Blockettråden 2

Blockettråden 2
http://www.blocket.se/jamtland/Fuji_Newest_47907885.htm?ca=15&w=3

8412048710.jpg

Blockettråden 2
Handbyggd? Du menar att du satt ihop den själv (till skillnad från att en cykelmekaniker eller montör gjort det)? Eller är ramen svetsad för hand? Handbyggda hjul kanske? Vad är det som gör din cykel "mer" handbyggd än någon annan?

Blockettråden 2
Calle Sirén skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej på Er!
>
> Jag försöker att sälja min fin Kinesis XC PRO
> 3, men intresset verkar svalt. Kan Ni se om jag
> gör något fel? Uppskattar feedback!
>
> http://www.blocket.se/lund/Kinesis_XC_PRO_3_17_5__
> _Handbyggd__47961172.htm?ma=1
>
> // Calle

Jag tror att du har lagt ut den för billigt, dubbla priset mot en ny med ungefär samma utrustning räcker inte. Du måste ta i mer och höja priset.

Blockettråden 2
Hej!

Handbyggd som i monterad av mig med allt vad det innebär. Hjulen är färdiga XT.

Kanske skall omformulera till "Byggd av mig" eller liknande? Prismässigt ligger den väl hyfsat?

Senast ändrad:
Blockettråden 2
Så vad du försöker beskriva är att den är för högt prissatt? Nypriset är nämligen betydligt högre än 15.000:-.

Ridley skrev:
> Calle Sirén skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej på Er!
> >
> > Jag försöker att sälja min fin Kinesis XC
> PRO
> > 3, men intresset verkar svalt. Kan Ni se om jag
> > gör något fel? Uppskattar feedback!
> >
> >
>
> > _Handbyggd__47961172.htm?ma=1
> >
> > // Calle
>
>
> Jag tror att du har lagt ut den för billigt,
> dubbla priset mot en ny med ungefär samma
> utrustning räcker inte. Du måste ta i mer och
> höja priset.

Blockettråden 2
Calle Sirén skrev:
> Hej på Er!
>
>
>
> // Calle

Till att börja med är väl intresset för 26" hardtails ganska svalt om man jämför med 29".

Sen går det att få rätt mycket cykel för pengarna nuförtiden, om valet står mellan denna sprillans ny för 13600 http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3011 eller din begagnade för 15000 så väljer nog dom flesta den nya. För 15000 går det nog tom att hitta nån kolfiber 26" hardtail med bra komponenter.

Jag tror 8000 är ungefär vad du kan få för din cykel om du hittar rätt köpare.

Blockettråden 2
Calle Sirén skrev:
> Så vad du försöker beskriva är att den är
> för högt prissatt? Nypriset är nämligen
> betydligt högre än 15.000:-.

Ja precis, du kan få en helt ny cykel med ungefär samma/likvärdig utrustning för ca 50% av det du begär för en begagnad cykel. Till exempel en Radon ZR Race för 899 Euro (7760 sek) som dagens deal lite då och då.

Edit: Tlfdjvsvalft

Senast ändrad:
Blockettråden 2
InlineOla skrev:
> Calle Sirén skrev:
> -----
> > Hej på Er!
> >
> > Jag försöker att sälja min fin Kinesis XC
> PRO
> > 3, men intresset verkar svalt. Kan Ni se om jag
> > gör något fel? Uppskattar feedback!
> >
> >
>
> > _Handbyggd__47961172.htm?ma=1
> >
> > // Calle
>
> Till att börja med är väl intresset för 26"
> hardtails ganska svalt om man jämför med 29".
>
> Sen går det att få rätt mycket cykel för
> pengarna nuförtiden, om valet står mellan denna
> sprillans ny för 13600
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
> b=3011 eller din begagnade för 15000 så väljer
> nog dom flesta den nya. För 15000 går det nog
> tom att hitta nån kolfiber 26" hardtail med bra
> komponenter.
>
> Jag tror 8000 är ungefär vad du kan få för din
> cykel om du hittar rätt köpare.
+1

Blockettråden 2
Hej igen,

ja så kan det vara. Jag kommer att sänka priset ett par tusen till att börja med.
Det här med prissättning av egenkomponerade cyklar är ganska svårt.

MEN jag hoppas jag hittar någon som uppskattar det faktum att det är en Kinesis, och inte
en Radon.

Tack för svar.

// Calle

Ridley skrev:
> Calle Sirén skrev:
> -----
> > Så vad du försöker beskriva är att den är
> > för högt prissatt? Nypriset är nämligen
> > betydligt högre än 15.000:-.
>
> Ja precis, du kan få en helt ny cykel med
> ungefär samma/likvärdig utrustning för ca 50%
> av det du begär för en begagnad cykel. Till
> exempel en Radon ZR Race för 899 Euro (7760 sek)
> som dagens deal lite då och då.
>
> Edit: Tlfdjvsvalft

Blockettråden 2
Att använda Vasan som ett säljargument tror jag är helt fel. En genomsnittlig vasaåkare köper en ny cykel för runt 12 000 (har jag för mig att det var enligt deras egen statistik). Att få någon som har vasan i skite att köpa en begagnad för mer än det är nog ett feltänk. Dessutom är vasan en månad bort och de som inte har en cykel till ännu kanske är fel målgrupp för din hoj.

Om priset är rätt eller inte vet andra bättre än jag. Men vad jag som jobbat en del med marknadsföring kan se, är en väldigt splittrad annons som inte riktigt vet sin målgrupp. Fundera på vem som kan tänkas ha råd med 15 000, men ändå väljer att köpa en begagnad cykel (utan garantier) och formulera annonsen när du funderat klart.

Blockettråden 2
Du har inte ens nämnt i annonsen vad de är för årsmodell?
80 mm gaffel ??

tänk också på att 9/10 personer ser 12000 som ett pris med prutmån på ett par tusen åtminstonde..
Du kan INTE tjäna pengar på att köpa komponenter, slänga ihop cykeln och tjäna på det, sen att det är använt drar ner priset ännu mer, plus att det är en 26" , med 29" som slagit stort, och 27.5" som kanske slår är nog väldigt få ute efter en 26" till det priset...

Blockettråden 2
Hej Shindou!

Ord och inga visor! Tack för feedback.

Jag kommer inte tjäna pengar på denna cykeln, trots att den knappt är använd - Det hade jag icke förväntat mig heller :)

Vi får hoppas på att det finns någon där ute som tycker att 26" är OK. Rock Shox Reba SL har en slaglängd på 80 mm original, men kan byggas om till 100 mm.

// Calle

Shindou skrev:
> Du har inte ens nämnt i annonsen vad de är för
> årsmodell?
> 80 mm gaffel ??
>
> tänk också på att 9/10 personer ser 12000 som
> ett pris med prutmån på ett par tusen
> åtminstonde..
> Du kan INTE tjäna pengar på att köpa
> komponenter, slänga ihop cykeln och tjäna på
> det, sen att det är använt drar ner priset ännu
> mer, plus att det är en 26" , med 29" som slagit
> stort, och 27.5" som kanske slår är nog väldigt
> få ute efter en 26" till det priset...

Blockettråden 2
Calle, det är nog lättare att få ut pengar om du säljer cykeln i delar.

De stora cykelhandlarna har helt andra marginaler i sina inköp än vad du får då du köper delar lösa hos handlare så det är därför de slår ditt pris med lätthet. Tänk på att när CRC kör sina 70% reor tjänar de fortfarande pengar på det de säljer....

Själva poängen med att köpa ram och bygga med lösa delar är också att man får välja exakt vad man själv vill ha - de som vill betala vill också välja. Och en ren Shimano XT spec med Easton bitar är inte speciellt "custom", därmed inte sagt att det är något fel.

Det är köparens marknad på 26" nu helt klart. Jag ser också en liten trend på forumet att nybörjarna / förstcykelköparna har varit framme och handlat upp sig redan då den typen av trådar peakade nånstans i maj för att nu nästan ha dött ut helt.

Blockettråden 2
Jag har lagt drygt 14k på min sunkiga On*One.. (fortfarande med sista versionen av MTB LX växlar) jag skulle inte kunna sälja den för 3k ens.. men den har minst 20k i affektionsvärde, då det var den första cykel jag pulade ihop själv. Den kommer aldrig att lämna min sida!

Blockettråden 2
Tyvärr kan jag bara hålla med om att priset är för högt. Köpte en White XC ultimate -26" till frun för 10 i fjol när XXL sålde ut. Frågan är om man ens får ut 8 för en beg HT 26" med XT idag?

Blockettråden 2
Ta ALLTID forumkommentarer med en nypa sunt förnuft (lite självreferens=). Jag fick ut betydligt mer än vad som droppades i forumet, då jag sålde en cykel. Dock så var det ändå lite, och generellt så är faktiskt kapitalvaror, som flådiga cyklar, ganska svårsålda eftersom det handlar om mycket pengar

Blockettråden 2
pbeijer skrev:
> Denna verkar ju prisvärd,
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=99288 :)

He he. Den har varit ute på blocket rätt länge också. Det är inte lätt att värdera sin egen cykel på begagnatmarknaden, särskilt om man köpte den för ganska mycket pengar för många år sedan och inte har hängt med i utveckling och nypriser. Det är svårt att inse vad kombinationen av föråldrad teknik och vad man får nytt för ungefär samma pengar resulterar i.

Vad kan den vara värd? 1500 kr borde den ändå kunna inbringa från rätt köpare eller? Förutsatt att kassett och klingor är i bra skick, att bromsarna är nyluftade och att gaffel och dämpare är nyservade.

Blockettråden 2
Det rä mycket osannolikt att du får ut med än hälften av vad en motsvarande ny cykel kostar. Du får jämföra med Canyon och Rose, och till viss del Radon. Får man en i princip likadan Canyon för 13500 kr, och en Radon för 9000 kr så kanske du kan räkna med att få ut 6-7000 för din från rätt köpare.

Calle Sirén skrev:
> Hej på Er!
>
>
>
> // Calle

Blockettråden 2
Liknar inte någon ur Wiliers produktkatalog från 2012 på deras hemsida. Men han har å andra sidan inte påstått att det är en Wilier i annonsen heller. Fast man kan definitivt missförstå annonsen, så det borde han kanske förtydliga. Hoppas han är tydlig mot eventuella spekulanter.

Blockettråden 2
Bakbromsen skrev:
> Är detta verkligen en Wilier?
>
> http://www.blocket.se/dalarna/Full_carbon_racer__U
> ltegra___12__58cm_48127419.htm?ca=20&w=3
Anmälde annonsen förra gången när han skrev att det var en Wilier Cento Superleggera.
Tur han la ut den igen, hann aldrig spara bilden då. Har något att skratta åt, fy fan vilken jävla klant som fixat cykeln, skandal.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp