Blockettråden 2

Blockettråden 2
Blockettråden 2
Det där är Softwheel och inte loopwheel.
Verkar dock som om dom övergivet cykelmarknaden..

En riktigt dålig ide att trampa med en luftfjäder länkad mellan din trampkraft och kraften på marken!

Tror dock fortfarande att det är hjul til rullstol som säljas.

Blockettråden 2

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    771.1 KB · Besök: 197
Blockettråden 2
En riktigt dålig ide att trampa med en luftfjäder länkad mellan din trampkraft och kraften på marken!

Tror dock fortfarande att det är hjul til rullstol som säljas.
Vad skiljer en sådan fjädring mot en mer konventionell dämpare i form av gaffel och dämpare? I bägge fallen så komprimeras en fjäder innan kraften når marken.

Blockettråden 2
Blockettråden 2
Vad skiljer en sådan fjädring mot en mer konventionell dämpare i form av gaffel och dämpare? I bägge fallen så komprimeras en fjäder innan kraften når marken.

Jag vet inte om den här har en riktigt dämpare eller är bara en luftfjäder. Men en gaffel komprimeras inte när man trampar (om man sitter på sadeln), meden man komprimerar eller drar ut fjädern i hjulet vid varje tramptag. Det ger en svampig känsla och mycket energiförlust. På de första MTB hade man rotationspunkten av länkaget bak på höjden av vevlagret och komprimerades fjädringen vid varje gramptag, riktigt jobbigt! Moderna MTB är konstruerad så att man drar ut länkaget lite för att kompensera för att man trycker sin vikt lite uppåt vid varje gramptag (anti-squat).

Blockettråden 2
Åh..! Kul att se att min gamla propain lever!
Men nypriset har väl råkat ut för retroaktiv inflation eller nåt. Smashpot, dvo jade, nya fälgar och bromsar inräknat...
Nåja. Den lever och jag saknar den lite även om min canyon torque nog på det hela taget är bättre. ?
1000008967.jpg

Tillbaka
Topp