Blivit lurad på köp, säljaren svarar ej

Man skyddas faktiskt av konsumentköplagen även om man handlar privat, men dock är det då upp till köparen att bevisa att säljaren visste om felet och medvetet dolde det, vilket i praktiken oftast är nästan omöjligt.
som du antyder så är det helt olika avseende reklamationsrätt om inget annat avtalas. För att att inte tala om konsumentskyddet i stort i de två olika fallen.

Man skyddas faktiskt av konsumentköplagen även om man handlar privat, men dock är det då upp till köparen att bevisa att säljaren visste om felet och medvetet dolde det, vilket i praktiken oftast är nästan omöjligt.
Nej, det är köplagen som gäller vid köp privatpersoner emellan. Men annars har du rätt.

Har vi en ny moderator?
Detta är ett forum - föreslår man att hänga ut folk för att de inte svarar på sms så bör man fundera om man själv bör ha signatur med namn och nummer synligt.

Jättetråkigt att du köpt ett hjulpar i dåligt skick. Men tråden handlar väll om vad man ska göra om detta sker och säljaren inte svarar på sms - då ska man förhålla sig till de regler som finns i samhället och inte lägga ut namn och nummer på internet. Vänligen hänvisa inte mig till Flashback för att du köpt ett dåligt hjälpt av privatperson och inte kan acceptera att du då inte skyddas av konsumentköplagen.
Alltså nu får du mer än gärna verkligen ge dig. Jag skrev om vad kan göras och du har tagit på dig sen första sekunden gubbläxa-hatten och försöker läxa till.DU den ena, DU den andra.
Kolla lite och reflektera hur du skriver innan du börjar ge kritik till andra, är min ödmjuka medskick till dig.
Jag har INTE ENS skrivit namn på användaren, inte heller hängt nån än så länge,utan jag har faktiskt rådfrågat och istället, har det påbörjats en raseri av ironiska och otrevliga kommentarer Trevlig stämning detta. ?

Senast ändrad:
calm-down.gif

Eftersom du inte tycker om att bli påhoppad eller få din kunskap eller heder ifrågasatt, så gör vi det väldigt enkelt. Du ställde en rak och neutral fråga och ska få ett rakt och neutralt svar.

”Finns det något mer att göra övh?”
”Nej”

Resten är tyckande och önskande, som inte påverkar svaret.

Eftersom du inte tycker om att bli påhoppad eller få din kunskap eller heder ifrågasatt, så gör vi det väldigt enkelt. Du ställde en rak och neutral fråga och ska få ett rakt och neutralt svar.

”Finns det något mer att göra övh?”
”Nej”

Resten är tyckande och önskande, som inte påverkar svaret.
Eventuellt.
Om säljaren haft hjulen sen nya, eller har påstått att han haft isär och allt är ok eller liknande så hade jag också känt mig lurad.
Väljer säljaren att inte svara på sms hade jag ringt, svarar han inte hade jag åkt dit.
Inte i 1a hand för att få ersättning/returnera utan för att få kontakt.
Att medvetet lura nån och sen stoppa huvet i sanden bör iaf vara krångligt.

Men nu vet vi inte om det är så det gått till eftersom det är hemligt.

I trådrubriken skriver du att du blivit lurad men när jag läst igenom din inlägg så hittar jag ingen grund för att du blivit lurad? Kan du beskriva på vilket sätt du blivit lurad?

Om det nu skulle till en cykelverkstad som demonterar och detaljinspekterar för att upptäcka att något inte var helt perfekt så kan det ju också tänkas att säljaren inte heller kände till det.
väldigt mycket ursäkter här när det gäller säljaren.

saken är den, att en sjysst säljare som blir uppmärksam på att köparen med all rätt är missnöjd efter att ett dolt fel såpass direkt efter köpet uppenbarar sig tar sitt ansvar och ser till att köparen blir nöjd eller tar tillbaka föremålet. oavsett om säljaren kände till problemet, och oavsett om köparen har rätt till detta juridiskt. för det har han inte.

och en sjysst säljare som får sms angående problem med det sålda föremålet svarar på dessa. punkt slut.

vanlig hyfs. skall det vara så svårt.

jag vill gärna veta vem denna säljare jag inte vill träffa i verkligheten är, och ser fram mot ett pm.

hästhandlarfasoner.

saken är den, att en sjysst säljare som blir uppmärksam på att köparen med all rätt är missnöjd efter att ett dolt fel såpass direkt efter köpet uppenbarar sig tar sitt ansvar och ser till att köparen blir nöjd eller tar tillbaka föremålet. oavsett om säljaren kände till problemet, och oavsett om köparen har rätt till detta juridiskt. för det har han inte.

och en sjysst säljare som får sms angående problem med det sålda föremålet svarar på dessa. punkt slut.

jag vill gärna veta vem denna säljare jag inte vill träffa i verkligheten är, och ser fram mot ett pm.

hästhandlarfasoner.
Du har också bara fått ena sidan här. Glöm inte det...

hästhandlarfasoner.
+1

hästhandlarfasoner.
Håller med helt och hållet.

Hur många dagar har det gått sedan du SMSade?
Säljaren kan vara sjuk eller upptagen med annat.
Typ inlagd på IVA eller upptagen med att montera en ny lins på Hubble-teleskopet? Ser inte annars att ett snabbt svar typ ”jag är sjuk/iväg på jobb, jag återkommer till dig när jag är frisk/hemma” skulle vara SÅ mycket begärt.
Som kais01 skrev, vanligt hyfs.

Typ inlagd på IVA eller upptagen med att montera en ny lins på Hubble-teleskopet? Ser inte annars att ett snabbt svar typ ”jag är sjuk/iväg på jobb, jag återkommer till dig när jag är frisk/hemma” skulle vara SÅ mycket begärt.
Det finns en del jobb där man inte får ha telefon med sig. Exempelvis pågår det en hyfsat stor totalförsvarsövning just nu där en hel del personer garanterat är nedkopplade ganska många dagar.

hästhandlarfasoner.
Jag håller i sak i stort sett med men tycker det är för tidigt att fälla ett avgörande, tre sms är inte mycket och det kan både missas och det kan finnas skäl till att säljaren inte är nåbar som att denne är ute på cykeltur t.ex.

Sen kan det mycket väl vara så att köparen skulle få rätt vid en tvistemålsprövning, beloppet är så lågt att det skulle avgöras i en förenklad process utan juridiskt bistånd och med bara en domare. Men även här har vi för lite info om vad som är fel och om säljarens utfästelser för att riktigt kunna säga något tycker jag.

Det är så väldigt olika, själv kollar jag sällan mobilen efter sms om jag inte på förhand väntar ett sådant, har missat många gånger och sett meddelanden först efter dagar, ibland veckor.

Det finns en del jobb där man inte får ha telefon med sig. Exempelvis pågår det en hyfsat stor totalförsvarsövning just nu där en hel del personer garanterat är nedkopplade ganska många dagar.
Ja, precis. Om du inte gillade mitt astronaut-exempel så duger ditt bra! ”En hel del”, plus astronauter. Kanske tillhör säljaren den gruppen, kanske inte.

Det är så väldigt olika, själv kollar jag sällan mobilen efter sms om jag inte på förhand väntar ett sådant, har missat många gånger och sett meddelanden först efter dagar, ibland veckor.
Ja, så kan det vara. Jag gissar att det beteendet kan leda till lite gnissel i tillvaron? Jag dömer inte, jag har suboptimalt beteendemönster i vissa situationer, får lida för det också. Men jag försöker aldrig bortförklara mig.

En bekants bekant svarar bara på ett sms per dag. (Nån sorts livsfilosofi)

Fast frågan var om det fanns något att göra. Om säljaren är död, nej. Om säljaren sålt ”i god tro” och inte vill prata med köparen, nej. Om säljaren är en skithög och gjort det medvetet, nej.

Oavsett vad som skett så är det bara att bita ihop och gå vidare. Om TS inte vill stämma säljaren eller liknande. Det kommer ta tid och kanske kännas bättre i magen, men jag kan sätta ett par skeva hjul på att det inte leder till det som TS vill.

Det enda är om säljaren har tillfälliga och goda skäl att inte svara och snart dyker upp och vill göra rätt för sig. Fast det skulle i så fall hända utan att TS ”gjort något”.

Så svaret är fortfarande nej om vi ska vara pragmatiska.

Alltså nu får du mer än gärna verkligen ge dig. Jag skrev om vad kan göras och du har tagit på dig sen första sekunden gubbläxa-hatten och försöker läxa till.DU den ena, DU den andra.
Kolla lite och reflektera hur du skriver innan du börjar ge kritik till andra, är min ödmjuka medskick till dig.
Jag har INTE ENS skrivit namn på användaren, inte heller hängt nån än så länge,utan jag har faktiskt rådfrågat och istället, har det påbörjats en raseri av ironiska och otrevliga kommentarer Trevlig stämning detta. ?
Det var ingen ironi i det jag skrev. Jag tycker genuint att det är tråkigt att du köpt ett defekt hjulpar. Jag hoppas verkligen säljaren svarar och definitivt att ni löser detta.

Det jag svarade på var och är frågeställningen om man skall lägga ut namn på personen, och det är olämpligt. Det är också väldigt svårt att reklamera ett köp av privatperson. Man kan tycka vad man vill om det men det är ju fakta att det är så det är.

Absolut, i normalfallet. Men vi vet ju inte hur meddelandet var formulerat eller några andra omständigheter kring försäljningen heller.

Själv är jag väldigt mån om att saker jag säljer begagnade ska vara i fullgott skick, annars ger jag bort eller säljer till väldigt nedsatt pris och är tydlig med varför. Har heller aldrig fått frågor efteråt.

Nej det gör man inte.

Köplagen gäller i det fallet att affär är mellan två privatpersoner.

Här har någon sålt ett par hjul som är helt paj och annonserat dem som att vara i nyskick. Säljaren har gjort sig oanträffbar. Alla fattar ju att det här är fel och så sitter en massa folk här och hittar på ursäkter för säljaren och skuldbelägger köparen. Lite som att påstå att någon som blir rånad får skylla sig själv för att han gick omkring med plånboken synlig. Visst, säljaren kanske är bortrest, död, aldrig kollar sin lur eller någon annan av alla ursäkter ni värkt fram, men mest troligt är ju att han vet om att han sålt ett bar skithjul och inte vill ta ansvar. Det här är fel, punkt slut.

Här har någon sålt ett par hjul som är helt paj och annonserat dem som att vara i nyskick. Säljaren har gjort sig oanträffbar. Alla fattar ju att det här är fel och så sitter en massa folk här och hittar på ursäkter för säljaren och skuldbelägger köparen. Lite som att påstå att någon som blir rånad får skylla sig själv för att han gick omkring med plånboken synlig. Visst, säljaren kanske är bortrest, död, aldrig kollar sin lur eller någon annan av alla ursäkter ni värkt fram, men mest troligt är ju att han vet om att han sålt ett bar skithjul och inte vill ta ansvar. Det här är fel, punkt slut.
Du förutsätter massa saker som inte är säkert, om säljaren varit medveten om felen så är han en idiot men det framgåt hittills inte av vad köparen skrivit.

Du behöver inte krångla till det. Säljaren sa att hjulen var sjyssta men det var inte sant.
Tro mig, jag är den första som inte accepterar att bli lurad.
Köparen vägrar ju att svara på frågor som ger klarhet i om säljaren haft dom sen nya så åtminstone jag är inte säker på att säljaren visste om felet.
Det är fler än en gång det blivit en oväntad knorr i slutet på såna här händelser.

Du behöver inte krångla till det. Säljaren sa att hjulen var sjyssta men det var inte sant.
Och det tyckte TS när hen undersökte dem också. Det var först när hen tog dem till en ”märkesverkstad” för grundlig genomgång som bristerna uppdagades. Vad är det som säger att säljaren kände till dessa dolda fel? Han kanske har nöjt sig med att de funkat bra och inte sett nån anledning att lämna in dem på verkstad eller öppna upp dem själv.

Ni missuppfattar vad jag sa. I klartext: säljaren ska låta köpet gå tillbaka eftersom det visade sig att han sålt ett par skithjul även om han inte visste om det själv när han sålde dem. Det är det enda sjyssta, det moraliskt rätta och hedervärda. Om min son sålde något han trodde var OK och det visade sig vara fel på det han sålde skulle jag aldrig acceptera att han gjorde sig oanträffbar eller inte tog ansvar. Det behövs inga ursäkter om man är sjysst.

Ni missuppfattar vad jag sa. I klartext: säljaren ska låta köpet gå tillbaka eftersom det visade sig att han sålt ett par skithjul även om han inte visste om det själv när han sålde dem. Det är det enda sjyssta, det moraliskt rätta och hedervärda. Om min son sålde något han trodde var OK och det visade sig vara fel på det han sålde skulle jag aldrig acceptera att han gjorde sig oanträffbar eller inte tog ansvar. Det behövs inga ursäkter om man är sjysst.
Håller helt med, då återstår bara varför säljaren inte svarar.
Intressant twist om han svarar i tråden om några dar från gipsvaggan.

Edit:

Vad som är rätt och riktigt är inte alltid korrelerande med vad man har för juridisk rätt.

Håller helt med, då återstår bara varför säljaren inte svarar.
Intressant twist om han svarar i tråden om några dar från gipsvaggan.

Edit:

Vad som är rätt och riktigt är inte alltid korrelerande med vad man har för juridisk rätt.
Eller gått in på närmsta poliskontor och överlämnat sig frivilligt.

Och det tyckte TS när hen undersökte dem också. Det var först när hen tog dem till en ”märkesverkstad” för grundlig genomgång som bristerna uppdagades. Vad är det som säger att säljaren kände till dessa dolda fel? Han kanske har nöjt sig med att de funkat bra och inte sett nån anledning att lämna in dem på verkstad eller öppna upp dem själv.
Möjligt att säljaren inte kände till bristerna. Då bör han annullera köpet och ta ansvar för en misslyckad affär.

Att bodyn vobbar lite är väl rätt standard. Inget att hänga upp sig så mycket på tror jag.
Precis. Alla såna påskruvade bodys med interna pawls som jag sett har vobblat, även nyinstallerade, dock utan upplevda problem med funktionen. Manglad axel-ände på framhjulet suger dock. Axelkit kan vara lite svårt att hitta till salu men är inte så dyrt.

Tillbaka
Topp