Blockettråden 2

Blockettråden 2
Missar jag något här?

Blockettråden 2
Missar jag något här?

Ja, du måste dra av 11% på det säljaren betalade.
Teorin är väl att hyllorna gapar tomma

Blockettråden 2
Ja, det är en dålig teori.
Nää på det stora hela har du nog rätt. Men jag undrar fortfarande hur folk resonerar när de sätter sånna här priser.

Jag får intrycket att folk inte känner till att det finns nätbutiker med bättre priser. Istället har de helt enkelt traskat in på Cykloteket och köpt en trainer för 8000 och sedan när de säljer den så verkar det rimligt att sälja den för 6000 för man vet inte att Bikester säljer den för 6035 eller 5400 med rabattkod.

Blockettråden 2
Nää på det stora hela har du nog rätt. Men jag undrar fortfarande hur folk resonerar när de sätter sånna här priser.

Jag får intrycket att folk inte känner till att det finns nätbutiker med bättre priser. Istället har de helt enkelt traskat in på Cykloteket och köpt en trainer för 8000 och sedan när de säljer den så verkar det rimligt att sälja den för 6000 för man vet inte att Bikester säljer den för 6035 eller 5400 med rabattkod.
Jag gissar faktiskt på att man drar en rövare. Men jag inte.

Blockettråden 2
Det där betalade jag knappt för nya grejer när det begav sig.
Jo men du köpte säkert för extern dragning. Där här är för interndragning, med det lilla detaljen att ALLT måste vara externt - batteri, junction, etc. Säkert en special edition.

Blockettråden 2
Jo men du köpte säkert för extern dragning. Där här är för interndragning, med det lilla detaljen att ALLT måste vara externt - batteri, junction, etc. Säkert en special edition.
Fast extern intern vajerdrsgning är en gudagåva till oss magnetallergiker. Och vem kan sätta ett pris på gudagåvor?

Blockettråden 2

Det verkar vara ungefär samma brist i insikt hos bilförsäljare. Härom månaden fick jag en offert på en ny bil, som visade sig vara flera tiotals tusen högre än vad konkurrerande handlare sålde samma modell och utrustningsnivå för. Dessutom fick han det att låta som om han gjorde mig en tjänst när han lade till en "rabatt" på ett par tusenlappar.

Fattar inte folk på 2000-talet att det är väldigt lätt att jämföra priser nu för tiden, eller vad är problemet?

Blockettråden 2

Finns väl inte så mycket att tillägga?

Blockettråden 2
Nog för att det är svårt att få tag i cyklar, men... :D

C65314C6-99E6-4A99-9DB7-4DAED7DA7056.png

Blockettråden 2
Ne ;)
Hade varit härligt om ägaren råka se den

Är en kille till som lagt ut samma cykel, härlig beskrivning har han skrivit med
Ibland kan jag känna att de är en jäkla tur att de inte tycks inse värdet i delarna.
Hade de bara plockar isär grupp-sett/gaffel/dämpare och sålt på blocket så skulle de ju vara så gott som osynligt, framför allt med frakt som enda alternativ.
Och väldigt lättsålt nu med komponentbrist..

Blockettråden 2
Ibland kan jag känna att de är en jäkla tur att de inte tycks inse värdet i delarna.
Hade de bara plockar isär grupp-sett/gaffel/dämpare och sålt på blocket så skulle de ju vara så gott som osynligt, framför allt med frakt som enda alternativ.
Och väldigt lättsålt nu med komponentbrist..
Såg ut som småkids på profilerna så dem har nog inte insett värdet i att dela upp. Såldes säkert till någon äldre räv med en källare fylld med delar.
Mycket negg nu men blir trött på hur lätt det är att komma undan, marketplace är ju inte direkt fyllt med ärliga säljare.

Blockettråden 2
Är inte alla annonser en "intressekoll" på det viset att om man får varan såld så fanns det uppenbarligen ett intresse? Eller finns det de som bara vill få bekräftat att de har en cykel som någon annan skulle vilja ha, utan att ha en avsikt att sälja den?

Intressekoll #1
Skärmbild 2021-09-14 100100.jpg

Intressekoll #2
Skärmbild 2021-09-14 100222.jpg

Blockettråden 2
Är inte alla annonser en "intressekoll" på det viset att om man får varan såld så fanns det uppenbarligen ett intresse? Eller finns det de som bara vill få bekräftat att de har en cykel som någon annan skulle vilja ha, utan att ha en avsikt att sälja den?

Om man skriver "intressekoll" uttrycker man, enligt mig, att man inte har avsikten att sälja, bara att kolla intressen.

Eller så är det kanske tvärtom: om det finns mycket intresse har man en populär cykel och behåller man den, om ingen visar intresse är det tid att sälja.

Blockettråden 2
Har lagt upp intressekoll tidigare med avsikten att:
- Jag har en cykel som jag inte nödvändigtvis har brådska att sälja som dessutom är svår att sätta ett vettigt pris på. Om denna intressekoll ger ett konkret bud jag skulle vara nöjd med och anser att cykeln i fråga kommer till nytta hos någon som skulle uppskatta den så släpper jag den.

Men alla har säkert olika perspektiv på det!

Blockettråden 2
Har lagt upp intressekoll tidigare med avsikten att:
- Jag har en cykel som jag inte nödvändigtvis har brådska att sälja som dessutom är svår att sätta ett vettigt pris på. Om denna intressekoll ger ett konkret bud jag skulle vara nöjd med och anser att cykeln i fråga kommer till nytta hos någon som skulle uppskatta den så släpper jag den.

Men alla har säkert olika perspektiv på det!
Sköter det inte sig självt? Man lägger helt enkelt Säljes och får man inte bud på den nivå man vill ha så blir det helt enkelt ingen affär?

Blockettråden 2
Sköter det inte sig självt? Man lägger helt enkelt Säljes och får man inte bud på den nivå man vill ha så blir det helt enkelt ingen affär?
Precis så. Jag hade en annons på en cykel tidigare i år och tydligen fanns inget intresse att köpa den för annonserat pris, så den fick stå kvar i garaget.

Fast det är klart; jag vet ju inte om det var cykeln i sig självt som var ointressant, eller om det var prissättningen som gjorde cykeln ointressant? Troligtvis en kombination av de båda, som det oftast är när det säljs/köps saker.

Tillbaka
Topp