Blockhaus Marathon

MattiasR

Medlem
Blockhaus Marathon
Hej!
Tänkte kolla om det är någon som ska köra eller har kört Blockhaus Marathon.

Cirka 15 mil med 3200 höjdmeter.

1779107144173.webp

Vi är två män i våra ”bästa” år som anmält oss till start den 12:e juli.

Har någon kört det tidigare så skulle tips gladeligen tas emot.

Blir någon nyfiken och kanske vill anmäla sig så finns info här: https://blockhausmarathon.com/

Blockhaus Marathon
Fint landskap. Har cyklat lite i trakterna, men inte just de där vägarna (min Blockhaus-dag regnade tyvärr bort).

Som info så går det att cykla upp en bra bit till på Blockhausstigningen från där det där loppet vänder ner igen. Det finns en parkeringsplats på knappt 1900 möh. Fortsätter dock en belagd gångväg upp till mellan 2000 och 2100 möh. Officiellt sett förbjuden att cykla där, men möjligt att det inte är några problem i praktiken om man uppför sig väl och visar respekt för vandrare.

Blockhaus Marathon
Lite norrut går det att komma upp ytterligare lite högre än på Blockhaus, nämligen upp till hotellet/observatoriet vid Campo Imperatore. Den försökte jag mig på men fick avbryta p.g.a. snö. Finns en RR här.

Blockhaus Marathon
Vill ni passa på att knäcka benen när ni är i krokarna kan ni ta en sväng till Guardiagrele och cykla "muren":
He he, den ser helt galen ut. Vet du var den är? Får spara den till nästa gång. Tack för informationen om Blockhaus. När jag tittar på bansträckningen så ser det ut som att det är samma väg till toppen som de körde på orets giro.

Blockhaus Marathon
He he, den ser helt galen ut. Vet du var den är? Får spara den till nästa gång. Tack för informationen om Blockhaus. När jag tittar på bansträckningen så ser det ut som att det är samma väg till toppen som de körde på orets giro.
Är en uppfart till Guardiagrele som är understruket på kartan. Pilen är i trakterna av där toppen på loppets Blockhausstigning (om jag fattar det rätt).
1779133721936.webp

Mer detaljerad karta med utpekande av "muren".
1779133559543.webp

Tillbaka
Topp