara mig nöjd och inte t ex outa säljaren. som då ändå också gjort en sorts ansträngning, och får vara glad han inte mött en mer militant köpare. men en icke ens svarande säljare outas tveklöst.

och sedan ekrat in ett par bättre nav.

Tack för allas engangemang, jag skulle vilja be om lov från administratörerna att komma ut med användarnamnet ifa vi inte hittar en lösning sinsemellan. Allt är dokumenterat, jag har verkligen ingenting att vinna med detta, utan jag vill bara förvarna andra för just den personen.

Köpte du dem på plats och inspekterade hjulen före betalning?

Begagnade varor generellt saknar säkerheten av garantier, istället ställs krav på dig som köpare att inspektera varan.

Fick du dem på posten instämmer jag dock i att du ev blivit lurad. Då är säljarens ord och bilder allt du har att gå på.

Tack för allas engangemang, jag skulle vilja be om lov från administratörerna att komma ut med användarnamnet ifa vi inte hittar en lösning sinsemellan. Allt är dokumenterat, jag har verkligen ingenting att vinna med detta, utan jag vill bara förvarna andra för just den personen.
Det är helt lagvidrigt i detta land att köpa något man själv sett, inspekterat och godkänt och sedan utan laglig prövan hänga ut vederbörande för att man inte får kompensation för bristerna. Går moderatorerna med på detta vore det oerhört konstigt. Fegt att ens ställa frågan och skaffa sig medskyldiga, läs istället forumregler och ta ett eget beslut.

Du har köpt beggade hjul.

Du har inte undersökt hjulen tillräckligt.

Du har inte avtalat skäl för hävning av köpet.

Man får gärna höra sig för om hur man går tillväga på ett forum, om det finns tips etc. Men att hänga ut någon utan rättslig prövan - njae.

Med det sagt - jättetråkigt att du köpt felaktiga hjul. Har själv köpt saker som inte visat sig vara i beskrivet skick (En motorbåt och en cykel). Inte roligt, man blir irriterad och man känner sig dum. Men det betyder inte att man har rätt.

Köpte du dem på plats och inspekterade hjulen före betalning?

Begagnade varor generellt saknar säkerheten av garantier, istället ställs krav på dig som köpare att inspektera varan.

Fick du dem på posten instämmer jag dock i att du ev blivit lurad. Då är säljarens ord och bilder allt du har att gå på.
Jag hämtade dem på plats, kollade att de var raka, rullade mjukt och fint och att de var tysta. Men ärligt talat, hur många av oss här hade dykt upp med verktyg på plats, plus en cykel för att montera hjulen på och kolla att bodyn och axeln är schysst?
Och som sagt, jag la ut 400:- för att få de inspekterade av erfaren mek på märkesverkstad, inte ens han märkte strulet med bodyn. Det är nåt som märks bara när allt sitter monterat på cykeln.
Det tråkiga är att säljaren inte svarar. Oftast kan såna problem lösas genom att prata, men att han inte ens bemöter mig är lite suspekt och fult.

Det är helt lagvidrigt i detta land att köpa något man själv sett, inspekterat och godkänt och sedan utan laglig prövan hänga ut vederbörande för att man inte får kompensation för bristerna. Går moderatorerna med på detta vore det oerhört konstigt. Fegt att ens ställa frågan och skaffa sig medskyldiga, läs istället forumregler och ta ett eget beslut.

Du har köpt beggade hjul.

Du har inte undersökt hjulen tillräckligt.

Du har inte avtalat skäl för hävning av köpet.

Man får gärna höra sig för om hur man går tillväga på ett forum, om det finns tips etc. Men att hänga ut någon utan rättslig prövan - njae.

Med det sagt - jättetråkigt att du köpt felaktiga hjul. Har själv köpt saker som inte visat sig vara i beskrivet skick (En motorbåt och en cykel). Inte roligt, man blir irriterad och man känner sig dum. Men det betyder inte att man har rätt.
Hallå där, innan du fortsätter att skriva med lite ”hetare ton” ( så tolkar jag det iaf) så kan du hemskt gärna läsa lite ovan att en grundlig inspektion gjordes på plats. Jag känner mig inte alls dum dessutom och det är tråkigt att höra om dina felaktiga inköp också.
Att förvarna folk om oseriösa säljare är någonting som bidrar till extra trygghet i detta forum, tycker jag personligen, och det är därför jag söker mig här iställer för blocket eller facebook. Det är inget fegt med det eller olagligt. Tänk om vi hade ett omdömessystem till folk som säljer istället.
Som jag tolkar det så är vi en stor kommun av cykelnördar som (oftast) inte vill lura varandra. Jag tänkte inte hänga ut nån med inget mer än dennes användarnamn. Ser att detta har gjorts förut och det finns tråd för sån typ av säljare.

Senast ändrad:
Men om du inte ens ringt så förstår jag inte ens varför denna tråden finns.
Invasofobi kommer från det latinska ordet “invasit” som betyder “invaderad” och beskriver känslan som var tredje ung (18-34 år) får när mobilen ringer.

Precis som vid etablerade fobier, såsom spindelfobi och höjdskräck, ger inkommande samtal både hjärtklappning och darrningar
.

Verkar gälla även vid utgående samtal.

Vad betalade du för hjulen? Hur gamla är dem? Det är ju en begagnad vara och upp till dig att undersöka. Men det är ju skillnad på om man köper ett par månader gamla hjul för mycket pengar eller 10 år gamla hjul för småpengar.

Sen är vissa köpare orealistiska pedanter. Sålde för en massa år sedan en Kona CX cykel som var 10 år gammal, då hörde köparen av sig 5 månader senare och var galen för att det var dålig skick på lager och rostigt innuti etc. Jag hade blåst honom etc etc.

Vad betalade du för hjulen? Hur gamla är dem? Det är ju en begagnad vara och upp till dig att undersöka. Men det är ju skillnad på om man köper ett par månader gamla hjul för mycket pengar eller 10 år gamla hjul för småpengar.

Sen är vissa köpare orealistiska pedanter. Sålde för en massa år sedan en Kona CX cykel som var 10 år gammal, då hörde köparen av sig 5 månader senare och var galen för att det var dålig skick på lager och rostigt innuti etc. Jag hade blåst honom etc etc.
Finns som sagt orsaker till att jag i princip aldrig säljer prylar. Slänger eller ger bort saker istället för att slippa galna köpare.

Om säljaren, på riktigt, lurat dig så kan du starta en tråd i ett cykelforum.
Det verkar som att du varken har läst eller förstått att jag skickat sms meddelanden 3 ggr till den personen, men ändå kan du påpeka när jag kan eller inte starta en tråd? ☺️
Att ”ringa och ba snacka med grabben och så fixar han va” ger inte mer resultat än att dokumenterat och med bilder påpeka felen, genom ett sms konversation. Då är det lättare att visa problemet och inte anses vara en kräsen köpare, tycker jag

Hallå där, innan du fortsätter att skriva med lite ”hetare ton” ( så tolkar jag det iaf) så kan du hemskt gärna läsa lite ovan att en grundlig inspektion gjordes på plats. Jag känner mig inte alls dum dessutom och det är tråkigt att höra om dina felaktiga inköp också.
Att förvarna folk om oseriösa säljare är någonting som bidrar till extra trygghet i detta forum, tycker jag personligen, och det är därför jag söker mig här iställer för blocket eller facebook. Det är inget fegt med det eller olagligt. Tänk om vi hade ett omdömessystem till folk som säljer istället.
Som jag tolkar det så är vi en stor kommun av cykelnördar som (oftast) inte vill lura varandra. Jag tänkte inte hänga ut nån med inget mer än dennes användarnamn. Ser att detta har gjorts förut och det finns tråd för sån typ av säljare.
Fast det handlar om någon som inte svarar. Inte om att du blivit blåst, verkar ju inte finnas några som helst bevis för det. Mest du att du är kränkt för att du KÄNNER dig lurad.

Men pröva gärna fallet i domstol och återkom här ??

Det verkar som att du varken har läst eller förstått att jag skickat sms meddelanden 3 ggr till den personen, men ändå kan du påpeka när jag kan eller inte starta en tråd? ☺️
Att ”ringa och ba snacka med grabben och så fixar han va” ger inte mer resultat än att dokumenterat och med bilder påpeka felen, genom ett sms konversation. Då är det lättare att visa problemet och inte anses vara en kräsen köpare, tycker jag
Är du den enda i hela världen som vet att han fått/sett dina sms, teoretiskt kan säljaren vara avliden.

Fast det handlar om någon som inte svarar. Inte om att du blivit blåst, verkar ju inte finnas några som helst bevis för det. Mest du att du är kränkt för att du KÄNNER dig lurad.

Men pröva gärna fallet i domstol och återkom här ??
Jag anlitar dig gärna som min försvarsadvokat. Förvänta dig inte mycket pengar men jag kan kompensera med ett fint hjulpar jag har liggandes här nånstans…?

Det vore hemskt olyckligt…Hans sista önskemål var ju att passa vidare ett dåligt hjulpar till en kränkt och orimlig köpare. R.i.p brother
Vilket öde och vilken tragisk dödsruna. Karln var kanske en kedja av goda gärningar, men blir uthängd och ihågkommen som ett svin för att han råkade ha en wobblande body på ett hjulpar hen sålde...

Jag tycker nog också att detta ligger lite på dig som köpare. Hade du köpt hjulen osett och fått dom skickade till dig hade det varit en sak men du har ju faktiskt klämt och känt på hjulen innan du betalt för dom och gått hem.

Förstår att det känns surt men vem säger att säljaren vetat om att de var paj invändigt och att inte någon verkstad gjort det åt hen och den sålt dem i samma goda tro som du köpte dem?

Om inte ens Bodyn upptäcktes av din erfarna mekaniker känns det verkligen inte som du kan lägga det på säljaren?

Köper man begagnade grejer får man nog vara med på att saker inte alltid är toppen.
Om säljaren lurat dig medvetet suger det såklart men jag vill ändå tro och hoppas att happy communityn är bättre än så.

Ha en fin lördag i solen!

Finns som sagt orsaker till att jag i princip aldrig säljer prylar. Slänger eller ger bort saker istället för att slippa galna köpare.
Det går åt båda hållen, finns många mindre ärliga säljare också och det är nog inte så roligt att bli lurad på ett köp heller.

Hej!
Jag hänger inte helt med på vad som är det faktiska felet på hjulen. Är det dessa?

Kan du visa felet? Om din mekaniker inte kunde se felet så är det lite svårt att se att det är fel. Hur sitter hjulen i ramen?

Säkert så. Jag hyser bara grav allergi mot prutande tjatiga köpare. Pollenpiller hjälper inte
Måste inflika att åtminstone 90% av mina köp görs via K&S, ofta begagnat men ännu oftare ”felköp”. Har såhär långt gått utan några som helst problem utan något litet paket som K:a Postverket förskingrat. Och jag hoppas att allt jag såld platsar i samma division, i alla fall har ingen klagat.

Måste inflika att åtminstone 90% av mina köp görs via K&S, ofta begagnat men ännu oftare ”felköp”. Har såhär långt gått utan några som helst problem utan något litet paket som K:a Postverket förskingrat. Och jag hoppas att allt jag såld platsar i samma division, i alla fall har ingen klagat.
Det är ordning på dig. Du har nog haft lite tur också. Kanske införa regel att inte sälja till folk som är under 48 år? Borde hjälpa?!

Det är ordning på dig. Du har nog haft lite tur också. Kanske införa regel att inte sälja till folk som är under 48 år? Borde hjälpa?!
Nå ja, innan man trycker på köp eller skicka PM går det ju att ha en hastig inre överläggning med sig själv om dels priset är rimligt och säljaren framstår som pålitlig. På det viset tror jag man åtminstone slipper tjat&prut. Åt bägge håll….

Säkert så. Jag hyser bara grav allergi mot prutande tjatiga köpare. Pollenpiller hjälper inte
Jag gillar ett visst köpslående, det är en del av att sälja tycker jag. Men om jag vill slippa det skriver jag bara "Fast pris" i annonsen och det har fungerat bra :)

Men att sälja via Tradera brukar förstås vara det smidigaste.

Hur gick konversationen när ni sågs och du köpte hjulen? Hävdade säljaren att de var felfria? Var hen enda ägaren, eller kan det ha varit en tidigare ägare som ställt till det? Hade varit intressant att höra lite mer om omständigheterna.

Bilagor

• IMG_1569.jpeg
    IMG_1569.jpeg
    624 KB · Besök: 308
  • IMG_1572.png
    IMG_1572.png
    379.2 KB · Besök: 319
Ja, det där var ju inte så sexigt.

Sa säljaren nåt om han köpt hjulen nya, om dom suttit på en cykel han köpt ny/beggad eller om han har köpt hjulen beggade?

Skulle vilja passa på och hänvisa dig till flashback.org från och med nu. Ha en fin dag i solen!
Har vi en ny moderator?
Detta är ett forum - föreslår man att hänga ut folk för att de inte svarar på sms så bör man fundera om man själv bör ha signatur med namn och nummer synligt.

Jättetråkigt att du köpt ett hjulpar i dåligt skick. Men tråden handlar väll om vad man ska göra om detta sker och säljaren inte svarar på sms - då ska man förhålla sig till de regler som finns i samhället och inte lägga ut namn och nummer på internet. Vänligen hänvisa inte mig till Flashback för att du köpt ett dåligt hjälpt av privatperson och inte kan acceptera att du då inte skyddas av konsumentköplagen.

Har vi en ny moderator?
Detta är ett forum - föreslår man att hänga ut folk för att de inte svarar på sms så bör man fundera om man själv bör ha signatur med namn och nummer synligt.

Jättetråkigt att du köpt ett hjulpar i dåligt skick. Men tråden handlar väll om vad man ska göra om detta sker och säljaren inte svarar på sms - då ska man förhålla sig till de regler som finns i samhället och inte lägga ut namn och nummer på internet. Vänligen hänvisa inte mig till Flashback för att du köpt ett dåligt hjälpt av privatperson och inte kan acceptera att du då inte skyddas av konsumentköplagen.
Man skyddas faktiskt av konsumentköplagen även om man handlar privat, men dock är det då upp till köparen att bevisa att säljaren visste om felet och medvetet dolde det, vilket i praktiken oftast är nästan omöjligt.

Tillbaka
Topp