Blockettråden 2

Blockettråden 2
Man får en sprillans ny 2011 års modell för just under 20,000. Så det ursprungliga priset på 18k var klart optimistiskt! Borde gå att pruta ner lite mer.

Blockettråden 2
jeppe_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inne på att köpa just denna modell ny men
> råkade se denna på blocket och vart nyfiken.
> Vad anser ni den är värld? Enligt säljaren är
> den körd som tävlingscykel i ungdomsklassen och
> hade gått väldigt osäkert men troligen
> ca:200mil.
>
> http://www.blocket.se/stockholm/Cube_GTC_agree_rac
> e_carbon_30511792.htm?ca=11&w=1&last=1
>
> Tacksam för synpunkter då jag inte vill missa
> den om det är ett bra köp.
>
> mvh jesper
Storlek 58 är rätt stort för att matcha ungdomsklass... Jag antar att det menas under Junio (17år) :-) T

Blockettråden 2
jeppe_82 skrev:
> Är inne på att köpa just denna modell ny men
> råkade se denna på blocket och vart nyfiken.
> Vad anser ni den är värld? Enligt säljaren är
> den körd som tävlingscykel i ungdomsklassen och
> hade gått väldigt osäkert men troligen
> ca:200mil.
>
> http://www.blocket.se/stockholm/Cube_GTC_agree_rac
> e_carbon_30511792.htm?ca=11&w=1&last=1
>
> Tacksam för synpunkter då jag inte vill missa
> den om det är ett bra köp.
>
> mvh jesper
Storlek 58 är rätt stort för att matcha ungdomsklass... Jag antar att det menas under Junior (17år) :-) T

Blockettråden 2
jeppe_82 skrev:
> ok vilket pris bör jag inte betala, alltså var
> går övre gränsen för vad som är rimligt för
> hojjen tycker ni.

Vad som är rimligt bestämmer väl iofs du som köpare mest. Åsikten här är att cyklar närapå halveras i pris när de används. Det kostar så pass att underhålla en cykel och byta slitdelar så om nån annan redan slitit ner grejerna ska man ju inte betala för mycket i inköpspris. Inte mer än 13k skulle jag säga, helst mindre. Men det beror på hur gärna du vill ha just den cykeln.

Blockettråden 2
Ok tack för alla svar, känns som den allmänna åsikten är max halva priset. har hört med flera forum och även säljare som alla säger samma sak.
Blir till att pruta lite.

mvh jesper

Blockettråden 2
quid skrev:
> Vad som är rimligt bestämmer väl iofs du som
> köpare mest. Åsikten här är att cyklar
> närapå halveras i pris när de används.

Jag skulle hävda att det mer handlar om mtb där slitaget är signifikant. Min spaning är att nästan nya (1-2 år) racercyklar sällan faller till halva nypriset. Eftersom det inte är lera i drivlinan och att det saknas dämpare slits de obetydligt.
Vad du bör vara villig att betala för den aktuella cykeln har jag ingen åsikt om eftersom man behöver väga in var den finns, om du kan prova att stoleken passar, vad du tycker om tillverkaren etc.

Blockettråden 2
funkar den här tråden omvänt också?

Håller nämligen på att sälja en cykel, men vad skulle gemene man/kvinna här vara beredda att betala om ni nu skulle vara ute efter som i mitt exempel en två år gammal tempocykel med nypris på ca 35000kr, dvs vad är ett rimligt pris att till slut gå med på utan ha blivit någon välgörenhetsorganisation som gått med på ett underpris, när kanske fler tusenlappar kunde tjänas?

Blockettråden 2
Battson skrev:
> funkar den här tråden omvänt också?
>
> Håller nämligen på att sälja en cykel, men vad
> skulle gemene man/kvinna här vara beredda att
> betala om ni nu skulle vara ute efter som i mitt
> exempel en två år gammal tempocykel med nypris
> på ca 35000kr, dvs vad är ett rimligt pris att
> till slut gå med på utan ha blivit någon
> välgörenhetsorganisation som gått med på ett
> underpris, när kanske fler tusenlappar kunde
> tjänas?
--------------------------------------------------------
Tyvärr inte, min egna erfarenheter är att en 2 år gammal tempocykel genererar ungefär 1/3-1/4 av inköpspriset :-/ T

Blockettråden 2
Jag undrade hur lång tid det skulle ta innan jag hamnade här.. ja.. Det är jag som säljer, om jag får den såld, skit bra. Om inte.. ja.. jag försökte.

Blockettråden 2
Ja du, nån på forumet lär nog inte nappa iallafall. Jag tycker ändå att det är lite fräckt att lägga ut till fullpris. En ny fjolårsmodell brukar ligga på minus 20%, sen gäller inte ramgaranti för andrahandsköparen, slitage osv.

Blockettråden 2
Jag inser det helt och hållet. Jag är inte dum, men jag kan inte sätta priset mycket lägre. Dessutom har jag bytt ut delar och man får med pedaler till. Om du köper den nya cykeln och lägger till de delarna så kommer du snabbt över den summan..

Som sagt, jag är inte dum, jag är medveten vad jag gör men jag kan inte acceptera mycket mindre.

Blockettråden 2
Klart att du kan sätta ett lägre pris, det är bara att göra det. Det trista med din attityd är att du säkert kommer lyckas lura någon att tro att det är en bra affär att köpa en begagnad cykel till fullpris. Det är trist när man utnyttjar andras okunskap för att tjäna pengar.

Blockettråden 2
Fast jag tjänar ju inte pengar.. jag tappar ju också på det.. allt det kostade mig över 12 000 kronor.. hur är det att tjäna?

Jag har ingen taskig attityd, jag behöver bara pengarna. Jag försöker inte lura någon heller, jag är helt ärlig i allt jag säger. Jag har sålt många gånger här saker som var ganska mycket billigare än vad de flesta säljer. Saken är den att jag har suttit tre gånger på cykeln.. så jäkla dålig affär är det inte.

Blockettråden 2
För exakt samma peng får man en 2011:a. Iofs utan pedaler och frakt.

Edit: vad har du köpt till för över 2000:-?

Senast redigerad av en moderator:
Blockettråden 2
Bara sadeln och pedalerna kostade 2000.. sen en ny styrstam, sadelstolpe och ett nytt styre.. Till och med flaskstället kostade 57 euro..

Jag förstår inte riktigt varför jag ska försvara mig dock. Jag lurar ingen, jag är helt ärlig i min annons och om ni inte vill köpa den.. ja, varför ska ni bry er då? Bara till att låta bli.. om ni tror att jag lurar folk.. ja.. cykelcity då? Eller cykelringen.. ?!

Blockettråden 2
Jag anser inte att du måste försvara dig. Dock har du ju själv valt att göra det.

Men det är naturligtvis upp till dig att ta det pris du anser dig kunna sträcka dig till, finns inga regler mot det. Men hamnar det omotiverat dyra annonser på Happy så hamnar de också i denna tråden...

Edit: ett tips är att speca exakt vad du köpt till i annonsen, så blir den nog mer lättsåld. Och kanske hade den aldrig hamnat här från första början :)

Senast redigerad av en moderator:
Blockettråden 2
Jag håller med dig Ralphi. Är de inte intresserade av att köpa den kan de vara tysta. Men du kan ju som sagt specificera kostnaderna på tillbehören i annonsen så kanske gnället tystnar.

Blockettråden 2
Hela den här trådens syfte är att gnälla på orimliga annonser, om ni tycker att det är jobbigt finns det två alternativ:
1. lägg inte in orimliga annonser
2. läs inte tråden

Att gnälla på att folk gnäller i en gnälltråd är kanske inte så meningsfullt.

Blockettråden 2
Knoparn skrev:
> Lyse för mörkercykling.
>
> http://www.blocket.se/orebro/Skytracker__Grymt_kra
> ftfull_16_kw_26931422.htm?ca=11&w=3

En sån "lampa" hanterade jag i lumpen på kustartilleriet.
Vid klart väder kunde man läsa tidningen i ljuset från den på Måsknuv, ca 10km sydost om Yttre Gården utanför Nynäshamn där "lampan" var placerad...
Det var förenat med livsfara att passera framför den, pga risken för brännskador.

Blockettråden 2
skogsvakt skrev:
> Benne skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ont om pengar - varför inte försöka få
> > tillbaka HELA köpesumman på fjolårets
> modell.
> >
> >
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
>
> > d=55802
> >
> >
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
>
> > b=2054
>
> Jag tycker det är fult som fan. Det är min
> åsikt och jag hoppas du inte får sålt den för
> det rövarpriset.

Vad är det som är fult? Din brist på aktiviteter så du måste sitta och mobba andra över internet eller?

Blockettråden 2
Detta är väl inte mobbing. Du skrev tidigare att du nästan räknade med att hamna i denna tråd. Med andra ord var du fullt medveten om att du satte ut den till överpris. Att göra det av okunskap må vara ok. Men detta är fult gjort.

Blockettråden 2
Klart det är mobbning. Jag förväntar mig alltid hamna här för att ni är ivriga gnälla.

Jag har inte gjort något fult. Cykeln har utbytta delar, om man själv upgradera sin nya Canyon,med liakdana delar, kan man se priset snabbt stiga över elvatusen och till och med tolvtusen. Hur blir då, det jag har gjort, fult?

Dessutom står det inte skrivet i sten att jag ska sälja den för det priset.. Hört talas om att pruta?

Blockettråden 2
Men kom igen, en begagnad cykel för 400kr mindre än ny cykel med fulla garantier osv.
Må så vara att du har uppgraderat lite, men inget du har köpt är ju high end prylar lixom.

Får du 7000:- ska du va mer än nöjd.

Om du känner dig mobbad så ber jag om ursäkt, försöker vara saklig i denna tråd.

Blockettråden 2
Ralphi skrev:
> skogsvakt skrev:
> -----
> > Benne skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ont om pengar - varför inte försöka få
> > > tillbaka HELA köpesumman på fjolårets
> > modell.
> > >
> > >
> >
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
>
> >
> > > d=55802
> > >
> > >
> >
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
>
> >
> > > b=2054
> >
> > Jag tycker det är fult som fan. Det är min
> > åsikt och jag hoppas du inte får sålt den
> för
> > det rövarpriset.
>
>
> Vad är det som är fult? Din brist på
> aktiviteter så du måste sitta och mobba andra
> över internet eller?

Aaah, det är det här internet är till för. Personliga angrepp på div forum.

Blockettråden 2
Ralphi skrev:
> Klart det är mobbning. Jag förväntar mig alltid
> hamna här för att ni är ivriga gnälla.

Extra kul att du visste att du skulle hamna här. Vad beror det på tro?

Blockettråden 2
Därför att jag har läst denna tråd tillräckligt många gånger för att veta hur ni kommer reagera och vad ni kommer att göra. Som sagt.. ni är ivriga på att gnälla.

Jag har sålt många saker här. Jag har alltid satt vad jag anser ett bra pris. Ändå förväntar jag mig alltid att hamna här för att jag anser att ni är bara en bunt mobbar som inte har bättre för sig.

Jag tycker fortfarande att det priset jag har satt är inte fel. Dessutom om någon vill pruta är det bara till och göra det. Hur många här förväntad att sälja till det priset man har satt upp?

Tycker det är synd att ni ska behöva verkligen göra så här. Jag gör inget fel, jag försöker inte lura någon på någonting. Ändå verkar ni vara villiga och hänga ut mig som någon bedragare. Om ni inte vill köpa min cykel så är det helt okej. Samma sak gäller alla andra.. Jag har varken ljugit eller "fört någon bakom ljuset" så att säga.

Blockettråden 2
En sak om man sätter ut en annons på blocket. Men lägger man ut en cykelannons på ett cykelforum bör man ha koll på vad saker är värda. Det värsta är att Ralphi verkar ha lite koll men trots det sätter ut den till detta pris och redan då förväntar sig att hamna i tråden.

Blockettråden 2
Ni är verkligen sämst.. att ni inte bara kan lägga av. Som Ola sa.. hur svårt är det att kolla upp orginal priset?

Om man hänger på ett cykelforum då bör man veta sakernas värde... Ja.. då vet man också hur mycket min cykel är värd om man funderar på att köpa den. Det vill säga att jag kan inte "lura" någon som ni verkar tro.

Kan ni bara släppa det nu. Jag har tagit bort min annons från happy. Hoppas ni är j*vligt nöjda nu.

Blockettråden 2
Ralphi skrev:
> Ni är verkligen sämst.. att ni inte bara kan
> lägga av. Som Ola sa.. hur svårt är det att
> kolla upp orginal priset?
>
> Om man hänger på ett cykelforum då bör man
> veta sakernas värde... Ja.. då vet man också
> hur mycket min cykel är värd om man funderar på
> att köpa den. Det vill säga att jag kan inte
> "lura" någon som ni verkar tro.
>
> Kan ni bara släppa det nu. Jag har tagit bort min
> annons från happy. Hoppas ni är j*vligt nöjda
> nu.

Den här tråden är till för att påpeka fantasipriser. Och självklart har din annons en given plats här. Det är inte att mobbas och till skillndad från dig så har ingen här gått till personangrepp. Släpp det här nu.

Blockettråden 2
Rokkoko skrev:
> Om man inte gillar vad man läser i den här
> tråden så behöver man ju inte hänga här.
> Eller hur?

+1

Blockettråden 2
skogsvakt skrev:
> Ralphi skrev:
> -----
> > Ni är verkligen sämst.. att ni inte bara kan
> > lägga av. Som Ola sa.. hur svårt är det att
> > kolla upp orginal priset?
> >
> > Om man hänger på ett cykelforum då bör man
> > veta sakernas värde... Ja.. då vet man också
> > hur mycket min cykel är värd om man funderar
> på
> > att köpa den. Det vill säga att jag kan inte
> > "lura" någon som ni verkar tro.
> >
> > Kan ni bara släppa det nu. Jag har tagit bort
> min
> > annons från happy. Hoppas ni är j*vligt
> nöjda
> > nu.
>
> Den här tråden är till för att påpeka
> fantasipriser. Och självklart har din annons en
> given plats här. Det är inte att mobbas och till
> skillndad från dig så har ingen här gått till
> personangrepp. Släpp det här nu.
+1 :-) T

Blockettråden 2
I took away my ad, and i do really hope you all are very happy with what you have achieved. In all honesty i feel you've acted like children. You all made me out to be like some kind of criminal. All i wanted to do was to sell a damn bike. I've sold stuff to alot of people here, all who were really happy with what theyv'e got. I never once told a lie nor did i trick anybody in to anything. If the price didn't suite you, than fine. Don't buy it. It's not hard to look up the original price of the bike. I don't get why you just couldn't leave it alone.

"A person is bullied when he or she is exposed, repeatedly and over time, to negative actions on the part of one or more other persons, and he or she has difficulty defending himself or herself."

Tell me how that's not different from what you have done here?

I hope you are really, really happy with yourselves.

Tillbaka
Topp