Blockettråden 2

Blockettråden 2
Tjena

alltså, jag förstår inte att ni blir så upprörda över att någon tar ut ett högt pris för en nästan ny cykel. Jag förstår att det är kul att kommentera till exempel scotten ovan, en rishög som nån tror dom får ut femsiffrigt för, men att man försöker få ut max när man säljer en bra ögonsten är väl bara rätt?

Det är ju inte till nackdel för oss som cyklister om andrahandspriserna på vår utrustning stiger, det är ju ett tecken på att grejorna värderas högre, vilket dom gör om folk är mer intresserade.

Samtidigt misstänker jag att ni allihop vill kunna sälja till högsta möjliga pris, men att ni kanske inte har modet eller mage (beroende på hur man ser det) att ta i från knäna när ni sätter priserna. Men det är ju så att om man vill ha ut så mycket som möjligt så får man sätta ett högt pris och vara beredd på att folk vill pruta. När prutandet sedan är klart så har köparen känt att han/hon fått ett bra pris, och eftersom vi sätter vårt pris högt så får också vi vad vi vill ha, eller hur?

Jag har sålt cyklar förr, senast för några år sedan. Då var priset kanske några tusenlappar lägre än vad jag köpte cykeln för (från 10 till 8 eller nått sånt). Köparen var nöjd, jag var nöjd och jag ser inte att jag på något vis lurade någon. Kan jag göra det igen så kommer jag att göra det.

//kaj

Blockettråden 2
Men vad är problemet? Alla får sätta vilka priser de vill och alla har rätt att kommentera det också.

Om man "tar i från knäna" så får man räkna med att folk kommenterar det.

Blockettråden 2
kaj a skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju inte till nackdel för oss som
> cyklister om andrahandspriserna på vår
> utrustning stiger, det är ju ett tecken på att
> grejorna värderas högre, vilket dom gör om folk
> är mer intresserade.
>

Lyfter man blicken från egen vinning så tror jag alla tjänar på en sund andrahandsmarknad med humana priser. Det är väl en win-win att överhuvudtaget bli av med sina saker, om än inte till absolut högsta möjliga pris. Istället för att lägga på hög i garaget kan fler nybörjare och intresserade få upp ögonen för cykling.

I det här fallet tror jag dock inte att det handlar om att skydda och upprätthålla andrahandspriset. Snarare förhoppningen att hitta någon som vet tillräckligt lite, för att kunna få tillbaka satsade pengar.

Blockettråden 2
Ang. Canyon som snackas fortfarande:

Säljaren vill ha 9000.

En ny kostar 9390,60 SEK
Frakt 379 SEK
Uppgraderingar sadel, pedaler 2000 (ok, man kan säkert hitta några hundralappar billigare, men räkna med frakt också)
+ annat kanske 1000 SEK? (Bara sadeln och pedalerna kostade 2000.. sen en ny styrstam, sadelstolpe och ett nytt styre.. Till och med flaskstället kostade 57 euro.. )

Tillsammans 2011 model + uppgraderingar 12769,6

Skillnad 3769,6.

Vad är det som är så orimligt med hans pris + man kan ju pruta?

Ursäkta men kunde inte låta bli...

Blockettråden 2
Du menar att extrautrustningen är värd sitt fullpris? Lull-lull gör ev. cykeln mer lättsåld, dock inte så mycket mer värd i rena pengar, jämför en välutrustad begagnad bil.

Cykeln lades ursprungligen ut för 9400:- utan några specade extrainköp. Mitt första inlägg gjordes för att uppmärksamma en dålig affär, inte för att hänga ut någon personligen. Sen att R själv har hålt liv i "mobbingen" genom inlägg efter inlägg är en annan diskussion.

Over and out för mig.

Blockettråden 2
man ska tänka på att en cykel aldrig är värd det man spenderat på den, köper man en cykel kan man dra av ett par tusen bara man får hem den, sedan har inte extraprylar något egentligt värde då cykeln funkade bra utan dem om det inte är större investeringar.

Blockettråden 2
Ola skrev:
> Uppgraderingar sadel, pedaler 2000 (ok, man kan
> säkert hitta några hundralappar billigare, men
> räkna med frakt också)
> + annat kanske 1000 SEK? (Bara sadeln och
> pedalerna kostade 2000.. sen en ny styrstam,
> sadelstolpe och ett nytt styre.. Till och med
> flaskstället kostade 57 euro.. )

Att man byter ut prylar i cyklist-cykel-interfacet gör ytterst lite för priset tycker jag, för det är överlag så personliga saker. Om man inte hittar en köpare med precis samma preferenser gällande sådant som sadel, styrstam, styre och pedaler så är det inte mer värt än original, om det inte råkar vara någon super light-weight high-end specialpryl man satt dit.
Det blir en annan sak om man byter upp funktionella delar såsom lättare hjul eller uppgraderar bromsarna etc. Då har man höjt värdet på sin cykel, fast man får ändå aldrig tillbaka vad man lagt ut...

Blockettråden 2
en gång när jag gick i skolan så gick jag fram till några äldre killar, ropade på dem och kastade en snöboll. Jag sprang, de sprang fortare. jag fick stryk. Min pappa sa, skyll dig själv. Reta inte andra.

Blockettråden 2
quid skrev:
> Det blir en annan sak om man byter upp
> funktionella delar såsom lättare hjul eller
> uppgraderar bromsarna etc. Då har man höjt
> värdet på sin cykel, fast man får ändå aldrig
> tillbaka vad man lagt ut...

Och fan ta den som försöker!!!

Blockettråden 2
Jag frågade för nåt år sen om prissättning på en gammal sub zaskar som jag skulle sälja.
500 var det nån idiot som sa, nästa bud var max 1000...
Jag fick 2500 om jag inte minns fel, killen som köpte den ville inte ha sid gaffeln som satt
på så han fick den med en stel gaffel.
Man ska inte underskatta saker heller.....

Blockettråden 2
Precis som matz säger ska man nog inte underskatta den potentielle köparens åtrå till något. Det är nog ofta den som gör att ett pris på ett fint och eftertraktat objekt kan trissas upp; eller att en cykel/del säljs till ett pris som kommer ligga över dess traditionellt teoretiska andrahandsvärde. Ofta beror det nog på att den specifika köparen värderar objektet högre och inte vill riskera att den glider denne ur händerna. Så var nog fallet med din Zaskar; och jag gjorde en liknande grej för någon vecka sedan då jag köpte en ny vintermtb begagnad och till slut gick med på att betala en femhundring mer än vad jag egentligen nog ansåg den vara värd, bara för att säljare inte skulle säga "nä, men då skiter jag i det och låter den stå i källaren istället" - eller att någon annan skulle hinna komma in och erbjuda det han vill ha för den och vips skulle jag stå där utan cykel. Det är nog dock något som är mer vanligt vid 'speciella' objekt - och kanske inte just cyklar som bara har ett år på nacken och där man kan få en sprillans ny i butik med allt vad det innebär (känslan att få rulla ut en helt ny cykel ur butik och känna att det är ens alldeles egna är ju i princip oslagbar och ovärderlig!) för några få futtiga hundringar fler. Jag skulle säga att priset på en begagnad cykel sjunker tack vare att den där nycykelkänslan för evigt försvinner. Inga sadlar eller sadelstolpar kan tyvärr väga upp den.

Senast redigerad av en moderator:
Blockettråden 2
tarkovskij: Helt sant ! Det gäller att rätt köpare dyker upp. Har sett min gammla zaskar
efter det jag sålde den ..och jag ångrar mig. Den är en sjukt fin ss idag.
Förstår inte att jag kom på den iden själv. Men han som köpte den hade förståss redan tänkt
ut allt och visste exakt vad han ville ha. Känner mig nästan lurad... :)

Blockettråden 2
Rokkoko skrev:
> Men vad är problemet? Alla får sätta vilka
> priser de vill och alla har rätt att kommentera
> det också.
>
> Om man "tar i från knäna" så får man räkna
> med att folk kommenterar det.

Köper man ett vevparti i Sverige och säljer det knappt använt för halva priset så kommer någon garanterat att påpeka att det finns billigare nya att köpa från Tyskland.
Helst ska man ge bort sakerna.

Blockettråden 2
PeaceDog skrev:
> Rokkoko skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men vad är problemet? Alla får sätta vilka
> > priser de vill och alla har rätt att
> kommentera
> > det också.
> >
> > Om man "tar i från knäna" så får man räkna
> > med att folk kommenterar det.
>
>
> Köper man ett vevparti i Sverige och säljer det
> knappt använt för halva priset så kommer någon
> garanterat att påpeka att det finns billigare nya
> att köpa från Tyskland.
> Helst ska man ge bort sakerna.

Jaha! Så du imploderar om någon påpekar det?

Blockettråden 2
PeaceDog skrev:

Vad konstigt!

Blockettråden 2
PeaceDog skrev:

> Helst ska man ge bort sakerna.

Exakt! Och det är därför denna tråd fyller sin funktion, det finns billigare nån annanstans. Det är bara att inse, begagnatmarknaden är köparens marknad. Sälj till skäligt pris eller låt bli.

Blockettråden 2
kaj a skrev:
> hur som helst, den här annonsen tycker jag är
> kul.
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=55878
>
> det är inte ofta man ser en octagon med
> bockstyre...
Octagonen är Cyclepros gamla landsvägsram som bla Patrick Serras Isostarlag körde med, inte att förväxla med den snarlika dh-ramen som även den hade 8-kantiga rör från samma tillverkare... :-9 T

Blockettråden 2
Rokkoko skrev:
> PeaceDog skrev:
> -----
> > Rokkoko skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men vad är problemet? Alla får sätta vilka
> > > priser de vill och alla har rätt att
> > kommentera
> > > det också.
> > >
> > > Om man "tar i från knäna" så får man
> räkna
> > > med att folk kommenterar det.
> >
> >
> > Köper man ett vevparti i Sverige och säljer
> det
> > knappt använt för halva priset så kommer
> någon
> > garanterat att påpeka att det finns billigare
> nya
> > att köpa från Tyskland.
> > Helst ska man ge bort sakerna.
>
> Jaha! Så du imploderar om någon påpekar det?

Men är det något att anmärka? Alla vet vid detta laget att allt finns billigare någon annanstans.
Tycker du på alvar att det är att "ta i från knäna"?

Oskar: Du behöver inte posta varje jävla liten sak du hittar som man kan få 2 kronor billigare från Tyskland. Är det inte OT-trådar så är det något annat skit.

Blockettråden 2
fredrikw skrev:
> Jag tror nog att det faktum att vissa blir så
> upprörda av att bli outade i den här tråden är
> ett tecken på att den uppnår sitt syfte.

Måste man "outa" precis allt? Man kan väl vara lite selektiv?

Blockettråden 2
PeaceDog skrev:
> fredrikw skrev:
> > Jag tror nog att det faktum att vissa blir så
> > upprörda av att bli outade i den här tråden är
> > ett tecken på att den uppnår sitt syfte.
>
>
> Måste man "outa" precis allt? Man kan väl vara
> lite selektiv?

Tja, det måste väl vara upp till var och en att avgöra.

Blockettråden 2
fredrikw skrev:
> Jag tror nog att det faktum att vissa blir så
> upprörda av att bli outade i den här tråden är
> ett tecken på att den uppnår sitt syfte.

+1 Jag tycker det är stor humor! Och samtidigt lite skrämmande... ;-)

Blockettråden 2
Trams, utan 10 försvarstal hade annonsen fallit i glömska sedan länge.

Ingen hindrar dig från att använda Happys K&S, eller ens försöka sälja till vilket pris du vill.
/N

edit: svar till Ralphi

Senast redigerad av en moderator:
Blockettråden 2
Oh god i love a good discussion.

Yes indeed.. i am a bad, bad person. But my guess is, at one time or another you've all sold something that wasn't worth the price you were selling it as. But hey.. who am i to judge?

It's funny though, while all of you were discussing this little matter, i've already sold three things, none were the bike.. no, but i still sold 3 things. That makes it a total of 10 things in the past few months.I sold all of my stuff on this site even, which kind of gives me hope. Perhaps i'm not an asshole you make me out to be? Or am i such a good con artist? Don't know.. no one seems to complain tho..

Blockettråden 2
En riktig raritet i Peking.

http://www.blocket.se/ostergotland/Hoghjuling_Cykel_Hogserbjudande_31584249.htm?ca=12&w=2
Hgis.jpg ht=478

Blockettråden 2
Jag hörde att dom hade problem med magnesium legering i början och att antal var gjut i alu för att uppfylla krav för marknadsföring syfte.... Men det var mer hype och BS runt Kirk Precision än även Itera!

Stevie DeVille skrev:
> var inte kirken gjord i magnesium, inte aluminium
> som säljaren säger?

Blockettråden 2
Benne skrev:
> PeaceDog skrev:
> -----
>
> > Köper man ett vevparti i Sverige och säljer det knappt använt för halva priset så kommer
> > någon garanterat att påpeka att det finns billigare nya att köpa från Tyskland.
> > Helst ska man ge bort sakerna.
>
> Exakt! Och det är därför denna tråd fyller sin funktion, det finns billigare nån annanstans. Det
> är bara att inse, begagnatmarknaden är köparens marknad. Sälj till skäligt pris eller låt bli.

Men vänta nu. Om jag vill sälja en sak och jag vill ha en viss summa för den. Ja då gör jag det. Sen kanske jag inte får den såld. Men det är väl ändå upp till mig eller? För inte kan det vara så att någon annan ska tala om för mig vad jag ska sälja mina saker för, eller? Det verkar lita knäppt om man frågan mig. Lika knäppt som om någon skulle säga att den där bilen eller vad det nu är jag ska sälja, får jag inte sälja så där billigt. För att det drar ju ner andrapriset på den bil moddelen. Jag säljer väl för det jag vill och det gör väl alla ni andra också. Sen är begangnatmarknaden köparens marknad. Utan tvekan är det så. Och som säljare får man snällt anpassa sig till den om man vill sälja. Men det är en annan sak det och ingen kan tvinga en till det.

Blockettråden 2
Pebben skrev:

>
> Men vänta nu. Om jag vill sälja en sak och jag
> vill ha en viss summa för den. Ja då gör jag
> det. Sen kanske jag inte får den såld. Men det
> är väl ändå upp till mig eller? För inte kan
> det vara så att någon annan ska tala om för mig
> vad jag ska sälja mina saker för, eller? Det
> verkar lita knäppt om man frågan mig. Lika
> knäppt som om någon skulle säga att den där
> bilen eller vad det nu är jag ska sälja, får
> jag inte sälja så där billigt. För att det
> drar ju ner andrapriset på den bil moddelen. Jag
> säljer väl för det jag vill och det gör väl
> alla ni andra också. Sen är begangnatmarknaden
> köparens marknad. Utan tvekan är det så. Och
> som säljare får man snällt anpassa sig till den
> om man vill sälja. Men det är en annan sak det
> och ingen kan tvinga en till det.

Som Percy Nilegård skulle ha sagt:

- Tack för din insiktsfulla analys.

Blockettråden 2
Pebben: Jag har inga ambitioner att diktera vilka priser du väljer att sätta ut. Vad jag och fler med mig vill åstadkomma med inlägg i denna tråd är att uppmärksamma dåliga affärer. Och det är ju trots allt de mest vansinniga annonserna som tenderar att hamna här, det blir ju roligast så.

Tillbaka
Topp