Blodgivning + afterwork+möjlig helkväll..följder?

McSulan

Medlem
Jag va å lämnade blod idag på eftermiddag.

Nu e d så att jag skall på afterwork med möjligen nåra extra öl med i spelet.

Tror no att detta kan vara skadligt på ngt. sätt för kroppen eller blir d helt enkelt bara en billigare salongsberusning eftersom jag går runt med en halvliter mindre blod än vanligtvis?

Jag spelade 2 timmar innebandy och gick ut och drack öl efter tappning en gång, blodvärdena han bli normala till nästa tappning och sparade dessutom in nån öl med ;-)

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag spelade 2 timmar innebandy och gick ut och
> drack öl efter tappning en gång, blodvärdena
> han bli normala till nästa tappning och sparade
> dessutom in nån öl med ;-)

Mitt blodvärde var tillbaks på samma nivå dagen efter :)
Var på VC dagen efter och då kollade dom, 162 då, ett snäpp högre än dagen innan :P

Macsulan: Jag är blodgivare och ger även blodplättar så är lite stammis på blodcentralen.
Och jag har inte haft nått problem med att ta några öl på kvällen efter! Möjligtvis att vätskebristen är lite jobbig men annars är det helt okej.
Hungrig blir jag också..

Rådet jag har fått är "drick dubbelt så mycket som du blir tappad på + en liter utöver det du normalt skulle dricka", så det är ju tydligt att du ska ta 4 öl extra!

Senast redigerad av en moderator:
Det är säkert normala värden bara några/någon dag efter, men eftersom jag bara normalt kollar värdena vid tappning så fick det även den gången dröja till nästa tappning... Däremot tyckte jag att man blev lättare onykter, men det kan ju lika gärna hänga ihop med innebandyn... :-)

Utan att veta något om hur fort blodvolymen återställs gissar jag på att du har något mindre i blod i ditt omlopp så kort efter blodgivning. Detta borde innebära att om alkoholpåverkan är ett resultat av koncentration i blodet (promille brukar ju talas om i berusningsbeskrivning) så får du en högre koncentration (aka högre promillehalt) av samma mängd alkohol eftersom dina säg 7 liter i normalt tillstånd blivit 6,5.

Detta är bara spekulationer, så ni får själva bedöma trovärdigheten i dem. Jag vet inte om det är koncentrationen som avgör hur berusad man blir, eller om det bara är ett relativt mått och det ändå är den nominella mängden alkohol som spelar roll.

Nu har man normalt mellan 4-4,5 liter blod i sig och då kan ju den nylämnade halvlitern blod spara in många kronor på krogen :-) Om man dessutom kör ett krävande pass in så man är låg på vätska generellt bord det spara ytterligare öl i baren ;-)

Tillbaka
Topp